Willem van Nassau (Bonte Willem)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:34

Mooie foto's!!!!
Jammer dat ik er niet bij kon zijn.

Wal grappig, die voorzitter die bij dat veulen DNA trekt, dat is de eigenaar van Willem!
Hele geschikte kerel!

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:59

Afbeelding

:9

SJANNE_DARK

Re: Willem van Nassau (Bonte Willem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:26

ik wil ze allemaal wel.

kan iemand me uitleggen wanneer je wel of niet mee mag doen met die keuring ?

heb ergens anders ook al een heel verhaal gelezen en iemand heeft het mij geloof ik al proberen uit te leggen maar snap het nog steeds niet:$

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:55

Er moet geloof ik minimaal 25% fries in zitten, wil je meedoen met de keuring.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:14

Of hij komt in zo'n voorboek (of hoe noem je dat.. )

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:06

ow oke, dus idere nakomeling van Willem kan na de keuring?
aangezien willem 50 % fries is?

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:05

Citaat:

ja, zo simpel is het,..... hoewel.
tinkerbloed en andere koudbloeden zijn weer niet gewenst.
maar nu heeft iemand ook hier op bokt ook een wilem met tinkerbloed en die kan toch naar de keuring, toch niet zo simpel dus :D

maar als je een fries of rijpaard (kwpn of anders) hebt, en daar komt een baby willempje uit, dan kan die zoiezo naar de keuring

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:54

oke. dus kan er volgend jaar met me hengstje heen als hij twee is. ?

En wat heb je dan als je naar de keuring bent geweest? je weet hoe je paardje beoordeeld word. Maar verder?
Ik wil hem geen hengst laten dus hij zal geen dekhengst worden.
Toch lijkt het me mooi om mee te maken en te kijken hoe zij over hem denken.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:35

weet niet precies hoe dat met hengsten zit, en ook niet met twee jarigen.
ik denk dat je dan beter als 3 jarige kan gaan, en dan evt. als ruin, dit ook voor het papier. (das dan meer voor de sier, maar wel leuk toch!)
maar als je dat zeker wilt weten moet je even contact opnemen met arnold (eigenaar willem) die zal je dat precies kunnen vertellen.
je kan ook thuis laten keuren, maar misschien is juist zo'n hele dag wel leuker :j

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:40

Volgens mij is het ook Arnold die die link naar de keuring geplaatst had, kan je misschien ook pb-en.

Wat ik meen te herinneren van ons gesprek toen is dat het stamboek de voorkeur geeft aan Willem X Fries omdat daar de mooiste barokke dieren uit zouden komen, maar het minimum is dus 25% Fries. Maar voor de zekerheid zou ik hem ook ff bellen anders.
Als je googled op "de Viersprong" dan kom je bij hem uit.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:49

Citaat:
dat het stamboek de voorkeur geeft aan Willem X Fries omdat daar de mooiste barokke dieren uit zouden komen, maar het minimum is dus 25% Fries.

dat is volgens mij ook zo, ook als je leest wat ze graag willen en de foto's ziet van de keuring en de punten er bij, zijn het qua exterieur bijna friesen (ook qua beweging) maar dan wel met een gevlekt velletje.
nu is het voor of eigenlijk tegen de inteelt goed dat er ook paarden zijn met maar 25 % fries bloed (praat even naar mijn eigen hand hoor :D :D :D ), al zullen die hengsten (als ze goedgekeurd worden) voornamelijk gebruikt moeten worden op friesen om dan dat barokke en die sokken etc. er in te houden.

die van mij bv. heeft nog minder sokken dan mijn trakehner en is wel 25% fries.
ik ben er blij mee, maar iemand die veel behang wil zal het niet bij die van mij vandaan halen (hoewel, je weet natuurlijk niet hoe het door fokt) hij heeft wel dikke manen (en kort, maar dat heb ik zelf gedaan :D )en veel voorpluk (wel weer lang!!!!) en volle staart, dus dat is wel weer bij het friesje vandaan gekomen.

maar ben het met Yeyo eens dat ze het liefst paarden hebben met veel fries bloed.

ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe ze dat op de keuring gaan doen, ze hebben wel een omschrijving hoe het perfecte barock pinto paard er uit moet zien, maar werken wel met verschillende klasse (dus aantal % fries bloed)
hier zullen ze dan op de keuring toch ook rekening mee moeten hoeden, wees eerlijk, over het algemeen zal een 25% barock pinto, het moeilijk op kunnen nemen tegen de 87% barock pinto (denk aan beweging en behang) zijn toch wel heel verschillend, maar bijde nodig, net zo als de 50%
je zal dan toch aparte rubrieken moeten hebben, we wachten af.....

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:06

KnedoStables schreef:
Afbeelding

Schitterend foto! Een veulen met vleugels!!!

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:04

nuka schreef:
Citaat:

ja, zo simpel is het,..... hoewel.
tinkerbloed en andere koudbloeden zijn weer niet gewenst.
maar nu heeft iemand ook hier op bokt ook een wilem met tinkerbloed en die kan toch naar de keuring, toch niet zo simpel dus :D

maar als je een fries of rijpaard (kwpn of anders) hebt, en daar komt een baby willempje uit, dan kan die zoiezo naar de keuring

Dit geldt ook voor mij

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:41

Adil18 schreef:
Op de Barockpinto-keruing werden er meerdere gitzwarte nakomelingen van Bonte Willem voorgesteld....En een vosbont veulen :D

Die is echt geen vosbont hoor, hij heeft toch een zwarte staart en zwarte plukken in zijn manen...
Afbeelding

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 18:37

janderegelaa schreef:
Adil18 schreef:
Op de Barockpinto-keruing werden er meerdere gitzwarte nakomelingen van Bonte Willem voorgesteld....En een vosbont veulen :D

Die is echt geen vosbont hoor, hij heeft toch een zwarte staart en zwarte plukken in zijn manen...
Afbeelding

Die was het ook niet ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:42

terpentine, als je dat zo graag wilt en het niet kan vinden, koop dan zelf een friese merrie en laat die dekken door BW, en als het veulen oud genoeg is om de opfok in te gaan verkoop je de merrie weer...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:51

Ja zeg, ik ben natuurlijk a. geen handelaar en b. het geld valt me nou ook niet links en rechts uit de zakken
Ik kan maar niet zo wat aankopen met het idee: daar gooien we BW dan wel even op.
Als ik geld zat had was het probleem natuurlijk minder.
Ze worden trouwen meestal ook of helemaal niet verkocht, vooral de merrieveulens, of je bent weer net te laat, of 't is bij dekking al besproken, ongeacht hoe en wat!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:52

bij de viersprong zelf staan ook friese merries te koop die al gedekt zijn door Willem, misschien is dat wat?
staan echt superleuke merries tussen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:53

Ben overigens wel in zeer serieuze onderhandeling met iemand, voor een "draagmoederschap" bij een Friese merrie.
Ik zoek nu al ZOOOO lang, namelijk....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:56

Yeyo.... heb ik al geprobeerd, ook of ik me aan kon melden en een seintje kon krijgen zodra er zo iets was of tekoop stond. Maar geen reactie, of je bent al weer te laat, dan zijn de merries, met of zonder veulens, bij voorbaat al gekocht en/of besproken. Je komt er niet tussen, zeg maar.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:05

Ok dit lijkt nu af te ketsen.... helaas.
Dus nogmaals: ik ben op zoek naar een zwart platenbont veulen van B.W. x Friese merrie. Wie weet iets, of heeft iets?
Op de site van Viersprong is alles al weg, BW site kom ik ook niet verder. Ik zoek nu al twee jaar als het niet langer is.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:18

Waar kom je vandaan dan? Je kan altijd langs de Viersprong gaan en een gesprek met Arjan aan gaan, wie weet.....echt een geschikte kerel, kan me niet voorstellen dat hij niets met je wil regelen.

Mijn vriendin heeft haar merrie laten dekken door BW, mooie grote fries van 1.70, rank modern type fries, gefokt voor hoog dressuur, dat X BW moet gewoon supermooi worden!

Ik heb er alleen ook al een optie op :+
Het veulen (als ze al drachtig is) word mei/juni verwacht volgend jaar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:52

terpentijn schreef:
Ja zeg, ik ben natuurlijk a. geen handelaar en b. het geld valt me nou ook niet links en rechts uit de zakken
Ik kan maar niet zo wat aankopen met het idee: daar gooien we BW dan wel even op.
Als ik geld zat had was het probleem natuurlijk minder.
Ze worden trouwen meestal ook of helemaal niet verkocht, vooral de merrieveulens, of je bent weer net te laat, of 't is bij dekking al besproken, ongeacht hoe en wat!

Nee, je bent geen handelaar, maar je plaatst hier steeds oproepjes (wat niet de bedoeling is overgens) en ik denk, ik verzin wat voor je...

Als je dit zo graag wilt en het lukt maar niet, dan moet je toch iets verzinnen, en dit lijkt me een prima oplossing. Opzich hoeft het je niet veel geld te kosten, zeker als er een mooi veulen uitkomt wat het goed doet op de keuring.

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:49

terpentijn schreef:
Ok dit lijkt nu af te ketsen.... helaas.
Dus nogmaals: ik ben op zoek naar een zwart platenbont veulen van B.W. x Friese merrie. Wie weet iets, of heeft iets?
Op de site van Viersprong is alles al weg, BW site kom ik ook niet verder. Ik zoek nu al twee jaar als het niet langer is.

Hoe vast zit jij aan BW?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:22

Hoe bedoel je dat? Of het ook een veulen van een andere platenbont verervende hengst zou kunnen zijn?