nakomelingen van Don Cremello du Bois

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Fer_

Re: nakomelingen van Don Cremello du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:19

@cubalibre : dat wist ik helemaal niet ! Anders had hij nl ook met onze hengstjes mogen staan en ik had ook nog wel wat andere adresjes geweten hier in Friesland / Groningen ! Maar gelukkig is t opgelost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 03:09

Ik heb een aantal jaar geleden ook een shetje gehad, die ik voor de wagen heb gezet en daar mee buiten reed. Maar nu ik wat jaartjes verder ben, was dat achteraf misschien wel onverantwoord.. :=
Ik heb niet al te veel kennis van mennen dus het zou me ook leuk lijken om te doen, zo een cursus. Leren, observeren en dan uitvoeren. Prachtig lijkt me dat!
Wel fijn hoor dat de jouwe zo braaf is. Ik denk dat de mijne zo beleerd zou zijn voor de wagen, dat soort dingen deert dr maar weinig. Maar eenmaal buiten of op vreemd terrein is ze altijd erg enthousiast... En halthouden is onder het zadel al een puntje van "Ik wil zo graag maar je zet me stil dus ik mag niet naar voren... Maar Oehhh jeee, ik wil zoooo graag, nou dan ga ik maar omhoog!!" En we zijn er al zo vaak mee bezig geweest maar dat krijgen we maar niet goed afgeleerd. Dat ze gewoon moet wachten... Nu ben ik niet zown bangerd maar voor overige weggebruikers, vind ik dat toch ook niet zo prettig. En als ze dat voor de wagen zou doen, zou ik denk ik, alle kleuren van de regenboog sch**ten... :=

Wat een gedoe is dat hè, als je een hengst hebt.. Maar gelukkig heb je al een fijne plek op het oog. Hopenlijk staat ie snel weer op het gemak bij zn nieuwe vrienden :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 09:53

Halt is halt. Ongeacht wat er gebeurdt of wat ik doe. Dat is les nummer 1, zeker voor de wagen. Ik heb ze gezien, die niet stil konden staan en altijd met een sprong/steiger wegstormden........ := die ongelukken wil je niet.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:30

Mijn merrie is er ook zo een, die gaat niet eens stil staan als we buiten (alleen in het bos geld dit eigenlijk) zijn, die laat haar beste piaffe, pirouettes etc zien, mocht dat niet werken gaat ze nog steigeren ook. Helaas krijg ik dit er ook niet zo best uit. Ben nu bezig met Natural horsemanship met haar, en nu begint ze eindelijk wat in te dimmen in het bos. Nog niet genoeg, maar het begin is er. Bij de baby ga ik dat gewoon maar in 1x goed doen in plaats van een "verpest" paard opnieuw opvoeden.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 02:01

@Belker: Behoorlijk irritant om vanuit hier iets te moeten regelen maar gelukkig heb ik wat vrienden in NL die me dus graag helpen want anders was ik nu nog aan het zoeken geweest denk ik....

Ik heb altijd gezegd zolang hij als hengst zijnde te hanteren is (iig door mensen) mag hij hengst blijven, zit er aan te denken om m misschien naar de keuring te laten gaan maar dat zie ik wel weer als ik in NL ben (wat wss wat langer zal gaan duren dan ik in eerste instantie verwacht had) en ik zou graag mn eigen lijn door willen zetten.... Dus ja, laat m wel bewust hengst :D

@Fer: Uhm, jij en niet weten??? Dan heb je FB niet goed in de gaten gehouden ;)
Nu gaat hij naar Harlingen en zij hebben 3 groepen hengsten staan (waarvan 1 groep met dominante 2,5 jarige) dus als hij niet bij de 2 rustige groepen past gaat hij bij de dominante groep.

Het is idd een heel gedoe als je een hengst hebt om die ergens te kunnen stallen, nu is stalling opzich niet zo'n punt want de stal waar ik gestaan heb laat hengsten toe maar ja, ik in de VS, pony in Duitsland (nu nog) en dan ook nog eens de berg stalgeld is geen echt goede combi. Was dus ook specifiek op zoek naar een soort opfok maar dan 1 waar ze dus ook oudere hengsten aannemen, gelukkig gevonden! Pak van mn hart!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:41

Belker schreef:
Halt is halt. Ongeacht wat er gebeurdt of wat ik doe. Dat is les nummer 1, zeker voor de wagen. Ik heb ze gezien, die niet stil konden staan en altijd met een sprong/steiger wegstormden........ := die ongelukken wil je niet.

Bij mij normaal ook, ik ben heel adequaat in mijn omgang met paarden en absoluut niet flauw, ook nog nooit een probleem gehad met een paard waarbij dit niet lukte. Thuis is madame ook super hoor. Staat goed aan de stemhulpen en met longeren kent ze de stemhulp halt ook héél goed. Maar buiten.... Is ze te enthousiast en sluit dan zithulpen ook een btje af. Ze dramt. Ze is braaf maar op haar voorwaarden. Maar dat kan absoluut niet buiten in verkeer, ik wil ten alle tijde haar kunnen laten stilstaan als ík dat wil dus ze moet gewoon luisteren. Maar ik weet niet zo goed meer hoe. Heb wel eens anderhalf uur keihard met dr gewerkt op buitenrit als ze zo dramde, ging ik zijgangen doen of overgangen vooruit en weer terug. Indien mogelijk voltes vijf meter, Stukken achterwaards, was ze rustig dan weer rechtstellen en vooruit maar hup gelijk weer volgas in stap bounce bounce bounce. Als ze op haar tempo mag stappen, kan ik dr ook gewoon met een los teugeltje rijden hoor en is ze ook gewoon 'braaf' zal niet wegrennen of eng doen maar dat tempo ligt voor mij te hoog omdat ze zo enthousiast stapt bounct dr hele lijf mee. Nu ze drachtig is, kan ze wel gewoon doen overigens.. niks aan t handje.. Hoop dat ze dit in dr oren knoopt en dat dit een stuk fijner is, voor ons allebij zodat we volgend jaar ook wat meer kunnen genieten van de buitenritten. Maar mocht ze terug vallen in haar oude patroon, en je hebt nog tips? Ik hoor ze graag! Oh ja op dr lazer geven ook geprobeerd maar dan is er helemaal geen beginnen meer aan. (Ik stap overigens niet af) Thuis eerst oefenen, heb ik ook vaak zat gehoord maar daar doet ze t super. Van huis weggaan gaat ook normaal, maar als ze maar denkt, we zijn op de terug weg... *\%/*

Oei eigenlijk wel erg offtopic. :=

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:34

Lastig stukje idd Share. Helaas geen idee hoe je dat beter krijgt. Volgens mij doe je er al veel aan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:44

Ja idd, erg lastig. Als de Beebz dat trekje maar niet van dr overneemt dan hahaha :))

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:40

Klinkt als die van mij Share! Die is ook zo vervelend, in stap laat ik haar haar tempo kiezen, harder mag ze niet, maar wil ze wel. Loopt ook zo te drammen etc. Verschrikkelijk. Alleen kunnen wij niet normaal halthouden, ze gaat steigeren, piaffe, pirouettes uitvoeren.. Sta er tegenwoordig dus meer naast dan er op. Ga maar weer opnieuw opvoeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:59

Haha merrie trekje misschien?? :P

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:01

Haha I wish, het is meer gebrek aan opvoeden bij haar. Ze kan het overal buiten netjes, behalve in het bos waar ze vroeger van haar vorige eigenaar mocht crossen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:53

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:09

Hoi,

Als je een paard kruist met don cremello du bois wat is dan jullie ervaring qua stokmaat? Kan er dan nog een paard uitkomen of is het i.i.g. Kleiner dan de merrie? Mijn kwpn ner is 1:65 en zou graag een kleiner paardje/d/e pony fokken (maakt niet veel uit maar niet groter)
Alle info is welkom

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:40

Mijn merrie is nog drachtig, maar het ligt er maar net aan hoe je merrie fokt. Als ze groot fokt, heb je alsnog de kans op een 1.58+ te krijgen. Als ze normaal fokt zou je een maatje 1.56 krijgen. Dus heb je alsnog de kans dat het groter word dan een e-pony. Fokken is gokken zoals ze zeggen.

elinmarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:18

ik rij op marissa hoogenhuis en zij heeft er een veulen van 10633331_300543950117975_8235695077583959655_o

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:11

Wat leuk!!
De foto doet alleen helaas niet

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:27

Mijn plan voor volgend jaar is om myrthe met Cremello te dekken. Ik ben erg blij met mijn andere cremello X Chewano.

elinmarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:40

ja klopt

elinmarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:42

elinmarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:29

ik bedoel donovan

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:31

lailapri schreef:
Mijn plan voor volgend jaar is om myrthe met Cremello te dekken. Ik ben erg blij met mijn andere cremello X Chewano.

Dat moest ik even 2 keer lezen om te snappen dat je merrie Myrthe heet haha

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:40

Haha ja sorry.
Zo heeft idd mijn bijna 3 jarige merrie :)

elinmarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:23

Hoe gaat het hier met de drachtige merries?!

Mijn dame is over dr zwangerschaps moeheid heen en krijgt weer praatjes. Heb mijn handen net als voor de dracht, weer vol aan dr. Buikje groeit mooi maar wel wat langzaam. Verleden week lag het veulen heel mooi tegen 1zijde van de buikwand aan. Was denk ik het rug en heup gedeelte. Toen ik erover heen aaide, huppelde die wat. Haha vriendlief vond het een btje een eng idee. Ik stond er verliefd bij met een aaaaaaah <3
Gister had ze wel al behoorlijk zucht voor haar uier. Kan me niet herinneren van vroeger, dat dat al zover van te voren kwam opzetten. Ze moet nog 3 maand en 3 week ongeveer. Maar ik hoorde en las al dat dat wel vaker voorkomt, bij sommige merries de gehele dracht zelfs en bij een maiden wel vaker?? Niks om me zorgen over te maken tenzij ze ook olifanten benen krijgt? Weten jullie hier meer van?

Verder doet ze het goed. Ze krijgt nu een muesli die ook geschikt is voor drachtige merries. Als deze zak op is wilde ik eigenlijk merriebrok gaan geven. Maar ze is gevoelig voor maag klachten. Ze krijgt 'normaal' als ze niet drachtig is ook muesli omdat ze heel slecht en overgevoelig op biks reageerd. Zou dit met merrie brok niet ook zo kunnen zijn?! Wil natuurlijk wel dat ze binnen krijgt wat ze nodig heeft.

Soms wordt ik best wel een klein btje onzeker. Vroeger heb ik zat drachtige merries meegemaakt bij de handelaar/boer waar ik de ponys en paarden reed. Maar dat ging er toch een btje op een andere en de ouderwetse manier aan toe. Ging goed zolang als het goed ging. Werd nooit merrie brok in gegooid, sterker nog ze leefde op oud brood, wortelen en soms wat tarwe := En een btje zucht meer of minder maakte ook niet uit. De paarden werden ook gewoon nog behoorlijk gereden tot een week of zes voor 't bevallen. (Wisten nooit precies de uitgerekende datum) Ook de influenza/tetanus prik 6weken voor de bevalling werd niet gegeven evenals een veulenprik als het veulentje geboren was. (Over ontwormen nog maar helemaal te zwijgen) (En die paarden en veulens zagen er altijd op en top goed uit, zo gek.) Dus ik heb wel een boel gezien maar niet zoals het er tegenwoordig netjes en voorbereid aan toe gaat. Het gaat nu natuurlijk ook om mijn eigen paard, dus ik sta er ook anders in. Moet gewoon goed gebeuren. Hoe pakken jullie dit aan?!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:10

Voor mij het eerste veulen. Merrie doet het super, wat aan de dunne kant dus ben vanaf dit weekend al aan het opbouwen naar merriebrok, nouja poeder. In verband met hoefbevangenheid vind ik het eng om haar de brok te geven. Ze krijgt nu dus muesli zonder melasse en andere suiker gemixt met wat subli brok omdat ze ook aan de muesli moet wennen.

Die van mij heeft overigens altijd al wel wat zucht voor de uiers.
Liberty wordt in maart geënt. Dan verloopt haar enting weer, daarna wordt ze niet meer geënt. Baby krijgt wel z'n prikjes voor de rest.
Voor de rest staat mevrouw bij een boer waarvan zijn vader vroegen heeft gefokt met paarden. Hij weet er dus een hoop van af en zal bij de bevalling zijn. Liberty heeft eerder veulens gehad, dus neem aan dat er zich geen problemen gaan voordoen. Het is zo'n sterke, relaxte merrie. Iedereen bij mij op stal wil er zo een.
Wij moeten trouwens nog 4 1/2 maand wachten. Zitten overmorgen op de 200 dagen :)