Iemand ervaring met een Baloun Flexisaddle?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odin

Iemand ervaring met een Baloun Flexisaddle?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 19:36

Bij mijn oriëntatie naar eventueel een ander soort zadel dan mijn huidige "normale" zadel met boom kwam ik de site tegen van BalounFlexisaddles. Wat ik erover lees en in de video zie klinkt allemaal goed, maar dat is misschien ook wel logisch van de fabrikant zelf.

Waar ik nieuwsgierig naar ben is of er hier op Bokt mensen zijn die er eentje hebben of hebben gehad, en wat dan de ervaring met het zadel is.
Alternatieven voor dit zadel zijn ook van harte welkom.
Ik dressuur en spring met mijn paard, en rijdt ook buiten. Heb nu 2 aparte zadels, een dressuurzadel en een springzadel wat ik ooit voor een paar honderd euro nieuw gekocht heb om hooguit 1x in de week een sprongetje mee te maken. Dit laatste zadel wil ik in ieder geval gaan vervangen voor iets anders, mijn dressuurzadel heeft op zich geen haast voor nu.
Zit ook te twijfelen of er niet een (boomloos of semi-boomloos) zadel zou zijn wat geschikt is voor alles wat ik met mijn paard doe.

Odin

Re: Iemand ervaring met een Baloun Flexisaddle?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 14:25

Echt niemand ervaring???

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:01

Pmarena heeft een keer een baloun zadel gehad om te proberen. Was toen helemaal nieuw merk.
Zelf wel ervaring met andere Boomloze op normaal lijkende zadels. Bijvoorbeeld de Heather moffet flexee en heb zelf een Flexible saddle inspiration die ik nooit meer weg zal doen.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 15:29

Kun je me wat meer vertellen over de zadels waar jij ervaring mee hebt dan misschien? En misschien heb je foto's/linkjes?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:25

Afbeelding
Hier een foto die ik even zo snel kon vinden op mijn paardje. Het is een boomloos zadel met een vast kopijzer (niet verwisselbaar) Zit heerlijk stevig en als een normaal zadell. Zitten vaste latex kussens onder die niet opgevuld kunnen en hoeven worden. Mocht er om een rede toch slijtage oid zij dan kan er via Flexible saddle wel nieuwe kussens geregeld worden.

Ik heb een paard met een best moeilijke rug en deze ligt perfect! Ligt nu ook even tijdelijk op een tinker en heeft ook op een kwpner gelegen.
Wrongen zijn verplaatsbaar (klittenband) waardoor ik met dit dressuurzadel ook met gemak kan springen.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 17:28

Ziet er goed uit, je zadel. Ga eens googlen naar het type.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:08

Het is eventjes geleden, maar ik reageer toch maar even.

Ik heb gisteren de zadelmaker in someren gebeld over de baloun zadels.

Het is een leren zadel, met verschillende panelen als boom, wat bestaat uit 7 verschillende lammellen.
Veel gebruikt is moosgummi, latex en leer.
De boom wordt dus over de gehele rug gedragen en omdat het flexibel is, beweegt het helemaal mee.

De boom/ het zadel wordt gemaakt op het paard. Kopijzer wordt gemeten en gemaakt.

Nu kan het paard veranderen, daar zijn ze dus ook van bewust.
Enkel bij sterke groei, of afvallen moet het kopijzer gewijzigd worden. Dit kunnen deze zadelmakers ook.
Is geen probleem.

De vrouw vertelde mij, dat meneer Baloun nu dit zadel al 10 jaar in het werk heeft, en dat zijn eerste zadel nog steeds doet.

Je hoeft het zadel dus niet op te vullen, omdat het van binnen gemaakt is van latex.

Zowel voor ronde paarden, als slanke paarden met een hoge schoft, kunnen ze een zadel op maat maken.

Ik ben hier achteraan geweest om duidelijkheid te scheppen.
Maar ook omdat ik via youtube een aantal filmpjes gevonden heb, waar ik toch wel blij van word.

Ik zal eventjes hard moeten sparen.
Maar ik wil dit zadel graag testen, en misschien ook wel kopen.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 15:55

Bedankt voor je reactie en uitleg, ik ben erg benieuwd naar het vervolg dus ik hoop dat je me op de hoogte wil houden.
Ik vind het jammer dat er zo weinig mensen hier reageren, maar misschien dat er niemand is op Bokt die met een dergelijk zadel rijdt of met iets soortgelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:59

Ik heb toen de video van deze beste 'zadelmaker' gekregen maar het hield al heel snel op toen hij zei 'het zadel hoeft niet goed te liggen als je hem erop legt en aansingelt'..
Toen had ik zo iets van okeeeee.. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:09

Ik heb een dressuurmodelletje gehad, de C1 die mij zo vanaf de plaatjes ontzettend aansprak.
De andere modellen daar vond ik weinig aan.... maar deze was echt een schot in de roos :+:

Dressuurzadeltje met dijwrongen, en monoblad, super licht, èrg mooie vormgeving & kwaliteit....

Alleen het kopijzer veranderen dat was nog een hele operatie, ben ik niet eens aan begonnen :P
En voor mij was het zadel toch wat te stijfjes, ik wil graag een flexibel zadel dat echt niet stijver is dan een Barefoot met VPS, zodat het zichzelf wel ècht goed aan kan passen aan de rondingen van het paard :j

En wil ook geen zadels meer met de stijgbeugelophanging die zo ver naar voren ligt en daar rond de schoft drukt.

Maar qua zadels die een "normaal Engels" uiterlijk hebben vond ik dit modelletje echt super mooi, zou geen mooier / fijner modelletje "flexibel" zadel weten dan deze in een dressuurmodel :)

Nog even een foto erbij gevonden:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-05-16 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:14

Van dat modelletje word ik warm. Precies wat ik zoek.
Qua flexibliteit maak ik me geen zorgen want zit op beiden goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:16

Het is echt een heel mooi zadeltje :j

Alleen tja om alleen maar naar te kijken dat is een beetje onzin om hem daarvoor te houden :P
Hij is wellicht nu nog van een Bokker :)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 16:45

Bedankt voor je reactie pmarena, het is echt een heel mooi zadel om te zien inderdaad.
Ik ben zelf niet bekend met barefootzadels en heb alleen met zadels met boom gereden, dus jouw reden om het zadel weg te doen zou voor mij denk ik geen reden zijn.
Je schrijft over het kopijzer wat je moest vervangen en wat nogal lastig was, waarom was dat nodig? Is bij het afleveren niet het juiste kopijzer geplaatst door de leverancier/zadelmaker?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:28

Als je een boomzadel ook prima vindt dan zal het wat dat betreft geen reden zijn inderdaad...tenzij je dus tegen de belemmering van een boom of stevig zadel aanloopt en dat gewoonweg niet meer wil :)

Ik heb hem direct bij Baloun besteld om te checken of het wat was, omdat dit model er zo ontzettend goed uit zag, dus kopijzer maar een beetje standaard (iets breder) gehouden :)

Ik geloof dat er zelfs stiksels uit gehaald moesten worden om het kopijzer te vervangen :P

Dus zadel moest echt officieel opengemaakt worden zeg maar, niet iets dat je zelf even doet met een ritssluiting (Barefoot) of schroevendraaier (Wintec) ofzo, en 5 minuutjes later weer dicht hebt met een andere maat kopijzer er in :)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 18:55

Ik wil dus wel van mijn boomzadel af en dit flexzadel klonk als een goed alternatief wat ook nog eens mooi is maar wat dus meer meebeweegt dan een boomzadel.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:39

@hoe zat het zadel verder pmarera? Hoe was je paard eronder?

Heb ook interesse in dit zadel, maar ook had ik mijn bedenkingen bij het filmpje op YouTube waarbij gezegd werd dat het zadel niet 100% hoeft te liggen...
Ervaringen zijn dus super fijn :D

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:32

Word er misschien in de filmpjes niet bedoelt dat het zadel er uit kan zien zonder ruiter dat hij niet perfect ligt maar zodra de ruiter er op gaat zitten het zadel door het gewicht naar de rug vormt? Dit word zo ook altijd uitgelegd bij Boomloze zadels.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:06

Ja dat zou natuurlijk kunnen, maargoed, dan vind ik het eigenlijk gewoon noet zo knap uitgelegd, het gaat wel om promotie van je nieuwe product op een al overvolle markt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:07

Tja, mij deed dat meteen de das om! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:20

Kosten zadel?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:51

mellamoshan schreef:
@hoe zat het zadel verder pmarera? Hoe was je paard eronder?

Heb ook interesse in dit zadel, maar ook had ik mijn bedenkingen bij het filmpje op YouTube waarbij gezegd werd dat het zadel niet 100% hoeft te liggen...
Ervaringen zijn dus super fijn :D

Omdat hij niet helemaal goed paste heb ik er alleen een een rondje door de wei / paddock mee gehobbeld :)

Wonderlijk genoeg vond Rena hem wel okee, en die kan best meuterig reageren op "probeerzadels".
Ik vond hem zelf ook erg fijn zitten (zeker voor zo'n traditioneel zadelmodel) en baalde er eigenlijk van dat ik er zelf niks aan heb omdat ik toen net een véél fijner (totaal ander) zadel had gevonden.

Maar zonder de kennis van nu, als ik hem jaren eerder was tegengekomen had ik zeer zeker wel verder geëxperimenteerd of ik hem ècht goed passend had kunnen krijgen :j

Alleen ik zat er dus mee dat ik geen beugelriemophanging meer zo ver naar voren wilde hebben zitten en mijn heerlijke schaap-met-dijblokken zadel er echt nog mijlenver boven uit stak qua comfort.

Maar zou ik van dat soort dingen nog geen weet hebben gehad dan zou ik dus zeker weten al mijn pijlen hebben gericht op dit modelletje van Baloun voor Rena :j

Stalgenootjes vonden hem ook erg lekker zitten op de Fjord, maar daar lag hij ook niet helemaal okee op. Vraag is dus of hij met wat aanpassingen wel helemaal goed had kunnen gaan liggen, en dat is altijd twijfelachtig met zulke traditioneel ogende zadels die toch wel behoorlijk vormvast zijn, is mijn ervaring :o

Maar ik was er verbaasd over dat hij überhaupt op beide best verschillende modelletjes ponies toch al heel aardig lag zo zonder aanpassingen. Goed genoeg voor een probeer-ritje in ieder geval en dat is al heel wat want ik ben best streng daar in :j

Zeker vanwege Rena haar wat hogere schoft / diepere rug, echt heel aangenaam verrast en onder de indruk van het zadel :j

Vind het ook heel mooi hoe de kniestukken zo mooi strak over de wrongen heen gevormd zijn. Straalt gewoon aan alle kanten kwaliteit uit :j

Als ik aan de C1 denk voel ik nog steeds een stukje spijt dat ik hem niet meer heb, ook al had ik er in de praktijk dus geen fluit aan en zou ik hem nooit gebruiken :')

Maar het was gewoon een echt :~ zadeltje om te zien, helemaal naar mijn smaak als het dan per-sé traditioneel ogend moet zijn :j

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:46

Duidelijk verhaal! Vind het inderdaad ook een mooi zadel om te zien. Maarja dat is alles behalve de belangrijkste eigenschap die het moet hebben :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:55

Nouja....er zijn nog best wat mensen die de functionaliteit van een zadel niet genoeg vinden en liever een zadel willen dat er "normaal" uit ziet.... maar door dat "normale" uiterlijk verlies je vaak fijne eigenschappen :o

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:12

Ik rij nu een wow. Maar vind het verschrikkelijk zitten. Dus sta daarom wel open voor alternatieven,echter heb ik een lastig paard qua zadels dus moet kritisch blijven :Y)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:10