beenbeschermings dilemma!!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Becs

beenbeschermings dilemma!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 23:23

Ik zit met een enorm dilemma.
Mijn paard heeft een peesbeschadiging gehad en staat Frans waardoor hij voor tegen elkaar aan tikt.
Nu zei mijn instructeur dat mijn paard meer steun nodig heeft in de vorm van bandages, maar bandages worden te warm voor zijn pezen en beschermen volgens mij niet tegen het tikken.
Een peesbeschermer beschermt wel tegen de tikken, maar geeft weer geen steun.
Nu heb ik een 4-in-1 beschermer op internet gezien die aan de binnenkant van het been een hard gedeelte heeft, maar kan hier geen ervaringen over vinden en ben bang dat dit ook te warm wordt.

Wat zouden jullie doen of zijn er nog beschermers die ik over het hoofd zie????

biancavos

Re: beenbeschermings dilemma!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:29

in de onderbenen van een paard zitten alleen maar pezen, pezen kan je niet ondersteunen, dus bandages hebben totaal geen nut.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:47

er valt helemaal niets aan dat getik te doen hoor.
dat is de hoef zelf, en misschien kun je springschoenen aandoen, maar dan hoor je dat ook nog steeds.
ik weet alleen niet of springschoenen dat lang volhouden.(heb er geen dus weet ook niet hoesnel ze kapot gaan)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:48

dat ondersteunen is inderdaad een fabeltje ;)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:49

Tikt je paard echt zijn eigen benen aan? Dan moet je die plek beschermen dmv peesbeschermer of pijpkous. Voor de rest zo min mogelijk verpakking om de benen als het niet nodig is.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:50

Bandages ondersteunen niet, je kunt beter gewoon peesbeschermers omdoen en dan desnoods nog springschoenen erbij. :j

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:51

Vraagje: en als je bandageert met acrylbandages en onderlappen. Krijg je dan niet hetzelfde effect als steunbandages bij mensen?
Ik kan me wel inbeelden dat fleecebandages idd niet zo stevig zijn.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:03

x_Quinta_x schreef:
Vraagje: en als je bandageert met acrylbandages en onderlappen. Krijg je dan niet hetzelfde effect als steunbandages bij mensen?
Ik kan me wel inbeelden dat fleecebandages idd niet zo stevig zijn.

neen want een mens heeft spieren in zn benen die ondersteund worden en een paard heef in de onderbenen vrijwel alleen pezen lopen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:10

wat een onzin zeg! Je kunt hoogstens beschermen en doe dit niet met bandages inderdaad. Doe dan peesbeschermers tegen aantikken om... Stof houdt het aantikken veel minder goed tegen dan een peesbeschermer..

daarnaast lijkt mij het onmogelijk met een beenbeschermer steun te bieden als je paard zijn gewicht op dat been brengt tijdens trainingen

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 13:56

+:)+ Dank je wel voor jullie reacties.
Het roept bij mij wel de vraag op waarom gebruiken mensen bandages als ze toch geen ondersteuning bieden?? en waarvoor dienen de 3-in-1 beschermers dan??

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:26

Hier hetzelfde verhaal: merrie met peesproblemen. Heeft in het gips gestaan en al. Mijn ervaring - en dat geldt ook voor tuig - is dat je met de jaren alles weer buiten kiepert. Ik heb een hele hoop beschermers, bandages, voortuigen en noem maar op liggen, maar gebruik het eigenlijk nog amper. Simpel hoofdstelletje, zadel met doekje en heel soms eens een beenbeschermer. Voor gewone ritten eigenlijk altijd zonder, want alles wat rond het been gaat houdt warmte vast en bevordert hierdoor ontstekingen. Voor de jaarlijkse paardenwijding krijgt ze deze rond:

http://www.google.be/imgres?imgurl=http://www.ooteman.nl/afbeeldingen/products/large/Eskadronbeenbeschermerpro-Active%281%29.jpg&imgrefurl=http://www.ooteman.nl/product.asp%3Fid%3D50197%26sgid%3D48695%26title%3DEskadron%2520beenbeschermer%2520Pro-Active%2520voorbenen&usg=__v4_OCk-Pqnbn0J9HAkOhn4-A9MM=&h=600&w=338&sz=89&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=zbe8GNkHDmOnyM:&tbnh=138&tbnw=85&prev=/images%3Fq%3Deskadron%2Bbeenbeschermers%26um%3D1%26hl%3Dnl%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:nl:official%26biw%3D1657%26bih%3D857%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=367&vpy=317&dur=1745&hovh=299&hovw=168&tx=65&ty=175&ei=XnVyTPK3Ds7Mswbuw4m7Bg&oei=XnVyTPK3Ds7Mswbuw4m7Bg&esq=1&page=1&ndsp=48&ved=1t:429,r:21,s:0

Die lijken niet zo erg veel warmte vast te houden en beschermden haar tot nog toe goed. Op de camion krijgt ze wel stalbandages om (beschermers zakken steeds af in haar geval).

Windels (bandages) kunnen wel steun bieden, maar dan moet het in elk geval meer zijn dan één laagje en dan dient het ook een heel ander doel. Denk maar aan een Robert Jones verband bij bepaalde verwondingen. Dit zijn ook 'maar' windels, maar bieden toch ondersteuning aan verschillende structuren. Je spreekt daar uiteraard wel niet langer over een 'werk'-situatie.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:09

je kan een onderbeen (pezen) wel steun bieden mbv bandages, maar hiervoor zijn de meeste commerciëel verkijgbare bandages te kort en als ze langer zouden zijn, krijgt je paard olifantenbenen wat alleen maar in de weg zit EN te warm wordt.
Een andere oplossing zou zijn om te tapen, maar danmoet je de benen van je paard scheren, en maar weinigen hebben hier voldoende kennis en ervaring mee.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:28

goede peesbeschermers die ventileren en niet te zwaar zijn (deze wegen nauwelijks iets) zijn de dalmar speed.
Pezen kun je niet ondersteunen en dikke beschermers verwarmen de pezen alleen maar.
Niet in te zware bakken rijden, oververhitten van pezen proberen tegen te gaan door een ventilerende peesbescherming, niet te lang belastende oefening doen zijn beter dan al die dikke beschermers erom heen.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 07:23

Becs schreef:
+:)+ Dank je wel voor jullie reacties.
Het roept bij mij wel de vraag op waarom gebruiken mensen bandages als ze toch geen ondersteuning bieden?? en waarvoor dienen de 3-in-1 beschermers dan??

Mensen gebruiken het vaak omdat ze het zelf mooi vinden.

Met de 3-in-1 beschermers ben ik niet bekend dus kan niet zeggen waar die precies voor werken.

Ik ben van mening dat bandages geen steun geven, gebruik zelf liever peesbeschermers. Misschien omdat jou paard frans staat kun je er springschoenen bij gebruiken?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 07:26

3in 1 doet hetzelfde als bandages. rondom rond tegen schuren of aanrakingen beschermen; maar het steunt niet en een harde slag ga je er ook niet mee tegenhouden. ik heb ze bv voor als ik over wisselend terrein wil rijden (bramen, netels,...) of als je bepaalde dingen wilt doen in de training. bv spinnen omdat ze dan de voorbenen langs mekaar heen doen.

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 12:48

Mijn paard tikt niet met zijn hoeven tegen elkaar, maar met zijn kogel, daarom zijn springschoenen geen optie. Hij zet zijn voorbeen voor de ander alsof hij een mannequin is en tikt daarbij aan.

De beschermers van Dalmar spreken mij zeker aan, maar dan zit ik alsnog met dat steunverhaal. Ik rij momenteel met 3-in-1 beschermers en merk dat hij dat wel prettig vindt, maar deze worden echt te warm en je hoort zijn benen langs elkaar schuren.

Ik ben er zelfs al over aan het denken om maar iets op maat te laten maken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:56

heb je er eigenlijk wel eens over nagedacht en naar gekeken of je paard zonder beenbescherming effectief "aantikt"?

mijn paard heeft nog nooit schuurwondjes of iets degelijks gehad, maar als ik peesbeschermers gebruik hoor ik ze ook tegen elkaar schuren en zie ook strepen thv de kogels. Maar dit komt door de dikte/vorm van de beschermers zelfs. met m'n 3-in-1 hoor ik het niet...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:59

Probeer eens bij een hoefsmid die draver bekapt en beslaat. Deze hebben ook vaak vreemde standen waar ze meestal wel raad mee weten. (door middel van balanceren van de hoef)
Een springschoen boven de kogel (ipv boven de hoef) wil ook nog wel eens helpen, mits het paard niet van onder naar boven aan tikt. Dan tikt ie hem omhoog.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:03

Zijn BR Pro Plus dan niet wat voor je? Zijn niet al te dik, maar bieden wel op 3 punten bescherming. Aan de binnenkant is het versterkt, tegen het tikken.
Mijn merrie heeft 4 peesklappen gehad en bandages werden mij direct afgeraden. Wordt inderdaad veel te warm.
Draven op rechte harde wegen (asfalt) is goed voor spieropbouw. En misschien kan je hoefsmid iets aan de stand doen van de hoeven, waardoor de Franse Stand er iets meer uitgroeit (mijn hoefsmid doet dit momenteel met mijn ruin die ook beenproblemen heeft door de Franse Stand)

Deniisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:11

de benen van het paard die ik ken tikken ook
we rijden altijd met spring schoenen en met peesbechemers voor en achter en we hooren geen tik meer

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 19:22

@petitparis: Mijn paard heeft aan de binnenkant van zijn kogels een eeltplekje dus het aantikken doet hij altijd. In de bak doet hij het wel meer dan buiten.

@roxxiejj: welke beschermers bedoel je precies? Als ik het op google intik krijg ik alleen plaatjes van caps.

Mijn hoefsmid doet zijn best maar het is een lange weg. Ik heb mijn paard pas een jaar en de vorige hoefsmid heeft een hoop erger gemaakt dan nodig.