Tangelo van de Zuuthoeve

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Tangelo van de Zuuthoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 15:40

Ik heb een vraag over deze hengst. Ik heb gehoord dat van deze hengst vaak nakomelingen zijn met niet zo'n goede gezondheid. Maar waar dat dan op sloeg weet ik niet. Veel ziek? Slecht hart? Slecht beenwerk?

zo ja, wat is slecht? Een paard dat rontgenologisch met een drietje rondloopt maar de sterren van de hemel af loopt?

Ik heb een jaarlingmerrie van deze hengst, zelf gefokt. Bruin, met veel wit wat overduidelijk van vaders kant is. En niet gewoon groot, nee, HUGE! Maar een lief ding, en fijn bewegen.

Zijn er nog mensen hier die directe nakomelingen van deze hengst hebben, of kennen? En weten ze er iets over te zeggen?

roedie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:47

Ik heb het nog niet gehoord over deze hengst, de paarden die ik ken zijn wel goed op de foto's. En inderdaad een 3tje hoeft niet altijd wat te betekenen. Zeker voor de sport is het niet altijd direct ernstig.
Wat ik verder weet over de hengst is idd dat hij erg bont kan fokken.
Vaak zijn het wel goede springers en de karakters zijn wel ok.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 20:09

roedie23 schreef:
Ik heb het nog niet gehoord over deze hengst, de paarden die ik ken zijn wel goed op de foto's. En inderdaad een 3tje hoeft niet altijd wat te betekenen. Zeker voor de sport is het niet altijd direct ernstig.
Wat ik verder weet over de hengst is idd dat hij erg bont kan fokken.
Vaak zijn het wel goede springers en de karakters zijn wel ok.

Hij fokt met veel wit ja, en dat is in mijn veulen ook naar boven gekomen. Brede bles, witte onderbenen. Karakter is vriendelijk en zacht. Dat vind ik eigenlijk het voornaamste. Wat een paard ook in huis heeft, hij moet het voor je willen doen. Als hij niets voor je wil doen dan heb je er geen zak aan. Springen dat moet nog uitwijzen maar daar ben ik niet zo bang voor. Het springen zit geheel verankerd in de bloedlijnen van zowel de vader als de moeder.

GoldenDream

Re: Tangelo van de Zuuthoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:14

Geen idee waar je hebt gehoort over slechte gezondheid van tangelo nakomelingen. maar ik heb er een groot aantal gereden en ook in mijn bezit gehad, ze zijn allemaal erg gaaf op de foto's. stuk voor stuk goede gezonde paarden. en allemaal hebben ze een fijn karakter en goede instelling.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 21:49

Dat is fijn om te vernemen.

kmbrlyy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:11

Ik ken er 3, allemaal top gezond, 1 was dreamteam, op de HK afgelopen jaar, een jongere broer, die is naar mexico, en de andere weet ik zo niet, alle 3 uit een quasimodo moeder :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 19:00

WAren dat ook hele grote paarden?

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:02

Fijne hengst :j

Naar mijn mening gebruik je hem best op een merrie met goede galop. De galop durft imo nog al eens een aandachtspuntje zijn bij zijn nakomelingen. But I like him! :)

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:47

Op de stal waar ik rijd wordt veel gefokt met Tangelo vd Z, er is al een vosmerrie gefokt, en een donkere merrie, beiden met veel wit op het hoofd en (hogere) witte benen.
Beiden erg nuchtere paarden, onwijs sterk in de gezondheid juist, maar hebben met rijden wel een duidelijke ruiter nodig.
Zijn beide paarden met een mooie schofthoogte, niet klein, niet absurd groot, wel gewoon goed aan de maat.
Hier de vosmerrie:
Afbeelding
Ik erop, nog niet lang onder het zadel.

Afbeelding
Hier met haar eerste eigen veulen! haha!

Afbeelding
Hier de volle zus van de merrie hierboven.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:50

Ik ken een jaarlingmerrie, net wat je zegt, echt HUGE! al ruim over de 1.60. Was een half jaar geleden echt lelijk, maar wordt steeds mooier. Kan super springen en verder wel fijn in de omgang.

Edit, in mijn profiel staat ze toevallig op 2 foto's. Als je bij de foto's van flirt kijkt, staat ze daarvan op de 8e en 9e foto. Aan de rechterkant, zwarte met veel wit.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 23:32

Flirt is een leuk paard trouwens, en die zwarte Dayano staat mij ook heel erg aan. Ik hoop dat die van mij ook steeds mooier wordt. Maar ze heeft dus veel wit. Ik heb helaas geen recente foto van haar, maar wel eentje van toen ze veulen was. Haar botstructuur verraadt al dat ze maat gaat krijgen.....

Afbeelding

En dat een paard duidelijkheid wil van zijn ruiter, herkenbaar. Ik hou ook van duidelijkheid bij mensen. Dan weet ik waar ik sta. En nuchterheid van een paard kan ik ook waarderen.