wanneer bandages en been beschermers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

wanneer bandages en been beschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 10:50

Hoiii

Wat is het verschil tussne bandages en been beschermers?
Wanneer gebruik je wat?

gr

blondedaan

Re: wanneer bandages en been beschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:53

beenbeschermers gebruik je bij het springen en bandages gebruik je bij als e je paard mooi op de fotot wilt hebben

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:54

Been beschermers hoeft niet alleen bij springen
Je kunt ze ook gebruiken omdat het paard bijvoorbeeld aantikt of slijt achter.
Bandages kunnen ook steun bieden

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:08

mijn paard staat voor niet helemaal goed op z'n benen.
en als ik ga rijden wil ie nog wel n's voor op z'n kdogels gaan staan.
dan doe ik er beschermers om.

voor springen ook zeker!

bandages doe k voor de foto of dresuuur

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:10

bandages geven inderdaad ondersteunig, maar ik gebruik ze absoluut NIET mijn mening is ten eerste dat het paard zelf sterke benen moet krijgen en daarbij word het onder de bandages ook nog een sheel warm en dat is niet goed voor de spieren en pezen. peeskappen bij de voorbenen gebruik ik wel dagelijks zowel bij dressuur als springen zij beschermen de benen wanneer ze hem stoten. let wel dit is mijn mening wanneer er mensen anders over denken is dat hun mening

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:17

De ondersteuning van bandages wordt sterk overschat. Het is wel zo dat een paard dta ene blessure heeft flink wordt ingewikkeld aan twee benen (het andere been wordt overbelast als het gewicht van het zere been wordt gehouden), maar men kiest tegenwoordig zelfs eerder voor gips of hard wordende banadages om een geblesseerde pees te ondersteunen.
Dergelijke ondersteuning is ook uitsluitend nodig als de pezen niet meer normaal kunnen functioneren door zwakte of blessure. Bandages horen dus eigenlijk alleen thuis in een EHBO kit.
Het inwikkelen van gezonde benen is nutteloos en zorgt over het algemeen uiteindelijk voor heel lelijke benen:
foto

Je kunt stalbandages gebruiken om benen schoon te houden voor een wedstrijd, om ze te beschermen tegen schrammen en poep op de trailer en om benen van oudere paarden warm te houden om stramheid te voorkomen en om het oplopen van benen te voorkomen bij paardne die stalbenen krijgen, maar het gebruiken van bandages bij de arbeid is niet aan te raden.

Beenbeschermers zijn harde omhulsels rondom de pijp als het gaat om pijpkousen en die voorkomen daardoor blessures die door het aantikken ontstaan, met name van zijdelingse bewegingen, dus van de hoef ernaast, bij longeren bv, en bij buitenrijden kunnen ze de onderbenen beschermen tegen krassen van takjes etc.
Als ze alleen om de kogel gaan heten ze strijkkappen en deze gaan aan de achterbenen bij paardne die door een nauwe stand de neiging hebben bij het gaan de kogel aan te tikken met de tegenoverstaande hoef.

Peesbeschermers zijn gewoonlijk open van voren en hebben een zeer harde achterkant om de pezen, die achterlangs het paardenbeen lopen, te beschermen tegen tikken van de achterbenen, dat bij springen in de landing kan gebeuren. Dergelijke tikken kunnen nl ernstige blessures veroorzaken.

Bij een normaal gaand paard waar je niet mee springt is beenbescherming niet nodig.
Bij longeren, bij jonge paarden die nog niet in evenwicht gaan, bij terreinrijden en springen hebben ze wel nut.

Nadelen van beenbescherming is dat ze het been af kunnen knellen als ze te strak worden aangebracht , ze warmen de pezen op en die moeten zo koel mogelijk blijven om goed hard en sterk te blijven.

Het is onbegrijpelijk dat zovelen ze in hun standaard uitrusting hebben.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 08:32

Dankjewel voor de reacties!
Lusitana dankjewel voor je uitgebreide reactie.

Voor me verzorgpaard gebruiken we ook been beschermers omdat hij inderdaad zijn voorbenen nog weleens aantikt.
Omdat hij 21 jaar is rijden we ook veel buiten met hem.

Soms zie ik mensen zo druk met bandages vroeg me steeds af waarvoor dat nou gebruikt word.

Mag je de stal bandages bv een nacht om laten?
Ik ga nog weleens mee naar westrijden. (gaat om 4 witte benen)
Was ik bv vrijdagavond de benen, kom je zaterdagochtend op stal, vaak zitten toch 1 of 2 benen weer onder de mest vlekken.
Of beter alleen in de trailer gebruiken? En de vlekken er gewoon weer afwassen op de zaterdag die hij in de nacht gemaakt heeft.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:48

Het is toch zo dat het paard de sterkste benen krijgt, door gewoon niks te gebruiken?

@ Lusitana: duidelijke en uitgebreide uitleg!
@linnie50: je kunt als je op vrijdagavond hebt gewassen, de benen iets laten drogen en dan talkpoeder erop doen. Als de benen dan 's ochtends weer vies zijn, gaat het grotendeels aan de talkpoeder zitten en kun je het meeste er zo weer afpoetsen. Voor in de trailer kun je ook transportbeschermers gebruiken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 08:56

Jorien dankjewel voor de tip!

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:34

Bandages vind ik maar ondingen, want als je paard zich alsnog raakt beschermt het écht niet zoveel als iedereen denkt, het blijft zacht. Bandages zijn leuk als je benen schoon wilt houden de nacht voor een wedstrijd oid. Peesbeschermers gebruiken veel mensen altijd, vind ik een beetje overbodig, ik denk dat de kans op blessures juist alleen maar toe neemt dan, bij springen vind ik ze wel noodzakelijk, tijdens nare stops heeft paardlief er al een keer tegenaangeschopt. Dan heb je nog crossbeschermers en die gebruik je dus tijdens het crossen.