Welk soort singel. Banaan of anatomisch?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kellaxy

Welk soort singel. Banaan of anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:51

Voor mijn Arabische merrie ben ik op zoek naar een andere singel. Ik heb een dressuurzadel Euroriding Diamond er op liggen maar door haar rondgeribte bouw en haar singelplek ver naar voren wil het zadel iets naar voren schuiven. Hij ligt dan net tegen haar schouderblad aan of er net op. Dit is uiteraard niet fijn en daardoor ligt de singel ook te ver tegen de oksel aan.

Momenteel heb ik nu een gewone neopreen dressuursingel.

Nou lees ik zoveel verschillende dingen. Wat is nou beter, anatomisch gevormd? Een banaansingel? Ik lees op sommige sites dat deze 2 dezelfde werking hebben maar op andere sites weer niet.
Het is dus de bedoeling dat de singel en het zadel op zijn plek blijft liggen, de singel niet in de oksels schuurt en van leer lijkt mij ook wel fijn.

Hebben jullie suggesties?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:06

Banaansingel. En dan moet je even opletten dat je de bolle kant naar achteren doet.

Als je een banaansingel dubbelklapt en van opzij bekijkt (dus alsof je paard 'm om heeft) kun je zien waarom. De gespen staan in een hoek op de rest van de singel. De singelstoten lopen recht naar beneden door de gespen heen en het midden van je singel ligt verder naar voren, vóór de bolling van de buik.

Een anatomische singel zal je probleem alleen maar erger maken: door de uitsparing voor de benen ligt de singel nóg verder naar voren en zeker als er geen hoek is tov de gespen trekt de singel het zadel dus nog verder op de schouder.

kellaxy

Re: Welk soort singel. Banaan of anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 22:11

Ahh oke. Bedankt voor je reactie! Ja dat is ook nog iets. Ergens zag ik staan dat de bolling van de singel naar voren moet ipv naar achter. Heeft het dan een andere werking of is dat gewoon niet waar? Logischer klinkt naar voren maar dat zal te maken hebben met die kromming van de gespen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:15

Yep. Als je de bolling naar voren doet wil je singel de stoten meer richting de bolle kant hebben. Ergens op je paard z'n nek dus.

Pak maar een keer zo'n singel, vouw 'm dubbel en stel je in het verlengde van de gespen de singelstoten en je zadel voor :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 22:19

Ga ik doen. Heb je nog tips voor welke fijn is? Kwa merk?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:47

Ehh... mijne is geloof ik van Kentaur, en ik ben er heel tevreden over. Maar hij is van leer, en ik weet niet of een Arabierenvelletje daar niet te gevoelig voor is?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 23:00

Hm ja dat is wel lastig. Ik heb nu neopreen en dat gaat eigenlijk goed maar ik vind leer zelf fijner.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:05

Ik heb zelf net een anatomische singel aangeschaft. Zou willen dat ik het veel eerder gedaan had. Wat een prettig ding om mee te werken. Het zadel ligt veel beter en de ligging van de singel is super.
Ik heb die van Kieffer met elastiekjes over de gespen.

Bij mij zit de bolling naar voren :-)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 23:09

En om welke reden heb je die aangeschaft, schoof jouw zadel ook naar voren? Dat is dus geen banaansingel?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:13

Koper schreef:
Banaansingel. En dan moet je even opletten dat je de bolle kant naar achteren doet.

Als je een banaansingel dubbelklapt en van opzij bekijkt (dus alsof je paard 'm om heeft) kun je zien waarom. De gespen staan in een hoek op de rest van de singel. De singelstoten lopen recht naar beneden door de gespen heen en het midden van je singel ligt verder naar voren, vóór de bolling van de buik.

Een anatomische singel zal je probleem alleen maar erger maken: door de uitsparing voor de benen ligt de singel nóg verder naar voren en zeker als er geen hoek is tov de gespen trekt de singel het zadel dus nog verder op de schouder.

Die bolle kant moet zo te lezen juist naar voren liggen t.o.v. het zadel. De singelgroeve ligt doordat het paard rondgeribd is naar voren. Dus bolle kant naar voren, dan komen de gespen meer naar achter te liggen t.o.v. de singelgroeve en ligt het zadel goed.
Hier ook een rondgeribd paard en een banaanvormige singel. Gekocht op advies van de zadelmaker en zadel ligt keurig achter de schouders en de singelstoten lopen netjes recht naar beneden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:18

Niet bij een banaansingel Branka. Dan trek je je zadel echt alleen maar erger naar voren.

Wat er trouwens gezegd wordt over bolling naar voren geldt voor een ander soort singel, niet voor de banaan. Jij haalt nu 2 dingen door elkaar :)

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:30

Hier ook een zadel dat naar voren schuift. Nu even gekeken naar singels die niet naar voren schuiven, en kwam hier op uit.
http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... ingel.html

Maar goed, mijn vragen:
1. Is de bovenstaande link een anatomische- of een banaan singel? :o
2. ik rijd met een vzh zadel, maar op de sites worden dit als dressuursingels aangegeven en ook de lengte's zijn heel erg anders als de ''normale singels'' (zulke bedoel ik dus: http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... ingel.html )
Passen deze singels dan wel?

edit: bedoel singels die voorkomen dat het zadel naar voren schuift*

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:33

Das een anatomische...staat er ook bij trouwens :-)

Heb je al eens gezocht op een anatomische springsingel?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:38

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:51

Hier had ik een anatomische gekocht. Een neopreen. Maar het hielp niet tegen schuiven van het zadel en had het idee dat de singel juist meer in de oksel zat . Dus een banaansingel is beter? Dat wordt dan een nieuwe singel aanschaffen zodra ik een goed passend zadel heb :p. Hier ook een paard waarbij zadels naar voren schuiven en een singelgroeve erg ver naar voren :s

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:53

Icrack schreef:
Das een anatomische...staat er ook bij trouwens :-)

Heb je al eens gezocht op een anatomische springsingel?

Dom van me, over het hoofd gezien!
zal er even op zoeken, bedankt

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 01:05

Haha dit was precies wat ik op andere topics bij het googlen vond. Maar het is mij ook duidelijk nu!

Fijn he! :') maar ik ben wel heel benieuwd of het werkt. Van de week maar is kijken!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:20

Jes_sam...

Het euvel met neopreen is dat het "rekbaar" is. Hierdoor kan het zijn dat de singel recht trekt als je aansingeld. Met een goede kwaliteit lederen singel krijg je dat niet voor elkaar. Zou dat kunnen?

Ik had hiervoor ook een neopreen, en ik moet zeggen dat ik in de lederen die ik nu heb een stuk meer vertrouwen heb.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:32

Ik denk dat het even goed is om duidelijk te krijgen hoe je de verschillende modellen singels noemt :=

Een anatomisch gevormde singel bestaat al een behoorlijk aantal jaren.
Dit is simpelweg een singel waarbij de zijkanten smaller zijn dan het middenstuk en het stuk onder de gespen. Zodat het stuk singel dat achter de ellebogen langs gaat, wat smaller is en de ellebogen wat meer bewegingsruimte hebben. Zoiets dus:

Afbeelding

Vervolgens kwam er een banaansingel (of maansingel). Zoiets dus:

Afbeelding

Vooral voor buikige paardjes waarbij de singel dicht tegen de ellebogen aan ligt en daardoor eventueel ook het zadel te ver naar voren trekt.

Die zag je vooral in neopreen maar ook steeds meer in leer.
De 1 gebruikt deze met de boog naar voren, de ander met de boog achteren.

Degenen die hem met de boog naar achteren gebruiken doen dat over het algemeen met het idee dat de boog dan meer ruimte geeft aan de ellebogen zodat de singel daar niet zo dicht tegenaan ligt.

Degenen die hem met de boog naar voren gebruiken doen dat over het algemeen met het idee dat de singel dan nog steeds dicht tegen de ellebogen ligt (in de categorie "dat hou je toch") maar dan tenminste niet meer het zadel mee naar voren trekt omdat de gespen iets verder naar achteren komen te liggen dan het middenstuk van de singel.

Omdat een banaansingel (zeker die van neopreen) vaak tijdens het aansingelen alsnog tot een rechte vorm getrokken wordt en dan weinig banaan-effect heeft, zie je nu steeds meer extreem in een C of S model voorgevormde singels zoals deze:

Afbeelding

En naar de ervaringen die ik hoor van mensen met buikige paardjes, of paarden en ponies waarbij de singelgroeve erg ver naar voren ligt, waarbij zadels door de singel naar voren getrokken wordt, werk dit model over het algemeen veel beter dan een banaansingel.

Ik zou zelf dan ook zeker voor het laatste model gaan in jouw geval :j

Vaak wordt dit model singel ook een anatomische singel genoemd. Maarja dat was die eerste eigenlijk al... ga daarom altijd op foto's af en niet op de benaming want als iemand het over een anatomisch gevormde singel heeft kunnen ze heel goed het simpele "oude" model bedoelen dat gewoon hartstikke recht is en slechts uitsparingen heeft voor de ellebogen zonder dat de gespen verder naar achteren op het paard komen te liggen. Zonde van je geld als je hem juist daarvoor koopt :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:47

maar moet die laatste bij een buikig paard echt met de bolling naar achteren?
zit je dan de boel niet juist tegen te werken of zie ik dat verkeerd?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:57

Ik vind het persoonlijk niks, zou altijd de boog naar voren laten lopen zodat de gespen naar achteren gelegd worden :j

Maar er zijn ook wel mensen (ook op Bokt) die met dergelijke singels met de boog naar voren begonnen zijn en daarvan het effect maar matig vonden, en bij het eens andersom gebruiken van de singel ineens veel meer tevreden waren.

Dus tja :)

In veel gevallen is het ook hierbij weer echt een kwestie van proberen gezien paarden zo ontzettend verschillend gebouwd kunnen zijn :j

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 16:51

Ja dit blijft dus een apart iets. :j
Pmarena, bedankt voor je uitleg, hij is heel duidelijk! :) zo'n laatste zal degene zijn waar ik naar op zoek ga. Je raakt inderdaad in de war vam de benamingen die er bij staan. Staat er anatomisch, scrolde ik al door. Maar dat hoeft dus niet. Ik weet nu wat ik zoek en ik ga toch voor leer denk ik!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:54

Ik heb liever de anatomische. Mijn paard heeft zijn singelgroeve wat meer naar achter liggen en daardoor kwam ik uit op een anatomische. De bolle kant moet naar voor omdat de druk van de singel op het borstbeen moet komen. Zo heb ik het uitgelegd gekregen van mijn zadelmaker :)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:22

Nouvel schreef:
maar moet die laatste bij een buikig paard echt met de bolling naar achteren?
zit je dan de boel niet juist tegen te werken of zie ik dat verkeerd?

Niet bij mijn buikige paard ;)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:43

Weet iemand hier waar je een c-vorm of s-vorm singel kan krijgen in maat 95cm? Ben druk aan het zoeken, maar kan maar weinig vinden.