Welke hengst voor (NRPS/KWPN) stermerrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

Welke hengst voor (NRPS/KWPN) stermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 13:27

Lieve bokkers,

Aangezien mijn merrie nog heel goed is wil ik me oriënteren op een eventueel laatste veulen voor ze met pensioen gaat.
Mijn dierenarts heeft groen licht gegeven, maar als ze deze winter moeite krijgt met op gewicht blijven zal ze leeg blijven.

Gezien dit veulen wellicht niet kan blijven ben ik op zoek naar een combinatie die eventueel goed (weet je nooit zeker natuurlijk) te verkopen is.

Afbeelding

Mijn merrie Madammeke is van Hamilton x Purioso x Janmaat.
Ze is 1.58m.
KWPN stamboek opgenomen toen ze 8 was en op 21 jarige leeftijd bij NRPS stamboek opgenomen en heeft ze het sterpredicaat mogen ontvangen.

Ze heeft M2 dressuur gelopen in het verleden en M gesprongen (zonder winst). Momenteel trainen we naar de L1 toe. Merrie heeft potentie voor meer gehad!

Dit jaar heeft ze de A.B.O.P. gelopen. Deze heeft ze met 72,5 punten gehaald. Dus bij deze de cijfers:

Stap: 7,5
Draf: 7,5 (mooi in balans)
Galop: 7
Aanleg als dressuurpaard: 7,5

Afdruk bij het springen: 7
Springtechniek: 7,5
Springvermogen: 7
Geschiktheid springen: 7

Met opmerkingen: "Zeker gezien de leeftijd voldoende souplesse en lossigheid" & "Fijn paard met de juiste instelling en karakter."

De opmerkingen van de stamboek opname bij het KWPN weet ik helaas niet.

De goede punten van mijn merrie zijn:
- karakter
- draf en ruime stap
- voldoende lengte in lijf (niet genoeg om te compeseren)

Wat ik graag zou verbeteren:
- maat (!)
- meer sprong in galop
- lichtvoetiger
- wellicht een iets modernere type

Mocht iemand anders nog andere inzichten met wat verbeterd kan worden hoor ik dat graag.

Ik zal van de week ook even het stamboekopname formulier van NRPS opzoeken voor exterieurmatige verbeteringen.

Ik wil graag zoeken binnen een dekgeld van 1500 euro, want ik denk dat het zeker mogelijk is om een goede combinatie te vinden is binnen dat geld.

Ik ben benieuwd wat jullie denken! Alvast bedankt :)

Silly1972

Re: Welke hengst voor (NRPS/KWPN) stermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:33

Leuk Myrthee, maar wat wil je , wil je richting dressuur of spring, aangezien ze allebei daar vrijwel gelijk op scoort.
Gezien de papier van je merrie zou ik eerder voor spring gaan.
Ik ben niet zo goed in wat pas, maar wat ik mooi vind is Douglas, Connect en van Gogh, bij Spring
Ferdeaux bij dressuur

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 13:40

Dressuur of springen maakt me niet uit! Ik hou graag alle opties open :)

Douglas spreekt me van de spring hengsten het meest aan, maar lijkt ietwat neerwaarts gebouwd, klopt dit? Hij heeft wel voldoende maat.

Ferdeaux lijkt ook wat vlakke gangen te hebben, weet niet of dat het filmpje is dat aan het filmpje ligt, dus ga zeker nog wat van hem bekijken.

Vind de hengsten wel aanspreken qua type.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:31

Er staat een Douglas veulen bij ons en die is absoluut niet neerwaarts gebouwd erg aansprekend dier.

Van wat ik heb gezien vond ik de gangen juist erg mooi.
Maar ik denk dat het ook beetje eigen voorkeur is, wat ik al zei, ik ben niet zo goed in bouw en wat past meet wat mij aanspreekt ;)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 17:37

Silly, dat is fijn om te horen! Dan ga ik zeker een keer proberen een kijkje bij hem te nemen.

Is ook zeker een kwestie van smaak hoor, maar ik krijg vaak te horen dat mijn merrie een (te) vlakke galop heeft, dus die wil ik graag verbeteren.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:26

Dan is dat zeker een punt om op te letten inderdaad

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:06

Mooi oud bloed. Wil je springen of dressuur? Daar moet je denk ik wel een keuze in maken.
Haar moeder liep LT dress, niet gek.

Hengsten die mij zo te binnen schieten met (for)maat, front en een sterke galop, zijn:
Habanna, Vivaldo x Van Gogh, dp x sp dus. De van Gogh merrie is een volle zus van Cosmo.
Spielberg, nrps, fokt zijn maat en type opvallend goed door
Forty (nrps)
Inclusive (heette bij nrps Exclusive), grote sterke hengst, nog geen nafok

Ik zou nrps fokken geloof ik, omdat ze daar ster is.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 00:17

GJ9, aan de ene kant denk ik de dressuurkant, omdat ze zelf ook veel aanleg toont. Springgefokte hengst met goede gangen en maat zal alleen ook geen probleem zijn gezien haar allround afstamming.

Het veulen zal zeer waarschijnlijk NRPS ingeschreven worden, maar een register A is ook niet erg. Liever de juiste keuze dan me beperken tot een stamboek denk ik maar :)

Spielberg spreekt me erg aan. Van Forty ben ik bang dat hij weinig maat zal toevoegen. Vind het verder wel een aansprekende hengst.
Habanna vind ik ook een mooie hengst. Mooie lengte in zijn rug. Ga ik zeker even naar kijken.
Inclusive stond inderdaad al op mijn lijstje om te bekijken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 08:23

ik zou voor spielberg gaan. Daar is een no cure no pay regeling mee te treffen, erg handig bij zon oude merrie

hij fokt echt maat en een fijn karakter.

Geeft ze veel fijner dan hij zelf is vind ik.

benthevigox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 08:54

Is carambole niks ? :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:29

Mooie merrie met vrij bloed, je kunt hier veel verschillende kanten mee op.

Als je {ook} commercieel wilt fokken en durft het aan dan is een jonge hengst gebruiken wellicht het meest interessant.

Inclusive zou dan inderdaad weleens heel mooi kunnen passen.

Als je met Spielberg gaat fokken krijg je meer "zekerheid" wbt maat en lengte in het lijf, maar ik denk niet dat je echt een moderner type krijgt. De vraag is..of je dat moet willen want je merrie ziet er heel degelijk en functioneel gebouwd uit en het allround zijn bewijst wel dat ze haar lijf goed kan gebruiken.

Wat goed is om over na te denken is of je echt een flitsende dressuur of spring topper wilt fokken, of een fijn degelijk en functioneel paard.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 11:21

benthevigox schreef:
Is carambole niks ? :)

Mooie hengst, maar denk niet dat hij maat toe zal voegen. Heb nakomelingen opgezocht waarvan er ook tussen zitten van net 1.60m. Ik wil juist een beetje van dat poppige af.

Elisa2 schreef:
Mooie merrie met vrij bloed, je kunt hier veel verschillende kanten mee op.

Als je {ook} commercieel wilt fokken en durft het aan dan is een jonge hengst gebruiken wellicht het meest interessant.

Inclusive zou dan inderdaad weleens heel mooi kunnen passen.

Als je met Spielberg gaat fokken krijg je meer "zekerheid" wbt maat en lengte in het lijf, maar ik denk niet dat je echt een moderner type krijgt. De vraag is..of je dat moet willen want je merrie ziet er heel degelijk en functioneel gebouwd uit en het allround zijn bewijst wel dat ze haar lijf goed kan gebruiken.

Wat goed is om over na te denken is of je echt een flitsende dressuur of spring topper wilt fokken, of een fijn degelijk en functioneel paard.

Spielberg vind ik inderdaad aanspreken juist omdat hij wat in het type van mijn merrie staat. Het belangrijkste is uiteraard een fijn en degelijk paard fokken, het hoeft geen dressuur of spring topper te worden, maar drie correcte basisgangen en wat souplesse is wel vereiste.

Ook durf ik best een jonge hengst te nemen. Daar heb ik geen problemen mee!

fokfanaat schreef:
ik zou voor spielberg gaan. Daar is een no cure no pay regeling mee te treffen, erg handig bij zon oude merrie

hij fokt echt maat en een fijn karakter.

Geeft ze veel fijner dan hij zelf is vind ik.

Fijn om te horen! Dankjewel. Gelukkig wordt ze normaliter erg makkelijk drachtig, maar zo'n regeling kan natuurlijk nooit kwaad :).

Ik zie wel net dat Inclusive ook 'maar' 1.65 is. En als eerste jaargang is het natuurlijk wel een extra risico omdat je niet weet hoe hij fokt. Met dus de kans alsnog een 1.60 poppetje te fokken. Denken jullie dat dit eventueel het "risico" waard zal zijn?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:23

Ik zou Glamourdale ook wel mooi vinden op je merrie Wat langer gelijnd mooie maat en een super goede galop

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:32

ik denk het niet, de markt voor kleine veulens is niet zo groot, ik denk dat er sowieso veel mensen huiverig zouden zijn voor een veulen uit een merrie met deze afmeting.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 11:41

dresjoepie schreef:
Ik zou Glamourdale ook wel mooi vinden op je merrie Wat langer gelijnd mooie maat en een super goede galop

Glamourdale is zeker een mooie hengst, maar hij heeft ook Nimmerdor bloed in zich. Opzich ver genoeg, maar gezien de leeftijd van mijn merrie wil ik de kans op genetische of andere problemen zo klein mogelijk houden. Gezien er zat hengsten zijn zonder lijnenteelt te hoeven toepassen, heeft dat toch mijn voorkeur. Alsnog bedankt voor het meedenken!

fokfanaat schreef:
ik denk het niet, de markt voor kleine veulens is niet zo groot, ik denk dat er sowieso veel mensen huiverig zouden zijn voor een veulen uit een merrie met deze afmeting.

Dat dacht ik dus ook. Dan valt Inclusive af. Mijn merrie heeft gelukkig al een nakomeling gegeven die met 2 jaar de 1.70m aantikte. Dus het is zeker mogelijk.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:51

Leuk dat je haar weer laat dekken, Myrthe!

Heb zelf nooit veel naar paard hengsten gekeken (ben meer van de ponyhengsten :+ ), maar ik denk dat Spielberg een hele goede keuze is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:54

Dat spreekt zeker voor haar. Naar zou geen jonge hengst pakken, maar een dat je zeker weet dat hij vergroot

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:56

Volgens mij kun je gerust Spielberg gaan gebruiken dan..vrij bloed en meer zekerheid wbt hoe hij fokt en dat voldoet allemaal aan je wensen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 12:09

Spielberg staat op het moment ook bovenaan mijn lijstje en wil zeker een kijkje nemen bij hem!

Maar als iemand anders nog opties heeft hoor ik die uiteraard graag. Het kan nooit kwaad om extra opties te hebben en om meningen en advies van anderen te krijgen.

Setteli schreef:
Leuk dat je haar weer laat dekken, Myrthe!

Heb zelf nooit veel naar paard hengsten gekeken (ben meer van de ponyhengsten :+ ), maar ik denk dat Spielberg een hele goede keuze is.

Ja oeps.. denk dat je het probleem wel kent..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 12:29

Je zou ook nog naar Alexandro P kunnen kijken..geeft ook een goede galop door en sowieso drie goede gangen + springvermogen. En bij mijn weten fokt hij genoeg maat..alleen fok je dan ook gewoon een degelijk paard en niet iets moderners.

Glamourdale is natuurlijk niet de enige LLXNegro combi..je kunt ook kijken naar Everdale.

High Five US heeft ook een erg goede galop, en als je graag wat moderner wilt gaan fokken. Een goede Vivaldi zoon zou dan ook kunnen passen..Vivaldi bloed fokt over het algemeen maat, een goed karakter en drie goede gangen door. Maar je merrie moet zelf voldoende massa en kracht hebben.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 12:52

Zover in de lijn had ik nog niet gekeken :o het zou kwa type iig wel heel mooi passen denk ik

benthevigox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 12:44

En berlin? Zelf 1,75 dacht ik . Weet alleen niet hoe die fokt. Veulen van ons van mei is nu best aan de maat . Heeft wel weinig body maar is wel echt groot.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 14:27

Dresjoepie, maakt helemaal niet uit hoor. Is zeker een prachtige hengst, maar wil alle risico's zo klein mogelijk houden. Dus blijf liefst helemaal weg van lijnenteelt.

Elisa, Alexandro P is een mooie hengst en zo te zien erg veelzijdig, al staat zijn type me niet helemaal aan, maar foto's kunnen natuurlijk vertekenen. Wil zeker een kijkje bij hem gaan nemen. Kan nooit kwaad.
Everdale is inderdaad een prachtige hengst en zou eventueel wel een optie kunnen zijn.

Benthevigox, die zou zeker een optie kunnen zijn. Ga van de week even nakomelingen van hem opzoeken om te kijken hoe die zijn.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 13:31

benthevigox schreef:
En berlin? Zelf 1,75 dacht ik . Weet alleen niet hoe die fokt. Veulen van ons van mei is nu best aan de maat . Heeft wel weinig body maar is wel echt groot.

Bevruchtende kwaliteit is niet geweldig. Zou ik voor deze merrie niet durven te gokken.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 14:46

gabyfedde schreef:
benthevigox schreef:

Bevruchtende kwaliteit is niet geweldig. Zou ik voor deze merrie niet durven te gokken.

Ondanks dat ze makkelijk drachtig wordt ga ik dat inderdaad niet proberen dan. Wie weet is ze dit jaar niet meer zo makkelijk drachtig te krijgen.