Ureterp

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 10:54

Wie heeft deze hengst (Gelders tuigpaard) gekend of kent/heeft zelf nakomelingen van hem? Mogen natuurlijk ook kleinkinderen of andere familieleden zijn. Ik heb zelf een Ureterp-dochter, inmiddels ook alweer 20 jaar oud. Ze heeft nog een volle zus, Diana, als iemand haar kent zou dat helemaal geweldig zijn. Via het KWPN heb ik Diana nooit kunnen achterhalen. Eliene en Diana hebben als afstamming Ureterp x Folio x Oregon.

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:12

De tuigpaardhengst Urgent is uit een dochter van Ureterp.

Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 11:22

Ja dat wist ik, heb het verrichtingsonderzoek ook met nog wat meer belangstelling gevolgd omdat hij daarin meeliep. Maar toch bedankt!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:25

Ik heb nu nog een kleindochter van Ureterp ( tuigpaard) en tot een paar jaar geleden had ik een rechtstreekse Ureterp uit een rijpaard moeder.
Heel apart, maar wel superbraaf, karakter.
De rechtstreekse Ureterp was M springen en Z1 dressuur.

Naar mijn mening zijn het geweldige paarden.

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:27

Kijken eens op paardenfokken.nl
Je kunt ook de afstamming van je paard er opzetten met als opmerking dat de nakomelingen zoekt. Zo heb ik ook een nakomeling van onze merrie teruggevonden

Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 09:12

@ Beber: wat bedoel je met het "aparte" in het karakter? Ik heb dus een rechtstreekse Ureterp-merrie, 2x Z2 dressuur geweest en B springen, had vast nog wat meer gekund met springen als er een ruiter met meer ervaring (en lef) op had gezeten, ze kan het netjes. Ze is heel lief en betrouwbaar en ook een supergoede moeder. Wel is ze nogal op zichzelf, geen knuffelaar ofzo, maar dat hoeft natuurlijk niet van Ureterp af te komen.

@ Ibalia: bedankt voor de tip, ga zo even kijken!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:26

De rechtstreekse Ureterp was ook geen knuffel, maar wel goudeerlijk.
Zij leek meer op een hengst, ook overal speels in happen, halstertouw en jassen e.d. , met rijden kon ze echt alles, maar als je midden in een proef gewoon moest afwenden, ging ze ineens appuyeren, zo van Ik weet nu wel wat ik moet doen.
Met springen thuis kon je amper oefenen, ze deed er echt geen moeite voor, maar eenmaal op wedstrijd had je ineens een heel ander paard onder je kont en maakte ze zich heel groot om te gaan springen.

Het kleinkind van Ureterp is juist wel een knuffel, maar alleen in de vorm van krabbelen op het hoofd als zij daar zin in heeft.
Toen ze net bevallen was, moesten we een halster omdoen bij de merrie om haar te verplaatsen.
Iedere keer als we de box inliepen met het halster draaide zij haar hoofd zover om, zodat je niet het halster om kon doen.
Kwam je binnen zonder halster bleef zij staan.
Maar zodra ze het halster zag, draaide zij haar hoofd weer helemaal om en geen pas verzetten he.

Ik weet niet precies hoe je het uit moet leggen, maar deze merries lijken super intelligent en een tikkeltje hooghartig.

De laatste merrie heb ik ten eerste gekocht om de kleur (palomino), maar ten tweede omdat Ureterp de opa is.
Gewoon heerlijke karakters.

Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 09:40

Heb idd destijds al contact met jou gehad over die mooie palomino!

Dat van zelf initiatieven nemen in de proeven herken ik wel ja! Ik rij zelf L2 met d'r en hoeveel punten het me niet heeft gekost in de B en L met gewoon in de galop wat changementen maken of alvast halthouden op de X terwijl het op de G moest... En de overgang op X vanuit galop naar draf is ook meestal goed voor een changement eerder op de diagonaal, heb van alles geprobeerd, terugrijden, voorwaarts rijden, beetje appuyeren op de diagonaal, alles helpt hooguit 1x...

Happerig is ze niet, wel kan ze flinke zetjes geven met haar hoofd als ze bijv. door wil lopen als je stilstaat of als ze iets anders even duidelijk wil maken. Grappige is wel dat ze het bij mijn man veel harder doet dan bij mij alsof ze snapt dat hij meer kan hebben (hij is een stuk groter en forser dan ik ben).

En idd, dat hooghartige en intelligente, ik denk dat niemand z'n paard "stom" zou noemen maar ik geloof wel dat Evita behoorlijk slim is. En ze kan echt zo kijken als je d'r staat te poetsen of het hoofdstel omdoet bijv. van "ik ben heeeeel belangrijk", de keizerin noemen we d'r dan altijd.

Was/zijn jouw merries ook betuigd? Bij mijn weten is Evita nooit betuigd, springen had ze trouwens voor d'r 10e ook zelden of nooit gedaan voor zover ik heb kunnen achterhalen. Toch denk ik dat ze ook nu op haar 20e nog steeds betuigd zou kunnen worden, dubbellonge longeren en erachter lopen met de dubbele longe is totaal geen probleem en ik denk dat ze ook geen stress zou hebben van een karretje trekken.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:41

De 1e Ureterp is nooit betuigd.

De palomino weet ik ook niet zeker, maar we hebben haar ook een keer aan de lange lijnen gehad en dit begreep ze allemaal, gaan we nog een keer met kar proberen.

Springen kan ze niet echt, ze komt over 1 meter, maar vraag niet hoe.

Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 14:10

Ja Evita snapte het ook allemaal snel, ik liep achter d'r en zei "stap", "draf" en "halt" en ze keek 1x achterom van "goh wat doe je nou" maar daarna was het geen probleem. Wel zwaar, zo achter je paard door de bak sjouwen. Voor betuigen zou ik wel hulp inroepen van iemand die er echt verstand van heeft aangezien ik dat helemaal niet heb. Blijft toch een wens om dat nog eens met d'r te doen, wie weet...

We hebben een keer 1.35 gesprongen en diverse keren 1.15 of 1.10 en dus wel eens een 1 meter parcoursje, ze doet het makkelijk maar eigenlijk huppelen we het beste rond over ong. 80 cm, dat doet ze heel soepel en dan hoeft ze zich niet zo in te spannen. Omdat ze nu wat ouder wordt hou ik het ook bij die hoogte, ze is nog hartstikke gezond en zou best nog hoger kunnen maar ik vind het wel mooi zo.

Goof

Berichten: 29114
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:58

Ik heb een kleindochter van Ureterp, van moeders kant.
Vader is Bentley.

BillyJean

Berichten: 652
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Noord Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:29

Ik had vroeger een rechtstreekse Ureterpmerrie, genaamd Femke.
Een bruine met bles en witte benen, model tuigpaard. Lief, beetje naief paard.

Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 14:48

@ Goof: is het paard in je avatar soms de Ureterp-familie? Gezien de bles-met-vlekje, dat heeft die van mij toevallig ook en zij heeft het weer aan haar dochter van vorig jaar doorgegeven, die heeft een vlekje bij haar linkerneusgat in d'r bles!

@ BillyJean: dus ook weer een lieverd, alleen dat naïeve herken ik niet bij Evita. Maar ja, elk paard heeft ook weer een moeder en ook bij kinderen van dezelfde vader, hoeveel 'ie ook van zichzelf aan elk kind doorgeeft, kunnen er natuurlijk nog (veel) verschillen zijn.

Bedankt voor jullie reactie! Enne... foto's zijn altijd welkom!

Goof

Berichten: 29114
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:13

Citaat:
@ Goof: is het paard in je avatar soms de Ureterp-familie? Gezien de bles-met-vlekje, dat heeft die van mij toevallig ook en zij heeft het weer aan haar dochter van vorig jaar doorgegeven, die heeft een vlekje bij haar linkerneusgat in d'r bles!


Nee toevallig niet
Ze is heel donkerbruin en de enige aftekeningen die ze heeft zijn 4 kleine witte sokjes. Haar moeder is trouwens Beverta, een dochter van Ureterp dus.

Van het paard in mijn avatar heb ik geen flauw idee wie de ouders zijn helaas.

Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 22:30

Het had ook wel heel toevallig geweest, volgens mij had Ureterp het zelf ook niet.

Jammer, ziet er wel heel leuk uit!

Poffie

Berichten: 251
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Gendt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:50

Onze merrie is ook een Palomino-kleindochter van Ureterp. Haar oma is ook de moeder van Urgent..Stronteigenwijs en hooghartig... Wij rijden nu ook L2, ik ben al een tijd niet op wedstrijd geweest omdat mevrouw verstaat wat er voorgelezen wordt en wij de laatste paar keren in een vliegend tempo de baan rond zijn geweest, bokkend, niet normaal. Mijn instructrice zegt dat zij superslim is en mij vanaf het moment dat ik opstap probeert mij buitenspel te zetten.. Hebben we weer een trucje eruit, dan verzint zij wel weer een nieuwe! Nooit saai, die Ureterpjes! Oma heb ik op 12-jarige leeftijd zadelmak gemaakt (!) Wanneer zij zin had liep ze direct nageeflijk, zoniet, dan kon je het vergeten! Leuk, je kunt nl zien dat inderdaad veulens door moeders worden opgevoed, ik herken een heleboel trekjes terug bij kleinkind!

Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 09:44

Hoor je toch wel veel, hooghartig, eigengereid/eigenzinnig/eigenwijs en nogal slim. De dames weten het door te geven... Maar ze zijn ook vriendelijk en nooit gemeen, toch?

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:45


Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 09:55

Ja die ken ik al Netam, maar toch bedankt!

Goof

Berichten: 29114
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:56

Citaat:
Hoor je toch wel veel, hooghartig, eigengereid/eigenzinnig/eigenwijs en nogal slim.


Die van mij is zo ontzettend mak en braaf, heel fijn hoor, maar af en toe zou ik weleens willen dat ze wat eigenwijzer was en karakter toonde. Ze is ook niet echt een kroelpaard helaas. Heb haar nu anderhalf jaar, maar een echte band is er tussen ons (nog) niet.
Het is overigens wel een ontzettend lief en vriendelijk paard, kan er alles mee doen.

Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 13:05

Heeft bij ons ook een tijd geduurd hoor voor ze echt zichzelf werd, zeker de eerste tijd was ze heel braaf maar totaal geen contact zoeken met poetsen ofzo. Nu is Evita nog geen kroel maar ze zoekt wel meer contact. Met rijden is ze over het algemeen ontzettend braaf maar als je meer wilt dan een beetje rondhobbelen zul je echt aan de bak moeten, ze heeft een grote truckendoos en doet niets voor niks. Maar als ze lekker gaat lopen is het echt een geweldig paard, absoluut! Het duurde ook lang voordat ze me vertrouwde met rijden zeg maar, maar dat is nu ook wel over. Oja, ik heb haar nu dus 9,5 jaar... zeker omdat ze al wat ouder was toen ik haar kocht had het allemaal wel z'n tijd nodig. Ook voor mij gold dat hoor, ik moest behoorlijk wat handiger worden...

Overigens zaterdag naar ons Ureterp-kleinkind geweest, Angeliene, die is toch wat aanhaliger maar niet constant hoor, zo af en toe:

Afbeelding

Ze is vrijdag jl. 10 maanden geworden:

Afbeelding

Afbeelding

Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 11:59

Niemand meer met nakomelingen van Ureterp of info over de hengst zelf?

pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:26

Ik heb een Goya x Waterman x Ureterp x Koreaan.
(foto's staan in mijn profiel)

Ureterp zit wel wat ver.

De moeder heb ik ook nog een tijdje gereden (Waterman x Ureterp) deze is nu 17 jaar

Ik heb wel info uit het hengstenboek.
Die kan ik wel inscannen als mensen er interesse in hebben.

Ureterp
Afbeelding

Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 09:28

Is altijd leuk Pandabeertje!
Ik ga zo even in je profiel spieken...

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 21:18

Afbeelding
bazuin x Ureterp merrie is helaas 2 maand geleden overleden Verdrietig