Nakomelingen Haarlem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:58

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 70Cq6i23VE

Als het goed is kunnen jullie het filmpje nu zien.. Dit is precies wat ze doet, achterin de hoek is nog spannend, dus dan zwaait ze met dr hoofd. Stuk hoefslag is goed, maar gaandeweg de hoefslag loopt ze wat onder me uit en wil ik dr dan weer iets terugrijden komt ze er weer tegenin. Ik hoop dat dat heftige eraf is als de tandarts is geweest. Deels zal het ook protest zijn, omdat ze sinds lange tijd weer gereden wordt.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:47

Heb ik precies hetzelfde gehad met Bas. Drammen en dan wegwezen.

Empress

Re: Nakomelingen Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:51

Inderdaad leuk beestje! Ik ga vanmiddag wel even filmpje kijken. Moet nu eerst keihard leren voor de tentamens..

Ad kan soms ineens zn kop eruit steken en dan ook vol aan de kletter gaan, deed hij in het begin heel vaak nu gelukkig nooit weer. Was dan ook geen houden aan omdat hij zich compleet vast zet dan. & inderdaad hopen dat de tandarts helpt. :) Kan natuurlijk best meespelen, kunnen ze erg last van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:24

O dus dat komt jullie ook bekend voor? Ze trekt idd dr kop naar voren en versnelt dan.. Ik houd dr wel meteen weer tegen, maar daardoor begint ze dan zo met de hoofd te slaan.. Dus zal ook deels nijdig zijn. Ik wil gewoon niet dat ze onder me vandaan loopt :n

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:56

Misschien vindt ze het moeilijk en heeft ze er de kracht nog niet voor. En misschien spelen haken ofzo ook wel mee.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:16

Als ik het filmpje zo zie, ziet het er niet echt uit als verzet meer dat ze er moeite mee heeft zoals Bastiaan al zei.
Als ik eerlijk ben zou ik haar nu eerst alleen maar lekker voorwaards rijden, en niet met haar koppie bezig zijn. Die komt er vanzelf op als zij haar balans gevonden heeft en er aan toe is. Ze moet eerst leren recht op haar benen te lopen in een stabiel tempo. Ze mag er natuurlijk niet vandoor gaan maar als ze dan uit zichzelf in aanleuning komt kun je proberen haar daar te houden. Komt ze er tegen in, gewoon weer denken om het tempo en wachten tot ze haar balans weer heeft en zelf terug komt.. Dus van achter naar voren, ipv andersom. :)

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:24

Wat ik geleerd heb is, handen plaatsen naast de schoft. Op je benen rijden. Tempo niet te hoog. Komt ze omhoog, tempo voorwaarts houden en buitenbeen geven. Rustig weer opvangen en ontspannen proberen door te rijden. Beetje kneden met je teugels. Bij mij ging dat op een moment steeds langere periodes goed. Nu probeert ie het nog wel eens, maar als ik ga zitten trekken, dan trekt hij nog harder. Vooral de rust bewaren in je rijden. En op je kont zitten, ook heel belangrijk.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:37

Mee eens, en niet je paard van voren naar beneden willen werken.. Dus wachten tot hij zelf doet, en dan proberen het hoofd daar te houden niet met kracht maar lichte druk op de teugels als dit nodig is. Wel contact houden, en voorwaards is belangrijk, vanuit daar kun je je paard weer opvangen. & veel overgangen rijden en schakelen. :)

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:51

Precies en ook veel op de volte rijden vond ik erg prettig.
Je ziet in het begin van dit topic een aantal van ons die deze problemen ook hebben/hadden.
Ik zie maar weinig paarden die continu netjes met het hoofd in een correcte aanleuning lopen. Ja, bij degenen die Z of hoger rijden. Maar die hebben kennelijk een handigheidje die wij nog niet kennen, ha,ha.
Zeker bij de jongere paarden zie ons probleem. En dan heb je nog een verschil tussen correct lopen en in de krul gedwongen worden.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:30

Jaa precies, ik vind dat altijd zo belachelijk bij die jonge paarden die net onder het zadel zijn. Het eerste wat ze doen is ze in de krul trekken... Ipv dat die paarden eerst lekker leren lopen in balans met iemand erop.. Maar ja. Ook de reden dat ik ze liever zelf opleid ipv één op niveau kopen. En daarbij is het echt zo leuk om een jong dier op te leiden. ;D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:01

Empress schreef:
Als ik het filmpje zo zie, ziet het er niet echt uit als verzet meer dat ze er moeite mee heeft zoals Bastiaan al zei.
Als ik eerlijk ben zou ik haar nu eerst alleen maar lekker voorwaards rijden, en niet met haar koppie bezig zijn. Die komt er vanzelf op als zij haar balans gevonden heeft en er aan toe is. Ze moet eerst leren recht op haar benen te lopen in een stabiel tempo. Ze mag er natuurlijk niet vandoor gaan maar als ze dan uit zichzelf in aanleuning komt kun je proberen haar daar te houden. Komt ze er tegen in, gewoon weer denken om het tempo en wachten tot ze haar balans weer heeft en zelf terug komt.. Dus van achter naar voren, ipv andersom. :)

Voorwaarts? Nog meer?? :+ Ze loopt nu al steeds onder me vandaan.. Ze ontspant en dan hoef ik niets te doen, maar dan gaat ze steeds harder en tegen het eind van de lange zijde wil ik dr iets ophouden (op zit alleen dat snapt ze nog niet helemaal, dus verduidelijk ik door mijn hand te sluiten) zodat ze iets meer gesloten de bocht ingaat (ivm balans) en dan komt ze tegen de hand..
Maar goed, conditie en kracht is 0, dus het zal ongetwijfeld onbalans en een gebrek aan kracht zijn. Is ook helemaal niet erg, we hebben de tijd :j

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:15

Ik zeg niet nog meer voorwaarts, gewoon voorwaarts en wachten tot ze naar beneden komt. En zorgen dat jij het tempo bepaalt en niet zij. Ze moet eerst leren op haar eigen benen de bocht door te komen, dus dat tegen de hand komen zou ik naar mijn mening niet zo erg vinden. Gewoon je handen mee geven en wachten tot ze weer aan de hand komt.

Als ze weinig balans hebben en wel steeds snel willen gaan kan het soms ook helpen door even je teugels los te doen. Ze worden dan wat zoekerig en komen dan terug in tempo. Dit werkt niet bij elk dier, maar t is te proberen. :) Ze leren zo wel direct zelf te lopen.
En als zij harder gaat dan jij wil, maak je gewoon een overgang terug naar stap. Dus als zij sneller wil, ga jij terug.

Dit zijn dingen die ik heb geleerd met mijn jonge knollen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:23

Ja oke, dat doe ik idd ook zo, zodra ze goed is moet ze het op eigen benen doen en tegen de hand dan wacht ik weer tot ze nageeft met been eraan. Heb mijn eigen paard ook vanaf 3 tot Z2 gereden, maar loop nu al tegen dingen aan die ik nooit eerder zo heb gehad :+ das het nadeel van een paard waar al een paar jaar wat mee is gedaan.. Je kan ze idd beter zelf opleiden.. Maar goed, dit is een leuke kans om het rijden weer op te pakken..

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:29

En ieder paard is weer anders. Dat blijkt maar weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:31

Absoluut, dat houdt het paardrijden iedere keer weer uitdagend :D

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:24

Het zou wat zijn als ze allemaal precies het zelfde waren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:56

Saai hihi :D

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:07

Haha idd.
Ad vanmiddag lekker getraind, hij was eerst zo heet.. En de bosjes waren o zo eng. Veel overgangen gereden, toen werd hij steeds wat meer ontspannen en uiteindelijk liet hij lekker los. Had sinds zaterdag er niet meer opgezeten, onze bak was door al het regen lekker nat.. Lagen nu nog 2 kleine plassen in, kon ik mooi doorheen. :P Leert hij misschien ook eens dat water niet eng is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:35

O das lastig als ze niet door water heen willen... :+

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:29

Hij wil op zich wel door het water heen.. Dikke plassen etc is geen probleem alleen zodra hij een meertje of zo in moet dan is het drama.. En ik wil graag met hem crossen, maar ja dan moet hij wel door het water.. En dat is dus het enige probleem. Verder doet hij alles wel qua sprongen en zo.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:34

Heb net het filmpje van jou en Sydney bekeken, tof beestje hoor. Echt mooi, waarom rij je haar niet meer als ik het vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 06:33

O dat is wel lastig dan idd.. Zie soms paarden in de ring die ook niet door miniplasjes heen willen en dat kan best lastig zijn :D

Jaa Sydney was echt geweldig! Als ik toch weer een paard zou vinden met dat karakter.. :+: Heb hem verkocht toen we Z2 waren.. We hadden onze top bereikt en hij wou altijd zo graag werken dat ik het zonde vond om hem als grasmaaier te laten lopen en hij was toen nog maar 9.. Hij staat nu in Belgie bij een meisje die nu M rijdt met hem.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:34

Ja is idd lastig, haha. Gelukkig gaat hij wel door plassen, heeft hij zaterdag in de proef wel bewezen. Er lagen giga dikke plassen in de ring. Is inderdaad lastig als ze daar niet door willen, iets wat ik zo vroeg mogelijk met ze oefen. Alleen dus dat grote water wil niet. Daar moeten we nog even wat op verzinnen..

Maar tof ja dat hij nu wel weer een fijn plekje heeft. Lijkt me erg moeilijk om dan afstand te doen van zo'n diertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:25

Jaa ik ben toen ook serieus 2 weken van slag geweest, had het echt niet verwacht.. Stond er 100% achter dat ie verkocht werd, alles ook zelf geregeld, maar was toch wel heel heftig.. :o

Ga zo weer rijden, als het goed is is de tandarts gisteren geweest, ben benieuwd hoe het eruit zag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:22

Nou de tandarts is geweest en het was mééér dan nodig.. Het was zo erg dat ie met een half jaar weer moet komen, achterin had ze zulke grote haken dat hij die er niet in 1x afkreeg.. Nu moet de rest dus eerst weer wat bijgroeien en dan kan hij de rest achterin ook goed wegkrijgen.. Het scherpe is er in ieder geval nu vanaf..
Met rijden was ze in het begin ook echt rustiger, halverwege werd ze drammerig en loperig omdat ik dr toen met juiste stelling en buiging de bochten door wou hebben en daarop werd ze narrig.. Uiteindelijk had ze hele goede stukken en toen ben ik gestopt :D Ze zweette ook veel minder dan dinsdag, toen liep het zweet over dr hoeven en van dr hoofd.. :+ En dan rij ik maar een half uur, zo druk maakt ze zich..

Nu denk ik nog een keer een ostheopaat laten komen, linksom zit ik voor mijn gevoel altijd op het verkeerde been omdat ze zo heerlijk rechts gebogen is :+ Maar eerst maar eens een paar weken op deze voet verder :j

Zijn jullie paarden gevoelig op de tanden/kiezen? Ik ging met die van mij ieder half jaar, gewoon om te voorkomen dat ie er last van kreeg :j