Shamrock (v. San Amour)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nina88
Berichten: 2265
Geregistreerd: 26-09-06

Re: Shamrock (v. San Amour)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:50

Ik denk niet dat ik dat aan zou kunnen haha!! Al scheelt het wel dat jij de voorselectie hebt gedaan. Wat waren de opties?

Wat voor merries hebben jullie eigenlijk?

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:24

Dubbel
Laatst bijgewerkt door polleman op 28-05-14 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:26

nina88 schreef:
Ik denk niet dat ik dat aan zou kunnen haha!! Al scheelt het wel dat jij de voorselectie hebt gedaan. Wat waren de opties?

Wat voor merries hebben jullie eigenlijk?


Ik heb een gribaldi x amulet merrie
van 1,68. 8 jaar oud
ik had op mijn lijstje staan
shamrock
Spielberg
dat waren mijn eerste keuzes maar mijn vader zegt steeds misschien zet ik er wel een springhengst op -:(-
En had nog wat hengsten er op staan maar die dekken niet meer maar stonden wel in nrps boek.

wat voor merrie heb jij nina88?

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Shamrock (v. San Amour)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 16:00

Spielberg geeft ook leuke nakomelingen! Ik ben benieuwd hoor.. zou er zelf echt niet tegen kunnen, juist het uitzoeken van de hengst vond ik erg leuk.

nina88
Berichten: 2265
Geregistreerd: 26-09-06

Re: Shamrock (v. San Amour)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:42

Is er al een veulen dena mii?

Mijn merrie wordt vanavond geïnsemineerd. Spannend!

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 21:22

Nee, het veulen laat op zich wachten.. vandaag 12 dagen over

Ik ben benieuwd! Hoop dat het snel pakt :-)

edit: ik heb trouwens een e-pony. Nrps gefokt, pony vader moeder te klein gebleven paard. Ze is een Carl x Dutchman x Daimler x Apple King. Hoop op een wat groter paard, merrie toont niet pony, alleen wel een klein chique hoofd

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:02

Denamii spannend hoor maar ze laat wel echt op zich wachten.
hoe vaak is jou merrie toen gedekt of pakte dat meteen?

Vind ik wel mooi kleine hoofdjes
Die van mij is 1,68 en heeft een cob.
Nakomeling van haar is nu 16 maanden 1,56 groot en heeft al 4 maanden pony halster op kleinste maat.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Shamrock (v. San Amour)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 08:54

Nee pakte niet meteen, Des reageerde op het verdunmiddel, maakte veel vocht aan. Dierenarts denkt dat ze er allergisch voor is. Uiteindelijk dus naar België gebracht en daar met vers onverdund geinsemineerd, toen was het in een keer goed.

Ik vind een klein hoofd ook heel mooi! Hoofd is toch het eerste waar je naar kijkt..

nina88
Berichten: 2265
Geregistreerd: 26-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:21

Pff.. Ze maken het wel spannend, die merrie en dat veulen van jou ;)
Hopen dat ze snel aanstalten maakt, het is nu zulk lekker weer.

Maakte ze veel vocht aan in de baarmoeder daardoor?

Mijn merrie is woensdagavond geinsemineerd. Vanmorgen hebben we controle gehad en het leek allemaal goed. Over 14 dagen weer een controle om te zien of ze drachtig is en of er niet per ongeluk een tweeling in zit.
Ik vind het super spannend allemaal! Hoop zo dat ze drachtig is..
Het gaat bij mij trouwens om de 17jarige merrie in mijn profiel. Een klassieke Holsteiner merrie. Ze is prachtig, maar ik hoop met Shamrock te kunnen veredelen en een wat meer dressuurtypisch paard te fokken. Al moet ik wel zeggen dat een wat "steviger" paard zeker wel mijn voorkeur heeft. Hoop op een mix tussen Shamrock en mijn merrie :)
Mijn merrie heeft een opvallend sterke achterhand, dus op dat gebied zou zij Shamrock weer wat kunnen verbeteren. Daarbij dan weer het voorbeengebruik van Shamrock en dan ben ik blij hahaha!

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 21:59

Ja, hebben ze er een paar keer vocht af moeten halen. Zelfs met onverdund maakt ze nog vocht aan, maar daar was het wel minder en konden ze het beter regelen.
Vandaag is haar uier weer een stuk gevulder, maar nog niet vol genoeg.. Hoop dat dat morgen wel het geval is.

Ik hoopte juist met Shamrock net wat meer bot te fokken haha, merrie zelf is bloederig genoeg.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's zijn van vorig jaar, toen had ze en pleegveulen aan de voet. Merrie wordt al een tijdje weinig gereden en is beetje in overconditie hier :o

Kan overigens geen foto vinden in je profiel, ben wel benieuwd! Toch altijd spannend of je merrie dan dragend is he

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Re: Shamrock (v. San Amour)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:11

Spannend denamii.
Hoor wel vaker dat ze vocht aanmaken door verdunning middelen,
Mijn merrie is vanmorgen gedekt, moesten zelf sperma ophalen
Dat heeft mijn vader geregeld omdat ik het niet mag weten,
Zondag morgen weer scan en zo nodig zondag middag weer dekken

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Re: Shamrock (v. San Amour)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:13

Wat een mooie merrie lijkt zo op de foto echt geen E pony

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 22:56

Ik heb toen ook zelf het sperma opgehaald haha, spannend is dat dan!
Ik ben heel benieuwd welke hengst je vader uiteindelijk heeft gekozen voor jullie merrie.

Desteny toont ook wel paard ja, toen ik haar nog bij de pony's startte zeiden veel mensen langs de kant ook dat ze echt geen pony kon zijn en op zn minst paardgefokt was. Niet dus haha, ponyvader en te klein gebleven paardgefokte moeder :P

Ik wil overigens ook naar de provinciale keuring van het NRPS met merrie en veulen. Voor mij zal dat in De Mortel zijn op 5 juli. Ga er toch wel vanuit dat het veulen er dan wel is :o Desteny heeft als 5 jarige al een eerste premie gehaald, ze gaan dat rapport van toen voor mij opzoeken. Ben benieuwd wat er in staat! Ze is helaas toen voor de nationale afgemeld (tussendoor verkocht), hoop nu toch weer voor ster te gaan :)

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Re: Shamrock (v. San Amour)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:35

Denamii dat hebben wij toen ook gedaan met merrie en veulen,
Merrie had eerste premie en werd later ster,
Anders als baby nog lang niet komt kan je ook naar late veulen keuring en kan je merrie ook voor de ster,
Heeft zij vorige jaar hormonen gehad om melk aan te maken om pleeg mama te worden?
Was er een merrie vAn jullie overleden?
Mijn merrie is een fok merrie wegens blessure in haar hals,
En zal nooit gereden kunnen worden helaas

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Shamrock (v. San Amour)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 21:04

Oke positieve ervaring dus met merrie en veulen naar de keuring..
Late veulenkeuring kan pas voor veulens geboren na 1 juli, lijkt me niet dat ze in totaal 5 weken over zal gaan, hoop ik niet iig haha. Ze is vandaag 16 dagen over en het ziet er niet naar uit dat ze het de komende dagen gaat doen.
Hoe had je je merrie voorbereid op de keuring? Ik was van plan nog wel een beetje te longeren als het veulen op tijd geboren zou worden. Nu twijfel ik of dat dan niet te vroeg gaat zijn. En ik denk dat ze en klap heeft gehad op de wei, achter is een been wat dik al anderhalve week. Maar dat kan ook met de dracht te maken hebben schijnbaar.

Nee ik had verder geen merrie die overleden was, vader van de staleigenaar wel en ik heb toen Des aangeboden omdat die zo gek is op veulens. Hij was in het begin nogal sceptisch omdat ze pas 1 veulen heeft gehad, maar is uiteindelijk toch maar voor die van mij gegaan. Hij had meerdere opties, merries die veulen verloren hadden en merries die al meer veulens hadden gehad. Die van mij heeft het veulen meteen geaccepteerd, helemaal afgelikt. Toen idd begonnen met het spuiten van hormonen. Na een week stond ze er bij, een KWPN merrie veulen van Uphill x Kennedy. Qua type zo het zo een veulen van des kunnen zijn.

Des heeft ook iets aan dr hals, lichte artrose door ongeval. Ze is meerdere keren achterover geslagen. Ik rijd haar ook niet zoveel, alleen recreatief wat buitenritjes. Ze is gelukkig heel braaf :)

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 00:53

Wij zouden vorige jaar naar lunteren gaan.
maar haalde me paard stok kreupel uit de stal week van te voren was gelukkig op tijd goed maar heb nrps toen gebeld en als je de anderen datums niet kan of er is wat dan mag je ook naar late veulen keuring zelfs als je veulen aan voet hebt voor ster predikaat zijden ze toen tegen mij.
voor de eerste keuring niks en voor ermelo om de dag gelongeerd en balkjes draven en voor op een ijzer.
Het was een gok zo lang zij niet werkt loopt ze goed ga ik logeren enz is de kans aanwezig dat ze kreupel gaat lopen.

Die van mij heeft ook artrose in haar hals op 3 plekken.
Door een val en ook achterover slaan.
maar zij is nog niet ingereden dus kan ook niet buiten rijden met haar helaas.

wat mooi dat jou merrie het veulen zo goed op nam en zag als eigen kind

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Shamrock (v. San Amour)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 12:13

Ja was heel bijzonder. Des was er echt heel gek mee.

Oke, ik zal eens even afwachten wanneer dat veulen komt, kan dan misschien nog voor andere keuring inschrijven. Ze staat sowieso voor op een ijzer, vanwege het buitenrijden dan.. Haar hoeven groeien niet zo snel en als ik dan veel over de verharde weg rijdt, slijten haar hoeven zo weg.

Desteny loopt helemaal zuiver ook als ik gewoon longeer, dus daar hoef ik gelukkig niet zo bang voor te zijn. Ze heeft overigens artrose op alle wervels in haar hals, overal een klein puntje. Vermoedelijk is het kraakbeen beschadigd door het achter over slaan en is er daardoor overal lichte artrose. Ze heeft gelukkig een mooie gespierde hals van haarzelf haha.

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Re: Shamrock (v. San Amour)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:44

Ja dat heeft mijn merrie ook,
Maar de mijn loopt kreupel door de stelling doe je dan vraagt tijdens het longeren.
als ik haar laat lopen hoe ze zelf wil is er niks aan de hand.
ja doe van jou heeft het ook in monder erge maten dan bonny.

Kleintje wil niet van de storm komen genieten?
Is haar lichaam er verder wel klaar voor?

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Shamrock (v. San Amour)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 14:54

Oke, dan ligt het inderdaad nog moeilijker. Wel toevallig dat onze merries dat allebei hebben!

Ze is al paar weken slap in de banden en haar vulva is opgerekt. Vanmorgen had ze ook weer een volle uier, maar verder geen hars ofzo. Het duurt zo lang haha, vandaag 17 dagen over..

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 20:44

Vandaag om vijf voor half tien is hij dan geboren! Zie hier Scout!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij is best groot, maar nog wel erg mager. Binnen vijf minuten was hij eraf nadat Desteny begon met persen. Een heel mooi klein fijn hoofdje en weinig wit! Ben er super blij mee :)
Hij is al erg nieuwsgierig en komt lekker bij je staan, merrie laat gelukkig alles toe, dus kan er al lekker mee kriebelen.

nina88
Berichten: 2265
Geregistreerd: 26-09-06

Re: Shamrock (v. San Amour)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:10

Ahh wat een super mooi, schattig beestje! Je wilde graag een donkere met weinig wit? Helemaal op bestelling? ;)
Gefeliciteerd!

Leuke naam ook!
Hoe zit dat eigenlijk bij het NRPS met de beginletter van de naam?

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Re: Shamrock (v. San Amour)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:51

gefeliciteerd wat een schatje, merrie heeft echt lang op zich laten wachten,
maar je heb nu wel wat je wil? (kwa bestelling)
dat die zo mager is komt gewoon door dat hij zo lang heeft gezeten vaak zo rond 10/14 dagen overtijd
krijgt veulen steeds minder voeding in d ebuik wel genoeg om te blijven leven maar ze vallen dan heel erg af,
maar ze heeft het goed gedaan ben benieuwd naar droog foto`s straks,
geniet er van

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 15:16

Ja ik wilde er graag een met weinig wit! Hengst of merrie maakt me niet uit, heb wel vanaf het begin geroepen dat het een hengst werd haha. Had ook alleen een hengstennaam.

Over de naam gesproken.. Bij het NRPS moet de naam van een hengstveulen met dezelfde letter beginnen als de naam van de vader. Voor Shamrock is dat dus S, vandaar Scout. Merrie is vrij, mag met alle letters beginnen.

Ik wist niet dat veulens dan magerder werden! Weer wat geleerd, eerste veulen dat ik fok haha.

Hij is trouwens super mensgericht, snuffelt al aan je en staat dan te flemen haha. Ook bokte hij gisteren middag al rond in zijn stal, hij kan zich al met zn achterbeen aan zn hoofd krabben zonder om te vallen. Waren ze op stal erg verbaasd over. Het is echt een wijs ding <3

@ polleman: Jij hebt vorig jaar je veulen ook NRPS geregistreerd toch? Bij het geboortebericht, moet je dan zelf al de aftekeningen invullen? Ik dacht open laten voor de schetser, maar twijfel hier over.

Vandaag was mijn zus weer mee, die heeft nog wat foto's geknipt, helaas regende het een beetje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Shamrock (v. San Amour)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 12:59

Hoe is het nu met jullie merries? Al dragend?

nina88
Berichten: 2265
Geregistreerd: 26-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:16

Wat een prachtig, chique ding! Ik kan echt niet wachten..
Heb je toevallig al wat meer foto's? :o

Mijn merrie is inmiddels dragend gescand! *\o/*
Helaas wel een tweelingdracht, dus gisteren is er eentje weggeknepen. Maandag laten we haar voor de zekerheid even opnieuw scannen.