Nrps Zodiak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mijntjuh

Nrps Zodiak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 16:07

Sinds november vorige jaar ben ik in het bezit van een hele lieve zodiak-ruin. (Schimmel)Ik krijg op internet niet veel informatie over deze hengst gevonden. Misschien kunnen jullie mij helpen? Heb nl. verschillende vragen zoals;

Loopt hij momenteel in de sport?
Hoe is zijn karakter, en welke karakter eigenschappen fokt hij veelal door?
ook qua exterieur ben ik benieuwd wat hij veelal aan zijn nakomelingen doorgeeft!
Hebben jullie misschien zelf een nakomeling van Zodiak? (dan ben ik natuurlijk erg benieuwd naar foto's!!!

alvast bedankt!

dyaco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:58

hey mijntje ik denk wel dat er info over hem te verkrijgen is bij het nrps stamboek heb je daar al op gereageerd ?
Ik heb nl. ook via het stamboek de opa van dyc (weliswaar KWPN )maar daar kreeg ik heel raport van hem waar alle punten op stonden voor zijn stap ,draf,galop,vrijspringen ,springen o.m. en ook zijn karakter enz.(gekopieerd )

p.s. ik kom op 1 mei om 9.00 naar jullie stal toe!!

Kabouterdans

Re: Nrps Zodiak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:04

mijntjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 17:14

ga haar zeker even PBen, ben erg benieuwd naar de karakters van de zodiak nakomelingen!

Dyaco, dan zie ik je maandagochtend vast wel even op stal!

dyaco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:18

mijntje ik heb een foto van zodiak ik kan hem alleen niet via hier(bokt) vesturen stuur ff een bericht je met je gewone mail adres dan stuur ik hem door

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:15

Een vriendin van mij heeft een zodiak gehad. Was een E-pony. Een zweetvos. Deze pony had geweldige gangen. Heeft eerst bij de pony's gelopen en daarna tussen de paarden, was M2 startgerechtigd. Ze heeft haar verkocht vanwege de maat. Pony is verkocht aan een jong meisje die er nu nee springt.
Pony had een zeer goed karakter.
Een volle zus daarvan is enkele keren ned. kamp geweest.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:54

Zodiak heeft een tijdje in Noorwegen (of Zweden ?) gedekt en in de sport gelopen, en is sinds een tijdje terug bij de familie Geessink.

In een NRPS-nieuws van een tijdje geleden stond een artikel over hem.

Dit is iig zijn afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=21986

Het is niet zo'n grote hengst (1.61 m) met een enorm springvermogen. Dit vererven zijn nakomelingen ook: enkele van hen hebben in het A- en B-kader springen bij de pony's gelopen, o.a. Springtime, Mississippi en Baloubet du Rouet (de twee laatstgenoemden onder de kinderen van de familie Vetker).

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:02

Op zoek naar foto's kwam ik een site tegen in het Frans met veel foto's van Zodiak, ook uit zijn begintijd (toen hij blijkbaar nog 1.54 m was). Staan ook mooie recente foto's bij, gemaakt door Sandra Nieuwendijk.

http://www.syndicatlinaro.com/zodiakFR.html

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:45

Yosha is een van die twee pony's die ik eerder heb genoemd.

supersambo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:36

Samzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:05

Zodiac, v: Zion, mv: Nabuur, mmv: Magneet

Hengst, 1986, bruin 1.61 ggk: NRPS
KWPN stamboeknr. 86.9010 (kan misschien handig zijn om info op te vragen)

Zodiac was een nationaal springpaard, maar gezien zijn leeftijd van 20 jaar denk ik nu niet meer

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:08

Hoi ik heb het NRPS hengstenboek van 2003 tot en met 2006. Ik kan ff kijken of ik daarin meer info over hem kan vinden. Daar staat als het goed is een heel verhaaltje bij.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:55

Hij is idd na zijn geboorte bij het KWPN geregistreerd, maar na zijn goedkeuring bij het NRPS heeft hij ook daar een registratienummer gekregen. Hij heeft toen ook een nieuwe naam gekregen, beginnend met een Z (naar zijn vader Zion). Hoe hij bij het KWPN heette, weet ik zo even niet uit mijn hoofd (moet een naam met een E zijn geweest, aangezien hij in 1986 is geboren).

Karin

Re: Nrps Zodiak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:57

Voor wie goed thuis is in het Frans: de tekst van de Franse site die ik hierboven noemde.

Citaat:
Issu d’un père (fils du pur-sang légendaire Lucky Boy), malheureusement disparu après ses premiers débuts en internationaux, le petit cheval néerlandais Zodiak est né aux Pays-Bas en 1986 et a été acheté par les Geessink à l’âge de 2 ans. Il a été débourré, agréé puis monté en concours de sauts d’obstacles jusqu’en CSI Juniors et Jeunes Cavaliers par la fille des Geessink, Jannet, tout en faisant la monte à partir de l’âge de 4 ans. Il a été classé et a gagné à travers toute l’Europe en Grand Prix, épreuves de puissances et de vitesse.
Il a ensuite été vendu en Finlande où il est resté 5 ans pour continuer à tourner en épreuves internationales jusqu’à l’âge de 17 ans. Les Geesink l’ont alors racheté avec des amis pour qu’il revienne faire la monte chez eux.

Au cours de ses tests de performances, il a donné une très bonne impression en CSO, mais également en dressage et en extérieur, faisant notamment preuve d’un « caractère en or ». Il a d’ailleurs été sacré champion national NRPS en dressage et en CSO.

De ses premières années de monte, est issue aux Pays-Bas une multitude d’excellents poneys de sport, dont un nombre important a atteint les CSIP (comme la grande gagnante internationale Baloubet du Rouet, ou encore Zorba du Vi, le bel étalon Zebrano, Jumping Hero…), parmi lesquels se détachent les européennes Mississipi (4e ex-aequo de la finale individuelle des championnats d’Europe de Hagen en 2000, 8e ex-aequo de la finale individuelle des championnats d’Europe de Vejer de la Frontera en 2001, 12e ex-aequo de la finale individuelle des championnats d’Europe de Necarne Castel en 2003 et 4e ex-aequo de la finale individuelle des championnats d’Europe de Jaszkowo en 2004) et Springtime B (13e ex-aequo de la finale individuelle des championnats d’Europe du Touquet en 1998, 5e de la finale individuelle des championnats d’Europe de Strömsholm en 1999 et 8e ex-aequo de la finale individuelle des championnats d’Europe de Hagen en 2000).
Zodiak s’affiche ainsi comme le troisième meilleur père européen (toutes races confondues, de chevaux comme de poneys) de gagnants de poneys de CSIP après Kantje’s Ronaldo et Casper.
Zodin, Zorran, Zadock, Rosanna, Yosha et Zingaro sont d’autres de ses produits poneys et chevaux qui ont bien réussi sur les terrains de CSO et de dressage.

Zodiak est un ravissant étalon, très élégant, bien sorti devant et joliment dessiné, doté de magnifiques tissus, d’une excellente ligne du dessus et d’une belle locomotion.

N’ayant pu être intégré à temps dans le catalogue du Syndicat Linaro en 2005, Zodiak n’a sailli en France l’année dernière qu’une seule jument, la soeur de Jimmerdor de Florys, qui a rempli du premier coup. Sa semence est de fait de très bonne qualité.

mijntjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 18:44

Jammer, mijn frans is bar slecht Op die franse site heb ik inderdaad wel wat nieuwe foto's gevonden. erg leuk om te zien~!

Marcelle_e: ik ben benieuwd of er in je boel nog wat extra informarie over hem staat!

Jammer dat weinig bokkers een afstammeling van hem hebben!!!

Yucca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:13

Ik heb ook en Zodiak !!! Het is een donkerbruine ruin, 1.54

Prachtige gangen, veel springvermogen, maar een zeer pittig karakter, vooral met springen!

Ik heb er L2 dressuur en L springen bij de paarden mee gereden, nu ik ben overgestapt naar een paard, rijdt mijn zus ermee.

Foto's kan ik evt. wel mailen...

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:22

Ik heb wel wat info voor je gevonden!

Prestatie sport en fok - fokklasse 1
geb. 10-06-1986 stm. 1,61
Percentage angloarabisch bloed 46,87 %
waarvan minder dan 5 % Arabisch bloed
Afstammingsonderzoek in 1993 positief afgerond
in 2006 definitief goedgekeurd.

Sportprestatie Nationaal springen 1,35 m

de fokker is H.E. Top te Zuidhorn

Verrichtingsonderzoek 1990:
Stap: Voldoende
Draf: Goed
Galop: Goed
Dressuur: Voldoende
Vrij springen: Zeer goed
Parcours springen: Zeer goed
Steeple: Goed (ik weet eerlijk gezegt niet wat dat is)
Karakter: Goed
Gedrag: Goed
Algemene indruk: Goed.

Hij is van 1998 tot 2003 in Noorwegen geweest. maar is nu weer in Nederland.

Er zitten ook foto's bij het is een mooie Hengst die correct gebouwd is!

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 23:41

Karin schreef:
Zodiak heeft een tijdje in Noorwegen (of Zweden ?) gedekt en in de sport gelopen, en is sinds een tijdje terug bij de familie Geessink.

In een NRPS-nieuws van een tijdje geleden stond een artikel over hem.

Dit is iig zijn afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=21986

Het is niet zo'n grote hengst (1.61 m) met een enorm springvermogen. Dit vererven zijn nakomelingen ook: enkele van hen hebben in het A- en B-kader springen bij de pony's gelopen, o.a. Springtime, Mississippi en Baloubet du Rouet (de twee laatstgenoemden onder de kinderen van de familie Vetker).

Dat was Balou
Baloubet du rouet is een internationaal springpaard van Galoubet

Ik vind het superfijne dieren. Vaak wat heet, bloederig en over het algemeen heel goed springen!
Als je er een voor me hebt van 1.65 kom ik hem halen

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 23:56

gomir schreef:
Dat was Balou
Baloubet du rouet is een internationaal springpaard van Galoubet

Balou (v. Casper) was van Marleen Bruggink, later uitgebracht door Stephanie Brugman.

De kinderen van Vetker (drie van de vier, alleen Judith niet) hebben internationaal gesprongen met een Baloubet du Rouet (v. Zodiak): http://www.paardensport.nl/News.asp?ID= ... omStyle=11

Ik weet trouwens niet of dat zijn stamboeknaam is.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:05

Je hebt helemaal gelijk Karin

Wij hadden het van de week toevallig over Balou en iedereen was er zo heilig van overtuigd dat dat een Zodiak was dat ik even in de war was
Maar stiekem zat ik zelfs dus wel goed vorige week

MeMar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:19

Hallo ik heb ook de eerder genoemde Yosha gekend, een afstammeling van Zoadiak. Het was echt een super beest, op wedstrijden ging hij er 100% voor. Hij heeft super veel gewonnen en liep Z dressuur en Z springen. En ontzettend lief en betrouwbaar

Tjha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:30