Volgend jaar veulen (van Kjento), wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 09:54

Hier gaat het goed met de 3 jarige Kjento. Braaf onder het zadel in alle gangen. Hij voelt ook ontzettend safe aan.

Manic wat jij omschrijft herken ik ook in mijn 3 jarige. Maar inmiddels kan hij alles goed handelen en is hij braaf en vertrouwd.

Mijn 2 jarige Kjento groeit lekker door. Is inmiddels 170 groot.

De 3 jarige loopt 1 x per week onder het zadel ongeveer 20 min tot 30 min. Verder staat hij lekker hele dagen in de wei met zijn moeder en de 2 jarige Kjento.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


En de 2 jarige. Die staat alleen maar te eten en te groeien.
Afbeelding

Marjelle1992
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-01-15

Re: Volgend jaar veulen (van Kjento), wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 16:43

Ook al zo knap!!
Wat is de 2 jarige al groot. Mijne is rond de 1,50, maar zijn moeder is ook niet zo groot.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 16:57

Lijkt inderdaad al helemaal “af”. De mijne is met 3 echt nog puppy vergeleken met die. Hier beide ouders 1.70 maar daar zit ze echt nog niet op. Misschien de achterkant wel maar de voorkant nog niet :D

Inmiddels ook iemand gevonden die haar en zadelmak wil maken aan huis en die haar klaar maakt voor de IBOP en daar uitbrengt. Zo leuk.

Inmiddels accepteert ze singeltje en bitje maar ze vindt het wat vreemd. Vind haar zelf wel heel knap


Afbeelding

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Volgend jaar veulen (van Kjento), wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 17:27

Manic wat fijn dat je iemand gevonden hebt die dat thuis kan doen.

Pim is ook thuis zadelmak gemaakt door een vriendin van mij. Ik heb hem nu zelf een aantal x onder het zadel gehad. Volgend jaar gaat hij hopelijk mee op wedstrijd.
Zoals je ziet is Pim ook weer aan het groeien. Achterkant is hoger als voorkant. Hij is inmiddels 172 ongeveer. Van mij mag die wel stoppen met groeien.

Moeder is zelf maar 165 ongeveer. Ze geeft zelf in elk geval maat en formaat door.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Volgend jaar veulen (van Kjento), wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 21:45

Ik heb net die van mij gemeten en voor is ze ongeveer 1.63, maar flink overbouwd. Ik had haar zelf eigenlijk al wel wat groter geschat := Zou fijn zijn als ze ongeveer een 1.67 zou worden maar geen idee of ze dat gaat redden.

Vlindy
Berichten: 205
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:45

Wat leuk om jullie Kjento's al zo groot te zien en aan het werk. Houden jullie ze zelf of voor de verkoop?

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Volgend jaar veulen (van Kjento), wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:26

Mijn vorige paard heb ik 21 jaar gehad en deze hoop ik ook zo lang te hebben, en dan ben ik zelf wel aan mijn paarden pensioen toe denk ik :D

Vlindy
Berichten: 205
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Volgend jaar veulen (van Kjento), wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:29

Dat hoop ik ook voor je! Wat fijn dat jullie ook iemand hebben gevonden om thuis zadelmak te maken. Dat geluk heb ik ook (weliswaar niet thuis, maar op pension plek) en vind het fijn dat ik zelf ook alles kan zien wat er gebeurd met hem. Het ABC en grondwerk heb ik zelf gedaan, met les af en toe, en het inrijden zou ik ook zelf gaan doen, maar vanwege zwangerschap kan dat niet. Nu gelukkig een hele fijne ruiter ervoor!


Lijkt mij ook leuk als iemand hem gaat uitbrengen, maar waar vind je zo iemand?
Afbeelding

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Volgend jaar veulen (van Kjento), wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:55

@vlindy waarom niet zelf uitbrengen?

Ik heb de 2 jarige verkocht en de 3 jarige mag lekker bij mij blijven en met mij leuke dingen gaan doen.

Hij doet het heel erg goed onder het zadel. Is super braaf en heel leergierig.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:22

Hoe gaat het met de Kjento’s?

Ik ben net die van mij begonnen met zadelmak maken, heel rustig aan. Pakt ze goed op.

Longeren kan ze soms nog wel eens een tikkeltje hysterisch worden, wat ik er nog niet echt uit krijg (rennen maar dan zo hard dat ik bang ben dat ze zichzelf pijn doet)

Verder heel happy met haar… het is echt een buitengewoon lief paard!

Ik zag trouwens net op MP nog een Kjento voorbij komen die al geopereerd is aan cyste. Lijkt wel een beetje bovengemiddeld vaak voor te komen…

Shari_B
Berichten: 806
Geregistreerd: 18-12-10

Re: Volgend jaar veulen (van Kjento), wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:36

Die van mij staat nog heerlijk in de opfok is nu bijna 1,5 en doet het super!

Hier in de omgeving ook iemand met een Kjento met meerdere cystes ( en nog wat andere dingen ) paard liep nog totaal niet kreupel maar was zo erg dat ze hem moest laten inslapen..

Dus ik begin toch wel erg zenuwachtig te worden voor de tijd dat ik die van mij moet gaan laten keuren

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 12:05

Die van ons is zaterdag terug gekomen van de zomerweide nu 3,5 en ong 1.72 m
Maandag hebben we haar laten keuren en alle fotos helemaal goed incl hals en rug dus super blij mee.

We gaan nu rustig aan beginnen met zadelmak maken.


Afbeelding

Toch een verschil haha

Afbeelding

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 12:16

Het valt mij inderdaad ook op de meer Kjento's cystes hebben.

Ik heb degene die bij mij geopereerd is verkocht en hij doet het super goed. 2.5 jaar oud en 170 groot inmiddels. Eind van het jaar gaat hij opnieuw op de foto bij de nieuwe eigenaar.

Mijn 3.5 jarige doet het heel goed onder het zadel. Is al mee geweest naar vreemd terrein.

Afbeelding
Afbeelding

En op vreemd terrein.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Volgend jaar veulen (van Kjento), wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:36

Kjento zelf voor het eerst in de PSG gestart. Gaat de goede kant op.

Mijn pup gaat nog even niet zo makkelijk met zadelmak maken. Blijft best veel spanning opbouwen en heeeel loperig en rennerig en het weer werkt daarin ook niet echt mee.

Had eigenlijk gedacht dat het makkelijker zou gaan bij haar, aangezien ze verder eigenlijk heel makkelijk in alles is.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Volgend jaar veulen (van Kjento), wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:19

Ik hoor in de wandelgangen dat best veel Kjento's rillerig zijn.

Was die van mij ook vreselijk. Nu gaat alles gewoon ok als ik hetzelfde riedeltje maar aanhoud.

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:59

Dat zit ook wel een beetje in de moederlijn waar hij uitkomt. Heb een halfzus van m op stal gehad die was ook mega scherp onder het zadel. in de hand daarentegen helemaal niet en echt een super makkelijk paard. Mijn advies is besteed veel tijd aan leren ontspannen nu in de start fase dan heb je er later echt hele fijne paarden aan.

Marjelle1992
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:31

Ik heb mijne vorige week uit de opfok gehaald. Hij is nu 2,5. Hij is super lief en heel nieuwsgierig.

Afbeelding
Afbeelding
Samen met zijn moeder lekker kroelen

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:56

En Kjento ook Inter I debuut gehad en met ruim 71% afgerond. Schiet goed op zo :D

Mijn knappe Kjento kind is ondertussen licht zadelmak en net van de longe af, dus hopelijk kunnen we binnenkort haar echt gaan oppakken in de (binnen)bak. Zou het leven in de winter met paarden wel een stuk makkelijker maken!

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:51

Hoe staat het met de Kjento's hier?

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Volgend jaar veulen (van Kjento), wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:51

Die van mij begint het onder het zadel verhaal eindelijk een beetje te snappen en is nu eigenlijk ook helemaal geen drama meer. Ze doet het heel goed, dus heel blij mee.

Zat van de week de Kjento’s tijdens de eerste bezichtig te bekijken en die waren bijna stuk voor stuk goed wakker om het maar zachtjes uit te drukken.

Zag er ook veel met een voorbeen schrapen en wat ongeduldig overkomen, wat ik dan weer heel erg herken bij mijn merrie :D Maar ja. Als dat ongeduldige terug komt in ijverigheid vind ik dat niet zo erg. Ze wil graag bezig zijn en dingen doen.

Vlindy
Berichten: 205
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:47

Wat een mooie nakomelingen hier allemaal! <3
@ angelpam, wat tof al zo op vreemd terrein, heb je meegedaan aan een wedstrijd?
@marjelle1992 lijkt echt precies op z'n moeder!

Ik herken me niet in het hete karakter en cystes. 5 weken na mijn bevalling kon ik zo wegrijden met m'n 3,5 jarige waar ik totaal geen balans had en hem behoorlijk in de weg zat. Deed geen stapje verkeerd, ben zo dol op hem.
Waar ik eerst op zoek wilde om hem te laten uitbrengen, denk ik toch dat ik dat zelf wil doen.
Twijfel nog om in de B te beginnen (misschien dan al in januari wat online filmpjes insturen) of vanaf april L1. Eind januari doet hij mee met een jonge paarden opleiding om toe te werken naar een wedstrijd op vreemd terrein. Ben dus nog beetje in dubio :D

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:05

Onze Kjento Racoon is door naar de tweede bezichtiging !

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:13

peetje82 schreef:
Onze Kjento Racoon is door naar de tweede bezichtiging !



Gefeliciteerd *\o/*

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:28

Mag ik mij hier ook melden?
Ik ben sinds deze week in het bezit van een bijna 3 jarige Kjento ruin. Ik viel eigenlijk voor zijn heerlijk nuchtere en lieve karakter. Hoe zich dat verder gaat ontwikkelen zal de tijd leren.

Sinds vandaag staat hij met mijn andere ruin samen en dit ging voorbeeldig. Alsof ze elkaar al jaren kennen.

Heel leuk foto’s en verhalen van jullie kjentos te zien.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Volgend jaar veulen (van Kjento), wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:35

Wij hebben nu een paar x op onze zelf gefokte Kjento van nu 3,5. Gezeten.

Het opstappen aanleren was even een dingetje want vond ze doodeng. Maar dat heeft haar moeder ook. Dus veel desensibiliseren en laten wennen aan beweging boven haar rug en nu gaat het super.
Nu zit mijn man er nog op maar hoop vanaf volgende week zijn plek in het zadel over te nemen.