het is een bruine merrie m1 dressuur en heeft een goede ibob gelopen is nog niet op de keuring geweest.
gr.
HilD
Geplaatst: 22-05-11 15:45
ik heb ook een paard uit de zelma stam rozelma (ezelma x montecristo) had ook een tweeling zus roezelma
_Pansy_
Geplaatst: 24-05-11 16:05
TS, ik ben nu wel benieuwd wie je bent, want de naam Apres Zelma komt mij heel bekend voor, kan het alleen even niet plaatsen. Ik heb zelf ook een Zelma, dochter van Mezelma. Familie van die van jullie allebei dus. Ze heet Zezelma ( http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=222205 )
edit: Ik weet het al, haha, heel stom van mij. Hoef jullie dus ook niet te vertellen wat voor paard ik heb Dat weten jullie wel heel goed.
HilD
Geplaatst: 24-05-11 16:36
jou paard zen moeder was de halfzus van die van mij dan;)
Fox1
Geplaatst: 24-05-11 18:14
Ik heb jouw merrie wel een keer zien lopen, met de PAVO in Luttenberg. De moeder van die van jou is een volle zus van de moeder van die van mij (Zelmakwadraat)
pearlie
Geplaatst: 24-05-11 18:19
Ik heb ook een zelma merrie: Pearlzelma Dutchboy x Zevenaar moeder is Eezelma (moederlijn Uzelma, Pluzelma, fokfamilie 10) Heb het wel eens een beetje uitgezocht, Liannezelma is een volle zus en Riellezelma is ook een dochter van Eezelma, maar wel een andere vader. Die van mij is van 1997, bruin met bles. L2 dressuur.
_Pansy_
Geplaatst: 25-06-11 13:15
Even een schopje hoor. Ik ben wel benieuwd hoe het met deze paarden gaat. Ik heb van de week voor het eerst een buitenrit gemaakt met die van mij (Zezelma, maar ik noem haar D.C. Con Amore), heel erg leuk. Ik heb haar nu 2,5 jaar, en ik kon nu voor het eerst met haar naar buiten, echt heerlijk. Maar goed, die van mij heeft een echt Jazz-karakter, dus ik denk niet echt dat het van de Zelma kant komt
Even 2 filmpjes:
Eerste stukje film, ze vind het allemaal erg spannend, dat is wel te zien
En de rest (nog steeds is het spannend)
HilD
Geplaatst: 02-07-11 23:06
leuk beestje hoor pansy, lekker voorwaarts is ie haha:P die van mij mocht ook wel wat meer pit hebben, weet niet hoe het met de andere zelma's is maar de mijne is niet zo snel onder de indruk van iets, die loopt overal langs af
Fox1
Geplaatst: 03-07-11 21:21
Die van mij doet het goed, altijd heel werkwillig en fijn te rijden! Heeft de punten voor het Z maar daar wachten we nog wel even mee denk ik. Het is verder een heel grappig paard. In de wei altijd extreem vrolijk maar als iets haar niet aanstaat is ze ook gelijk enórm chagrijnig haha. Ze vindt zichzelf helemaal geweldig
_Pansy_
Geplaatst: 04-07-11 15:03
HilD, ik denk ook echt dat die van mij dat drukke en hete van vaderskant heeft. Wel handig dat die van jou niet zo snel onder de indruk is van iets! Ik heb zelf gehoord dat de Zelma's over het algemeen hele brave, betrouwbare dieren zijn. Nou is die van mij niet zo braaf, maar wel erg betrouwbaar. Janneke, fijn dat Zens zo lekker loopt! En leuk dat jullie de punten voor de Z alweer hebben. Con Amore heeft ook echt zo'n duidelijk karakter, als haar iets niet aanstaat merk je dat ook gelijk ja. Echt een kop erop, maar ik vind het wel fijn, ze geeft heel erg duidelijk haar grenzen aan en ze geeft heel goed aan wat ze nodig heeft.
HilD
Geplaatst: 05-07-11 16:15
dat duidelijke karakter ken ik bij rozelma ook.. vreemde mensen intereseren haar niet en die wil ze ook niet op haar rug.. of ze moeten niet te veel van haar vragen.. en als mevrouw eens iets moet doen wat haar niet zo aanstaat dan laat ze dat ook altijd even blijken. en als ze chagrijnig is dan zal ze je dat ook laten blijken. maar ze is opzich wel heel braaf, maar dit heeft me wel 2 jaar gekost..ze heeft niet zo snel vertrouwen in mensen.. wat wel grappig is dat ze een heel goed geheugen lijkt te hebben, ik doe veel dingen op de automatische piloot, het uit de wei halen etc dit weet ze en daardoor doet zij dit ook. als dit net anders gaat als anders vind ze dit ook erg irritant. ze lijkt soms een beetje autistisch en ik ook;) dus we zijn mooi op elkaar ingespeeld en dit geeft haar volgens mij ook vertrouwen. verder is het een heel fijn paardje alleen moeten we nog aan het tempo werken.. en pansy waarom is de joune niet zo braaf;) ?
_Pansy_
Geplaatst: 08-07-11 14:23
Wat leuk om zulke herkenbare dingen te lezen In het begin leek die van mij ook erg autistisch (heel veel moeite met veranderingen vooral), maar dat is nu een stuk beter, ze is mij ook echt gaan vertrouwen, dus als ik zeg dat het goed is gelooft ze het. Verder heeft ze nog wel een beetje ADHD, lijkt ze hoogbegaafd (ze is echt heeeeel erg slim en wijs) en hooggevoelig (hoogsensitief). En dit alle 3 in haar voordeel, want ze is echt perfect. HilD, tja, het is maar wat je braaf noemt natuurlijk.. Ze is heel betrouwbaar, maar wel heel schrikkerig enzo, ik durf er nog steeds geen vreemde op te zetten. Dus dat bedoel ik eigenlijk met braaf. Ze is heel druk, en kan zo ineens wegspringen oid. (zoals ook op het filmpje hierboven te zien is, ze doet het in de bak soms ook en op concours kan ze ook flink druk zijn). Eigenlijk zou ze een perfect leerpaard/beginnerspaard zijn, als ze niet zo schrikkerig enzo was. Het is dus niet een paard dat braaf haar rondjes loopt, ik moet zelf ook goed mijn hoofd erbij houden.
Maar.... Ze is wel enorm betrouwbaar, een liever en betrouwbaarder paard ken ik niet. Ik wist niet dat er zulke perfecte paarden bestonden, ze is echt heel bijzonder geweldig. Maar goed, dat is natuurlijk ook net wat bij je past, ik denk dat niet iedereen het met me eens is (de mensen die haar vroeger keuringsklaar hebben gemaakt vonden haar niet zo geweldig... En nog steeds krijg ik ook van mijn instructrice te horen dat het een geweldig paard is, maar dat het ook goed mis had kunnen gaan) Ze past gewoon perfect bij mij
Ik denk zelf trouwens wel dat dat hele gevoelige van de Tango-kant komt, het sterke karakter zou wel eens van moederskant (Cabochon ook) kunnen komen. Maar dat weet ik natuurlijk ook niet zeker.
Ze is een hele hoge (1.81m.), zonder overdreven groot te zijn. Ik vind haar braaf. Ze kan in de omgang wat onzeker zijn. Het is wel écht een bloedpaard. Maar ze is eerlijk en bescheiden en je kan alles van haar vragen, ze wil het zo graag goed doen! Ik rijd er af en toe op en dan vooral buitenritten. Thess is een leuk paard maar vooral een hele mooie merrie voor de fokkerij: ze geeft mooie veulens die hoog op de benen staan en goed kunnen lopen en front maken. En Thess voedt ze keurig op!
Foto's staan in mijn profiel.
HilD
Geplaatst: 09-07-11 21:38
dees: de moeder van jou paard is een halfzus van die van mij;)
pansy: dat is grappig om te lezen dat die van jou ook zo '" autistisch" is maar het leuke er van is is dan wel inderdaad dat als je zegt dat het goed is ze het ook geloven. ze loopt dan langs alles af. toevallig toen straks waren er kinderen op straat met een sproeier aan het spelen en die sproeier lag midden op de weg te sproeien:P ik liep er doorheen en rozelma keek met een schuinhoofd zovan "moet ik echt door die straal?" maar dan doet ze het wel gewoon:) maar inderdaad vreemde er op zetten doe ik ook niet graag. ik heb me lang afgevraagd of het met rozelma's veleden te maken had. maar nu ik zo die herkenbare dingen lees lijkt het ook wel een beetje in de familie te zitten..
Heey, ik heb zelf ook een KWPN'er uit de Zelma stam, namelijk Uzelma ze is echt een schat
pearlie
Geplaatst: 24-10-11 15:54
xUzzie schreef:
Heey, ik heb zelf ook een KWPN'er uit de Zelma stam, namelijk Uzelma ze is echt een schat
Ik zie in je profiel dat Pluzelma achter de moeder zit, die van mij heeft Pluzelma ook ergens in de moederlijn (weet niet uit mn hoofd precies waar). De moeder van die van mij is Eezelma.
miriam32
Geplaatst: 26-10-11 00:07
Ik heb ook een paard uit de zelma stam. Voscars zelma (oscar x apollonios x ormand) moeder is ozelma. Daarachter zit Vuzelma en Pluzelma Gefokt bij de familie Dijkslag uit Wapenveld Ik rij M1 dressuur met hem