bandages of peesbeschermers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bandages
13 (9%)
peesbeschermers
121 (90%)

Totaal aantal stemmen: 134

eliseko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 19:08

wat is nou beter bandages of peesbeschermers en wat is het verschil ?

alicia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:20

ik gebruik voor me verzorgpony altijd peesbeschermers! vroeger moest ze van dierenarst met bandages lopen(geen idee waarom) en kreegt toen heel erg last van der benen.

fjordjes

Re: bandages of peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:21

als je de zoekfunctie gebruikt kan je er hééél vééél topics over vinden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:26

Dat ligt eraan. Waar heb je ze voor nodig en heb je ze wel nodig.
Maar ik heb niets met bandage's en is in mijn ogen alleen maar voor het mooi.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:46

Bandages is mooier en meer werk. Peesbeschermers werken naar mijn idee beter (is harder) en is gemakkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:28

Peesjes worden alleen veel warmer en dat is ontzettend slecht voor de pezen. Neopreen wordt gebruikt om duikers warm te houden, en dát materiaal zit in peesbeschermers. Maar de pezen moeten koel blijven, niet warm worden. Imo zijn bandages veel beter. Nóg beter is helemaal geen beenbescherming.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:56

Ligt eraan waar je het voor nodig hebt :)

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 01:12

Peesbeschermers zijn onder alle omstandigheden en zonder meer beter dan bandages.
Bandages ventileren niet, waardoor de pezen zo warm worden, dat er op een gegeven moment afsterving van de pees op treed.
Peesbeschermers ventileren veel beter, waardoor dit niet het geval is.
Hierover heeft ook een artikel in BIT gestaan en het is dus een feit dat peesbeschermers gezonder zijn.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:22

Peesbeschermers zijn veiliger, onder andere omdat je bandages als je niet goed kunt bandangeren te strak of te los kunt doen, en daarmee veel meer ellende kunt veroorzaken dan met peesbeschermers.

Met bandages sluit je ook veel meer af tegen ventilatie, dus uiteindelijk - ondanks dat er neopreen in de peesbeschermers zit, zijn peesbeschermers beter ventilerend. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:23

Gewoon niets gebruiken?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:25

Heb je het heel hard nodig of niet? Het beste is gewoon niks gebruiken, maar als hij erg strijkt zijn peesjes beter.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:14

volgens mij worden de pezen en spieren alleen maar zwakker als ze continue ondersteund worden door bandages/peesbeschermers, dus ik zou zeggen: niks!

Mijn zoontje heeft bv zwakke enkels. De dokter raadde hem af om zijn enkels in te tapen, omdat de spieren/pezen dan niet sterker worden, maar juist zwakker.... (volgens mij vergelijkbaar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:27

Daarom gebruik ik ook niks. Als ze zich in het land heel kan houden, kan ze het ook met rijden wel. Paarden worden er niet handiger op als je ze steeds beschermt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:31

Idd Yamcha, juist in het land maken ze de gekste sprongen...Maar goed, ken ook wel mensen die ze helemaal ingepakt in het land zetten ;-)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:37

Het heten nog altijd peesbeschermers en geen peesondersteuners.
Je bent mooi klaar als je paard tijdens het rijden of in het land een gekke sprong maakt en zich heel hard aantikt tegen de pees of het gebied daaromheen. Daarom doe ik er altijd peesbeschermers om; ter bescherming. Dat biedt geen enkele ondersteuning. Ongeveer net zo als wanneer jij handschoenen draagt; biedt ook geen steun, maar wel bescherming tegen de teugels.

Bandages hebben mijn inziens wel een ondersteunende functie. Ik gebruik ze nooit; enkel voor de mooi en dat is zelden. :D Daarnaast bieden ze slechte bescherming en worden de benen heel warm. Het is immers maar een stukje stof.

eliseko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 10:31

maar het is nodig omdat ze ijzers hebben en ze de heletijd tegen de pezen tikken maar we rijden buiten elke keer omdat we geen bak hebben

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:59

Yamcha schreef:
Peesjes worden alleen veel warmer en dat is ontzettend slecht voor de pezen. Neopreen wordt gebruikt om duikers warm te houden, en dát materiaal zit in peesbeschermers.

Neopreen warmt op tot de lichaamstempratuur. Hierdoor houden duikers en surfers zich warm. Warmer zullen ze niet worden.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:55

Voor degene die tegen beide zijn: wat doen jullie met springen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:58

Ook niks, zo hoog spring ik niet. En ze is handig zat.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:15

Yamcha schreef:
Ook niks, zo hoog spring ik niet. En ze is handig zat.

Tot dat ze het een keer niet is. Het is altijd makkelijk om te roepen dat niks om doen het beste is omdat het bij jou nog nooit fout is gegaan.
Het vervelende van dit soort dingen is dat het jaren goed kan gaan. Maar als het mis gaat gaat het goed is en kun je een jaar met je paard aan de hand gaan stappen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:21

Met springen is het risico tot peesklap groter, maar peesbeschermers beschermen weer niet tegen verdraaiingen.

Het is een feit dat veel te veel mensen veel te snel naar beenbescherming grijpen voor het mooie en niet of nauwelijks weten waar ze nou voor dienen en wat ze echt doen, dat blijkt uit talloze topics.
als je niet weet waar ze voro zijn, gewoown niet aan beginnen.
als een situatie bvraagt om het gebruik van iets, dan weet je zelf, of de Da die het aanraadt, wel waar je aan moet beginnen.

Bandages zijn zoiets dat door een DA wordt aangeraden bij peesproblemen. Niet om ze te voorkomen (!), maar in het helingsproces.
Een gezonde pees heeft GEEN ONDERSTEUNING NODIG.
Een paard loopt feitelijk op zijn vinger en teentoppen toppen. Zie je nut in het onwikkelen van je topjes?
Je hebt er meer aan om pezen te harden en slechte omstandigheden voor pezen te voorkomen (zachte bak), dan met bandages te gaan rommelen.

Bandages kunen tegen kleine schaafwonden beschermen bij terreinrijden en longeren (waar ze immers schuin gaan en daardoor de kans van aantikken van been ernaast vergroot), maar daarvoor zijn eigenlijk pijpkousen ontworpen. Ventilatie is daarbij ook een probleem, maar de benen worden niet zo snel afgesnoerd door onkundig aanbrengen, de druk wordt goed verdeeld.

Peesbeschermers, is genoemd, doen precies dat, ze beschermen de pees tegen tikken. Precies zoals bv een scheenbeschermer bij een sporter.
Ze voorkomen geen scheuren door verdraaiing/verreking.

De peesbeschermer beschermd met name een deel van de diepe buigpees (nummer 13 op dit plaatje). Omdat die het meest aan de oppervlakte ligt aan de achterkant in een gebied waar het paard zich met een achterhoef kan aan tikken (bij het springen in de landing met name. Met gewoon gaan zal een paard zich eerder tegen de ballen van de hoef of onderkant van de hoef trappen)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:15

Een peesbeschermer beschermt puur tegen het zichzelf aantikken? Ik voel me nu heel dom, maar ik dacht dat ze naast dat ook verrekkingen tijdens het landen tegengingen bij het springen. In principe, als je paard niet meteen de gewoonte heeft zichzelf aan te tikken, zijn ze onnodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:35

Ik vind van wel. Ik gebruik alleen bandages als ik zijgangen oefen, idd om schaafwondjes te voorkomen. Verder niets.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:36

Het zichzelf aantikken moet niet altijd persé een gewoonte zijn. Een paard kan zich occasioneel aantikken bij een hogere sprong, een verkeerd geschatte afstand, noodsprong, enthousiaste sprong,...
Wanneer je je paard over houten balken heenjaagt, vind ik dat de benen beschermen het minste is wat je kan doen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:18

-> HAR