Nakomelingen Haarlem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:59

maar waar blijven je aanwijzingen?? wil graag weel reacties zodat we daar mee aan het werk kunnen.
wel denk ik dat bepaalde spieren zich moeten gaan ontwikkelen bijvb bij achterhand en rug om het voller te krijgen

bastiaan02

Re: Nakomelingen Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:27

Wij hebben met Bas juist wel de les op gezocht. Omdat we nog nooit zo,n jong paard hadden opgeleid. Hebben in het begin veel aan het vertrouwen gewerkt. Dus sturen met je benen en zo min mogelijk met je handen. Veel belonen natuurlijk. Later moesten we wendingen gaan rijden en overgangen. Stap, draf, stap draf. Ook galop natuurlijk. Nageeflijkheid was nog niet het belangrijkste. Dat komt vanzelf. Hebben ook een keer in de week bijgezet gelongeerd. Daar werd ie ook sterker van.
Vindt het moeilijk om zo specifieke aanwijzingen te geven n.a.v. je filmpje. Het ziet er naar mening fijn uit wat je doet. Maar ik ben geen super ruiter.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:06

ik ook niet hoor. probeer her en der beetje net zolang tot iets werkt. wil binnen kort wel gaan lessen met hem omdat ik na nort er nog 2 zadel mak gemaakt heb maar die nooit echt heb door gereden. neem het wel mee sturen met je zit/ benen. ik wil te snel mn handen gebruiken.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:07

bastiaan02 bedankt voor je leuke reactie ( ik lees wel met jullie me hoor)
ik vind ook zeker dat mijn zus les moet gaan nemen, nu kan ik haar nog helpen. in zoverre ze het aanneemt.

de dingen die ik heel belangrijk vind in het rijden zijn mee kijken en dan niet alleen met je hoofd ( ik ervaar dit zelf ook op mijn paard dat dat positieve invloed heeft ) alleen is dat heel lastig want ook ik kijk niet altijd mee.

daarnaast zou ik hem graag wat actiever zien bewegen ( nu was de bodem ook niet optimaal )

mijn ervaring is hoe rechter een paard word des te makkelijker komen ze rond /lang /laag omdat ze dit dan zelf ook een fijne houding vinden.
ik probeer deze combinatie nu vooral bij te brengen mee kijken in de wendingen rechte lijnen van a naar b en zelf bepalen wanneer je de hoek om gaat ( en niet bv de bak volgen)

is misschien moeilijk maar zeker waarde vol omdat je anders een paard krijgt wat aan de wand plakt ( wat in sommige gevallen ook iets goed kan zijn )

galop word pas mee gepakt als er een goed actieve stap draf stop en stuur op zit

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:33

Die hoeken rijden zijn ook zeker belangrijk. Is goed voor zijn souplesse. Leert ie van buigen. Daar zijn wij ook te makkelijk in. Maar als ik het consequent doe merk ik wel verschil. Misschien voordat je de hoek in rijdt ook iets terug nemen, daar leert ie ook van reageren..
Verder meekijken in je wendingen is ook een vergeten iets. Je ziet veel ruiters altijd naar beneden kijken, maar als je je wending doorkijkt, wordt je wending ook mooier uitgereden.
Dat actieve leer je hem, dat ie tenallertijde voorwaarts moet reageren. Dus op je been, altijd naar voren en belonen als ie het goed doet. Dat voorwaartse zat er bij Bas al op. Hij is af en toe te voorwaarts. Maar dat heb ik liever dan een trapzak. Bij jullie kan het misschien inderdaad aan de bodem liggen, als ie iets te hard was, dan moet ie opletten hoe ie zijn voeten neerzet en dat gaat ten koste van zijn balans. Plus dat ie toch wat met de zaken naast de bak bezig was, met dat koude weer zijn ze misschien toch iets meer afgeleid.
Hebben met Bas ook al vroeg balkjes gelopen, vondt ie ook erg leuk.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:48

diego vind blken zo verschrikkleijkeng dat zijn monster waar je langs moet of heel hoog overheen maar niet lopen dan eten ze je op haaha heb heel veel aan je uitleg thanks. ga ik zeker mee verder.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:57

Ach ja joh, komt allemaal vanzelf. Probeer eens aan de hand met wat balkjes te werken. Het is zo'n leuke afwisseling voor een paard. Gaat ie misschien nog wel springen ook. Doe veel spelenderwijs. Maar altijd voorwaarts , dat is belangrijk. En belonen natuurlijk. Prijs hem maar de hemel in als ie wat goed doet. Hebben we met Bas ook altijd gedaan. Vooral omdat ie in het begin zo'n onzeker wezeltje was. Nu is ie zo brutaal als de beul.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:00

Ik zou als tip geven, veel meer voorwaards. En dan de handen naar voren, lekker er vanaf zodat je hem niet stoort. Zo leert hij eerst zelf te lopen. Dit gaat dan samen met het zoeken naar een fijn tempo waarin hij zijn balans vindt en dan wachten tot hij zich vanzelf gaat geven. Dit komt dan als goed is van zelf. Nu is het (vind ik persoonlijk hoor) net zo'n half drafje. Gaat hij zich ook beter van achter dragen en komt hij met zijn neusje vanzelf naar onder, en dan leert hij zichzelf te dragen.
Veel ruiters rijden die jonge dieren direct met de kop rond erop, ze leren zo alleen maar hangen en gaan vaak duiken. Eerst balans, koppie komt vanzelf. En wat ik hiervoor ook lees, veel met je houding rijden. Komt vast helemaal goed, zou wel lekker gaan lessen. :) Leer je altijd veel van.

--> Zie het niet als commentaar hoor, heb zelf altijd jonge paarden gereden en dit is wat ik persoonlijk belangrijk vindt. :)

Was de bodem niet te hard???? Zelf zou ik namelijk met een harde bodem sowieso niet gaan rijden..

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:24

ik zie het als postieve tips daar ik er wel wat ingereden en door gereden heb maar het nu al jaren geleden is mbt zn draf ben ik het geheel met je eens. achteraf was hij misschien te hard. de boven laag zo een cm of 5 was zacht maar na paar rondjes kwam je op het harde uit daarom ook maar kort filmpje dit is alles wat we gedaan hebben. idd dat hoofd dat komt wel hij en ik moeten eerst onze balans vinden.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 08:40

Lekker doortrainen dus, en er komt goed weer aaan.. !!!!

Gisteravond met ad twee proefjes gestart. De eerste proef ging echt heel fijn, de tweede maakte ik zelf een domme fout (overgang galop terwijl ik richting de uitgestrekte stap moet, maar dat moest pas na de 2e keertwending). Maar toch nog 185 en 181! Die tweede proef had ik een 3 en een 4, maar heb ik met twee keer een 8 (binnenkomen en gebrokenlijn contra) kunnen compenseren. Was helemaal blij, had ook nog een 4e prijs. We zijn nu al M2+7! Met een beetje geluk heb ik deze maand mijn punten binnen, dan weer lekker veel springen en trainen voor het Z. Wil nog niet direct door, eerst maar even een pauze inlassen. :) Ad moet was flexibeler gaan worden in de hoge oprichting in zijn lichaam.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:03

super empress heb je ad tot nu toe alles zef geleerd???

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:11

Empress schreef:
Lekker doortrainen dus, en er komt goed weer aaan.. !!!!

Gisteravond met ad twee proefjes gestart. De eerste proef ging echt heel fijn, de tweede maakte ik zelf een domme fout (overgang galop terwijl ik richting de uitgestrekte stap moet, maar dat moest pas na de 2e keertwending). Maar toch nog 185 en 181! Die tweede proef had ik een 3 en een 4, maar heb ik met twee keer een 8 (binnenkomen en gebrokenlijn contra) kunnen compenseren. Was helemaal blij, had ook nog een 4e prijs. We zijn nu al M2+7! Met een beetje geluk heb ik deze maand mijn punten binnen, dan weer lekker veel springen en trainen voor het Z. Wil nog niet direct door, eerst maar even een pauze inlassen. :) Ad moet was flexibeler gaan worden in de hoge oprichting in zijn lichaam.

Super zeg ! :)
Die punten komen snel binnen bij jouw, haha.
Ik heb volgende week eindelijk weer een keer wedstrijd, ben nu 2x in het M1 gestart en heb 1 winstpuntje. (193)
Als ie loopt, loopt ie echt goed, maar als ie niet loopt, kun je je bergen :Y)

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:50

Jaa. Hij was een half jaar onder het zadel toen ik hem kreeg, hij was eerst van een kennis van mij. Zij werd alleen bang, hij ging namelijk wel eens met zijn hoofd omhoog aan de kletter. Dit werd steeds erger omdat zij bang was, daarbij was haar vader ook doodsbenauwd sinds ze er een keer gigantisch afgevallen was. Uiteindelijk was het zo ver gekomen dat hij acuut weg moest. Ik was toen op zoek naar een paard omdat mijn paardje was verongelukt. En ik vond ad zo leuk..... Het was in het begin een lange weg om hem weer rustig aan de hulpen te krijgen, regelmatig ging hij ineens uit het niets compleet door het lint, kop omhoog en lopen maar (best eng), maar gelukkig werd het al snel wel minder en nu is het er helemaal uit.
Rustig opgebouwd, springen/dressuur. Ging eigenlijk super, ondertussen ook sgw. Hij werd dressuur verkocht omdat ze hem geen parcours rond konden krijgen (geen controle). Maar ondertussen is hij lekker veelzijdig. :)

Hij gaat nu echt als een speer, alleen moet hij nog wel meer verzameld worden. Hij vind de oprichting nog erg moeilijk, daar loopt hij nu erg braaf alleen de buiging in zijn lichaam moet nog beter in deze aanleuning. Daar gaan we nu hard aan werken voor het Z, vooral de verzameling en het bergop. En de oefeningen van het Z moeten nog even heel goed geoefend worden...... Galop wissels via stap kent hij al wel, maar het apuyeren.. Hard trainen!

De punten komen vanzelf, als je eigen gevoel maar goed is of als je de verbeterpunten er maar goed uithaalt. :) Het M2 gaat bij mij beter dan het M1.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:21

off op[ic hoe kwam het dat je andere paardje verongelukte???
ik zou al zo tevreden zijn als we samen naar het l kunnen.
fijn om te lezen dat hij zo veelzijdig is. diego is eccht bang van balken. ik ben nu bezig om er samen overheen te gaan hopelijk gaat hij snappen dat ze niet eng zijn.

iedereen succes met de wedstrijden

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:19

Komt vast goed, veel over de balken en het gaat straks vanzelf. Ad vond het in het begin ook erg eng, maakte er een megasprong overheen.

Maar mn paardje was 's nachts uitgebroken, we hebben een dubbele stal. Was één hele grote maar die is gesplitst, dus dan stond er een voor en een achter. Was 's avonds naar springles geweest en toen is ze op stal gegaan, de sportpaarden staan 's nachts op stal en de pony's stonden buiten. De stal voor haar was dus leeg. De achterste stal gaat dicht met een schuifklip tussen de tralies door.. De voorste stal is altijd op slot maar zijn we toen schijnbaar vergeten dicht te doen. Ze heeft die schuifklip schijnbaar zelf open gekregen, snapte eerst nooit hoe dat kon tot we nu een veulen (ondertussen 3 jaar) hebben die het binnen 2 sec voor elkaar heeft. Daarvoor is het nooit eerder gebeurt, maar goed. Uitgebroken en aangereden bij ons voor huis. Hoorde rond 6uur ineens een keiharde knal en gegil. Dus direct naar buiten gerend en daar stond ze.... Compleet in schok in de berm voor ons huis, haar been was verbrijzeld en het zag er afschuwelijk uit. Mijn vader is dierenarts en heeft haar direct wat verdoofd, collega erbij geroepen voor de zekerheid maar het was einde verhaal..... Ze is ter plekke ingeslapen.
Zit weer bijna te janken nu ik dit zo typ, was echt mijn grootste nachtmerrie ooit... Het is ondertussen al 4,5 jr geleden maar het voelt nog zo dichtbij.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:38

Wat een verschrikkelijk ongeluk. Dat blijft altijd op je netvlies gebrand staan. Je herinnert je elke seconde van wat er is gebeurt. Jeetje weet verder even niets te zeggen.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:30

Jaa het is echt naar. Sindsdien ben ik ook direct wakker als ik geluid hoor 's nachts. Bv. als de paarden bonken op stal, ga dan ook altijd even kijken.
Op mijn profiel pagina staan wel foto's van Winiki, vos merrie.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:43

jeetje weet even niets te zeggen en dan vraag ik even zo weg hoe is ze verongelukt. sterkte geloof beste dat dat verlies niet gemakkelijk slijt. al heb ik ook zo een paardje wat boksen open krijgt. geloof ook dat je gelijk wakker bent dat is echt je instinct. hoeveel paarden hebben jullie eigenlijk allemaal???

even off topic
zie terug in je berichten empress dat we nog meer gemeend hebben ook bull terrier fan. wij zijn helemaal verknocht aan dit ras

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:42

Wow wat een verhaal empress :oo
Ik heb ook zoiets meegemaakt, gelukkig niet met mijn eigen paard, en dat blijft je toch bij hoe lang het ook geleden is..

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 06:52

Wij hebben op het moment 6 paarden lopen, waren er 9. Er is wat verkocht. Twee hiervan zijn van mij en train ik dus ook beide, Adidas en Empress.

Toevallig Norton! Wij hebben ondertussen onze 3e bul. De eerste is helaas op jonge leeftijd (6) overleden. Toen is Shiva gekomen, de bull die we nu hebben zij is 2,5 en tussendoor hebben we er nog een pup bij gehad van een andere fokker, dit is echter helaas ook niet goed gelopen en zij is met een half jaar gestorven. Beetje rare dingen gebeuren hier. Shiva deze winter proberen te dekken, helaas geen dracht. Van't zomer gaan we het weer proberen! :) Het zijn echt geweldige dieren!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 07:50

empress. wij hebben eerst spooky gehad( 11 geworden) echt oud type bull. helaas vorig jaar in laten slapen wegens tumor in mond. nog elke dag missen we hem. toen via vrienden aan voice (1)gekomen. qua karakter net spook. als jekijkt hoe ze om gaan met mn dochter echt heerlijke honden. tis dat ik de aanschaf te duur vind (1250 euro bij de fokker van voice anders hadden we er nog meer heb je al een reu??? wij hebben namlijk een reu die hel lief is richting alles.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:47

Heerlijk he die bulss. Ze doen echt wat met je. Indi onze eerste bull lag plots dood. Heel bijzonder.
Mijn vader is zelf opgegroeid met de bulls en heeft ons allemaal aangestoken.1250 valt op zich nog mee voor een bull van een fokker, is niet een heel hoog bedrag (ik zeg niet dat ik het niet veel vind hoor). Maar bij sommige fokkers betaal je zo 2000. Onze Gucci hebben we bij een fokker weg uit Limburg, was nooit de bedoeling maar wij stonden nog bij hun op de wachtlijst en toen waren we verkocht.. We wilden altijd een rode maar Shiva, die is nu 2,5 die is rood gestroomd in dat nestje zat toen geen rood. Het was zoo heerlijk twee bulls in huis. Shiva is echt adhd... En echt een atleet, die rent en springt de hele dag, Gucci was juist het tegenover gestelde echt een knuffeltje. Ze compenseerden elkaar super. Shiva is in positieve zin heel erg verandert door Gucci, komt nu ook lekker knuffelen en zo wat ze eerst niet deed, had ze het geduld niet voor.
We hebben Shiva laten dekken door de vader van Gucci, Ann Dee's Magical Hobbit for Grisse Basse. Van hem hebben we dus ook nog een dekking te goed. :)

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:46

wat leuk. die vader zegt me idd wel wat. voor type hond id het idd niet veel ,aar ik vind het gewoon heel veel geld haha. nu hebben wij met voice nog korting gehad ivm terug komer bij de fokker en hij ging teveel stoeien met zn paps. hier mag er zo 1 bij hoor maar dan wel zelfde rustige karakter. ik wil niets anders meer qua hond. via honden topic bergen op zoom daar staat foto van voice mocht je benieuwd zijn.

mn zus heeft nu 2 keer gereden op dd. omdat ik met die rot enkel zit. de eerste keer met 1 paard erbij de laatste keer reden er 4 bij. en iedreen deed zomaar wat piaffe galop etc. du sze durfde eerste niet los ik ernaast blijven lopen toen toch los had ze veel spanning. tot er iemand zo leif was om met dr mee te stappen en wat was hij lief dee hem niks draven naast ander paard. wat kan hij nu al fijn bewegen.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:20

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:41

Familie van ons heeft ook zo'n hond gehad. Isabelle heette ze. Helaas is zij al een poosje geleden overleden. Was ook een hele lieve hond. Helaas worden ze nog wel eens verwisseld met een stafford geloof ik. Ik dacht vroeger zelf ook dat het een "vecht"hond was. Een grote misvatting dus.
Het zijn wel leuke foto's, Empress.