Paarden van Ponyland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TGS

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 09:42

wat is de wereld toch klein dan he. Was inderdaad een mooi beestje had ook even gekeken.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:24

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:26

TGS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 12:07

hoe groot is zij ongeveer? en de eventuele vader?

SHARONxSTAR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:51

Waren jullie niet bang dat er van alles met de veulens mis was?
Omdat zij ook niet wisten wie de moeders waren..

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:51

dacht van wel. maar geef de pony's liever een beter leven :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:39

Zoë is ong. 1m38 schat ik., dus helaas minder groot dan ik gehoopt had.
Ik heb de veulens nog bij de merries gezien, dus weet wie de moeders zijn.
Nee ben nooit bang geweest voor afwijkingen o.i.d.
Ik ben sowieso niet iemand van papiertjes, en vind dus ook niet dat een paard zonder papier bij voorbaat niks is.
Karakter vind ik belangrijk en een leuk apart kleurtje als ik het voor het uitkiezen heb.
Karakter van beide merries is goed, geen schoppers of bijters, gewoon lief.
En bovendien ook hengsten zonder papier kunnen afstammen van hengsten en merries met papier.
De vader van het veulen op de foto, kwam ook van een moeder met papier en een vader met papier, alleen omdat dat eigen fok was en de hengst nooit gekeurd is had deze dus geen deklicensie.
Bovendien, hoeveel paarden staan er momenteel wel niet te koop, wel met goed papier maar wel artrose en andere afwijkingen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:21

Op de veemarkt zie ik meer paarden zonder papier dan paarden met papier.... Ik heb toch liever een paard die met zorg gefokt is en niet enkel voor geldelijk gewin. Het is broodfokkerij wat je in stand houdt, dat is in mijn ogen niet goed te praten.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 05:31

ik ben het met dakotah eens. papieren zegt niks.
wil niet zeggen dat asbakkies niet goed zijn maar paarden die bewust zijn gefokt kan net zo goed van alles mis mee zijn.
kijk maar naar de friezen wereld. zijn ook bewust gefokte dieren en veel problemen met losse knieen en ocd,spat en onderandere dwerggroei,waterhoofdjes

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 07:33

Dat is behoorlijk appels met peren vergelijken; friezen waren bijna uitgestorven, daarom hebben ze nu nog deze inteeltproblemen. ;)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:54

Nou ja alsof de papierenfokkers het niet om het geld doen.
Die zorgen ook dat ze elk jaar een veulen krijgen.
Ik heb ook voor de hobby gefokt, maar omdat ik het mijn merries niet wil aandoen elk jaar een veulen te hebben heb ik mijn hengst verkocht.
Ben ook eens op ene fjordenkeuring geweest, daar stond ook een merrie van tegen de 30 die haar 25e veulen had gekregen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:07

Papieren fokkers doen het soms ook voor het geld, maar zijn er wel serieus mee bezig goeie en vooral gezonde paarden te fokken. Mensen met die fokken met eigen, ongekeurde hengstjes e.d. hebben er in mijn ogen al geen geld voor over om de paarden te laten keuren... Tsjah... Ik fok ook en alleen paarden met papier. Ik verdien nooit wat, het kost alleen maar veel geld kan me niks schelen. Het is hobby en ik geniet ervan als mijn fokproducten het goed doen. De meeste fok ik ook voor mezelf in principe en niet voor de verkoop. Mensen die met papieren fokken en investeren in hun paarden door goeie hengsten te kiezen die echt bij de merries passen, die de paarden laten prokken, uit laten brengen in de sport etc etc zijn imo van een totaal ander slag dan broodfokkers als ponyland en mensen die veulentjes fokken met de hengst van de buren. Ieder zijn ding, maar er is een wezenlijk verschil tussen serieuze fokkers en vermeerderaars hoor.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:17

Goed en hoe kom je erbij dat je als papierloos fokker veel geld verdient?
Ik had dus zelf mijn hengst, kostte ook gewoon elk jaar zijn onderhoud, voor 3 merries dus meer dan dekgeld bij iemand.
Mannetje liep gezellig het hele jaar in de kudde, had dus een paardwaardig bestaan.
Overdag in de wei, 's nachts op stal, kreeg zijn entingen, de hoefsmid, wormspuiten noem maar op.
Mijn 1e veulen heb ik verkocht toen ie 10 maand oud was, ook hij kreeg zijn brok hooi en ontworming, chip en noem maar op.
Voor 400 euro, dus waar zit mijn enorme winst dan? de andere 2 zijn er ook nog en inmiddels ruim 6 en 5 maand oud.
Ik heb gefokt op karakter en dat is gelukt, zijn alle drie lieve dieren, mankeert ook niks aan.
En mensen gaan niet alleen voor het geld niet naar keuringen, je moet er ook van houden.
Ik zie me zelf niet zo rennen in een wit pakje, ieder zijn hobby.
Dus broodfokkerij rijk worden, dacht het niet.
Bij mij hoeven ze tenminste niet met 4 maand al bij mams weg, omdat de volgende er al weer inzit.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:41

heb zelf ook een veulen gefokt die nu nog steeds in mijn bezit is.
heeft ook geen papieren .
vader en moeder waren wel geregisteerd vader was goedgekeurd voor de dekdienst.
maar omdat moeder en vader bij verschillend stamboek ingeschreven stonden werd het veulen geen stamboek maar register.
maakt mij niet uit.
heb haar niet voor de fok maar voor mijn plezier.

dat met de friezen lante heb je wel gelijk in allemaal inteelt.

TGS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 19:26

ik heb voorheen ook 2 paarden gehad met papier mankeerde allebij wat en zijn allebij niet meer in leven. Nu 1 zonder papier en heb nog nooit zo een super gezond paard gehad. Maar ik denk dat je ook gewoon een hoop geluk moet hebben met het houden van dieren of het nou om parrden katten honden etc gaat is altijd wel risico wel of geen papier erbij geeft nog geen zekerheid. Zo en dan nu weer on topic.
Was er al een foto van de eventuele vader van Cantik?

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:27

Lante schreef:
Papieren fokkers doen het soms ook voor het geld, maar zijn er wel serieus mee bezig goeie en vooral gezonde paarden te fokken. Mensen met die fokken met eigen, ongekeurde hengstjes e.d. hebben er in mijn ogen al geen geld voor over om de paarden te laten keuren... Tsjah... Ik fok ook en alleen paarden met papier. Ik verdien nooit wat, het kost alleen maar veel geld kan me niks schelen. Het is hobby en ik geniet ervan als mijn fokproducten het goed doen. De meeste fok ik ook voor mezelf in principe en niet voor de verkoop. Mensen die met papieren fokken en investeren in hun paarden door goeie hengsten te kiezen die echt bij de merries passen, die de paarden laten prokken, uit laten brengen in de sport etc etc zijn imo van een totaal ander slag dan broodfokkers als ponyland en mensen die veulentjes fokken met de hengst van de buren. Ieder zijn ding, maar er is een wezenlijk verschil tussen serieuze fokkers en vermeerderaars hoor.

Toch ben ik blij dat ik ook nog van het "kleine" in het leven kan genieten. In dit geval is dit dan een paard zonder papieren! Een papier geeft geen zekerheid. Geen zekerheid voor een goed karakter, geen zekerheid op gezondheid. Het is een gok. En nog geen kleine ook.

Als je 10 paarden op een rij zet kunnen weinig mensen zien bij welk paard een papier zit. Zelf heb ik 1 paard met papier en 2 zonder. Denk je nou echt dat als ik niet van plan ben te fokken dat mij dat papiertje wat uitmaakt? Dan plak ik er wel een papiertje van de wc rol op :+ .

Maar zoals je zegt, ieder zijn ding ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 06:54

Het gaat hier over ponyland en soortgelijke bedrijven, die verdienen veel geld. Kleine vermeerderaars verdienen inderdaad ook niks, maar hebben minder kosten. Als ik een apart paard zie, dus een bijzonder goeie, dan is dat nog nooit een paard zonder papier geweest, vandaar dat ik paarden met papier fok. Dat heeft zeker voordelen. Fokken met papier geeft zeker bepaalde zekerheden, mits je een merries uit een goeie moederlijn fokt. Alle nakomelingen van mijn merrie die onder het zadel zijn lopen Z dressuur bijvoorbeeld, dat geeft toch wel aan dat ze sport doorgeeft. Als je zorgvuldig de hengst erbij zoekt, dan valt de gok reuze mee eigenlijk.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:16

ik weet dat dit een oude topic is, maar om een nieuwe te starten vind ik ook wat.
en vond geen nieuwere :)

ik heb deze in november 2010 bij iemand gekocht, die mij gezegt heeft dat deze bij ponyland vandaan kwam.
hij had een navelbreukje,
misschien heeft iemand een soortgelijke pony.
moeder was valk en vader appaloosa
Afbeelding
Afbeelding

TGS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 15:24

wat een leukerd, denk niet dat het een broertje zal zijn van die van mij. Die ondertussen erg groot is geworden schofthoogte ca. 1.56. Ben nu druk bezig met beleren.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:29

hij is nu al net zo groot als mijn new forest ruin, 1.45.
hoe gaat het beleren?
finn heeft een heel rustig karakter, in het begin stond hij bang in het hoekje van de stal. maar het is nu een echte vent :D

TGS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 15:34

hier even een vergelijking van hoe ik hem kocht en hoe hij nu is.

Afbeelding

en dan nu het grote verschil

Afbeelding

TGS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 15:38

Cantik was in het begin ook verschrikkelijk bang, helaas heeft ie daar wel een tik aan overgehouden en alles wat nieuw is vind ie verschrikkelijk eng. Maar buiten dat is het een super brave jongen. Beleren gaat niet zo heel snel omdat hij nu wat moeite heeft met het bit innemen. Volgende week komt de tandarts misschien heeft ie last van ze mond en anders neemt ie me gewoon in de maling :D

Cantik heeft wel een heel hoog knuffelgehalte, dat vind ik dan wel weer erg fijn.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:49

aah wat een scharminkeltje op de eerste foto,
maar hij ziet er goed uit nu!
finn heeft ook een hoog knuffelgehalte.
hij krijgt ook sokjes,
ben gewoon erg benieuwd wat er allemaal in zit
de vorige eigenaar zei welsh en new forest
maar die zijn beide niet appaloosa

zo reageerde hij als ik de stal in kwam :(:)
Afbeelding

Afbeelding

TGS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 16:03

wat grappig heeft die van jou ook 1 witoog? en de andere gewoon egaal bruin?

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:04

nee zijn beide wit :)