wie heeft er ook een paard uit de kattebel-stam?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nillie

wie heeft er ook een paard uit de kattebel-stam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 21:29

Wij hebben sinds een jaar een Flemmingh merrie uit de Kattebel stam ( Raffaella)
Het gaat om een dochter van Isabel, een van de laatste dochters van Kattebel.
Ik ben wel benieuwd naar andere nakomelingen: hun karakters, prestaties, eigenaardigheden, enz.
Onze dochter rijdt Raffaella en dat gaat hartstikke goed: gisteren werden ze regiokampioen van de provincie Overijssel in de E B dressuur.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:34

Dit artikel is met een foto van de 32-jarige Kattebel in 2001 verschenen in het stamboekblad van de Vereniging het Groninger Paard.

Kattebel een wereldpaard

De laatste overgebleven Groninger merrie die als veulen nog in het NWP is geregistreerd is waarschijnlijk de 32-jarige Kattebel, geboren in 1968. In 1969 ging het Noord Nederlandsch Warmbloed Paardenstamboek (NWP) op in het KWPN en werd de registratie als Groninger Paard beëindigd. Als 3-jarige is Kattebel als KWPN-rijpaard in het stamboek ingeschreven.
De 32-jarige merrie - die uitstekend verzorgd wordt - is de hoge leeftijd aan te zien in beweging en conditie, maar ze is nog kerngezond met een mooie glans op haar huid.

Kattebel is geboren in Groningen bij M. de Boer te Midwolde, maar heeft bijna haar hele leven doorgebracht in de Gelderse plaats Vorden. Hier heeft zij het werken in de landbouw nog wel geleerd bij Bertus Voskamp, maar dit maar weinig meer gedaan. Diens neef Wim Voskamp heeft haar uitgebracht in de landelijke ruitersport en is haar tegenwoordige eigenaar. Vanwege haar opvallend brave en gehoorzame karakter was Kattebel het paard dat bij trouwerijen enz. altijd het vaandel van de vereniging droeg.

Kattebel is vos, een kleur die vanouds in de Groninger fokkerij voorkomt, hoewel niet veel. Ze is bij het KWPN op grond van haar vererving zowel preferent (goede keuringsresultaten) als prestatie-merrie (goede sportresultaten), maar is zelf met haar stokmaat van 1,59 m geen stermerrie, omdat daarvoor de minimumhoogte 1,60 m is. Naast haar leeftijd en brave karakter valt Kattebel dus niet zo zeer op door eigen prestaties, maar wel door wat ze aan haar kinderen heeft meegegeven.

Haar oudste dochter de ster preferente merrie Odine is momenteel 28 jaar en die is weer de moeder van de 24-jarige keur preferente prestatiemerrie Tanja. Na Odine kreeg Kattebel 10 hengstveulens op een rij en vervolgens nog 3 merrieveulens.

In de paardensport kom je de nafok van Kattebel over de hele wereld tegen: in Canada, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Mexico, België en Zwitserland.
De bekendste zoon van Kattebel is Elymas, jarenlang het beste dressuurpaard van Canada. Met Elymas vertegenwoordigde Liz Hopps in 1998 Canada bij de Wereldruiterspelen in Rome en werd daar 48e van de 84 deelnemers; de bekende KWPN-hengst Aktion (75% Gelders/Gronings) was toen 44e van de wereldtop.
De vader van Elymas is de KWPN-rijpaardhengst Veritas (beide grootvaders volbloed, maar beide grootmoeders Gelders). De moeder van Elymas is dus Kattebel.

Kattebel heeft een NWP-afstamming. Haar vader is de NWP-hengst Thijs, een zoon van de in het NWP-Sportstamboek ingeschreven Trait d’Union (Trakehner) en de zuiver Groninger modelmerrie Rieta 27617 NWP. De moeder van Kattebel is de Groninger stermerrie Tira 36291 NWP. Haar vader is de NWP-hengst Balthazar, die ook de vader is van Baldewijn de hengst waarmee de huidige Vereniging Het Groninger Paard is begonnen.

Kattebel geeft gezondheid, karakter en prestatie aan haar nafok en is een merrie die het vaandel van het Groninger paard mee hoog houdt.

Anton van Lijssel

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 18:17

AWvL, bedankt voor het interessante artikel! Erg leuk! heb jij het geschreven ( m.a.w. ben jij Anton van Lijssel)?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:47

Hoi
Mijn paard komt uit de kattenbel stam. Ze is een Lancet x Candyboy. Zie www.paardenfokken.nl voor haar complete stamboom ( stamboomnaam van mijn merrie is Roelette). Paard is Z dressuur, eerlijk en werklustig paard, bij vlagen soms wat heet reagerend, maar in het algemeen nuchter en plezierig.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:48

ehh
Voor de duidelijkheid: ik heb het dus niet over de pony op de foto hiernaast.... :D

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:59

ik heb ook een paardje uit de kattebel
het is een flemmingh x vindicator
moeder is damantha
leuk om er wat van te lezen
mijn paardje is zeer lief en rustig ik rij er Z2 mee.
hij kan ook zeer goed springen maar heb dit nooit met hem gedaan wel eens een balkje maar hij wordt erg heet met springen. hij vindt buiten rijden heerlijk en dan is hij echt een heertje.erg lief met kleine kinderen verder een supper fijn paardje :o

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:04

ps mijn paardje is een Epony 157 maar doet het goed tussen de paarden ben zelf al een keer zzl met hem gestart was er toen wel niet aantoe maar om het een keer mee temaken ging achter af best wel goed maakte zelf te veel fouten jammer maar ik doe het zeker nog wel een paar keerwil toch kijken wat er nog meer inzit :o

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:45

Nillie schreef:
AWvL, bedankt voor het interessante artikel! Erg leuk! heb jij het geschreven ( m.a.w. ben jij Anton van Lijssel)?

Ik ben in 2001 begonnen met een "DNA-bank Gelders Paard", zoals te zien is op mijn site http://www.gelderlanderhorse.nl . In dat kader heb ik ook DNA opgeslagen van Kattebel. De informatie die ik kreeg bij het bezoek aan Kattebel vond ik zo interessant, dat ik dit artikel voor Het Groninger Paard geschreven heb.

Nillie

Re: wie heeft er ook een paard uit de kattebel-stam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 19:51

Leuke reacties allemaal! Zoals AWvL al schrijft: Kattebel een wereldpaard!

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:23

sorry mijn ander paard komt van de kattebel stam
dat is turbo magic x zirkoon.
klein foutje :D

vanedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:38

Ik heb gefokt met de jongste dochter van Odine, genaamd Polinde. Polinde was een Zirkoon dochter. Polinde zelf is nooit bereden geweest ivm een ongeluk dat ze als jaarling heeft gehad. Ze was echter wel een zeer goede fokmerrie en is nu bijna prestatie. Ze heeft veulens gehad van Osmium, Riverman (veulen overleden), Turbo Magic 2x (een daarvan is die van Espie), Ronaldo, Sandreo, Santano en de laatste was van San Remo. Allemaal goed kunnen bewegen en een aansprekend exterieur. Polinde zelf was een erg eenkennig paard, voor mij deed ze alles als ze kon, maar voor een ander niet. Helaas hebben we haar afgelopen winter moeten laten inslapen vanwege haar problemen met haar been nav haar ongeluk als jaarling.
Haar kinderen werken eigenlijk allemaal voor je, maar zijn vaak wel echte knuffelpaarden.
Helaas heb ik nog maar 1 dochter van 2 jaar oud nog van haar over en hoop dat ik nog lang van haar kan genieten.

vanedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:41

De merrie Odine is ook 31 jaar geworden, een harde gezonde merrie was dat dus.

Zijn er meer paarden uit de kattebelstam ook stekelharig van kleur? Polinde was een stekelharige en Damilia-Linde haar dochter is dat ook.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:32

vanedie ik heb het gehoord van polinde
vind het erg jammer dat ze niet meer leeft
ik weet niet of je de foto van amore hebt gezien op hyves
en ja amore is ook stekelharig ben nog steed gek met hem :+:

Nillie

Re: wie heeft er ook een paard uit de kattebel-stam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 20:48

onze vosmerrie is niet stekelharig, maar krijgt nu op 11 jarige leeftijd wel allemaal wit haar en witte plekjes verspreid over haar vacht.
Ik denk dat dat meer met haar leeftijd heeft te maken.