Krem dekhengst hs-Meijer nakomelingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Krem dekhengst hs-Meijer nakomelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 18:02

Eens met AnnoNiemand, ik zou überhaupt niet fokken met een merrie met CPL.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 22:25

Ik heb dicht contact met dierenarts Marieke Brys, die doet onderzoeken nr CPL en de erfelijkheid is daar eigenlijk op de achtergrond gekomen, nature vs nurture, voeding, leefomgeving en onderhoud zijn doorslaggevender of de cpl doorbreekt of niet.
Daarnaast komt cpl bij nakomelingen van een outcross niet meer voor. Het vlaams paard wordt bv vaak op een belg gezet om de veulens met schoon beenwerk te verkrijgen.
Outcrossing met belgen zorgt ook voor veulens met heel weinig of geen behang. Dus daar heb ik minder schrik voor. Voeding en omgeving zijn onder controle, bij mijn oudste merrie heb ik het tot haar dood (25) minimaal gehouden, huidige merrie heeft ook ng echt schone benen. Veulen met weinig behang heeft ook geen last van mijten die cpl triggeren.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 23:25

Duhelo schreef:
Ik overweeg om te dekken met Krem, op mijn Belgisch trekpaardmerrie.

Eerlijk twijfel ik nog, Krem, Mc Jonnas, of Krem Blue Miracle. Ik ben in overleg met de hengstenhouder hierover . Ik las ook dat Mc Jonnas' nakomelingen niet zo makkelijk zijn op te leren, en ik heb niet veel zin in een 800 kilo paard dat zich tegen mij keert :+ .
[ [url=m/vQZtpM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0i6oKO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/irwo3r.png]Afbeelding[/url] ]

Waarom de keuze voor een outcross: Mijn merrie staat vrij zwaar op de benen en heeft ook de CPL erbij. Ik wil dus niet fokken met een Belgisch trekpaard.
Daarnaast wil ik een veulen voor mezelf, die net iets makkelijker dressuurmatig te rijden is. Deze merrie doet het dressuurmatig echt prima, maar heeft uiteraard de neiging te stuwen ipv te dragen en door haar formaat is alles wel een stuk zwaarder voor haar.
Ik heb echter haar moeder gehad, deze eruit gefokt, en qua karakter zijn dit toppaarden, zou zonde zijn om verloren te laten gaan.
Ik heb getwijfeld over een scharszalder fuchs; betere bewegingen, iets lichter, maar dan ga ik een stuk kleiner en compacter gaan fokken en dus ook een zwaarder paard overhouden. Vlaams paard is ook beter in de beweging en de benen, maar zo giga groot, en voor een eerste veulen vind ik dat geen strak plan.

Een warmbloed is wel een heel andere richting uit en wel een grote gok, maar ik hoop hiermee wel een mooi formaat, iets zwaarder rijpaard eruit te krijgen, die net iets makkelijker is in het lijf, maar wel de massa en allure en een fijn pittig karakter eruit krijgt. Mijn merrie is niet typisch trekpaard van karakter, maar behoorlijk pittig en sensibel. Ik wil er geen lompe tank uit krijgen :+

Hier een erg fijn veulen uit onze gelderse merrie met Krem’s Blue Miracle. Ietwat brutaal, maar dat geeft deze merrie sowieso zelf door, verder fijn mensgericht en leergierig.
Afbeelding

Afbeelding

3 correcte gangen. Voor deze hengst gekozen om zijn oud gelderse bloed erachter

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 05:08

Duhelo schreef:
Daarnaast komt cpl bij nakomelingen van een outcross niet meer voor.

Dit klopt niet. Ik ken er verschillende die wel degelijk alsnog CPL hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 08:38

En weet je ook hoe die gehouden worden? betreft voeding, beweging, etc?

Opnieuw (en het lijkt me hier niet echt een topic om te discussiëren over CPL), ik weet zeker de risico's betreft CPL, heb ook nauw contact met een goede expert hieromtrent, die fokken dan ook zeker niet afraadt, het is een veulen voor eigen gebruik, dus die gaat niet de verkoop in.

@cheytjuh: wat een knap veulen!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:42

Duhelo schreef:

Opnieuw (en het lijkt me hier niet echt een topic om te discussiëren over CPL), ik weet zeker de risico's betreft CPL, heb ook nauw contact met een goede expert hieromtrent, die fokken dan ook zeker niet afraadt, het is een veulen voor eigen gebruik, dus die gaat niet de verkoop in.

De kans op CPL is er zeker. Heb medelijden met dat toekomstige paard als hij het heeft. Zo'n pijn.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:46

janderegelaa schreef:
Duhelo schreef:

De kans op CPL is er zeker. Heb medelijden met dat toekomstige paard als hij het heeft. Zo'n pijn.

Inderdaad. Snap niet hoe je daar voor kan kiezen voor die kans. ;(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 19:07

Duhelo schreef:

Dat doet er niet toe. Ik reageerde op jouw bewering dat CPL niet bij een outcross voor komt en dat klopt dus niet.
Verder eens met mijn voorgangers.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 19:37

Duhelo schreef:

Een warmbloed is wel een heel andere richting uit en wel een grote gok, maar ik hoop hiermee wel een mooi formaat, iets zwaarder rijpaard eruit te krijgen, die net iets makkelijker is in het lijf, maar wel de massa en allure en een fijn pittig karakter eruit krijgt. Mijn merrie is niet typisch trekpaard van karakter, maar behoorlijk pittig en sensibel. Ik wil er geen lompe tank uit krijgen :+

Even los van de CPL, waarom dekken met Krem?

Hij komt qua model niet in de buurt van jouw merrie. Als je echt voor beweging gaat, dan zijn er warmbloedhengsten die beter bewegen en dat ook doorgeven. Ik zou het dan eerder richting de zware warmbloeden zoeken, als er dan per se een warmbloed op moet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 22:21

janderegelaa schreef:
Duhelo schreef:

Dan moet je veel medelijden hebben met alle belgische trekpaarden, een groot deel tinkers, percherons, zelfs friezen. Dan mag er met deze rassen niet meer gefokt worden …

Goed onderhouden cpl hoeft niet pijnlijk te zijn. Maar opnieuw, het is niet mijn bedoeling om hier een cpl discussie te gaan voeren.
_San87_ schreef:
Duhelo schreef:

Even los van de CPL, waarom dekken met Krem?

Hij komt qua model niet in de buurt van jouw merrie. Als je echt voor beweging gaat, dan zijn er warmbloedhengsten die beter bewegen en dat ook doorgeven. Ik zou het dan eerder richting de zware warmbloeden zoeken, als er dan per se een warmbloed op moet.

Ik wil vooral fokken op karakter. Ik ben niet zo bekend met het exterieur als ik eerlijk ben, krem en mc jonnas zijn aangeraden door iemand dat ik wel vertrouw als ze aangeven dat het verbeteting in exterieur kan brengen, maar karakter en werkwilligheid + match met karakter van mijn merrie zijn belangrijkst.
Ik sta op zich wel open voor een specifieke optie dat beter zou passen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 23:27

Dat trekpaard als dat perse veulen moet krijgen zou ik meer richting Gronings paard gaan of een wat grovere gelderse .
Sowieso zou ik niet dekken met n merrie met CPL .
Op de pension stal waar m’n paarden nu staan , staan een 2 tal paarden met CPL dood en dood zielig .
En ze zijn ook nog overgevoelig om mijt te krijgen .

Maar jou paard. , jouw keuze .

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:52

Een gelders paard spreekt me totaal niet aan. Een Groninger kan ik me ev wel in vinden. Dat bekijk ik even nader en het aanbod.

Ik heb wel contact met de fokster, en die geeft aan dat er wel al vaker outcrosse's gedaan zijn met Krem en koudbloeden. Paar jaar geleden met een percheron onder andere, ook wel al vaker met friezen, haflingers etc.
Kem geeft sowieso wel al wat stevigere veulens en geeft blijkbaar een mooi evenwicht met koudbloedrassen.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:37

Cheytjuh schreef:
Duhelo schreef:

Eerlijk twijfel ik nog, Krem, Mc Jonnas, of Krem Blue Miracle. Ik ben in overleg met de hengstenhouder hierover . Ik las ook dat Mc Jonnas' nakomelingen niet zo makkelijk zijn op te leren, en ik heb niet veel zin in een 800 kilo paard dat zich tegen mij keert :+ .
[ [url=m/vQZtpM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0i6oKO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/irwo3r.png]Afbeelding[/url] ]

Waarom de keuze voor een outcross: Mijn merrie staat vrij zwaar op de benen en heeft ook de CPL erbij. Ik wil dus niet fokken met een Belgisch trekpaard.
Daarnaast wil ik een veulen voor mezelf, die net iets makkelijker dressuurmatig te rijden is. Deze merrie doet het dressuurmatig echt prima, maar heeft uiteraard de neiging te stuwen ipv te dragen en door haar formaat is alles wel een stuk zwaarder voor haar.
Ik heb echter haar moeder gehad, deze eruit gefokt, en qua karakter zijn dit toppaarden, zou zonde zijn om verloren te laten gaan.
Ik heb getwijfeld over een scharszalder fuchs; betere bewegingen, iets lichter, maar dan ga ik een stuk kleiner en compacter gaan fokken en dus ook een zwaarder paard overhouden. Vlaams paard is ook beter in de beweging en de benen, maar zo giga groot, en voor een eerste veulen vind ik dat geen strak plan.

Hier een erg fijn veulen uit onze gelderse merrie met Krem’s Blue Miracle. Ietwat brutaal, maar dat geeft deze merrie sowieso zelf door, verder fijn mensgericht en leergierig.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

3 correcte gangen. Voor deze hengst gekozen om zijn oud gelderse bloed erachter

deze is echt bizar knap <3 <3 <3

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:57

Onze Juweeltsje krem x maurus 441 alweer 1 jaar oud <3

Afbeelding
Afbeelding

En Desperados Gold
Krem x Desperados