Achter bandages voor peesbeschermers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1994

Achter bandages voor peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 22:34

Ik weet niet of het hier goed staat maar ik zie tegenwoordig veel mensen rijden met achter bandages en voorbenen gewone peesbeschermers ofzo, weet iemand waarom dat is?

MelanieB

Re: Achter bandages voor peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:04

Te lui om helemaal in te bandageren? :D
Kan er geen goede reden voor verzinnen..

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:41

ik doe het ook weleens en heb eigenlijk geen idee waarom haha :P

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:00

Gebeurd ook vaak andersom, voor bandageren achter strijklappen. Ik ken vooral springruiters die het doen. Meer 'steun' ofzo schijnt (slaat natuurlijk nergens op) en ik zou echt nooit bandages omdoen met rijden/longeren etc. Heb ze alleen af en toe om achterbenen in trailer zodat voetjes wit blijven :)

zafira_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:03

k vind het niet eens mooi, als je er geen tijd hebt om alle vier benen te bandageren doe het dan niet en doe dan gewoon been
beschermers om!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:50

Colette, en waarom is meer steun onzin? Een bandage geeft wel degelijk meer steun dan een peesbeschermer. Want de bandage gaat ook om de kogel en ondersteunt het. Een peesje niet die geeft alleen de pees bescherming zoals de naam al zegt, veel ondersteuning geeft het niet.
Beenbeschermers a la 3 in 1 geven wel meer steun en beschermen ook goed. En al helemaal bijv de veredus pro evo piaffe (hard stuk als peesjes maar de ondersteuning van een bandage.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:20

Ffortuna; iets beter lezen. Die van je plaatje zijn 3 in 1 beenbeschermers. De ts heeft het over peesbeschermers en die ondersteunen minder als bandages en 3 in 1.
En bandages afknellen? Wil nie weten hoe strak jij ze wikkelt dan :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:21

Hmm oke zo te zien zijn de reacties wg :?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:22

Ik deed het ook vaker, vond het mooi en het is minder werk als geheel vierkant.
verder bied de peesbeschermer meer bescherming en dat heeft de mijne wel nodig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:33

Het paardenpijpbeen heeft geen steun nodig, het is bot en pees en geen spier. De kogel is een gewricht.
Vergelijk het met je vingerkootje. Geeft een pleister daarom steun?
Bandages zijn feitelijk alleen nodig als een paard een blessure heeft.
Een paard kan zonder bandages prima functioneren.
Maar als je dan geloofd in het steun verhaal, dan heeft het zin om bij zware oefeningen eerder de achterbenen waar veel meer kracht op komt bij verzameling en pieouttes bv te bandageren. Maar als je goed kijkt is het juist de koot en de schenkel en dij waar de meeste kracht op komt...

Pees beschermers zijn precies dat. Beschermers van de pees. Ze zijn ontwikkeld voor springruiters omdat paarden in de landing met de achterhoeven wel eens de pezen van de voorbenen aan kunnen tikken en dat kan een scheuring opleveren. Bandages helpen niet tikken opvangen. Daarvoor moet een materiaal echt keihard zijn.
Ze beschermen niet tegen verrekkingen bij slippen. Geen enkele beenbeschermer doet dat.
Strijkkappen zijn ook zuiver ontwikkeld om tikken en schrapen op te vangen.
Bandages en pijpbeschermers zijn vooral om bij jonge paarden de benen te beschermen tegen wondjes van het zijdelings aantikken/schrapen omdat ze bv aan de longe nog erg schuin lopen en onder de man nog niet in balans zijn.
Ze zijn niet ontwikkeld voor steun bij rijpaard maar bij blessures. Een pijpbeen heeft geen steun nodig het is zo solide als wat, de pezen hebben geen steun nodig die zijn staalhard en kunnen met bepaald werk nog meer gehard.
Voorkomen van problemen zou moeten worden gedaan via juiste training en goed ondergrond en niet door "steun".

Maar om antwoord te geven op de vraag, het is logisch om bij voorbenen peesbeschermers te dragen, bandages beschermen niet tegen peesklap.
Als je geloofd in de steunfunctie, is het logisch om de achterbenen te bandageren.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:35

ik heb geen idee maar ik doe het meestal andersom, voor bandages en achter kogebeschermers, omdat mijn merrie echt strijkt, dus dan heb ik niets aan bandages..

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:54

een mens is nu eenmaal een mens ;)

en ik denk persoonlijk dat al er nog meer mensen met dezelfde vragen over peesbeschermers dit en bandages dat dat die gaan "" afgeschoten"" worden ;)
iedereen heeft een andere mening over die dingen en dat dit nu waar is of niet... de meesten doen er toch hun eigenwilletje mee ( zoals het rijden met of zonder cap ;) )

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:43

Ik heb het ook al vaak gezien, weet alleen niet WAAROM. :P
Als ik bandageer, is het meestal alleen vanvoor en vanachter kogelbeschermers, ook dat kan ik niet uitleggen waarom ik dat doe ..

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:49

Geloof het of niet maar ik denk dat bescherming om de benen ook bij mensen 'tussen de oren zit' hoor :o

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:16

Bandages geven inderdaad 0 steun, om de reden die Lusitana 0 steun aangaf.
Waarom dan wel?

Omdat't (geef toe) best wel mooi is.
Omdat ze dan niet kunnen aantikken, maar dat is met getjes dus ook het geval.
Of ... uit gewoonte :)
Dat is het bij mij toch vooral, eerder gewoonte dat m'n paardjes iets aan hun benen hebben om wondjes te voorkomen.
De een heeft nog weinig evenwicht en de andere is een spring-in't-veld.
Maar mijn getjes zijn momenteel e-norm vuil, dus dan pak ik al eens naar een bandage.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:23

MelanieB schreef:
Ffortuna; iets beter lezen. Die van je plaatje zijn 3 in 1 beenbeschermers. De ts heeft het over peesbeschermers en die ondersteunen minder als bandages en 3 in 1.
En bandages afknellen? Wil nie weten hoe strak jij ze wikkelt dan :D

ik gebruik geen bandages (meer), maar steun? serieus, ik zie niet in hoe die steun zouden geven. & om die lapjes stof steun te laten geven zou je ze denk ik toch strak om moeten doen ofzo, en dan krijgt je paard/ponywarme pezen van! ik vind het maar gedoe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:05

Windsels(bandages) kunnen ook alleen beschermen tegen wondjes, maar niet tegen peesklap en ander meer ernstige problemen.

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:34

Ik bandageer achter ook in en heb voor peesbeschermers om, dit omdat ze mok wondjes op haar achterbenen heeft die gaan schuren met de beschermer erom en zo blijven ze mooi schoon. ;)

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:28

Ik rij ook wel eens met voor peeskappen en achter bandagens. Waarom? Geen idee, bij sommige dekjes heb ik maar twee paar bandages dus doe ik het maar zo. :)