Nakomelingen van charmeur

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jvdberg

Re: drachtige merries van charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:22

Beetje een off topic vraagje, maar misschien kunnen jullie me helpen. Wat als een hengstenhouder de helft van je veulen wilt 'kopen'. Zijn tegenprestatie is geen geld betalen maar 2 jaar de opfokkosten (tot aan het rontgenen van het veulen in September (van het jaar dat hij 2 jaar is). Daarna zijn de kosten 50/50 tot aan de hengstenkeuring. Is dit een normale deal?

Silvesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:26

Je zou uit kunnen rekenen wat twee jaar opfok en rontgen kosten en dan kijken of jij de helft van het veulen waard vindt op dit moment. Altijd lastig want wat doe je als het veulen of jaarling voortijdig komt te overlijden of gblesseerd raakt. Wie betaald dat de dierenarts kosten b.v. Zo zijn er nog wel meer vraagstukken te bedenken waar voor je kunt komen te staan. Succes met je overdenkingen.

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:52

Ik heb er geen idee van hoe zoiets normaal in zijn werk gaat, ik fok alleen maar merries ;)
Maar wil je het veulen speciaal zelf houden, ik zou denk ik gewoon het veulen "volledig" verkopen ?
Ik zou toch duidelijk alles op papier zetten, want er kan nog zoveel mis gaan alvorens ze twee jaar zijn.

Sjarett,nog even en je hebt ook een kleintje erbij, spannend hoor !

Een lang hoofdje fokt hij blijkbaar toch wel door, maar het zijn wel mooie hoofdjes, ach ja, als dat het enige minpuntje is,
dan neem ik er dat iets langere hoofd graag bij.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:26

Op de fokkerij waar ik de paarden train, is ook een charmeur veulen geboren een week geleden ongeveer.

Afbeelding
Afbeelding

Niet echt bijzondere foto's, maar hier is ze ook pas 1 dag oud, en voor het eerst even een uurtje naar buiten toe!
De moeder is een TrentoB x DonPrimaire, en nu 6 jaar oud.

Moeder Ohz:

Afbeelding

Afbeelding
Hier 3 mnd onder het zadel, let niet op mijn houding haha!

Silvesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:23

pullaar schreef:
Ik heb er geen idee van hoe zoiets normaal in zijn werk gaat, ik fok alleen maar merries ;)
Maar wil je het veulen speciaal zelf houden, ik zou denk ik gewoon het veulen "volledig" verkopen ?
Ik zou toch duidelijk alles op papier zetten, want er kan nog zoveel mis gaan alvorens ze twee jaar zijn.

Sjarett,nog even en je hebt ook een kleintje erbij, spannend hoor !

Een lang hoofdje fokt hij blijkbaar toch wel door, maar het zijn wel mooie hoofdjes, ach ja, als dat het enige minpuntje is,
dan neem ik er dat iets langere hoofd graag bij.

Hoe doe je dat alleen merries fokken ;) ?

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:56

De veulens zien er tot nu toe veelbelovend uit! Ik vind dat hij bijzonder sprekende koppies geeft!
Ik ben ook erg benieuwd naar de afstammelingenkeuring.

Hier is mijn speknek 5 weken oud. Ik denk dat zij meer van haar moeder en opa Florencio heeft meegekregen. Het wordt wel een krachtpatsertje.

Afbeelding

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:05

jvdberg schreef:
Beetje een off topic vraagje, maar misschien kunnen jullie me helpen. Wat als een hengstenhouder de helft van je veulen wilt 'kopen'. Zijn tegenprestatie is geen geld betalen maar 2 jaar de opfokkosten (tot aan het rontgenen van het veulen in September (van het jaar dat hij 2 jaar is). Daarna zijn de kosten 50/50 tot aan de hengstenkeuring. Is dit een normale deal?

Deze deal wordt wel vaker gemaakt, maar opfok kost jaarlijks 1000 - 1500 en het is natuurlijk de vraag of het veulen niet meer waard is dan 4 x dat bedrag? Als het een bijzonder knap zeer goed bewegend veulen is brengt het op een goede veiling waarschijnlijk wel meer op (maar ja geen garantie). Het is ook de vraag of je graag mede-eigenaar wilt blijven, de kosten voor training zijn vaak ook niet mals. Ik zou tot en met de eventuele 2e bezichtiging liever geen kosten willen hebben... Ik zou toch de eventuele training er in bedingen (hengstenhouders doen dat vaak toch zelf).

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:28

@Thora, ik zie bij jou veulen ook inderdaad een apart hoofdje, ook met een deukje erin? En een lang hoofd?
Dat heeft het merrietje bij ons ook!

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:03

Gaia heeft geen lang hoofd, wel een deukje. Ik denk dat ze meer het hoofd van de merrie heeft meegekregen. Het Ampere veulen van vorig jaar had precies zo'n hoofd.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:20

Ohja! Oké, dat kan ook inderdaad!
Al heeft de Ampere van de stal waar ik rijd van vorig jaar (uit een welthitxhaarlemxzeoliet merrie) ook een apart hoofdje.
Maar da's een ander topic haha! :+

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:35

Ik wil ook meepraten over hoofdjes :(
Het duurt de laatste dagen langer dan de eerste maanden.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:06

Hahaha, ik snap je ongeduld!! Maar zodra het er is kan jij ons lekker maken met je mooie beeb! ;)

Miran71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:30

Jeetje, ik vanmorgen gelijk dit topic bekijken om te kijken of er bij Sjarett al een veulentje geboren is....... misschien moet je het veulentje vertellen dat hij/zij morgen jarig is en dat het dan nu echt wel tijd wordt dat hij/zij eruit komt ;-)................wachten duurt lang hè! Laat de merrie al wat tekeken zien (of is het het eerste veulen)?

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:11

Hiihihih, nee geen veulen. Het is haar 15e veulen en ze is altijd netjes op tijd geweest. Het zal een dezer dagen wel komen, ze heeft flink uier en is slap in de banden.
Dit weekend hebben we twee trouwfeesten dus ik hoop echt dat ze op tijd is, anders ga ik geen hele avond op stap.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:26

Ik wou jullie deze recente foto's van Gadget G. niet onthouden! Ik heb gisteren de merrie voor het eerst weer even gelongeerd, en daarna nog even met het veulen geknuffeld, ze is iets terughoudend, maar als ik laag blijf komt ze steeds dichterbij hihi!
Ze is nu 13 dagen oud (ze is geboren rond half 12 's avonds op 6 juni).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's van buiten komen nog wel, het regent hier al best een tijd non stop :\

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:00

Ons Charmeur veulentje is ook geboren! Gisterochtend tussen half 9 en 9 uur
Het is een groot hengstveulen, met achter 2 sokjes, en rechtsvoor ook een sokje.
Een klein beetje wit op het hoofd.
Een plaatje om te zien! Zal snel even een foto plaatsen hier!

En wat een heerlijke veulentjes hier zeg!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:26

Gefeliciteerd!

Wat een pleuris weer idd
Die van mij stond al 2 weken s'nachts buiten maar gisternacht en vannacht lekker weer op stal. Vond ie ook niet erg. Is het juni!

jvdberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:40

Gefeliciteerd, ben benieuwd naar de foto's!

Ik heb ze s'avonds binnen staan want er loopt een gek rond in mijn gemeente/omgeving die het op veulens heeft voorzien (jullie hebben het nieuws vast wel gelezen eind vorige week/weekend).

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:31

Gefeliciteerd Hazira, snel foto's plaatsen he.

Eng idee he dat er zo'n achtelijke gladiool rondloopt die onschuldige dieren mishandeld. Pas maar goed op.

Miran71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:32

Gefeliciteerd Hazira...... Wat voor kleur heeft jullie veulen.....foto's???

jvdberg: er heeft hier op bokt een onderwerp gestaan over een veulentje wat ze in we wei gevonden hadden waarvan de achterbenen finaal door het midden waren (met foto's erbij), zo zielig. Deze mensen vonden het veulentje zo en hadden geen idee wat er gebeurd was. Het diertje leefde toen nog. Echt heel verschrikkelijk. Wellicht ook het werk van deze zieke geest geweest.............echt te erg!!

Sjarett, die van jou heeft zijn/haar verjaardag gewoon alvast even een dagje opgeschoven..... Er zijn er op dit onderwerp die lang moesten wachten en uiteindelijk een heel mooi zwart veulentje hebben gekregen........dus wie weet!!!! Hou ons op de hoogte......! (ik hoop voor het weekend en niet tijdens de trouwfeesten ;-) )

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:57

Vannacht rustig geslapen, geen vals alarm en ook geen veulen.
Ze begint een onwijze puntbuik te krijgen, verder veranderd er niet veel.

jvdberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:41

Miran71: had het topic ook al gevonden. Was gebeurt in Lochem en Ruurlo, woon zelf in de gemeente Lochem (wel een grote gemeente, maar komt nu wel erg dicht bij).

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:28

Ik had het ook gehoord inderdaad! Ik woon in Neede, en ik rijd paard op een stal in Noordijk, de eigenaresse geeft overal les, dus ook in lochem en ruurlo, ik had haar meteen gebeld zodat zij het ook door kon geven aan al haar lesklanten, want bijelkaar lopen er genoeg veulentjes buiten momenteel.

jvdberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:56

Sjarett, heb je weer een rustige nacht gehad, of heb je al nieuws?

jvdberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:54

Nog een paar foto's van Gaucho (16 dagen oud).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding