Nakomelingen van Gentleman

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aulaantje_x

Nakomelingen van Gentleman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 12:37

Ik ben eigenlijk benieuwd wie er op Bokt nog meer een nakomeling van Gentleman heeft en wat de ervaringen daarmee zijn :D
Aangezien ik zelf momenteel een 7-jarige merrie van Gentleman rijd ben ik gaan google-en, maar er kwam vrij weinig naar boven.

Ik vind mijn merrie echt een zalig dier, rustig, nergens bang voor, maar wel met de nodige verrassingen van tijd tot tijd :+
Ach, daar blijf je scherp van zullen we maar zeggen :Y)

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

bastiaan02

Re: Nakomelingen van Gentleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:09

Ha,ha herkenbaar. Had een Gentleman ruin. Super cool, maar hield wel van een grapje.
Helaas is hij drie jaar geleden overleden.

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 21:45

Jammer! Heb het idee dat er niet veel Gentleman-nakomelingen zijn als ik zo op internet kijk.
Terwijl ze juist zo'n leuk karakter hebben :P was jouw paard ook zo groot?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 01:51

Mijn buurman had dit jaar 1 merrieveulen van Gentleman uit een Bernstein moeder en Joyceee86 heeft haar Ginus merrie drachtig van Gentleman voor komend jaar. Er worden dus nog steeds Gentleman's geboren :) Merrieveulen heeft een mooi model, mooi hoofd, sprekend oog en is goed bespierd. Leuk veulen!

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:13

Vindt Gentleman een hele fijne hengst, die zelf ook een super instelling had. Vroeger heb ik hem een paar keer in het echt gezien. Wat me zo aantrok was zijn vechtlust en het erover willen. Dat had Lucky you ook.
Met springen wilde die altijd wel. Helaas zat zijn lijf hem een beetje in de weg. Hij was 1.73 en in het begin erg slap. Hij had ook platvoeten en daar kreeg ie op latere leeftijd pees problemen door.
Hij is nog M1 dressuur en L springen geweest.
Gelukkig is ie 11 jaar bij ons geweest en hebben we veel lol met hem gehad.
Hij had ook wel zijn streken. Hij kon mensen klem zetten voor iets te eten en met rijden kon ie zijn eigen helemaal een rotje schrikken, om niks.
Het was echt ons maatje.

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 09:14

Leuk om te horen dat er toch nog Gentleman-nakomelingen zijn! :D
En dat van dat lichaam herken ik wel Bastiaan02, mijn merrie is ook zo'n grote, en vooral heel lang :+
Mijn paard kan me ook helemaal afsnuffelen naar pepermuntjes, als ze ze dan gevonden heeft doet ze echt alles om ze te krijgen :P waren die van jullie ook zo koel? Als er een tractor langskomt kijkt die van mij niet op of om, net zoals op concours, maar als er tijdens een les toch ineens een bakkabouter zit.... Dan is dat wel heeeeeeeeeeel vreselijk :Y)

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:18

Luck was heel dapper over het algemeen. Maar als ie zin een geintje had dan deed ie dat wel.
Zo zag ie in de bak altijd " íets" bij de A. Schoot ie bijna altijd weg. Maar hij heeft wel door Rotterdam centrum gelopen voor de wagen. Dat ging altijd goed. Dan was ie zo brutaal dat ie de fietsers aan de kant duwde.
Gentleman staat nu op stoeterij de Molenheide. Als goed is kun je daar nog een filmpje van hem zien tijdens de hengstenshow van 2011. Ze hadden de handen nog aardig vol aan hem.

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 11:35

Even het filmpje bekeken en je hebt wel gelijk bastiaan02! Zelfs op 22-jarige leeftijd hebben ze er nog flink wat mee te stellen :P Ben wel benieuwd naar foto's van de andere Gentleman-nakomelingen!

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:26

Leuk he! Helaas heb ik geen foto,s meer van Luck op deze computer. Zal een zoeken op mijn fotokaartjes.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:37

Leuk, kom dit topic toevallig tegen.
Mijn merrie is dit jaar gedekt met Gentleman. Hij is zelf maar 1.64 en zou iets van 0,1 verkleinen. Nu is mijn merrie 1,70, maar hoe groot waren de moeders van jullie nakomelingen? Heb ik misschien nog hoop dat het veulen wat groter gaat worden..

Gentleman zelf heeft ook even bij ons op stal gestaan en was een echte zuurpruim, wel lief naar mensen maar als er ook maar een paard in de buurt durfde te komen dan waren de tralies niet veilig.

(is jou nakomeling nou vos, aulaantje??)

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:43

Mijn ruin was 1.73. Geloof 10 cm groter dan zijn vader.
Was ie een zuurpruim? Wat leuk dat ie bij jullie op stal heeft gestaan. Heb hem een paar keer gezien. Ook bij de hengstenkeuring daar was ie echt lang leve de lol. Maar ja het blijft een hengst, baassie he!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:46

Andere paarden vond ie niks :n Maar naar ons toe was er niets aan de hand, klein hartje :)

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:52

Ben benieuwd wat er nu nog met hem wordt gedaan. Hij is bijna 25. Vindt het leuk dat ie toch nog fans heeft.
Luck was van moeders kant Duc de Normandie. Hij was donker bruin. Was echt een fantastisch dier. Gek op andere paarden, super dominant, echt een macho. Maar ook heel lief naar mensen. Mis hem nog steeds wel, ondanks dat ik nu een super lief paard heb. Hij had echt karakter.

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 19:28

De mijne heeft ook niks met andere paarden, maar wel met hondjes :+
Mijne is een vos :j is dat zo raar dan? :P ik weet eigenlijk niet hoe groot haar moeder was, heb die eigenlijk nooit gezien.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:38

Wij kregen op de keuring dit jaar te horen dat mensen een zaak wilden gaan aanspannen tegen de toenmalige hengstenhouder, omdat er een vosveulen was geboren en Gentleman zou geen vos dragen, dus een vosveulen zou niet van hem kunnen zijn.. zij gingen er van uit dat er dan een rietje van een andere hengst gebruikt was.
Ik heb het volledig van horen zeggen dus pin me er niet op vast :)
Geen idee ook of dat er nog van gekomen is, heb die mensen niet meer gezien daarna.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:47

Volgens mij geeft ie juist veel vossen.

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 20:02

Ohhhh op die manier... Ik zou het eigenlijk niet weten, ben niet zo thuis in wie wat wel of niet zou vererven :+ ik dacht dat een kleur afhankelijk was van welke genen er van zowel moeder als vader kwamen? En welke dan dominant was..

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:17

Dat klopt en vos is niet dominant, dus om een vos te krijgen moet het veulen van zowel vader als moeder een vos gen meekrijgen. Als je er van uit gaat dat een hengst geen vos gen heeft, zou hij dus nooit een vosveulen kunnen geven.

Veel vossen vind ik iig niet, ik ben er bij het zoeken nu 1 tegengekomen en die van Aulaantje dan.
Ken jij er meer Bastiaan? (de hengstenhouder nam het serieus op, daarom ging ik er van uit dat er idd waarheid in zat, als er veel vossen bekend waren, zou er geen grond voor een klacht zijn geweest)

Edit: nu heb ik er toch wel een paar gevonden!

[EA-TK-PP] tk mooie vos ruin van 2003 (gentleman x aram)

moniek21 schreef:
op de stoeterij waar ik heb gewerkt hadden we een vos merrie van gentleman ,een hele fijn e merrie en een super springer ze heeft gesprongen onder nathalie van der meij en staat nu in amerika

nicolina schreef:
ken een vosruin, gentleman X octaaf, van mn stage...zon ontzettend lief dier...is egt een knuffelpaard..zou nooit een stap verkeerd doen, is hardstikke braaf onder het zadel enz, springt nu z....kan zker nog wel verder komen!!

http://www.newnordichorses.be/nl/paarde ... x-Uberherr

Nou Joyce, dan heb je bij deze toch 50% kans op een vos hoor :)

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 21:43

Ben inderdaad benieuwd wat voor kleur je veulen gaat krijgen Joyceee86!
Ik heb een keer op een wedstrijd in Mierlo een gitzwarte Gentleman gezien, gewoon een exacte kopie van mijn paard leek het wel.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:19

Weten jullie ook hoe groot de moeders van jullie gentleman nakomeling was??

Ik was idd ook op die keuring en hoorde dat Gentleman geen vosgen had dus vandaar geen vosveulens.
Ach het veulen blijft van mij dus maakt kleur me echt niet uit. Barcardi had haar 1e jaar een zwart veulen en haar 2e jaar een bijna zwarte (heeeeeeel donkerbruin.)

Mijn merrie is in elk geval heel nuchter en de andere 2 veulens die ze al gehad heeft ook redelijk wel, dus hopelijk fokt ze dat gewoon mooi mee door :)

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:42

Kijk maar op Horsetelex en klik maar eens een paar namen aan, dan kom je toch vossen tegen.
Int. springpaarden Lutopia en Mesandra en Legend (ggk hengst) zijn ook vossen.

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 19:38

Ik heb geen flauw idee hoe groot de moeder van mijn Gentleman was, kan haar helaas ook niet terugvinden op horsetelex.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:53

Joyceee86 schreef:
Ach het veulen blijft van mij dus maakt kleur me echt niet uit. Barcardi had haar 1e jaar een zwart veulen en haar 2e jaar een bijna zwarte (heeeeeeel donkerbruin.)

Andersom :D (volgens de schetser dan toch ;) )

Ik ben wel benieuwd wat daar nog uit gekomen is, jammer dat we niet weten wie die mensen zelf zijn, die dat vosveulen hadden.

Bedankt Bastiaan, dat maakt het idd helemaal duidelijk :j

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:40

Die van ons ook niet. Staat geen hoogte bij.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:38

Wij hebben een Keur-merrie van Gentleman uit 1993, donkerbruin, 1.68m. Schat van een paard, werklustig, goudeerlijk en bomproof, behalve tijdens schriktrainingen en als ze een lollige dag heeft :+ (kliko's, oude mannetjes op fietsen en voorwerpen die zich al jaren langs de weg bevinden zijn dan ineens heel eng). Ze is dominant op de wei, maar wel op een eerlijke manier. Een ontzettend goede moeder voor haar veulens en prima tweede moeder voor veulens van andere merries als ze zelf geen veulen heeft.

Haar moeder was kleiner, maar onze merrie was zelf ook maar 1.62m toen ze drie was. Ze is pas later doorgeschoten naar 1.68m.

Momenteel is ze drachtig van I'm Special de Muze.