Bandages wel of niet slecht?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLiezel

Bandages wel of niet slecht?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 14:55

Hoi! Lachen

Ik hoor tegenwoordig vet vaak dat bandages slecht zouden zijn?
Ik zelf rij eigenlijk best vaak met bandages ( van fleece ),En ik merk er niets aan?
Wat vinden jullie met bandages rijden slecht of niet en ook de reden! Lachen
Ik vind iig van niet. Knipoog

Breghje

Re: Bandages wel of niet slecht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:59

HIer kan je zo ontzettend veel over terugvinden. Punt is dat de temperatuur in het been door de bandages heel hoog oploopt, waardoor er weefsel (kan/zal) beschadigen. Een bandage heeft hetzelfde nut als een verbandje om een gezond onderbeen van een mens, geen dus. Daarboven op komt nog dat ze niets ondersteunen omdat de spieren van een paard bovenin zijn benen zitten, en ze bij aantikken oid ook niet beschermen. Maw, het heeft idd geen enkel nut en is niet goed voor je paard.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 15:00

Oke, ik snap het. Ja maar ik doe altijd na het rijden coolingsgel op der benen,waar de bandages gezeten hebben. Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:03

Hier zijn al meerdere topics over geweest, gebruik de zoekfunctie maar eens Knipoog

Persoonlijk vind ik rijden met bandages of peesbeschermers onzin. Tenzij je paard zichzelf aantikt, en met springen kan ik me er ook iets bij voorstellen dat je bescherming gebruikt. Het schijnt ook vrij warm te worden onder bandages/beschermers maar daar zijn de meningen erg over verdeeld. Ik gebruik in ieder geval zelden beenbeschermers.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:04

xLiezel schreef:
Oke, ik snap het. Ja maar ik doe altijd na het rijden coolingsgel op der benen,waar de bandages gezeten hebben. Knipoog

Als je niet bandageerd dan kunnen de benen het zelf regelen Haha! Kan je uiteraard nog koelen om de pezen te harden, maar dan is het meer voor het lekker dan noodzakelijk.

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:08

Ik gebruik altijd bescherming omdat mijn paard zichzelf aantikt. Als ik dit niet zou doen zou ze er last van gaan krijgen en korter gaan lopen, terwijl ik graag wil dat ze zo mooi ruim blijft lopen als dat ze nu doet. Ik stap haar altijd uit zonder bandages om.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:27

Mrln90 schreef:
Ik gebruik altijd bescherming omdat mijn paard zichzelf aantikt. Als ik dit niet zou doen zou ze er last van gaan krijgen en korter gaan lopen, terwijl ik graag wil dat ze zo mooi ruim blijft lopen als dat ze nu doet. Ik stap haar altijd uit zonder bandages om.

Als ze achter aantikt, zou het kunnen zijn dat de voorhoeven niet snel genoeg weg kunnen. Dat zou je eens aan je smid of bekapper kunnen voorleggen, grote kans dat ze zich dan niet meer aantikt en juist mooi ruim blijft lopen.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 15:56

Breghje schreef:
xLiezel schreef:

Als je niet bandageerd dan kunnen de benen het zelf regelen Haha! Kan je uiteraard nog koelen om de pezen te harden, maar dan is het meer voor het lekker dan noodzakelijk.

Oke. Ja

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:04

en met zijgangen dan? mijn paard heeft al een schiefel linksvoor aan de binnekant. Overigens zonder belangrijke delen te raken, maar ik ben bang dat hij zichzelf op die manier nogmaals aantikt.

Ik rijd het liefst met bandages omdat ik juist het idee heb dat de benen daaronder koeler blijven dan die neoprene peesbeschermers...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:05

-> HAR

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:10

@ silviabol: de benen blijven koeler onder (neopreen) peesbeschermers dan onder een bandage. Voel maar eens na het rijden, direct bij het afhalen van de beenbescherming. Eventuele vervanging van bandages bij een schiefel linksvoor zouden 3 in 1 beschermers kunnen zijn. Heb je dat al geprobeerd? Kan me voorstellen dat je bang bent dat hij zich daar aantikt/pijn doet.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:13

CalvinM schreef:
@ silviabol: de benen blijven koeler onder (neopreen) peesbeschermers dan onder een bandage. Voel maar eens na het rijden, direct bij het afhalen van de beenbescherming. Eventuele vervanging van bandages bij een schiefel linksvoor zouden 3 in 1 beschermers kunnen zijn. Heb je dat al geprobeerd? Kan me voorstellen dat je bang bent dat hij zich daar aantikt/pijn doet.

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de benen van mijn paard warmer zijn onder een peesbeschermer dan een bandage. Neopreen is namelijk gemaakt om warmte vast te houden en stof ademt een stuk beter.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:20

mijn idee nicky, ik heb het wel eens getest maar mijn bandages zijn ademender dan die neopreen peesbeschermers hoor.

3in1 zou inderdaad een goede vervanger zijn zegt met wel eens, maar dan moet je wel in de hogere prijsklasse zijn van de 3in1. Daar moet ik nog even voor sparen Bloos

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:29

Aan de ene kant is het wel handig, maar als je het verkeerd vastmaakt kan het pijnlijk zijn...

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:35

in welke context moet ik je verhaal plaatsen i_l_horses? over de 3in1 of bandages?
heb zitten zoeken maar de 3in1 zijn meestal ook van neopreen en daar wordt het net zo goed warm onder.
Er is trouwens ook nog zat discussie over het feit of die warmte wel zo schadelijk zou zijn.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:41

Het zoveelste topic over of peesbeschermers, bandages etc. wel of niet goed zijn.... Volgende keer even zoekfunctie gebruiken Vork

Ik gebruik zelf bij mijn paard peesbeschermers en strijklappen, puur en alleen omdat hij aantikt (zolwe achter als voor). Heb het hier ook met de hoefsmid over gehad en hij bekapt hem wel zo dat het iets minder wordt, maar helemaal weg is (en krijg) je het niet. Bij mijn pony gebruik ik niks, héél af en toe een pijpkous of peesjes, maar eigenlijk nooit.

Peesbeschermers zijn echt goed of.......

Nee, peesbeschermers beschermen de pezen tegen fysieke klappen van buitenaf. Ze beschermen totaal niet tegen overbelasting. Het is net zoiets als een touw waar je een kokertje omheen doet: Het touw met kokertje knapt nog even snel als je hard aan het touw trekt, alleen is het touw nu beter bestand tegen de inwerking van een mes.
Peesbeschermers hebben veel nadelen: Ze verminderen de doorbloeding, de pezen kunnen de warmte minder goed kwijt, er kan zand tussen de beschermer en het been komen (schuurplekken en infecties), etc.

Edit: ik weet dat het hier meer over bandages gaat, maar wilde dit even kwijt.

Zwaantje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:45

ik gebruik ook peesbeschermes en strijklappen omdat mijn fjord ook erg veel aantikt.... wij hebben bij de buren een erg zware bak dus daarom doe ik zelf die peesjes om en dan uitstappen op de harde grond... als ik in de manege les een keer mee rij dan doe ik soms bandages om vind ik leuk als setje Lachen en na het rijden spuit ik der benen af...
als ik op wedstrijd gaat krijg ze ook bandages om in de trailer heb geen trailerbeschermers dus dan bandages om Lachen
en als ik buiten rij dan doe ik niks om soms wel soms niet