Nakomelingen van Duc de Normandie en Odin van Wittenstein?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MeMar

Nakomelingen van Duc de Normandie en Odin van Wittenstein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 22:58

Ik ben op zoek naar mensen die ook nakomelingen hebben van de bekende hengsten: Duc de Normandie en aan de andere kant Odin van Wittenstein. Dus met daarna bv. de hengst Intendant.
Dit is een aantal generaties terug bij onze paarden (overgrootvader en verder).
Een tijdje geleden stond een pagina vol in de Paard en Sport, over deze stam, de precieze naam ben ik even kwijt.
Er schijnt weer vraag te zijn naar deze bloedvoering. Want er zijn veel goede paarden uit deze combinatie voort gekomen. En aangezien wij 4 eigengefokte paarden op stal hebben met deze stam aan een kant, ben ik benieuwd of er nog meer mensen zijn met paarden uit deze afstamming.
Laat maar horen!!! Haha!

nuka

Re: Nakomelingen van Duc de Normandie en Odin van Wittenstei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:32

hoi,

ik heb een paard dat aan de moeders kant die lijn heeft.
het is een balzflug x ormand en ormand is en duc x odin.

het is een bruine ruin en loopt zz-l, een verschrikkelijk makkelijk paard in de omgang maar met rijden net even teveel van balzflug, het snel op de teentjes getrapt zijn etc.

hij komt uit de utopia stam, zowel de moeder als de vader van de moeder (snappie???) Haha!

odin zit ook nog een keertje aan de moeders kant van de moeder, oke als ik dit zo lees is het wel te begrijpen denk ik maar als ik zo aan het typen ben, erg verwarrend.
hij staat ook op paardenfokken.nl
moet je even zoeken onder nobility, hoe iedereen die linken en foto's hier plaatst weet ik niet hoor, ben er nog niet zo handig mee.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 17:21

De bet-overgrootmoeder van ons paard is van Duc de Normandie x Odin van Wittenstein.
Haar naam is Warla-Utopia. Zie www.paardenfokken.nl

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:53

Mario Broekhuis schreef in de paardenkrant van 27 juni:

De vereniging "Het Groninger Paard"zoekt toenadering tot het KWPN. Een eerste gesprek heeft plaatsgevonden met als insteek of het KWPN de stamboekadministratie wil gaan voeren. Als dit gebeurt, veranderd er nog maar weinig: de Groningers blijven gewoon hun eigen koers volgen. Hoe onbeduidend het voor het fokkerijbeleid mag lijken, het is misschien een cruciale stap in de goede richting. Althans, voor het KWPN.

Iedereen die een beetje verstand heeft van de fokkerij weet dat het KWPN haar succes dankt aan het paren van oude Groninger en Gelderse merriestammen aan volbloedhengsten. Het maken van een outcross is de sleutel tot succes. Paar twee totaal onverwante bloedlijnen aan elkaar en je krijgt een absolute topper (of flopper, dat is de schaduwzijde).
Met die kruisingsproducten kun je verder fokken, maar het houdt een keer op. Dan heeft de fokkerij weer vreemd bloed en een nieuwe outcross nodig om opnieuw aan een succesverhaal te werken. Het is telkens een kwestie van terugkeren naar de basis.

Het grote probleem is dat de KWPN-fokkers nogal slordig omspringen als het gaat om het bewaken van de basisbloedlijnen. Het zuivere Gelderse bloed is totaal verwaterd. Ook qua type is het Gelderse paard te dicht naar het sportpaard toegekropen. Een outcross is bijna niet meer te maken. Of we het nu een Gelders "paardenras" noemen, als basispaard bestempelen, of het onderbrengen in een categorale afdeling: de "wittensteins" zijn op.
In de Groninger en klassieke Oldenburger fokkerij- waar het Groninger Paard gebruik van maakt- zijn nog wel bruikbare stammen te vinden.

Mooi voorbeeld in dit kader vind ik de fokkerij van Herman Roelofs, die na tien jaar fokken tot de ontdekking kwam dat slechts 40% van zijn fokproduckten aan zijn kwaliteitseisen voldeed. En wat bleek? Die 40% was alleen van merries uit Groninger stammen. Met fraaie eindproducten komt zijn fokkerij niet verder.

Door het aanhalen van de contacten met het Groninger Paard haalt het KWPN een potentiële bakermat voor de sportpaardenfokkerij binnen. Niet dat ik zo kapot ben van het huidige Groningse paardenbestand en niet dat de Groninger fokkerij zo puur is, maar het is een aparte fokkerij die kan helpen om terug te keren naar de basis. Zo lang de vereniging Het Groninger Paard maar een eigen weg blijft volgen en zich niet op den duur om laat praten tot een categorale afdeling of iets in die geest. Want dan vrees ik dat de Groninger hetzelfde lot is beschoren als het Gelderse paard. Dan gaat het op in de middelmatigheid.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:00

Duc de Normandie en Odin van Wittenstein zitten in een heleboel paarden. Ik heb de stambomen van de meeste paarden bij ons op stal uitgeplozen en ik kwam ze vaak tegen. Zeker als er wat gelders bloed in zit dan kom je de van Wittensteinen tegen, de vader van Odin, L'invasion, kom je helemaal vaak tegen (dat was overigens een frans paard Knipoog ) en zijn moeder ook (Lady Reveil) ook.

In mijn paard zitten beide hengsten in de moederlijn. Ik heb overigens een ruin, dus fokken gaat niet meer

Een ander paard bij ons op stal heeft Intendant in de stamboom, via Amulet, zijn vader.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:25

In mijn ruin zitten ook beide hengsten. Is de stam soms de Lady Reveil stam (opgezocht op paardenfokken.nl)?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:35

De merrie van mijn zusje voert van beide kanten bloed van Duc de Normandie. Ook de hengst Intendant zit in haar stamboom (via haar vader Amulet, hierboven al genoemd door ingevdh).

Klik hier voor de stamboom, misschien herken je iets.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:15

Hallo.
Ik ben momenteel een groot artikel uit IDS uit 1983 aan het inscannen over Duc de Normandie.

Diegene die intresse hebben in het stuk moeten mij even BP-en