Nakomelingen Haarlem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Empress

Re: Nakomelingen Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:24

Ooh ik dacht dat hij zwart was! Haha.
Ik probeer nu ook om de 2 wk te lessen, wissel het een beetje af omdat ik ook spring.
Nu weer even niet gesprongen, dus voor de wedstrijd nog maar wel even naar springles. Elke wk les wordt een beetje te duur..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:25

'Mijn' merrie is ook bruin, met witte voeten/benen en een bles.. Ga straks weer rijden, zal is foto's met mobiel maken alvast :D Poging tot tenminste.. ;) Hoop dat de tandarts al is geweest, ze liep zo met dr hoofd te zwaaien en ik wil niet dat ze er een gewoonte van maakt omdat ze nu (hoogst waarschijnlijk) echt last van dr tanden heeft..

Priveles wil ik ook straks weer doen, mijn vroegere instructrice woont op 20 minuten van de stal af, dus hoop dat ze dan wil komen lesgeven.. Sowieso heeft de staleigenaar iedere dinsdagavond iemand die een uur les staat te geven voor de pensionklanten en daar mag ik dan ook in meerijden. Les is altijd fijn en goed natuurlijk, ook al zijn het maar kleine tips :j

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:43

Is het wel verstandig dan om te gaan rijden als hij net bij de tandarts is geweest? Als haar mond wat kapot is zal dit niet fijn voelen met een bit in lijkt mij..
Zou wij leuk zijn als je gaat lessen. :)

Ik ga nu Adje knotten, weet ik ook direct waarom ik springen leuker vind haha. Al dat werk dat je moet doen voor een dressuur wedstrijd, alles netjes en zo. haha. Ben lui geworden daarin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:51

Tandarts was nog niet geweest.. Hoofd zwaaien was in het begin weer heel erg, maar uiteindelijk wel beter. Eigenaar dacht ook dat het deels protest is, ze is nooit echt doorgepakt en heeft sinds februari stilgestaan.. Ik zet dr blijkbaar wat meer aan het werk, terwijl ik voor mijn gevoel niet zoveel vraag :+

Rijden na de tandarts, ik weet niet meer hoe dat bij die van mij altijd ging.. Volgens mij mocht het wel als er alleen gewoon wat haken gevijld waren..

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:40

Bij ons is het altijd zo paar dagen rust nadat de tandarts is geweest, omdat het toch allemaal anders aanvoelt in de mond en haken kunnen ook wonden veroorzaken.

Maar het kan idd ook protest of onwennigheid zijn. Toch even weer wennen voor zo'n paard als er iemand anders opzit en ook na een tijdje stil staan. Wel mooi dat het wat beter ging! Komt denk ik vanzelf. :) Jullie moeten ook even aan elkaar wennen.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:58

Wij longeren meestal even aan het halster als de tandarts is geweest.
Hoe is je wedstrijd gegaan Empress?
Heb vandaag weer les gehad. Ging super. Heb het aanleuningsprobleem aardig onder controle.
Je hebt misschien wel gelezen Relaxed, dat een aantal van ons ook aanleuningsproblemen heeft gehad.
Zeker het meer bijelkaar rijden was soms moelijk. Haarlemmen zijn , naar wat ik ook wel gehoord heb, vaak laatbloeiers.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:24

Het terrein was kletsnat.. De onder bodem was gelukkig hard, maar er lagen overal (blubber)plassen, dus het was echt baggeren door de derrie. Eigenlijk liep ad super fijn, beide proeven liep hij op eigen benen (nog nooit gehad), meestal moet ik hem enorm vooruit rijden. Maar hij liep heerlijk, wel wat foutjes zoals verkeerde been aanspringen, en in de gebrokenlijn 5m contragalop struikelde hij en sprong die over, maar ja wat wil je met zo'n ring.. Op de AC lijn lag een gigantische plas, en de hoefslag was ook behoorlijk verreden.
Eerste proef 184 en 2e prijs, en tweede proef ging het zelfde alleen met minder grove fouten had ik 169.. Beetje tegenvaller haha. Maar had een 4 op mn links- en rechtsomkeerden in galop 'hij maakte niet genoeg sprong'.. Was al blij dat hij in die blubs kon blijven galoperen en dan ook nog een scherpe bocht. Er waren weinig wp's gereden.
Dus al met al super tevreden hoe hij liep. :) Hij was gewoon lekker aan het been.
Ben nu M1 + 6 dus dat schiet ook al op.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:38

Nou dat heeft ie toch braaf gedaan. Zeker in zo'n baggerzooi. Jammer van je tweede proef. Toch vreemd rijdt je beter, zit je 15 punten lager. Was het een andere jury?

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:11

Jaa het was een andere jury! Maar inderdaad vond het zelf ook wel bizar. Die jury heeft meer af lopen zeiken.. was niet de enige met zulke punten ook 151 en zo..
En daarbij had ik een 5 op ontspannen, rechtgericht en in aanleuning gaande paard.. (ofzo) en hij liep juist super lekker ontspannen en recht. Dus vond het beetje raar. Maar goed die heb je er ook tussen natuurlijk. Hij liep als een trein, en dat is wat ik wilde. :)

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:14

Helaas zijn dat de jury's die er kennelijk niet zoveel lol in hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:25

Mag ik dan de andere kant even toelichten? Ik word er ook echt niet altijd vrolijk van van wat ik in de ring krijg.. :n Het is heel makkelijk om op de jury af te geven, maar bekijk de gemiddelde punten over 10 proeven eens en je hebt een redelijk beeld van waar je staat. Hier zitten altijd uitschieters bij, zowel omhoog als omlaag :) Dat is dressuur ;)

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:14

Nou ja zo bedoel ik het ook weer niet, maar ik zie jury's zitten die gewoon vriendelijk zijn, veel op de protocollen zetten en echt geinteresserd in de combinaties zijn. Er zijn er ook die zitten te jureren met een gezicht als een oorwurm. Er zijn er bij die een zesjesproef geven en niets op het protocol zetten, waar je iets aan hebt. Maar ja dat is kennelijk dressuur.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:18

Haha inderdaad.. Gelukkig hebben we dat zelf ook. :) En Ad had er vanmiddag ook lol in. :P
's morgens nog goed ons best gedaan met beentjes wassen, nou de blubber lag op zn kont! En kon geen witte beentjes meer herkennen haha.
Zijn oortjes gingen naar voren, en hij liep.. Nou echt leuk om daar op te zitten.

Maar als er verschillen van 40 punten gereden worden, tja dan ga je wel even nadenken toch? Iemand die ik ken had 206 en 165
& als er dingen op je coupon staan, waarvan je denkt tja.. Daar heb ik zelf anders niks van gemerkt, dan klopt er ook iets niet. & Daarnaast ben je bezig met door de blubber ploegen, kan je wel even wat rekening houden met hoe goed die paarden dan nog door sjouwen.
Maar dat is mijn mening.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:19

* Ik ben het met je eens Bastiaan.. Je merkt vaak snel genoeg aan je protocol hoe een jury er voor zit.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:55

Het is leuk om voor een positieve jury te rijden. Iemand die laat zien dat hij/zij jureren leuk vindt. Dan ben je ook zelf relaxter. Het breekt het ijs. Zo iemand geeft vaak achten, maar ook drieeen als het moet. Met positieve feedback.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 07:30

Daarom zei ik ook, neem het gemiddelde van 10 proeven en je hebt een redelijk beeld.. Zonder commentaar is idd niet leuk ik probeer er zoveel mogelijk bij te zetten, maar soms is er gewoon weinigs positiefs te melden.. O ja en zesjesjury's, dat dacht ik ook voor ik ging jureren en serieus, je wil.t niet weten hoeveel zesjesproeven er gereden worden. Het is het dan gewoon et niet allemaal.. Wel probeer ik daar een algemene opmerking op te zetten, want dat kan altijd wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 08:41

Zo nu even bijgezelen op laptop, dat gaat toch iets makkelijker :D
Empress, gefeliciteerd met je verjaardag!

Nog even over de modderproef, dat is echt zo moeilijk jureren.. Het probleem is dat er paarden zijn die gewoon onverstoorbaar doorsjouwen en geen verschil hebben tussen modder of een goede bodem. Zulke paarden kun je dan gewoon je normale punten aan kwijt. Maar ook zijn er paarden (en zoeen had ik er ook..) die lopen gewoon moeizaam door modder. Als zo'n paard dan bijvoorbeeld in galop valt in de middendraf of wat dan ook, dan moet je dat natuurlijk wel meenemen in je beoordeling. Nou zijn er jury's die ook iedere taktfout nog af gaan straffen en dat doe ik zelf dus niet.. Ook vind ik het niet erg als iemand een bocht afsnijd om niet volledig door de modder te hoeven bijvoorbeeld, maar er zullen er genoeg zijn die dit wel afstraffen.. Maar een modderring is echt moeilijk en daarom zul je daar automatisch al grotere verschillen krijgen in de beoordeling :j

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:22

Ach ja. Het zal best moeilijk zijn als jury, dat geloof ik best. Maar toch ik merk toch wel vaak welke jury's er echt inzicht in hebben en welke niet.. Meestal als ik de dingen op mijn protocol zie en de commentaar bekijk samen met de punten, begrijp ik waarom een jury bv een 5 geeft. Maar zoals nu gewoon echt niet. Een 4 geven terwijl je paard ploetert in een dikke blubber bagger om een rechts/links omkeert te maken, door de plassen en dan erbij zetten; paard houdt niet genoeg sprong.. Tja dan is bij mij het respect voor een jury weg. ;)
Had in mn eerste proef ook een 3, in contra galop verstapte hij zich in de blubs en sprong over. Heb m netjes opnieuw aan laten springen, maar het cijfer is terecht.

Zoals ik al zeg, vaak kan ik me in de punten wel vinden als ik het commentaar erbij lees. Oja, als je daarna gekeken hebt dan verklaart dat het cijfer wel.. Maar zoals nu bij de 2e proef gewoon niet. En dat hadden zoveel.. Dus dan wordt mijn mening er wat anders na, blubber of niet.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:55

@ Relaxt: Bedankt. :) (was ik vergeten).

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:10

Gefeliciteerd Empress, met je verjaardag!!!!!!!!!!!

Ach ja, we kunnen het uren hebben over jury's.
Terug naar Haarlem ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:14

Empress schreef:
Ach ja. Het zal best moeilijk zijn als jury, dat geloof ik best. Maar toch ik merk toch wel vaak welke jury's er echt inzicht in hebben en welke niet.. Meestal als ik de dingen op mijn protocol zie en de commentaar bekijk samen met de punten, begrijp ik waarom een jury bv een 5 geeft. Maar zoals nu gewoon echt niet. Een 4 geven terwijl je paard ploetert in een dikke blubber bagger om een rechts/links omkeert te maken, door de plassen en dan erbij zetten; paard houdt niet genoeg sprong.. Tja dan is bij mij het respect voor een jury weg. ;)
Had in mn eerste proef ook een 3, in contra galop verstapte hij zich in de blubs en sprong over. Heb m netjes opnieuw aan laten springen, maar het cijfer is terecht.

Zoals ik al zeg, vaak kan ik me in de punten wel vinden als ik het commentaar erbij lees. Oja, als je daarna gekeken hebt dan verklaart dat het cijfer wel.. Maar zoals nu bij de 2e proef gewoon niet. En dat hadden zoveel.. Dus dan wordt mijn mening er wat anders na, blubber of niet.

Snap ik en daarom zulke punten gewoon vergeten en lekker verder rijden :D

Ik heb een keer een kampioenschap gereden, 2 jury's bij 1 proef. Bij de ene jury 1e met dik winst en bij de andere 1 na laatste.. Nee, dat valt niet te snappen :n Kun je heel lang boos om blijven, maar je schiet er niets mee op.. Lekker verder oefenen en weer doorgaan :)

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:17

Da's waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:25

Jaa heb een fototje :D

Afbeelding
Ze heeft er ontzettend veel zin in :+

Afbeelding
Zit een beetje voorover zie ik.. ;)

Nu voor de 3e keer gereden en ze gaat steeds beter, ze probeert nog steeds ontzettend veel te loeren en komt nog vaak tegen de hand, maar de stukken dat ze fijn nageeft worden steeds langer.. Woensdag komt de tandarts, dus hoop dat het dan een stuk beter wordt :j

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:28

Leuk paard hoor! Wat is de moederlijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:37

Euhm goeie vraag, geen idee.. :o Zal ik eens vragen..