Wie heeft er nog meer een Weltmeyer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:38

Nee het paard in mijn avatar is mijn Z-paard. Die mag na 3 jaar wedstrijdstop wegens blessures deze zomer eindelijk weer mee met mij op concours. Hij heeft het afgelopen jaar wel L1 gelopen met mijn moeder, maar dat doet hij met 2 hoeven in zijn neus. In mijn profiel staan wel foto's van al onze paarden.

Mijn Weltmeyer heet Weltsieger en hebben we gekocht als projectje (hij is van 2003). Hij was helemaal in elkaar gereden. Met slof zo gedwongen dat hij met zijn kop tussen zijn knieën liep maar nog steeds alles vast hield. Hij kon niet meer normaal lopen. Draven was in het houdinkje kop-tussen-de-knieën lopen en alles zo stijf mogelijk houden verder. Wilde je wat van hem dan sloeg hij compleet dicht en deed hij niets meer. Galloperen kon hij helemaal niet meer op een normale manier. Alleen maar in 2 stukken. Als je erop zat voelde dat alsof hij overkruist zat. Ik heb hem nu ongeveer anderhalf jaar en hij loopt nu netjes op zijn eigen benen met een fatsoenlijke aanleuning. Hij blijft het wel moeilijk vinden om constant los door het lijf te lopen. Maar de stukken worden steeds langer. En galloperen lukt ondertussen ook door het lichaam en bergop gesprongen. We zijn dus van ver gekomen en we zijn er nog lang niet. Doorzitten blijft hij heel moeilijk vinden, maar ook dat gaat vooruit. Ik leid hem zelf op met hulp van mijn vader en instructeur. Hij heeft de aanleg voor het hogere werk. Maar het blijft natuurlijk altijd de vraag of dat er uit gaat komen.
In april hebben we weer wedstrijd. Vanaf dan gaan we weer 1 a 2 keer in de maand starten. Hij was er trouwens tijdens de laatste wedstrijd niet vandoor gegaan hoor. Hij pakte alleen iedere keer het bit vast en ging lopen. En dan zat ik er voor Jan met de korte achternaam op. Ik heb hem daarom tijdens de proef een paar keer stilgezet. En dat werd niet gewaardeerd door de jury. Die vond me onsympathiek rijden. Maar ik ben van mening dat hij ook tijdens de proef moet luisteren anders heb ik de volgende keer nog meer dol. Wedstrijden in de lage klasses zijn voor mij dan ook gewoon trainingsrondjes en gaat er dan iets niet goed dan corrigeer ik dat.

Wat zit er nog meer achter jouw paard naast Weltmeyer? De mijne komt uit een springmoeder (van Dakar) en gaat zelf ook steeds beter springen. Netjes van je prijs in de dressuur! Dat knuffelige herken ik wel. Weltsieger is ook echt een super lief en gemakkelijk paard in de omgang. Met het rijden wil hij nog wel eens flink protesteren door even zijn kont hoog omhoog te gooien. En als je er naast hangt, dan ga je er ook af, want dan raakt hij in paniek. Zo is mijn moeder er al een keer afgegaan. En ik 1 keer met het springen. Dat kwam meer omdat hij zijn achterhand zo hoog opgooide dat ik eraf gelanceerd werd.

(sorry, is een heel verhaal geworden)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:03

Jeetje mina.. snap nog steeds niet dat mensen dat doen, arme beesten :(:). Maar wel super dat je dit dan hebt opgepakt en er vooruitgang in zit! Daar gaat wel even wat tijd in zitten.... maar dat wordt vast beloond! Oh ik begreep dat hij er dan vandoor was gegaan, nouja maar wat hij daar heeft gedaan is ook geen pretje. Ja dat is altijd afwachten of hij ver komt of niet.. hier eigenlijk precies hetzelfde, en het ligt niet alleen aan het paard want je kunt nog zo'n goed paard hebben, als de ruiter niet kan rijden wordt het ook niet wat. Maargoed.. daar kun je alleen maar achter komen door veel te trainen (met behulp van les). Dat hij in paniek raakt als je er af valt is wel vervelend, maar daar kun je denk ik weinig aan veranderen?!

Het is een Hero x Weltmeyer, dus niet direct van Weltmeyer. Moeder is Mareina en verder weet ik er eigenlijk weinig van. Heb ook niet zoveel verstand (nog) van al die afstammingen. Het is niet mijn eigen paard trouwens, ik rijd hem voor een ander. Haha... kont omhoog gooien heb ik hier eigenlijk geen last van, alleen als ik hem soms een keer een tik geeft ie een bokje, maar in principe nooit.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:07

Leuk! Weer nieuw leven :D
Bij mijn paard zit Weltmeyer redelijk ver weg. 't Is een Sir Lui x Weltmeyer II. Erg relaxed in de kop. Zo rustig zelfs dat 't bij mijn fotoshoot van vorige week bijna onmogelijk was zn aandacht te trekken met zakjes, fluitjes, rotzooi in de lucht gooien, etc. Ik moet de foto's nog krijgen, maak dan wel een topic aan :)
Ik heb mijn paard (Duncan) nu een jaar. Hij staat op het moment al dag en nacht buiten, en dat bevalt super. Hij is helaas wel erg veel gebeten door zijn weidegenootjes, maar ik spuit hem nu in met EquiStop (antibijt spul) en dat lijkt goed te werken. Kan ie eindelijk herstellen.

Weltsieger klinkt inderdaad als een flink project! Was Duncan ook wel, die was verwend, en had daardoor behoorlijke trucs ontwikkeld om onder het werk uit te komen. Vorige eigenaresse was waarschijnlijk wat angstig, waardoor dat niet helemaal lekker boterde. Maar inmiddels heb ik er een super paardje aan :D

Sussie85

Re: Wie heeft er nog meer een Weltmeyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:34

Lon83: dat ken ik. Na een wedstrijd wilde een fotograaf graag een hoofdfoto van Weltsieger maken. Ritselen met zakjes, ritselzakje in de lucht gooien, heen en weer springen, enz. had helaas niet het effect dat meneer zijn oren naar voren deed. Hij bleef met hangoortjes staan. Tot het moment dat er een merrie voorbij kwam die hetzelfde kleurtje had als zijn grote vriendin en jawel hoor de oortjes gingen even een paar seconden naar voren. Net genoeg om een mooie foto te kunnen maken.
Fijn dat Duncan alweer 24u buiten staat. Hier staan ze 8-10u buiten op het moment. Helaas is W een watje. Zodra het begint te regenen (of sneeuwen zoals aan het begin van de week) dan staat hij alweer aan de poort om naar binnen te mogen. Is Duncan de laagste in rang in de kudde omdat hij zoveel gebeten wordt of gebeurd het met het spelen? Wel lastig hoor al die wondjes.
Henrieke: bij een paard koop je altijd een verwachting en of die verwachting uit komt is altijd de vraag. Zelfs het meest getalenteerde paard kan iets opdoen waardoor het niet lukt. W heeft heel veel kracht in zijn achterhand en loopt eigenlijk alle oefeningen tot en met M2 niveau met gemak. Voor het hogere werk heeft hij dus zeker wel aanleg. Alleen is het de bedoeling dat hij tussen die oefeningen door ook nog goed blijft bewegen. Met lichtrijden houdt hij dat nu al best goed vol, maar met doorzitten zet hij zodra het moeilijker wordt (of als hij denkt dat het moeilijker wordt) zijn rug vast en dat moet er nog uit. Fijn dat jouw Weltmeyer zo heerlijk braaf en betrouwbaar is. Jouw paard staat volgens mij niet op paardenfokken.nl of wel? Ik was benieuwd naar zijn verder afstamming.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:35

Hij staat niet laag in de rang nee, ze kijken allemaal wel uit voor hem. Waarschijnlijk iets te ruw spelen. Hij staat bij 3 tinkers, een ijslander en een belg... Alle 'dressuurpaardjes' staan nog keurig op stal en komen eigenlijk nooit buiten.
Duncan zit nu ook in zn halstersloop-tijdperk. Deze week heeft hij er 3 stukgetrokken, steeds een schrikreactie.... Nu moet ik nieuwe gaan kopen... :D

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:05

Hij is dus momenteel wat baldadig!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:57

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:35

Lon: leuke foto's hoor. Toch nog goed gelukt ondanks het weer en dat Duncan niet zo snel zijn oren naar voren doet.

hondjewaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:52

Ik heb een merrie van Weltregent H gekocht. Zaterdag is ze op stal gekomen.
Ben nu wat op zoek naar informatie en kwam dit topic tegen.

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:01

Ik heb ook een weltmeyer afstammeling. Zijn vader is welltruhm. :)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:05

@Sussie85; inderdaad, je hebt helemaal gelijk.. dat is toch altijd een verrassing! :D
Ik stuur je even een pb.

@Lon: Leuke foto's hoor! :)

Hondjewaf en Lieke: Leuk.. hebben jullie ook foto's? Is de opa Weltmeyer of....?

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:28

Weltsieger heeft het gisteren zijn eerste oefencross gelopen en heeft het heel goed gedaan. Hij heeft de gehele tijd voorop gelopen, is nergens voor gestopt en heeft alles gesprongen waar pa hem voorzette. Pa heeft alleen een smalletje overgeslagen, omdat W dat nog nooit gedaan had. Hij trok ook na iedere hindernis meteen mooi door naar de volgende. Alleen voor mensen in de bosjes remde hij wat af. Dat komt ook omdat we in het bos altijd naar stap gaan als we mensen tegen komen. W vond het ook super leuk, dus misschien wordt het nog wel een echt crosspaard. Pa wilde mij er al mee de oefencross in sturen in Princenhage van het najaar. Dan moet hij wel een heel fijn gevoel gegeven hebben!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:30

oeh gaaf!! Ik probeer Duncan uberhaupt te leren een beetje te springen... Hij vindt t erg leuk, maar dendert ook gewoon overal doorheen. Maakt m echt niks uit. Binnenkort weer even vrijspringen :)

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:35

W snapte in het begin ook niets van het springen. Met in-uitjes rijden heeft hij dat geleerd. Voordeel daarbij is ook dat ze wel over de rug moeten springen om het te halen, dus dat leren ze dan ook meteen goed. Nu gebeurd het nog wel eens dat hij te veel naar voren springt en een balk meeneemt. Bij crosshindernissen doen ze dat niet omdat die veel massiever zijn, dus dan komen ze vanzelf meer omhoog.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:39

We hebben helaas maar materiaal voor 1 hindernis... :')

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:36

Dat schiet niet echt op dan....

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:19

hondjewaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:41

Ook van mijn merrie is de opa Weltmeyer. Heb nog geen foto's van haar, zal deze week wat foto's maken.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:34

Lieke, leuk paard! Qua lopen wel een Wetmeyer. Zo te zien speelt hij ook graag duikboot.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:48

Sussie; moet je niet altijd voorwaarts oplossen ipv stil zetten? :P

Lieke; heb je ook les met je zwarte? Wel een tof beest.

Ons W'tje is verleden jaar afgekeurd voor de sport. Zat er al aan te komen. Haar nu bijna 3 jarige zoon is gisteren rontgenologisch gekeurd (100% goed) en vandaag gecastreerd. Gaan we daar weer mee verder :)

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:54

Hij speelt inderdaad wel graag duikboot, maar wist niet dat dat typisch was :p
Ik heb spijtig genoeg geen les met hem (wel met andere paarden) , heb geen echte bak om in te rijden. En die is dus al heel de winter zo goed als onberijdbaar en dus kan ik ook niemand vragen. Spijtig genoeg ook geen trailer.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:12

Sjoert: klopt, en bij de meeste paarden werkt dat ook, maar bij deze werkt dat averechts. In de anderhalf jaar dat we hem hebben is dat wel gebleken. Hij gaat dan allen maar harder doorlopen terwijl de hulpen dan helemaal niet meer doorkomen: stuur en rem totaal afwezig. Zet je hem dan even stil door hem in een hoek tegen het schot aan te rijde. Dan land hij weer op aarde en is hij weer te rijden. Gelukkig is dat tegenwoordig (haast) nooit meer nodig. De bewuste wedstrijd was al weer een tijd geleden (begin oktober). Nu is hij alweer stukken verder in africhting.
Jammer dat jullie W'tje afgekeurd is voor de sport. Nu fokmerrie? Vond het wel een gaaf dier! Heb je foto's van haar zoon?
Lieke: jammer dat je geen les hebt? Het zou je denk ik wel een stuk verder helpen. Hopelijk weer wel als het beter weer wordt.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:45

Nu fokmerrie idd. Foto als 2 jarige staat in mijn profiel geloof ik :D

Pakt hij het bit vast of gooit hij zn tong er achter?

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:54

ik heb er zelf geen maar heb voor een stal wel een 5 jarige weltmeyer gereden. een ruin maar vrij laat gecastreerd en een erg dominant ventje. ook onder het zadel had ie best een pittig karakter. hij wilde opzich wel werken maar je moest eerst maar eens bewijzen dat je hem aan kon. hij kon wel goed bokken :+ hij had opzich een hele mooie maat en kon redeijk goed bewegen maar kwa karakter vond ik hem niet echt leuk. het was ook wel jammer dat hij zo laat gecastreerd was want hij reageerde ook heel heftig op andere paarden. als je met iemand anders in de bak reed rende hij het liefst continu achter die ander aan. verder vond ik het geen mooi paard om te zien. verdere afstamming weet ik niet.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:03

Sjoert: vind hem qua uiterlijk ook weer wel een Weltmeyer zo van de foto. In het echt ook?
Hij pakt(te) het bit vast en zet(te) verder ook alles vast. Ophoudinkjes kwamen dan ook echt niet meer door. Ben blij dat hij dat niet meer doet.