bij fleecebandages zijn onderlappen niet nodig, kan uiteraard wel. Bij elastieken bandages zijn ze WEL nodig. Wat je het beste kunt gebruiken hangt af van de reden van gebruik? Wil je ze gebruiken met rijden, of op stal/vervoer? Wat is de reden dat je bandages wilt?
off-topic: als iemand iets vraagt of om uitleg vraagt of iets wilt gebruiken moet er niet altijd een reden zijn want je neus wordt toch altijd afgebeten
Debbie00
Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-11 19:26
Ze zijn alleen nodig bij het rijden.
Dus ik kan gewoon de fleecebandages (100% polyester) gebruiken zonder onderlappen als ik zou willen? Ik wil eigenlik sowieso onderlappen hebben omdat de witte die ik heb elastich zijn. Alleen zijn de onderlappen die ik nu heb veel te dik.
secricible
Geplaatst: 23-05-11 19:31
mohica schreef:
off-topic: als iemand iets vraagt of om uitleg vraagt of iets wilt gebruiken moet er niet altijd een reden zijn want je neus wordt toch altijd afgebeten
In dit geval lijkt de reden me toch wel degelijk belangrijk Zo zou ik dus nooit of te nimmer kiezen voor elastische bandages op stal en zou ik bij het rijden daar juist wel gebruik van maken, alhoewel fleece ook wel kan met rijden.
dus TS: in dat geval zou je beide kunnen gebruiken. Vraag wel altijd goed om hulp bij het bandageren. Als ze te los zitten kunnen ze afzakken en dat is erg gevaarlijk. Als ze te strak zitten wordt het been afgekneld, een beetje vergelijkbaar wanneer jij verband te strak om je arm hebt zitten. Laat het dus altijd even controleren door iemand die er verstand van heeft als je nog nooit gebandageerd hebt. Nog beter zou zijn als je iemand hebt die het je voor kan doen. Als je kiest voor elastische bandages, gebruik dan ALTIJD onderlappen. Echt heel belangrijk, anders gaan zo ongelooflijk knellen. Bij fleece hoeft dit niet, het kan eventueel wel, maar vaak wordt het dan erg veel om dat been en dan krijg je echt een beenwarmer-effect, zeker als je dikke onderlappen hebt. Zelf gebruik ik onderlappen alleen als ik zijn benen bandageer voor vervoer. Met rijden gebruik ik ook altijd fleece, soms gebruik ik combinatiebandages (eerste stuk fleece, daarna elastiek).
Controleer na het rijden altijd even de benen, zeker als je met dit weer bandages gebruikt. Ze worden snel erg warm en dan kan het prettig zijn om ze even met koud water af te spoelen.
Debbie00
Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-11 19:42
Dankje voor het bericht. Ik heb al een paar keer om gedaan onder toezicht van mijn instructie. Alleen afgelopen vrijdag heb ik de witte laten omdoen door iemand anders omdat ik een wedstrijd had, wat zenuwachtig was en het was de eerste keer dat ik er mee ging rijden en ik was bang dat ik het niet goed zou doen. Ik spoel de benen altijd af met koud water en heb evt. ook coolinggel.
Persoonlijk gebruik ik onder alle soorten bandages onderlappen. Als eerste omdat het de druk beter verdeeld over het been en als 2e omdat het helpt om het niet te heet te laten worden onder de bandages. Ik heb onderlappen met ribbels. Die zijn er voor bedoeld om de warmte onder de bandage uit te laten gaan.
Waarom denk je dat je zelf te dikke onderleggers hebt? Heb je er misschien een foto van? Of staan ze ergens op een site van een webwinkel? Misschien zijn ze wel gewoon goed.