Welke bandages

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Welke bandages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 15:15

Hoi hoi!

Even een vraagje. Tegenwoordig kun je eigenlijk alleen maar leuke fleecebandages kopen. Volgens mijn instructrice is dat helemaal niet goed. Fleece zorgt ervoor dat de benen teveel opwarmen en fleecestof ademt volgens haar te weinig in vergelijking met de katoen/elastan variant.
Met welke bandages rijden jullie?

Yviertje

Re: Welke bandages

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:21

Zonder bandages, vanwege dezelfde reden die jouw instructrice geeft. Ik zie ook heel veel mensen verkeerd bandageren. Ook de betere ruiters. Als je bandageert moet je weten wat je doet. Ik heb het moeten leren op m'n opleiding, maar de nadelen vind ik zwaarder wegen dan de voordelen. Helaas merk ik dat veel mensen hun paard bandageren omdat je zoveel leuke kleuren kan krijgen, zoals jezelf al meld.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 15:23

het gaat me niet om de kleurtjes hoor haha, t is mooi meegenomen, maar de stevigheid is meer van belang.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:27

Dan noem je idd het belangrijkste voordeel van een bandage, maar als de pezen te warm worden heeft die steun geen zin meer. Dan kunnen de pezen sowieso overbelast worden. Moet zeggen dat een fleece bandage minder gevaarlijk is dan een van elastiek, want deze kun je niet snel te strak trekken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:27

de meest nuttige zijn ineens ook diegene waar je het meest fout mee kan doen. Elastische bandages met goede vilten onderlappen.
de gecombineerde met fleece zijn eigenlijkniet goed, want het fleece gedeelte is juist voldoende om het onderbeen 1x te overlappen, dus een veel te dunne laag om de drukverschillen van de elastiek te compenseren/verdelen...

verder bandageert bijna niemand correct om effectief steun te hebben van een bandage (onder de kogel door in V-verband)
voor bescherming tegen strijken en zeker aantikken heb ik liever een "harde" bescherming zoals peesbeschemers en strijklappen

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 15:35

de pest is dat mijn paard niet tegen peesbeschermers kan. meerdere soorten geprobeerd. van goedkope tot dure met wol en alles erin. ze krijgt er wondjes van.

mijn instructrice vindt dat de katoen/elastan bandages die eigenlijk als stalbandages worden gebruikt het best voor eht werk gebruikt kunnen worden, aangezien het katoen goed ademt en toch goed stevigheid biedt.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:47

Dan is het lastig. Is het geen optie om zonder iets te rijden?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 15:49

nee, want ze moet wel iets steun/bescherming hebben. het is soms nogal een kneusje.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:53

strijkt ze dan of tikt ze aan?

want zoals ik eerder zei, als je steun aan de pezen wil geven, dan heb je nood aan elastische bandages die in V-vorm onder de kogel gaan en anders hebben ze qua steun geen zin...

eerlijk gezegd heb ik nog geen katoen/elastan bandages tegengekomen... stalbandages zijn meestal van acryl. Maar zowieso heb je bij alle bandage soorten- op fleece na- onderlappen nodig om peesblessures te vermijden...

edit: aangevuld en

heb je al 3-in-1 beschermers geprobeerd? Dit is ook een soort vilt en je hebt "geperforeerde" voor meer luchtdoorlatendheid...
Laatst bijgewerkt door petitparis op 17-01-11 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 15:55

af en toe tikt ze aan ja. ik rij haar dus met bandages en springschoenen.