Bandages = modeverschijnsel ???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

perzie

Bandages = modeverschijnsel ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 22:57

Hoi,

De laatste tijd zie ik meer en meer ruiters hun paarden aankleden als een modepop, dekje van een bepaalde kleur en idem bandages ! Is dit nu echt nodig, ok het is wel schattig als alles vandezelfde kleur is maar bandages, ik zie daar echt het nut niet van in.
En dan spreek ik nog niet van de warmte dat zulke beenverwarmers geven aan een paardenbeen ...

Of ben ik hier nu fout in ??
Wat vinden jullie ervan ...

;)

snissje

Re: Bandages = modeverschijnsel ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:58

Bij mij worden de bandages net zo heet als peesbeschermers dus dat maakt niet zoveel uit. Ik heb af en toe bandages om als ik zin heb om er leuk uit zien.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:09

RT-D -> HAR

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:11

Als je paard hier geen last van heeft of pijn, waarom niet ?
Ik vind die oornetjes wel wat belachelijk, zeker in't rueze :p

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:13

Zolang het dier maar niet schaadt, loop je lekker in kleur met je paard, alleen dat onnodig bandageren...........het is niet goed, het wordt te warm en het steunt te veel, tja doet meer kwaad dan goed, die ondingen moeten niet voor de leuk om maar alleen als het echt nodig is.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:17

Ik heb nooit bescherming bij mijn paard om, alleen bij springen en daarna koel ik altijd zijn benen. Zie het nut ook niet in van bandages..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:18

Bandages (idem voor peesbeschermers) worden zo warm,wat slecht is voor de pezen.
Vroegâh (in de tijd van de koordsingels en vilten dekjes) reed er ook niemand met peesbeschermers,ik vind het inmiddels meer een hype; mensen willen leuke,kleurrijke,vrolijke peesjes,de fabrikant denkt daar aan te verdienen en gaat daar op in. Zo komt er veel nieuws en leuks op de markt wat mensen (soms voor schandalige prijzen) blijven kopen. En het slechtste aan peesbeschermers vind ik nog wel dat ze met neopreen gevoerd zijn,neopreen is isolerend (daarom gebruiken ze dat ook bij duikpakken,dat wordt nog warmer.

Persoonlijk zou ík er dan voor kiezen om een setje af te maken met leuke kleding voor jezelf en een oornetje,daar heeft je paard lichamelijk (minder) hinder aan dan die warme bandages.

En ja,mijn paard moet helaas strijkkappen om,ze strijkt heel erg,maar daarbij heb ík geen peesbeschermers,omdat die weer onnodig zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-08-11 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:18

Hier bestaan al meerdere topics over :)

Als mijn paard niet beslagen is rij ik zonder bescherming, maar als ze wel op ijzers staat met peesjes of bandages. En ik heb de afgelopen 10 jaar nog nooit een blessure of een geïrriteerd paard overgehouden aan het gebruik van bandages! Ik vind dat peesbeschermers het net zo warm maken..

Persoonlijk vind ik dat men zich veel te druk maakt om die setjes. Een eigenaar kleed zijn paard aan zoals hij dat wenst, het paard heeft daar echt geen last van hoor.

We leggen toch al een zadel op zijn rug met een vrij goed aangetrokken singel, dan maakt een stel bandages niet meer zoveel uit denk ik ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:19

:roll:
gefeliciteerd, u heeft het zoveelste topic geopend. :D
Gebruik de zoekfunctie eens zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:20

Even aan toevoegen: de benen met koud water afspuiten vlak na (intensief) trainen, dat lijkt mij slechter voor de pezen dan een stel beschermers omdoen..

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:46

Met lauw water is toch niet slecht? Uitstappen is ook zonder peesbeschermers :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:50

Nee lauw water denk ik niet die overgang is niet zo extreem dan hé :) maar ik zie vaak mensen die er gewoon de koude spuit op zetten, eigenlijk zou ik het eens aan de DA moeten vragen of het kwaad kan of niet ;)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:54

ik zie hier juist steeds minder mensen met bandages rijden :+
voor de rest geen zinnige opmerkingen, die zijn al langsgekomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:54

Ik denk niet dat het prettig is als de pezen/benen nog heet zijn van het rijden en je er dan koud water overheen gooit. Maar daar heb ik ook niet echt verstand van,ik zou het eens navragen bij de DA.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 08:04

Ik rijd gewoon zonder bandages of beschermers, heb gelukkig een paard die dat niet nodig heeft.
Als je paard die bescherming nodig heeft tot daar aan toe maar als modeverschijnsel gebruiken ...
:?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:09

Als het niet nodig zou zijn, zou ik geen peesjes en strijkkappen bij mijn paard omdoen. Helaas is nodig gezien het aantal beschadigingen die er al opzitten na eenmalig gebruik en bij zonder gebruik krassen op zijn benen.
Verder vind ik het wel altijd leuk uitzien, alles in 1 kleur, maar dat vind ik geen rede om onnodig spullen aan je paard vast te sjorren.

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:14

Ik ben het niet eens met bepaalde dingen die hier in het topic worden gezegd.
ik heb een oudere pony die wel met beschermers/bandages gereden MOET worden. Als paarden ouder worden krijgen ze galbultjes bij hun pezen/pijpjes/kogels. Dit kan je zien en voelen. Ze hebben hier geen pijn aan en in de regel worden ze er niet kreupel van, maar ook erger te voorkomen moet je de benen altijd goed ondersteunen tijdens training.
Sommige zeggen dat je paardenbenen zwak worden bij het gebruik van beenbeschermers, hier kan ik me wel in vinden maar dit kan je oplossen door je paard lekker op de wei te zetten zonder bescherming, of in de paddock, of bij licht werk ed.
Verder is het belangrijk om de paardenbenen ALTIJD goed te koelen na het werk! dat wordt volgens mij ook vaak vergeten. In een paardenbeen zit weinig spier, dus koelen kan absoluut geen kwaad.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:23

Ik rijd mijn paard altijd met beenbescherming. Ook bij longeren of mennen heeft mijn paard beenbescherming om, puur voor aanraking tegen de benen. Na het werk spoel ik de benen koud af. Ze heeft keiharde en droge benen en heeft nog nooit iets aan haar benen gehad en dat wil ik heel graag zo houden. Ook bandages gebruik ik wel eens. Ik heb maar 1 paar goedpassende beenbeschermers en als die vies zijn oid dan krijgt ze bandages om. De benen worden met alle soorten bescherming wel warm.

Op de wei staat ze trouwens gewoon helemaal bloot...

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:30

Het my little pony syndroom. Te groot voor het speelgoed dus nu maar het levende dier pimpen.
Ik ben ook nog uit het koordsingel en vilten dekjes tijdperk. Ik zou absoluut niet meer terug willen naar die materialen en ben blij dat er nu spul is wat makkelijker te gebruiken en schoon te maken is.

Dat iedereen graag het dekje bijpassend wil hebben bij de kleur van hun onderbroek die dag moeten ze allemaal lekker zelf weten. Waar ik wel van baal is dat het merendeel van de gebruikers van beenbeschermers en bandages dit doet omdat het mooi staat. Waar ze voor zijn, hoe het werkt of gebruikt moet worden weten ze niet eens. 'Je kunt toch best rijden met stalbandages en dan ook nog zonder lappen eronder'. Tuurlijk...

Ik zou willen dat ik geen beenbescherming hoefde te gebruiken. Helaas verslijt mijn ene paard per jaar een set peesbeschermers en strijklappen omdat ze in staat is om zo ongeveer met haar rechterachterbeen haar linkervoorbeen aan de voorkant te raken. Mijn andere paard doet dit niet en krijgt dus echt geen zooi om zijn benen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:34

Robin_S schreef:
Even aan toevoegen: de benen met koud water afspuiten vlak na (intensief) trainen, dat lijkt mij slechter voor de pezen dan een stel beschermers omdoen..

koud of ijswater op de onderbenen is juist heel goed voor de recuperatie, alleen niet bovenknie of sprong komen. onderbenenbevatten geen spieren, duis zijnook slecht doorbloed ze koelen dan ook moeilijk af, je moet al 10-15minuten koelen om het center van de pezen te koelen.
de enkele malen dat ik beenbescherming gebruik koel ik altijd de onderbenen. boven de knie en spronggebruikik lauw water om verkramping te voorkomen

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:00

Ik gebruik elastische bandages puur uit ondersteuning. Het paardje dat ik rij heeft een peesblessure gehad en is nu best gevoelig op haar benen. Daarom doe ik ze om met rijden. Zodra ze weer helemaal beter is doe ik ze met rijden echt niet meer om. Warm makende troep

HeleneVdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:53

Ik vind het duidelijk ook heel leuk om met dekje en bandages van het zelfde kleur en merk te rijden.
Als je ze niet te veel spant, of niet te los omdoet, doe je er toch niets fout mee?
Zoveel bescherming geven ze niet, maar voor springen en buitenritten doe ik dan peesbeschermers aan.
En na het werken altijd eventjes onderbenen afspoelen met fris water...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:04

_kajo_ schreef:
Het my little pony syndroom. Te groot voor het speelgoed dus nu maar het levende dier pimpen.
Ik ben ook nog uit het koordsingel en vilten dekjes tijdperk. Ik zou absoluut niet meer terug willen naar die materialen en ben blij dat er nu spul is wat makkelijker te gebruiken en schoon te maken is.

Dat iedereen graag het dekje bijpassend wil hebben bij de kleur van hun onderbroek die dag moeten ze allemaal lekker zelf weten. Waar ik wel van baal is dat het merendeel van de gebruikers van beenbeschermers en bandages dit doet omdat het mooi staat. Waar ze voor zijn, hoe het werkt of gebruikt moet worden weten ze niet eens. 'Je kunt toch best rijden met stalbandages en dan ook nog zonder lappen eronder'. Tuurlijk...

Ik zou willen dat ik geen beenbescherming hoefde te gebruiken. Helaas verslijt mijn ene paard per jaar een set peesbeschermers en strijklappen omdat ze in staat is om zo ongeveer met haar rechterachterbeen haar linkervoorbeen aan de voorkant te raken. Mijn andere paard doet dit niet en krijgt dus echt geen zooi om zijn benen.

waar zijn mensen zoals jullie bij mij op stal???
Loopt een hele fantieke ruiter, paard wordt helemaal ingepakt, van neusbontje tot zadelbontje tot peeskappen incl. om alle vier de benen spingschoenen

Ik vind het ook leuk om een mooi dekje te hebben maar overdrijven is ook een kunst :)
Schrik me altijd rot als ik die boekjes open, vol met roze spullen en dan ook echt alles in het roze.
tuig/kleding/peeskappen/dekje :roll: No thanks

x_Mariska_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:16

Ik heb wel veel voor mijn verzorgpaard. Maar niet overdreven veel, gewoon leuke setjes van sjabrakken en peesbeschermers. :D
Overigens heb ik ook wel oornetjes enzo, maar dat komt omdat hij nogal snel afgeleid kan zijn

Bandages gebruik in niet voor training, alleen voor shoots (:
Laatst bijgewerkt door x_Mariska_x op 02-08-11 17:33, in het totaal 2 keer bewerkt