Echter, na enkele friezen te hebben gereden kwam ik tot de conclusie dat, zeker de wat oudere friezen de nodige genetische problemen hadden.
Ik weet dat dit probleem inmiddels aardig opgelost is, maar het heeft destijds wel mijn interesse gewekt voor de Arabo-Fries, een kruising die ik jarenlang gevolgd heb.
Echter, "life goes on" en de boodschappen rondom de arabo fries werden steeds minder positief en minder frequent met als gevolg dat ik ook deze kruising (of mag ik het een ras noemen?) een beetje uit het oog ben verloren.
Ik ben wat wezen googlen en zie veel berichten die haaks op elkaar staan. Sommigen zijn er helemaal weg van terwijl anderen zeggen dat er sprake is van een gefaald fokproduct of zelfs een mislukt experiment.
Ik vraag me af waar dit op is gebaseerd. Ik weet dat de Arabo-Fries aanvankelijk doel had als hoog dressuurpaard te dienen maar niet aan de verwachtingen voldeed. Is het alleen dit gegeven dat de kruising als "gefaald" beschouwd is? Omdat het niet aan zijn fokdoel heeft voldaan?
En (ik begrijp dit heel goed) heeft dit gegeven een duwtje in de rug gekregen van mensen die tegen dit soort kruisingen zijn? Of valt het allemaal wel mee?
Ik ben erg benieuwd wat de persoonlijke mening is van mensen die zelf een arabo-fries hebben (ik zou dan ook graag het % arabisch bloed weten), waar jullie je Arabo-Fries zoal voor gebruiken en tot hoeverre je karaktertrekken van de Fries en Arabier, maar ook genetische kenmerken of afwijkingen terug ziet in je paard.
Daarnaast, als iemand nuchter en onbevooroordeeld meer info kan geven dan hoor ik dat graag!
Thanks