slofteugel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xsarinax

slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 10:31

sorry als het hier verkeerd staat!

ik had even een vraagje over de slofteugel, mijn pony loopt aardig goed aan de teugel.
en haar vorige baasje komt altijd wel een keertje langs en die zei: Je moet eens een slofteugel proberen.
Niet dat ik dat ga doen, ik wou eerst weten wat voor effect het heeft en of het wel goed werkt.

wie heeft ervaringen hiermee??
alvast bedankt

capopjekop

Re: slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:33

Een slofteugel is er niet voor om je paard aan de teugel te krijgen. Als je dat doet dan loopt je paard waarschijnlijk niet goed door zijn lichaam heen, aangezien je hem in een houding dwingt. Een slof is handig als je paard soms onhoudbaar wordt dat je dan even de controle terug kunt krijgen. Op andere momenten hoort hij gewoon los te hangen en niet in te werken.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:35

als je hier gen ervaring mee hbet moet je het zeker niet doen! en al ook niet zonder ( goede) begeleiding! ik rij zelf wel met een slof teugel. maar dat doe ik alleen als ik les hebb.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:37

Als je niet weet hoe je 'm gebruikt, niet doen ;) Je hebt m niet nodig.
Slofteugel kan alleen effectief zijn, als hij wordt gebruikt op de goede manier.

Nu zal wel weer half bokt komen met dat een slofteugel nooit nodig is. Maar het kan best handig zijn, mits dus gebruikt op de goede manier, en niet om je paard mee in de krul te trekken :)
Ik heb 'm laatst ook even gebruikt, ging voor het eerst alleen naar buiten met mn paard. Dus hij zat er omheen, puur voor de zekerheid. Dat áls er iets zou gebeuren, je net even wat extra hebt. Maar paard was suuuuper braaf, dus heb hem er niet 1 keer bij hoeven pakken!

Slof gebruik ik wel vaak voor longeren, daar is hij erg fijn voor :j

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:39

Zoals anderen hier al zeiden, voor extra veiligheid kan het handig zijn, maar gebruik het niet als hulpje om hem makkelijk 'in de krul' te trekken.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 10:41

oke, nou bedankt voor jullie reacties. Heb ik wel wat aan. Dus als ik het goed begrijp is het voor als je je pony op sommige momenten niet goed aan kan?? Als dat zo is snap ik niet waarom het vorige baasje van haar , het gebruikte voor '' aan de teugel''

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:43

Dat klopt, dan weet jij nu beter hoe en wanneer je een slofteugel kunt gebruiken dan de eigenaar van je pony :). Je trekt hem ermee in de krul, maar dat werkt alleen averechts, nergens voor nodig!

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:44

Dan heeft de vorige eigenaar hem inderdaad zeker niet goed gebruikt. Pony mag blij zijn dat ze dan nu van jou is en niet meer van het vorige baasje ;)

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 10:48

misschien als ik er toch 1 gekocht had, deed ze juist raar! want dat deed ze bij de vorige eigenaar ook. Snap ik niks van want ik heb geen slofteugel en ze loopt prima, waarom zou ik dan een slofteugel nodig hebben? :? :n

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:51

Blijkbaar snapt de oude eigenaar de werking niet helemaal en gebruikte zij hem om het hoofd naar beneden te dwingen. Blijkbaar dacht ze dat het paard dan goed aan de teugel liep, terwijl het dier gewoon in een houding gedwongen werd. Als je paard gewoon goed luistert en onder controle te houden is dan heb je geen slof nodig. In sommige gevallen is het veiliger om hem om te hebben, maar zoals gezegd, als het paard gewoon braaf loopt dan hangt hij los.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:43

Idd, als je pony goed loopt is het niet nodig :)
Ik gebruik hem soms ook om hem even door te pakken als hij al een paar dagen niet fijn loopt. Aub no comment dat ik dat zo doe, als ik mijn pony naar de kloten wil rijden volgens sommige, dan doe ik dat lekker :D ik krijg overgens wel les ;)

Met longeren vind ik hem ook erg makkelijk! dan doe ik hem over zijn rug en dan door zijn voorbenen naar het bit, zodat hij lang-laag loopt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:46

Als je pony goed aan de teugel loopt, begrijp ik niet dat de vorige eigenaar over een slof begint.

Een slof kan zijn nut bewijzen richting extra veiligheid of dat tikje extra begrenzing, maar nooit om je paard/pony daadwerkelijk in een krul te trekken, daar duiken ze alleen maar mee op de voorhand.

gewoon doorgaan zoals je bezig bent.