Wie kent/heeft paard uit KWPN hengst Investment? Gedrag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyDB

Wie kent/heeft paard uit KWPN hengst Investment? Gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 03:22

Hoi,
Ik zo graag iemand weten te vinden die ook een nakomeling heeft of kent van de KWPN hengst "Investment" (Randel x Furioso).
En hoe zijn die onder het zadel?? Eigenzinnig of een makje?
Stalgedrag, weidegedrag etc...
Of als je maar enigzins iets weet over Investment, hoor ik het graag. Ik vind er namelijk heel weinig over op internet ed.

Dankjewel!!
Groetjes, Patsy.

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:54

Ik heb heel wat jaren terug een Investment gereden.
Het dier kon goed springen maar was nogal brutaal.

valori

Re: Wie kent/heeft paard uit KWPN hengst Investment? Gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:14

Ik heb een merrie van Investment, ze is 1.72 m. en een heel braaf paard met goede bewegingen.
In de wei en op stal is ze heel rustig in de omgang en onder het zadel heel werkwillig. Ik ken geen braver paard als deze.

Bar

Re: Wie kent/heeft paard uit KWPN hengst Investment? Gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:59

Mijn paard is gedekt door Mistral, dat is een goedgekeurde zoon van Investment.
Ik ken, op Mistral na, geen directe Investment nakomelingen maar wel diverse nakomelingen van Mistral.
Dat zijn allemaal werkwillige beestjes met een fijn karakter. Mistral is overigens ook een heel fijn paard. Lief in de omgang en geweldig lopen!
Een van de redenen dat ik voor Mistral gekozen heb.

Dit staat over Investment op KWPNStallion.com:

Verrichting Ermelo 1993 (08-03 t/m 15-05)
Investment is een gehoorzame, eerlijke maar wat gevoelige hengst. Hij vraagt een fijngevoelige ruiter. De hengst heeft heel veel werklust en laat zich goed bewerken.
Stap en draf zouden ruimer moeten zijn, maar zijn voldoende krachtig. De galop is goed gedragen. Als dressuurpaard heeft de hengst ruim voldoende aanleg en geeft hij zijn ruiter een voldoende gevoel.
Bij het springen laat hij een goede afdruk, een wisselende voorbeentechniek en een goed ruggebruik zien. Hij maakt de sprong goed af. De hengst springt patent en toont ruim voldoende tot veel vermogen. Als springpaard heeft Investment veel aanleg en geeft hij zijn ruiter een ruim voldoende tot goed gevoel.
Op stal en in de omgang gedraagt de hengst zich normaal.
Op 18-03 is de hengst lijdende geweest aan een hoefzweer rechtsvoor.

Afstammelingen 1994 (veulens)
Voldoende ontwikkelde, voldoende rijtypisch gebouwde, goed gesloten veulens toonde deze hengst. Over het algemeen genomen zouden de veulens langer gelijnd mogen zijn.
Het hoofd is doorgaans wat lang, maar heeft toch voldoende uitdrukking. De hals is van voldoende lengte, goed bespierd en goed van vorm; in enkele gevallen is de aanzet wat diep. De schoft is steeds lang en ontwikkeld. De schouder is vrijwel steeds goed van lengte, maar mocht nog wel eens iets schuiner zijn gelegen. De rug ligt er goed in, terwijl de lendenpartij breed is en sterk gespierd. De croupe kon wel eens wat meer lengte hebben, maar is breed en sterk gespierd. Het voorbeen is goed gesteld en is goed ontwikkeld. Het achterbeen is soms wat lang en meermalen klein gehoekt.
De stap heeft voldoende ruimte, maar doet wat stug aan. In draf is er sprake van weinig oprichting, maar voldoende ruimte. Het achterbeen zou bij de geprikte veulens soms beter ondergebracht kunnen worden. De uitgezochte veulens draafden met meer kracht en oprichting. Het voorbeen zou royaler en met meer knieheffing weggezet mogen worden. De uitgezochte veulens draafden doorgaans beter.
Een thuis geïnspecteerd veulen wijkt in positieve zin af van bovenstaande rapportage.
De vergezellende moeders waren van gemiddelde kwaliteit.
In één geval is een zakbreuk geconstateerd.

Kort samengevat: voldoende ontwikkelde rijtypische veulens met voldoende beweging.
Getoond: 24 veulens uit 128 dekkingen.

Afstammelingen 1998 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft de reeds geëxporteerde Investment voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2002 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Investment voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Exterieuromschrijving 1993
Voldoende rijtypisch gebouwde hengst met ras en kwaliteit, die even langer gelijnd zou kunnen zijn.

Bij het Belgisch Warmbloedpaard (BWP) stond de hengst ingeschreven onder de naam Night and Day Carelshof.

1996 na dekseizoen export naar USA

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 15:55

Ok, leuk om weten dankuwel. Nog iemand?

Ik heb zelf een Investment en alhoewel echt lief op stal, is hij echt brutaal onder het zadel.
Kent gewoon alle trucjes uit het boekje.
Mijn instructrice vroeg zich gewoon af of het niet wat in de lijn van zijn vader of moeder lag, vandaar.

Groetjes, Patsy.

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:04

Wij hebben een jonge investment op stal gehad om aan te rijden. In het begin was er niks aan de hadn, zo braaf als wat. totdat we er mee aan het werk gingen. Als je niet uitkeek sloeg hij je de oren van het hoofd. Is terug gegaan naar de eigenaar. niet de makkelijkste dus. weet helaas niet meer wat voor bloed er achter zat...

valori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:15

Dan heb ik blijkbaar de enige brave, overigens waren ook alle 3 haar veulens byzonder lieve paarden.