is Jazz nou echt zo moeilijk paard? en de nakomelingen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bon_charmeur
Berichten: 1477
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: blijham

is Jazz nou echt zo moeilijk paard? en de nakomelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 23:46

ik heb een 3 jarige merri evan johnson.. die niet zo makkelijk is, maar zijn egt alle johnson of Jazz zo moeilijk??

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:48

ja alle jazz paarden zijn moeilijk op uitzonderingen naar
dit komt doordat deze paard super hoog in het bloed staan ;)

Bon_charmeur
Berichten: 1477
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: blijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 23:50

pfff kolere... mijn paard is nu 3 jaar. en tis egt een reus. ze is 1.79m en vreselijk breed, ze is heel lief en onder het zadel ook maar als ze haar zin niet krijgt dan springt ze uit haar vel. en ze is zoo eenkennig,

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:54

haha ja klopt ik weet hoe ze in elkaar zitten af en toe gaan ze gewoon helemaal van kiet!!!
ze zijn gewoon erg gevoelig, maar doordoor komen ze hoog in de sport.
een jazz van een vriend van mij als je iets met dat paard doet waar dat paard het niet mee eens is hou je maar vast want hij word helemaal gek tot je zand gehapt hebt.
straks als je een jaar of 4,5 zijn gaan ze lekker puberen ;) berreid je maar voor :D

Bon_charmeur
Berichten: 1477
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: blijham

Re: is Jazz nou echt zo moeilijk paard? en de nakomelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 00:07

hahha drama dus.. haha.. nja ik heb al 4 x zand gehapt haha. maar k geef niet op(A)

Bon_charmeur
Berichten: 1477
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: blijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 00:10

owjah ho ekan ik nou in vredesnaam een avater er in plaatsen:S dan is ie weer te groot en dan is dat weer mis:S

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:10

dat word idd nog wel een gevecht die paarden geven zelf ook niet op echte drammers! haha
ja iemand anders heeft voor mij die advar gemaakt want ze moeten eerst weer verkleind worden :(
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 24-05-09 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Arra
Berichten: 669
Geregistreerd: 02-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:12

Iemand die ik ken heeft ook een jazz en is dus ook snel aangebrand.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: is Jazz nou echt zo moeilijk paard? en de nakomelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:16

ach ja, eigenlijk zijn heel veel van die topverervers vervelend.
Ze zitten vaak hoog in het bloed, en de het zijn vaak echte kanonnen. Daarom komen ze ook zo hoog!
Zijn toch ook van die riedeltjes?

Zeoliet geeft verdriet
Jazz geeft stress

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:18

Vind het persoonlijk geen moeilijke paarden. Zeker Johnson afstammelingen heb ik nog geen eentje vreemd weten doen, en heb er dit jaar toch al 4 zadelmak gemaakt en aangereden.

Jazz zijn ofwel idd heel scherp of juist eerder apatisch.
Idd zijn de scherpe niet geschikt voor de beginneling, maar mits duidelijkheid, consequent en gestructureerd trainen zijn het wel paarden die over vaak over heel wat kwaliteit beschikken.

Verder bepaald het moederdier ook veel aan het karakter van de nakommeling, dus enkel afschrijven aan de hengst vind ik verkeerd.

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:19

Ik ken een Jazz merrie die dient aangesproken te worden met รบ! Behandel je haar niet als de koningin voelt ze zich beledigd en laat ze dit zeer zeker merken! Op stal is het een braaf paard, onder het zadel wil ze werken..maak je haar boos dan gaat ze erg ver (slaan op je been, slaan op de zweep..) Paard loopt verder Z dressuur en komt altijd met prijs thuis en daar doe je het dan toch voor he :D Dit soort paarden hebben net dat kleine beetje meer..

Casarell

Berichten: 9605
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:19


AnoukB

Berichten: 339
Geregistreerd: 30-11-08
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:19

Nou, Jazz paarden zijn vooral paarden met karakter, daar doe je niet zomaar ff mee wat je wilt.
Maar zolang je je paard met respect behandeld en op de juiste manier zal ook een Jazz paard gewoon meewerken. Ik heb een tijd een Tango gereden(v. Jazz), ook hij was heel braaf maar je moet hem wel in zn waarde laten.
Wat ook wel kenmerkend voor Jazz paarden is, is het 'kijkerige', je hebt kijkerige paarden die je wat aanmoedigd en er dan langs gaan, en je hebt kijkerige Jazz paarden die helemaal over de zeik gaan van iets.
Ze zijn ook vaak heel ril, het paard wat ik nu rijd schrikt ook wel eens(daar is hij immers paard voor imo), maar hij schrikt en als het 'enge' dan voorbij is is het ook oke.
Jazz paarden zouden kunnen schrikken en daar dan een kwartier later nog van over de zeik zijn.
Het zijn wel paarden met veel kwaliteit maar niet voor iedere ruiter geschikt vrees ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:22

Ik heb een contango x jazz, veel mensen denken dat het een heel moeilijk paard is. Juist in tegendeel. Wil dondersgraag werken, denkt goed mee, en wil constant leren, anders vind ze het saai worden.

Uit die merrie heb ik een Vivaldi veulen (dus twee keer jazz erin) en dat is helemaal niet te merken. Nog nooit zo'n braaf veulen gehad.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-05-09 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:23

0ojannekeo0 schreef:
Ik heb een contango x jazz, veel mensen denken dat het een heel moeilijk paard is. Juist in tegendeel. Wil dondersgraag werken, denkt goed mee, en wil constant leren, anders vind ze het saai worden.

Uit die merrie heb ik een Vivaldi veulen (dus twee keer jazz erin) en dat is helemaal niet te merken. Nog nooit zo'n braaf veule gehad.



veulens kun je nog goed over al aan laten wennen die vinden alles (nog normaal)
als je die 3 jaar in de opfok gooit en je vist hem er uit kan die ineens heel anders zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:25

roybrit schreef:
0ojannekeo0 schreef:
Ik heb een contango x jazz, veel mensen denken dat het een heel moeilijk paard is. Juist in tegendeel. Wil dondersgraag werken, denkt goed mee, en wil constant leren, anders vind ze het saai worden.

Uit die merrie heb ik een Vivaldi veulen (dus twee keer jazz erin) en dat is helemaal niet te merken. Nog nooit zo'n braaf veule gehad.



veulens kun je nog goed over al aan laten wennen die vinden alles (nog normaal)
als je die 3 jaar in de opfok gooit en je vist hem er uit kan die ineens heel anders zijn!


Heb al zoveel veulens gefokt in me leven, maar dit is echt de makkelijkste tot nu toe hoor!

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:25

Nou, ik heb een paar maanden een Jazz-merrie gereden en dit is echt de liefste die er is :) Ze is wel heel sensibel, maar wil hard werken en leert heel erg snel. Het is dus echt niet zo dat alle Jazzen moeilijk zijn.

Vaak hebben ze vaak wel veel kwaliteit, en met de juiste ruiter komt dat er ook echt wel uit denk ik.

Roybrit, dat is niet helemaal waar hoor, je kunt aan een veulen echt wel merken wat hij voor type wordt. Onze merrie was een doetje als veulen en is het nu nog steeds, en ons hengstje was al een druktemakertje als veulen en is dit nu ook nog steeds, haha.

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:45

Careano schreef:
Nou, ik heb een paar maanden een Jazz-merrie gereden en dit is echt de liefste die er is :) Ze is wel heel sensibel, maar wil hard werken en leert heel erg snel. Het is dus echt niet zo dat alle Jazzen moeilijk zijn.

Vaak hebben ze vaak wel veel kwaliteit, en met de juiste ruiter komt dat er ook echt wel uit denk ik.

Roybrit, dat is niet helemaal waar hoor, je kunt aan een veulen echt wel merken wat hij voor type wordt. Onze merrie was een doetje als veulen en is het nu nog steeds, en ons hengstje was al een druktemakertje als veulen en is dit nu ook nog steeds, haha.


bij ons was ook een super mak hengst veulen in de opfok gegaan en die kwam weer terug als 1 draak.
zal ook niet bij alle veulens zo zijn maar er zullen we vast wel tussen zitten ;)

Leo

Berichten: 50200
Geregistreerd: 06-12-02

Re: is Jazz nou echt zo moeilijk paard? en de nakomelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:08

PP --> FA

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:24

Van Johnson heb ik nog niets anders gehoord dan superkarakter.
Onze jaarling is wele en echte hengst, met de bijkomende stoerdoenerij maar is superbraaf aan de koord en weet het als hij op z'n plaats egzet wordt!

IrisenUledi
Berichten: 302
Geregistreerd: 24-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:28

het schijnt zo te zijn dat werkwillige paarden jazz ferro enz. meestal wel wat moeilijker zijn in heb nou een 8 jarige merrie van negro dus ook ferro en is ook pittig/sterk met de juiste instelling en begeleiding kun je er heel veel mee doen. maar ze heeft wel een super karakter.

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: is Jazz nou echt zo moeilijk paard? en de nakomelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:33

Wij hadden een paard van de hierboven omschreven Ferro (vader was Metall) En die was zooo sensibel, ik kon er niet mee overweg, ben er giga afgklapt en ze is daarna ook direct weggegaan.
Merrie kon wel machtig lopen en met de juiste ruiter zal ze vast ver kunnen komen, maar je moet er wel mee om kunnen gaan

IrisenUledi
Berichten: 302
Geregistreerd: 24-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:40

jammer dat het niet gelukt is met je metall ferro's zijn er om bekent zo te zijn dat je ze inderdaad met veel rust en respect maar duidelijk moet aanpakken maar de meeste moeilijke paarden kunnen inderdaad meestal wel super lopen wel onder een goede begeleiding

ik zeg trouwens niet dat je niet kan rijden he :D

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: is Jazz nou echt zo moeilijk paard? en de nakomelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:41

Haha nee dat snap ik :P Ik kon gewoon absoluut niet met die merrie overweg, nu heb ik zowiezo al een kleine afkeer jegens merries :+
We zijn na het tafareel met deze metall merrie overgestapt op jawel....
Een Tinker :+ :))

IrisenUledi
Berichten: 302
Geregistreerd: 24-05-09

Re: is Jazz nou echt zo moeilijk paard? en de nakomelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:44

tinkers zijn ook leuk maar de meesten ook apsoluut niet makkelijk wel leuk dat je dan voor een uitdaging hebt gekozen om een niet te makkelijk paard te nemen maar wel meestal koel in het hoofd blijven