Wat is een slofteugel nou eigenlijk..?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Wat is een slofteugel nou eigenlijk..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 23:19

Haaii!
Ik heb een vraagje..
Ik rijd inmiddels 11 jaar paard, en ben me er inmiddels van bewust wat een martigaal en tiedeman doen.. Waar die dus voor dienen, en wanneer je ze kan gebruiken...
Maar na 11 jaar, weet ik nogsteeds niet wat een slof is..!
Ik lees er veel over op bokt, maar wat het is, en wat het eigenlijk doet, is bij mij 1 groot vraagteken!
Heb zojuist wel ff afbeeldingen opgezocht op google, en maar verder..?
Wie kan me hier wat meer duidelijkheid over geven?
Ik wil niet weten wat het is en waarvoor het is, om er gebruik van te maken maar gewoon voor een beetje meer kennis.
Wanneer gebruik je hem? Waarvoor gebruik je hem? Hoe gebruik je hem?

Alvast bedankt, want dan ben ik weer een beetje wijzer! :+
(Ik heb niet zo veel te maken met hulpteugels, enkel bij sommige paarden op de manege (denk hierbij aan tiedeman en martigaal), heb een hele drukke draver als bijrijdpaard en daarbij gebruiken we enkel in de winter als hij nog drukker word soms een martigaal. )

anneliesdj

Re: Wat is een slofteugel nou eigenlijk..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 23:25

Je kunt ook de zoekfunctie op bokt gebruiken of bij google intypen 'wanneer gebruik ik een slofteugel' dan krijg je al heel veel bruikbare resultaten.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 06:19

een slofteugel maak je aan de singel vast (tussen de benen door of bij je voeten zeg maar). Dan gaat hij door het bit, naar je hand, daar heb je hem vast als een extra teugel. Zo kan je het hoofd van je paard dus heel makkelijk op de borst trekken :D Maar dat is niet het doel van je slof ;)
Met een slof kan je je paard begrenzen, neusje niet verder dan hier. Sommige paarden hebben dat soms nodig. Ik heb mijn vorige paard daar heel fijn van gekregen. Soms even een dag, of enkele dagen met slof en hij wist het weer :) En dat was dan eens in een half jaar ofzo.
Rijden met een slof moet je wel onder begeleiding doen trouwens, als je het nog niet kan ;)
Ik vond het ook altijd nog fijn om soms even aan iemand te kunnen vragen of hij niet te strak zat, terwijl ik er inmiddels prima mee rijden kan. Je slaat er heel gauw te ver mee door, waardoor hij niet zo populair is op bokt ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 06:26

anneliesdj schreef:
Je kunt ook de zoekfunctie op bokt gebruiken of bij google intypen 'wanneer gebruik ik een slofteugel' dan krijg je al heel veel bruikbare resultaten.

wat dacht je van de bokt wiki ;)

http://www.bokt.nl/wiki/Hulpteugel#Slofteugel

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 06:35

Een slof is er voor om te voorkomen dat een paard zijn neus eruit trekt. Dus niet om de neus naar beneden te trekken. Het is dus een soort begrensing middel. Hier heb ik ook wel eens een slofje eraan hangen als ik alleen naar buiten gaat. Het is dan een paard dat voorheen zijn kop de lucht in kon steken en op de loop kon gaan. Nu kan ik het voorkomen door op tijd te begrensen. Paard snapt het inmiddels prima, en loopt heerlijk buiten met een los slofje.