holsteiner Dayano

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:06

Hoe is het hier??
Diane, hoe is het nu??

Diane65

Re: holsteiner Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:40

Hoi Annutjuuh,

Gilly gaat nog steeds een aantal keer per week verdoofd uit wandelen op het erf. Ze mag absoluut niets behalve wandelen (tussendoor contact gehad met Sander De Blaauw) dus ik ben wel verplicht te verdoven. Ze groeit nog steeds lekker door, dat is het probleem niet. Heeft wel een ringworm opgelopen (verminderde weerstand) en het been vind ik persoonlijk nog steeds lelijk, maar ja, het kan gerust een jaar gaan duren. Ze geeft zelf aan wanneer ze een slechte dag heeft, want dan word ik getrakteerd op een chagrijnig hoofd zonder oren en een grote kont en twee achterbenen. Maar gelukkig wordt dat steeds minder en staat ze vrolijk met de oortjes erop te wachten tot ik binnenkom en met haar aan de slag ga. Ik denk erover om haar eind april opnieuw te laten scannen.
De aansprakelijkstelling wordt door de betreffende smid niet op gereageerd. Tja, je kan wel raden hoe ik daar over denk. Een vent is het in elk geval niet.

Met C'est Bon ook alles goed?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:43

Hmm Diane, Voorzichtig positief dus.

Ik heb ook klein beetje pech. Mijn hengst is opeens volledig omgeslagen. Hij word vrijdag met spoed gecastreerd omdat hij nu al 2 x iemand heeft aangevallen. De hormonen nemen hem compleet over en ik herken hem echt niet meer als hij weer zo een hormonengolf heeft! Het is zo een lief, braaf en rustig dier.

Dierenarts erbij gehad en hij heeft zichzelf bijna vergiftigd zoveel testosteron was er in zijn lijf. Een echte verklaring is er niet. Een echte oplossing ook niet. Ja castreren. Helaasssss.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:48

Oei Leonie, dat kan natuurlijk niet, van die gevaarlijke toestanden. Dan maar ruinen. Denk dat hij er een stuk gelukkiger van wordt. Als ze zo stijf staan van de hormonen is het voor het dier zelf ook niets.
Succes met de castratie alvast!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:51

Dank je. Vind het echt doodeng en heb er een heel slecht gevoel over. Ben er geen voorstander van om een paard te laten castreren, maar hij geeft me weinig keuze helaas. Hoop dat alles goed gaat. Na vrijdagmorgen meer nieuws.

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:51

@Diane nou kan mij helemaal voorstellen wat jij vind van de hoefsmid. Als hij een beetje mans was had hij de verantwoordelijkheid wel op zich genomen. Daar heb je toch ook een aansprakelijkheidsverzekering voor!
Maar achurm arme Gilly die krijgt wel heel veel te verduren zo in haar eerste jaar. Gelukkig ben jij zo iemand die het beste met haar voor heeft en alles er aan probeert te doen om het weer goed te krijgen en de tijd te geven. Nog heel veel succes en sterkte.

@Leonie dat is idd schrikken zeg. Zeker omdat jij vertelde (en op de foto's liet zien) hoe ongelooflijk lief hij was. Maar als het beter is voor hem kun je niet anders dan laten castreren. Anderzijds is het wel makkelijker als ruin zijnde. Hoef je ook niet op te letten wanneer hij op de wei staat met welke paarden om hem heen. En tijdens het rijden enzo. Maar ik kan mij je gevoel wel goed voorstellen. Wordt hij staand of liggend gecastreerd?
In ieder geval heel veel succes vrijdag!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:29

Hij word staand gecastreerd via de half bedekte methode door een hele goede ervaren arts. Ben er niks blij mee, maar er zijn gewoon domweg allemaal merries hengstig en hij reageert er heel fel op. Met rijden is hij nog steeds super braaf. Ook met een merrie in de bak kan ik gewoon rijden. Ga er morgen en woe nog een keer opzitten (hij heeft nu 5 dagen weer niks gedaan). En dan mag hij even rustig gaan bijkomen van de castratie. Heb geen haast met de training he.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:57

Thanks SteffieA, in het verleden heb ik al twee paarden (moeder en zoon) in 1 jaar weg moeten brengen. Als de prognose voor Gilly slecht was geweest was ze er nu al niet meer geweest hoor, het is dat ik weet dat de prognose (voor de sport) goed is, dan gun ik haar ook die kans.
Inmiddels heeft mijn rechtsbijstandsverzekering vernomen dat de smid kennelijk ook verzekerd is en de vordering is via zijn tussenpersoon naar de verzekering gestuurd. Nu is de vraag nog of dat de afdeling aansprakelijkheid is of de afdeling rechtsbijstand. De jurist die voor mij moet werken is van het halflege glas en geeft me weinig kans omdat ik niet het geroepen dat hij het veulen los moest laten. Tja, ik weet niet of zij ervaring heeft met paarden in paniek en dan dat je ernaast gaat staan gillen en welk effect dat geeft. Ik zie wel. Al zou het uitlopen op een schikking dan is aan mijn gevoel voor rechtvaardigheid voor een deel tegemoet gekomen.

Leonie, succes vrijdag. Staand castreren levert gelukkig minder narigheid erna op dan liggend. Hopelijk komt Empaier er weer zo bovenop en kan hij van de zomer lekker op het land bij de ruinen en kun je gewoon tussen de merries in de stal lopen met hem ;-). (Ook niet verkeerd, toch?)

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:18

Fijn dat het naar omstandigheden goed gaar met Gilly! :) Hoe lang moet ze nu nog stappen?

Leonie: Wat balen, maar denk wel dat hij dan beter af is... Evengoed is het altijd jammer. Succes!

Bon gaat goed!! Rijden pakt ze fijn op... :) Heb van de wwek een rondgenaaid hoofdstel gekocht, staat haar erg mooi! Foto komt! :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:48

@ Annuh, Foto :D

@ Diane, ik hoop toch dat je in je gelijk gesteld kan worden en op zijn minste de kosten die je gemaakt hebt kan verhalen na al die ellende. Zou toch niet meer dan normaal zijn lijkt me.

Vandaag na 5 dagen weer opgestapt. Zonder hulp. Hij deed het weer super. Gewoon braaf alsof hij niet anders weet. Morgen ga ik nog een keer rijden en als het goed is komt er dan iemand filmen. Zoiets als een afscheidsrit van zijn hengst zijn. God wat baal ik ervan. Maar goed. Mis wel filmpje na morgen met de vorderingen sinds de allereerste keer.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:59

Annutjuh, ik denk dat ik nog maanden aan het stappen ben. Het gat waar de pees is doorgesneden is behoorlijk groot en dat moet eerst helemaal opvullen met littekenweefsel wil ze weer in de groep kunnen. Nu is de schatting voor een volwassen paard ongeveer een jaar. Gilly is natuurlijk nog veulen en hopelijk heeft dat een positief effect in de zin dat alle weefsels nog worden opgebouwd en het herstel wellicht wat sneller gaat. Ik vind het naar om haar verdoofd naast me te zien sjokken, maar ik ben als de dood dat het laatste derde deel van de pees ook beschadigd raakt. Dan wordt het namelijk wel einde oefening. Dus dan maar een aantal maanden op deze manier. Ik moest na zes weken kijken hoe het been er uit zag, maar ja, ik zie het bijna dagelijks en ik vind het wel iets veranderen, maar het voelt nog steeds hard en warm aan. De veearts kon er echt geen termijn aan plakken, vandaar dat ik nu verder me ook heb ingesteld op een herscan ergens eind april en dan mogelijk nog ergens november 2012.
Een voordeel van Gilly in de revalidatiebox is wel dat ze op deze manier een soort van verplicht wordt om mensen leuk te gaan vinden, want contact met andere veulens is er niet bij. En aangezien ze direct na de geboorte eerder op een draak leek dan een lief veulentje zal het voor haar karaktervorming vast niet verkeerd zijn om nu zo veel in handen te zijn. Als ze dan volwassen is en 1.75m met een eigenaar van 1.65m is ze vast kuikenmak en hoef ik dan de confrontatie niet meer aan te gaan ;-). Cruijff heeft wat dat aangaat wel gelijk: elk nadeel heb ze voordeel ;-).

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:46

Ff snel foto, doe morge weer reageren!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 08:45

Knap hoofdstelletje Annutjuh!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:02

Staat haar goed hoor annuh.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:49

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:21

Ziet er goed uit hoor!! Goed dat je hem nog lekker op zijn eigen benen laat lopen. Je ziet op het eind dat dat aan de teugel lopen vanzelf wel komt! Fijn achterbeentje ook! :D

Bon ging vandaag ook fijn. Had sinds zaterdag niet gereden, eergisteren even gelongeerd. Dus heb haar maar heel even aan de longe gepakt en er daarna opgestapt. :) Ze was wel lekker fris, maar ze begint echt zoooo fijn te lopen! Fijn actief, en al steeds ruimer en van de grond. Echt een fijn gevoel! :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:50

Ja hij pakt het echt lekker op he? Toch zal hij het ook wel fijn vinden straks weer in de opfok denk ik haha. hoewel hij het altijd heel leuk vind om te gaan rijden.

Castratie is goed verlopen. Ik ga zo nog terug naar stal om te kijken of het bloeden gestopt is en of hij beetje wakker is na al die medicijnen. En dan is het de eerste paar dagen duimen dat het niet ontsteekt en hij er goed doorheen komt. Over 6 weken kan ik pas zeggen of ik er kwa karakter goed aan gedaan heb. Ik hoop echt dat we alleen zijn hengsten strekken hiermee hebben weggehaald en niet zijn geweldige karakter!

Ja ziet er erg goed uit Bon en Jij! Leuk paardje om te zien ook zeker! Ze hebben gewoon een geweldige papa haha.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:53

Fijn dat het goed is gegaan Leonie, dat is alvast stap 1 achter de rug. Gelukkig zijn er geen vliegen dit seizoen dus is de kans groot dat hij ook zonder verdere narigheid kan genezen. Ben heel benieuwd of je inderdaad iets aan hem merkt over een week of 6.

Larosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:57

annutjuuh wat een leukerd heb je zeg!!
hoofdstel staat haar goed trouwens <3

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:23

Gaaf hoofdstel Annuh! Staat haar heel goed.

@leonie filmpje ziet er al heel goed uit. Even zo opstappen en wegrijden :D ziet er heel ontspannen uit al. En gelukkig dat de castratie goed is gegaan. En dit is idd het beste moment. Koel weer en geen vervelende vliegen idd.

Vanavond les gehad met Surprise en ze liep góéd *\o/*
Vorige week haar dubbel gebroken aurigan watertrens verwisseld voor een gewone enkel gebroken RVS watertrens en dat vind ze veel fijner. Pakt niet meer vast of gooit de tong erover en schuimt veel meer. Verschillende oefeningen zoals volte verkleinen, pasje om en rechte lijnen gingen alsof dat de normaalste zaak vd wereld is. En dan tussendoor lekker even halsstrekken en ontspannen. Ze had een hele fijne door het lichaam en in balans gesprongen galop en dat aan de lange teugel lekker laag over de rug, rek en strek oefeningen. En niet eens gaan rennen of gek doen. Heerlijke 3-jarige harde werker :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:35

@ steffie: Filmpje? haha.

Thx voor medeleven. Vind het nu wel naar met die storm. Hij moet buiten staan van de arts. Ben bang voor ontstekingen en zo. Ga zo weer even checken hoe het ervoor staat, maar kreeg vanochtend al sms van stal dat het oke was.
Wat betreft filmpje. Het is ook een heel ontspannen en nuchter paard. op en af stappen spant hij altijd nog wel wat aan en zo eerste paar pasjes zijn altijd beetje eng. Maar nu even break zodat hij kan herstellen. Verwacht dat het daarna gewoon opstappen en wegrijden is eigenlijk...

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:11

Het leek allemaal vlekkeloos te gaan. Vandaag was ik hem aan het borstelen en keek even hoe het ervoor stond, zoals elke dag. En tot mijn schrik zie ik dat zijn koker wel 4 x zo dik is als normaal. Alsof zijn ballen op de verkeerde plek hingen zo groot! Dus meteen dierenarts gebelt. Die zei koelen en veel beweging en temperatuur in de gaten houden. Zijn temp was goed, hij had de de hele dag in de wei gelopen, dus ik heb het maar gekoeld. Hopelijk is het morgen iets minder gezwollen want dit was geen fijn gezicht. Als het na het weekend niet over is moet ik iets gaan halen tegen de zwelling.

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:17

Hmm das balen!! Paard op mijn vorige werk heeft dit ook gehad, idd veel bewegen en koelen ( vinden ze niet leuk :P ). Bij hem is het toen langzaam weggetrokken. :) Je moet trouwens ff je onderschrift aanpassen :P

Ik heb morgen weer wedstrijd. :) Heb er echt zin in! Hoop dat ik ze net zo lekker aan het lopen krijg dan thuis!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:23

haha ja ik wil er nog niet aan. haha.

Ik heb morgen ook wedstrijd. Niet met een dayano, maar met die merrie. Ben benieuwd hoe ze het doet. Ben tijdje niet weggeweest :P
Succes morgen iig!

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:34

Jij ook succes dan he!! ;)