Hengst Ubis

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gerko18

Hengst Ubis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 11:55

Ik rijd nu al bijna 4 jaar ruin met de afstamming Ubis x Statuar en ik zou graag wat meer willen weten over de hengst Ubis. De reden:

Tijdens een KNHS-wedstrijd (dressuur)bij ons op stal kwam laatst de jury naar mij toe met een aantal vragen over mijn paard. Hij kon niet geloven dat ik met een nakommeling van Ubis in de ring kwam. Mijn ruin is dan ook al 19 jaar (niet te zien wanneer hij de bak door springt). Door zijn vragen ben ik toch wel nieuwsgierig geworden naar Ubis. Hij zei dat het karakter (onvoorspelbaar, schrikt van niets, echt macho-gedrag en soms ongewoon rustig) van mijn paard niet vaak bij een Ubis voorkomt.

Het enige dat ik over hem weet is dat hij voornamelijk springnakomelingen heeft gekregen en dat het onzeker is of hij nog leeft of al dood is.

Mijn vraag is dan ook of iemand foto's, keuringresultaten of zelf een nakomeling heeft.

flyfly

Re: Hengst Ubis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:55

Afbeelding

Verrichtingsverslag
Verrichting Ermelo 1982
Vriendelijke, eerlijke hengst, tamelijk attent. Pleegt elke keer dat hij moet werken eerst enig verzet en is eigenzinnig. Daarna gehoorzaam. Bij begin onderzoek nog groen. Moet behoorlijk lang worden losgereden, is dan dikwijls vervelend en vraagt erom goed aangepakt te worden. Eenmaal losgereden zeer constant in zijn verrichtingen.
Beste stap met veel ruimte. Stapt soepel, regelmatig en krachtig. In draf af en toe mondproblemen en moeilijk aan het bit te krijgen. Aanvankelijk moeite om in draf af te buigen. Draf voldoende ruim met goede regelmaat. Goede dragende, krachtige galop met voldoende regelmaat. Springt onder de man goed. Vrij springen veel vermogen en techniek, maar nogal gehaast. Zou in terrein meer moeten gaan liggen. Betrouwbaar op terreinhindernissen. Voor slede uitstekende stap, goede trekhouding. Looplustig. Voldoende bereidheid om te werken, ervaart werk als zeer licht.
Rijproef: ruim, krachtige stap, goede en krachtige galop, kan in draf impulsiever gaan.
Springen ohz: toont veel vermogen, hengst is moeilijk dichtbij de hindernis te brengen.
Springen vrij: veel inzet, veel vermogen, tamelijk ongeïnteresseerd.
Aangesp proef: ruime, gemakkelijke stap, goede trekhouding.
Terreinproef: handig in het terrein, af en toe tegen de teugel, enkele mooie sprongen.
Veel aanleg als dressuur-, spring- en terreinpaard.
Bij aankomst tamelijk rijke voedingstoestand, die tijdens onderzoek niet veel veranderd is.
Stalgedrag rustig. Draait soms bij het naderen zijn achterhand naar de verzorger.
Geen veterinaire bijzonderheden.
Rapportage afgesloten op 07-06.

Verrichtingscijfers
Stap 9
Draf 7
Galop 8.5
Rijproef 8.05
Springen vrij 8.5
Springen ohz 7.5
Terreinproef 7.5
Aangespannen 8.5
Karakter 7
Stalgedrag 8
Trainingsrapport 9
Puntentotaal 88.55
Max punten 110
Plaatsing 5e van 25 (14)
Jaar verrichting 1982
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1984 (veulens)
Deze hengst toonde een collectie royaal ontwikkelde veulens. Ze bleken lang gelijnd te zijn, rijtypisch gebouwd met veel bespiering, ras en kwaliteit.
De goed gevormde hoofden zijn soms iets lang, maar doorgaans sprekend en met een heldere uitkijk. De hals is goed bespierd, goed van vorm en wordt goed gedragen. De schoft is extra goed, lang doorlopend en met een mooie aansluiting op de schouder. Ook de schouder is goed ontwikkeld, goed aangesloten en goed van ligging en lengte. De over het algemeen goed bespierde rug wil nog wel eens even lang zijn. De lendenen zijn goed. De croupe is goed gevormd en beschikt over een goede lengte en bespiering. Het voorbeen is over het algemeen iets ingesnoerd onder de voorknie, bij een overigens sterk onwikkeld haakbeen. De knie is goed ontwikkeld. Een enkel veulen zou iets meer zwaarte in het voorbeen kunnen hebben. Hoewel soms iets lang, bleek het achterbeen overigens goed gebouwd te zijn.
De stap heeft voldoende ruimte en souplesse. De draf is uitgesproken goed: ruim, sterk gedragen, veel souplesse. De veulens draafden met opgewektheid en bleken goed te kunnen versnellen. De groep veulens bleek bijzonder uniform te zijn; er was geen verschil te constateren tussen geprikte en uitgezochte veulens.
Getoond: 15 veulens uit 72 dekkingen.

Afstammelingen 1987 (3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Ubis voor de WPN-fokkerij gehandhaafd.

Sportindex
Jaar berekening 2007
Aantal veulens stationsverrichting 6
Aantal veulens springindex 53
Betrouwbaarheid springindex 81
Springindex 80
Aantal veulens dressuurindex 101
Betrouwbaarheid dressuurindex 85
Dressuurindex 106

Goedgekeurde KWPN kleinzonen
UPTOWN 01.01761 Stb (ex vb KWPN)

Status
1990 niet meer ter dekking

Overige informatie
Goed rijtypisch model met sprekend hoofd; kon voor een 4-jarige iets meer postuur hebben. De lendenpartij zou even sterker kunnen zijn. De hengst is iets week gekoot. Kwaliteit en hardheid van het beenwerk is goed.

1990 niet meer ter dekking gesteld

1999 (februari) goedgekeurd Westfalen

Moederrapport
Moederrapport 1982
Deze harmonisch gebouwde rijtypische fokmerrie werd in schrale conditie met een aansprekend veulen (10 dagen oud) voorgesteld.
Haar meest markante punten zijn: een mooi sprekend hoofd, een best ontwikkelde lang doorlopende schoft, een sterke goed gesloten rug-/lendenpartij; goed gesteld, droog hard beenwerk dat nog geen enkele sleet vertoont. Minder goed zijn de stokmaat en de tamelijk arm gespierde hals.
De stap is ruim en vierkant, de draf zou echter met name vanuit de voorhand wat ruimer moeten zijn.
Stokmaat: 158.0 cm.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:05

Je zou Piet Raymackers eens een e-mail moeten sturen.Hij heeft Ubis (uw beslissing is sjuust) gereden tijdens de hengstencompetitie. Ik praat nu over 20 jaar terug. Mijn verzorgpaard was toen de Dekhengst Sultan. Tijdens de hengsten competitie kwamen we Piet en Ubis en trouwens STatuar ook vaak tegen bij het inrijden.
Hij kan je vast veel vertellen over het karakter van Ubis op concours.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:08

of topic: janouk heb jij leuke foto's van sultan? En kan je zeggen wat het karakter was?

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:22

Ik weet het, oud topic.. Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb ook een Ubis, Ubis is de vader van Farouche, mijn paardje.
Ik ben wel benieuwd of Ubis nog leeft en zoja, waar hij nu is, zou hem graag eens in het echt zien Ja
Mijn paardje is overigens 20 jaartjes, maar nog steeds fit.

Ik ben ook erg geintresseerd in afstamming en verleden van mijn paardje. Ik heb toch wel wat dingen kunnen vinden. Zal even kijken of ik wat kan uploaden Knipoog

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:44

Kijk 2 foto's van Ubis Knipoog
Afbeelding

Afbeelding

Het rapport wat flyfly heeft geplaatst heb ik ook, maar dat hoef ik niet meer te plaatsen Knipoog
Ik heb geen idee onder welke ruiter dit is