???? OUDE HENGST ""SENNER"" (V. SINAEDA)

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

???? OUDE HENGST ""SENNER"" (V. SINAEDA)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 18:01

Kan iemand mij PLEASE PLEASE informatie verschaffen over de oude hengst Senner?
Zijn vader is Sinaeda en daar is zat over te vinden maar ik zoek ECHT historie over dekdiensten, sportprestaties en verrichtingsonderzoeken over de hengst SENNER (als dat toen al bestond)
Alvast heel erg bedankt!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:07


VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 18:36

Thanks Yootha, Deze foto had ik al op mijn website staan. Maar ik kan nergens maar dan ook NERGENS tekst en uitleg vinden inclusief verrichtingsonderzoek van de hengst SENNER, moeilijk hoor....

Elgranta
Berichten: 47
Geregistreerd: 31-07-05

Re: ???? OUDE HENGST ""SENNER"" (V. SINA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:14

Staat er in het boek Stempelhengsten geen informatie over Senner? Misschien zou je ook even bij het KWPN kunnen informeren.

Elgranta
Berichten: 47
Geregistreerd: 31-07-05

Re: ???? OUDE HENGST ""SENNER"" (V. SINA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:19


VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 13:02

Dankjewel Elgranta!
Maar die foto heb ik al op mijn website www.dekasteeltoren.nl staan. Ik zoek mij echt te pletter naar teksten en verrichtingen van hem. Dat is zo moeilijk.......!

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:59

Senner zwartbruin, 166 cm, 23 cm, 203 cm, fokfam 98 v.Sinaeda

verrichting 1964 Bedrijfsproef: IIa; 1964 Openbare verrichting: boerenwagen 3e van de zeven, zadelproef 2e van de 7, concourswagen -

Dit komt uit grondleggers. Senner is uit de NWP-tijd voor het KWPN. Ik denk dat je via internet niet veel meer zal vinden. Over zijn moederlijn de Rita-stam is wel wat te vinden, heeft enige tijd geleden een stuk gestaan in de IDS.

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 16:39

Heel erg bedankt Kitbits!!! Waar heb jij de informatie vandaan gehaald? DIT is informatie waar ik wat mee kan doen, Thanks!!! Weet je toevallig welk jaar de Rita-stam is genoemd in de IDS ???
Dan ga ik wel pluizen in die IDS'-jes.....

Elgranta
Berichten: 47
Geregistreerd: 31-07-05

Re: ???? OUDE HENGST ""SENNER"" (V. SINA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:38

Nog enige informatie over Senner:

Zeventien zonen zijn er van Sinaeda goedgekeurd, die in de fokkerij niet die stempel hebben kunnen drukken zoals hun vader dat heeft gedaan of zijn dochters (dominante vererving in de moederlijn). Van het bloed van de volle broers Senner en Sportman heeft de moderne fokkerij van sportpaarden kunnen profiteren. Het bloed van Senner vinden we terug bij de hengsten Nabuur (2e generatie) en Hamilton (4e generatie). Jonkvrouw is een volle zus van Senner en Sportman. Zij is weer de moeder van Akteur (v. Amor), die na een internationale springcarrière met o.a. Hans Horn en Alwin Schockemöhle. als dekhengst in de fokkerij terugkwam.

De hengst Nabuur is in 1972 gefokt door J. Snip te Niebert die zijn moeder Clara als veulen op een NWP-verkoping heeft gekocht en 25 jaar heeft gehad. Nabuur was haar eerste veulen. Na zijn goedkeuring als dekhengst in 1975 is Nabuur door J. Heringa uit Harkstede, een van de grootste Groninger hengstenhouders, aangekocht en daarna altijd van hem gebleven. Nabuur is zelf in de sport Z-dressuur en Z-springen geworden. De vader van Nabuur is de Engels volbloed Uppercut, die weinig heeft gepresteerd op de renbaan, maar in combinatie met Groninger merries veel internationale springpaarden heeft gebracht. De moeder van Nabuur is de zuiver Gronings gefokte keur-preferente merrie Clara (Senner NWP x Camper NWP x Regent NWP).

Naam van het paard: Senner
Geboortejaar: 1960
Vader: Sinaeda
Moeder: Ritta
Stamboek: Nederlands Warmbloed Paard (NWP)
stamboeknr: 1473
Kleur: zwartbruin
Hoogte: 1.66 meter
Opmerkingen: 1974 afgevoerd

Directe nakomelingen:
Naam Vader Moeder Stamboek
BARLA SENNER MARLA KWPN
CLARA SENNER OKARLA KWPN
DIANA SENNER MILANI NWP
ELLA SENNER HELLA Sgrt.
ERALDINE SENNER TALDINA NWP
IRELA SENNER KARELA D KWPN
LETHA SENNER LERETHA KWPN
MYSTERY SENNER ZANITA KWPN
ODETH SENNER UTHELMA Sgrt.
PAREINA SENNER KWPN
PASCHA SENNER RITONA Sgrt.
TONDRIA DSENNER CONDRIA KWPN
ZANITA SENNER ATI NWP
ZELRITE SENNER DELRITE NWP

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:37

Downhill schreef:
Heel erg bedankt Kitbits!!! Waar heb jij de informatie vandaan gehaald? DIT is informatie waar ik wat mee kan doen, Thanks!!! Weet je toevallig welk jaar de Rita-stam is genoemd in de IDS ???
Dan ga ik wel pluizen in die IDS'-jes.....


Ik meen me te herinneren dat er een foto in stond van Erfdame en Edeldame (moeder en grootmoeder van Ritta. idd met twee t's) waarbij de mevrouw uit het interview op een van deze paarden zat. Ik heb het nog wel ergens bewaard maar kan dit nu niet zo snel vinden. Het zal zeker meer als een jaar geleden zijn als het niet meer is.

Misschien dat je Bucephalus nog eens lief aan moet kijken ...

Ik vind het jammer dat het bloed van Sinaeda in de mannelijke lijn "uitgestorven" is, gelukkig komen we het in de merrielijnen nog veelvuldig tegen. Een van mijn merries heeft ook een druppel Sinaeda bloed via de hengst Equador.

Het jij een paard met Senner in zijn of haar afstamming?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:01


kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:34

Toeval of niet iemand heeft ook een net een topic geopend over de hengst Akteur. Zowel Akteur als Senner en ook Sportman zijn gefokt door de heer Boelstra uit dezelfde merrielijn. Het interview waarover ik melde was dan ook volgens mij met de dochter van dhr. Boelstra.

Xander
Berichten: 58
Geregistreerd: 21-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:57

Binnen de fokkerij van de Vereniging Het Groninger Paard en die van het NEWP staan nog diverse hengsten ter dekking die het bloed van Senner voeren. De hengst met het meeste Senner en Sinaeda bloed is Marengo DB, zoon van Gerlinus (Legaat x Garant x Safari x Sinaeda) uit Helmy pref. van Hellas (M. Hermes x Senner) uit Mystery, die al eerder werd genoemd, ook een dochter van Senner uit een Senner moeder. Een vader - dochter paring dus. Marengo sprong klasse Z en ZZ startgerechtigd. Hij vertrok in december 2005 voor de springsport naar Italië.
Andere namen met Senner bloed zijn Farao (uit Ella van Senner), Batavier uit Odeth van Senner), Hanno en Lancelot (uit Clara van Senner).

X

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:34

In de IHW-populatie zie je het bloed ook veel. Onze Macilda voert het via Excellenzie.

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 16:31

Jeetje wat heerlijk en fijn om te lezen dat er meer mensen bezig zijn met info over "Senner". Heel erg bedankt allemaal!!!!!!!! Kitbits: Om jou vraag te beantwoorden of er bloedlijnen in mijn paard zitten: Het antwoord is ja. Een veulen van mij (Brazilian Bossanova) die ik vorige maand heb gekocht op een leeftijd van 5 DAGEN, is een : Sydney X Oldenburg X Nimmerdor X Joost X Senner. Op mijn internetsite www.dekasteeltoren.nl heb ik een "fotostamboek" van de vaderlijnen gemaakt. De foto van Senner had ik behoorlijk snel gevonden maar tekst-informatie is gewoon niet te vinden over de hengst SENNER ZELF. Vooral niet van zijn verrichtingen (als hij die inderdaad gedaan heeft maar ik heb gelezen van WEL) Naar die verrichting ben ik BERE nieuwsgierig. Bokker "Bucephalus" heeft mij al hemel en aarde doen bewegen want hij heeft foto's geplaatst van de "oma en overgroot-oma" van Brazilian Bossanova! (Waldina en Ohonny) Deze foto's had hij / zij(?) uit de IDS (van de prehistorische tijd, hahahaha!) Deze foto's had ik zelf nooit kunnen vinden maar heb ze als de bliksem op dekasteeltoren.nl gezet. Het heeft zo'n beetje 3 kwartier geduurt voordat ik weer "terug op aarde" was, zo blij was ik met die foto's! Bokt.nl ben ik sinds een week of 3 INTENSIEF aan het gebruiken. Ik kom thuis van mijn werk en ik doe mijn pc aan en surf gelijk naar bokt. Volgens mij ben ik dan een "bokt-o-holic", of niet?? Ook nieuwe topics van anderen lees ik om te proberen die te helpen met hun ZOEKTOCHT naar een bepaald paard. Ondanks dat ik een 34 jarige ex-directiesecretaresse ben en in mijn vak VEEL speurwerk heb moeten doen (op andere zaken dan paarden), merk ik dat ik alleen maar "hengstenkennis" heb vanaf het jaar 1980 en later. De informatie probeer ik overal ter wereld te zoeken om ook anderen te helpen en net zo blij probeer te maken zoals velen dat voor mij doen.....
Maargoed, nogmaals heel erg bedankt en mochten jullie nog een verrichtingsonderzoek van SENNER (ik krijg bijna een hekel aan dit paard omdat hij niet "tevoorschijn" wil komen, hahahaha!) tegenkomen dan houd ik mij zeer aanbevolen. Ik heb ook al contact gehad met het KWPN en die kunnen ook niet 1 2 3 iets vinden over deze hengst..........
Maarrrrrrrrr...... de aanhouder WINT (met alles) Ik moet gewoon een beetje geduld hebben en iedere dag op bokt.nl "dwalen".....

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Re: ???? OUDE HENGST ""SENNER"" (V. SINA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 16:40

Elgranta schreef:
Nog enige informatie over Senner:

Zeventien zonen zijn er van Sinaeda goedgekeurd, die in de fokkerij niet die stempel hebben kunnen drukken zoals hun vader dat heeft gedaan of zijn dochters (dominante vererving in de moederlijn). Van het bloed van de volle broers Senner en Sportman heeft de moderne fokkerij van sportpaarden kunnen profiteren. Het bloed van Senner vinden we terug bij de hengsten Nabuur (2e generatie) en Hamilton (4e generatie). Jonkvrouw is een volle zus van Senner en Sportman. Zij is weer de moeder van Akteur (v. Amor), die na een internationale springcarrière met o.a. Hans Horn en Alwin Schockemöhle. als dekhengst in de fokkerij terugkwam.

De hengst Nabuur is in 1972 gefokt door J. Snip te Niebert die zijn moeder Clara als veulen op een NWP-verkoping heeft gekocht en 25 jaar heeft gehad. Nabuur was haar eerste veulen. Na zijn goedkeuring als dekhengst in 1975 is Nabuur door J. Heringa uit Harkstede, een van de grootste Groninger hengstenhouders, aangekocht en daarna altijd van hem gebleven. Nabuur is zelf in de sport Z-dressuur en Z-springen geworden. De vader van Nabuur is de Engels volbloed Uppercut, die weinig heeft gepresteerd op de renbaan, maar in combinatie met Groninger merries veel internationale springpaarden heeft gebracht. De moeder van Nabuur is de zuiver Gronings gefokte keur-preferente merrie Clara (Senner NWP x Camper NWP x Regent NWP).

Naam van het paard: Senner
Geboortejaar: 1960
Vader: Sinaeda
Moeder: Ritta
Stamboek: Nederlands Warmbloed Paard (NWP)
stamboeknr: 1473
Kleur: zwartbruin
Hoogte: 1.66 meter
Opmerkingen: 1974 afgevoerd

Directe nakomelingen:
Naam Vader Moeder Stamboek
BARLA SENNER MARLA KWPN
CLARA SENNER OKARLA KWPN
DIANA SENNER MILANI NWP
ELLA SENNER HELLA Sgrt.
ERALDINE SENNER TALDINA NWP
IRELA SENNER KARELA D KWPN
LETHA SENNER LERETHA KWPN
MYSTERY SENNER ZANITA KWPN
ODETH SENNER UTHELMA Sgrt.
PAREINA SENNER KWPN
PASCHA SENNER RITONA Sgrt.
TONDRIA DSENNER CONDRIA KWPN
ZANITA SENNER ATI NWP
ZELRITE SENNER DELRITE NWP


ERALDINE is de over-over-overgroot oma van mijn veulen Brazilian Bossanova

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:12

Wat een knappe kerel zeg!!

Komt uit een goed nest zo te zien, die merrielijn mag er zijn.
Apart dat ie vos is met zoveel schimmel in zijn pedigree, maar dat kan.
Hij moet nog eventjes bij zijn mama blijven dus. Weet de fokker niet meer te vertellen over zijn stam?

De twee boeken waarover ik wat van Senner kan vinden zijn Stempelhengsten en Grondleggers (beide uitgegeven in opdracht van KWPN). Over Grondleggers was een hoop te doen, is ook een topic geweest in bokt. Grondleggers geeft informatie van alle hengsten van voor het WPN, maar is niet erg uitgebreid, er schijnen bepaalde archieven niet of nauwelijks geraadpleegd te zijn.

Mijn paardenkennis gaat ook niet verder dan vanaf 1980, maar ik vind het ook leuk om over de stamvaders en -moeders van onze fokkerij te lezen. Veel informatie zal je dus uit boeken en bladen moeten halen of van de oudere fokkers.

@Xander: De Groninger fokkerij heeft dus ook gebruikt gemaakt van het bloed van Senner, maar ik geloof niet dat er een goedgekeurde Groninger-hengst is die in de vaderlijn direct van Senner of Sinaeda afstamt. Van de zeventien zonen die Sinaeda goedgekeurd kreeg heeft er geen enkele op zijn beurt een zoon goedgekeurd gerkregen, ik kan er ten minste geen bedenken.

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 20:04

Dankjewel voor je compliment Kitbits! Ik heb een topic -aangevuld- bij "sydney-nakomelingen". Brazilian Bossanova is NU vos maar we weten nog niet met zekerheid te zeggen of ie dat BLIJFT....... De moeder van Brazil heeft meerdere kleuren op aarde gezet. Ook bruine kinderen. Brazil heeft géén aalstreep over de rug, wat vele TOEKOMSTIGE schimmels wel hebben. Sydney geeft 8 van de 10 kinderen schimmel als jasje mee aan zijn kinderen.
Maargoed; heel erg bedankt voor je SENNER - info. Er staat dus niets vermeldt in jouw boeken hoe hij zijn verrichtings-onderzoek heeft gelopen???

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:10

Downhill schreef:
Maargoed; heel erg bedankt voor je SENNER - info. Er staat dus niets vermeldt in jouw boeken hoe hij zijn verrichtings-onderzoek heeft gelopen???


Ja hoor dat had ik je al gegeven, alleen zijn plaatsingen worden vermeld meer is er niet. Men had misschien toendertijd ook niet zoveel commentaar als nu of er moet meer te vinden zijn in de archieven van het NWP.

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 21:58

Kitbits, ik ga alle gegevens verzamelen en daarna lanceren op de website, nogmaals heeeeeeeeel erg bedankt voor de moeite!!! Ik ga mijn 2 poezen nog 1 kitbits geven en m'n bed opzoeken......

Xander
Berichten: 58
Geregistreerd: 21-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:30

Helaas is er van Senner of Sinaeda in de vaderlijn niets over. Dit hangt samen met het feit dat men in de jaren zeventig anders dacht over Sinaeda en zijn zonen dan de laatste 15 jaar. Het bloed zit gelukkig nog in een behoorlijk aantal merries en ook wel hengsten via de moederlijn. Denk nog eens aan Irco Marco (Irco Polo = Marco Polo x Sinaeda uit een merrie van Sportman - Sinaeda). Die heeft heel veel betekend voor de sport en de fokkerij.

X

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 16:39

Dankjewel Xander,
Als ik alle gegevens zo een beetje bij elkaar optel is het bijna niet de moeite waard om het op mijn onderstaande site te plaatsen. Er is zo weinig over SENNER te vertellen en op te zoeken. Heel veel Bokkers hebben mij behoorlijk wat informatie gegeven over de vader of kinderen van Senner. Maar er is qua informatie wat betreft verrichtingen geen drol te vinden door mij of Bokkers. Ik ben wel blij dat er meerdere mensen meehelpen maar ik vrees dat er bij de FOTOSTAMBOOM op mijn site weinig komt te staan aan informatie over SENNER....... Ik heb geen zin om informatie over zusjes, broertjes, kinderen van, of opa van Senner te plaatsen. Ben nogal iemand van de FEITEN