Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Vido schreef:Ik had een Jazz x Haarlem. Erg apart dier... Toen ik ging kijken had ik direct een klik met haar, onder het zadel was het voor mij een geweldig dier. Ze was 5 jaar.
Helaas pakte alles een beetje anders uit... Na een week stootte ze haar hoofd in de trailer, waarop zij besloot NOOOIT meer er in te gaan. Echt nooit meer. Na een paar dagen schakelde ik Petra Vlasblom in. Ook voor haar is mijn Jazz een studie-object geworden...
Na een week of 7 werden op het weiland naast haar paddock koeien losgelaten. In paniek sprong ze in het landhek, met haar achterbenen er in en trok haar pijpbeen aan flarden. We hebben haar geopereerd (thuis uiteraard) en na 4 maanden stalrust (!), kon ik weer gaan revalideren. Ik zette haar maar op pension.
Nog eens drie maanden later startte ik haar in het Z1, ze liep 214 punten.. Inmiddels beheerste ze de wissels en kon ik lezen en schrijven met haar. Mja, je wil dan toch ook op pad kunnen..
Dus weer aan de slag met Petra. De strategie was 'voeren op de trailer'. Misschien mede hierdoor kreeg ze een verstopping in haar darmen. Ze heeft 6 dagen en nachten gruwlijk geleden (ik bleef bij haar slapen en stond overdag voor de klas...). Toen uiteindelijk de verstopping wonder boven wonder toch oploste, heb ik haar als fokmerrie verkocht.
Eeuwig zonde voor de sport, maar het was echt niet te doen. Bovendien denk ik dat de complete paniek die ze had (die keer voor de koeien, maar wie weet waarvoor nog meer) letterlijk levensgevaarlijk. Stel je voor wat voor situatie het oplevert als dat gebeurd als je er op zit.
Nu heb ik nog niet eens verteld van haar angst om ergens onderdoor te gaan. Ze ging de poetsplaats niet op, durfde haar stal vaak niet in, de deur om de rijbak in te gaan was eng, enz. Moeilijk dier, uiteindelijk heb ik het opgegeven (na een jaar). Ze is nu fokmerrie, veel beter voor haar...
Dat zal het slimme zijn zeker?
Ben eigenlijk zelf ondertussen wel wat gek van Jazz afstammingen, jammer dat ze over het algemeen vrij duur zijn.
. Ik kon hem gewoon een halster aandoen en weer binnen zetten en hij keek me echt zo aan van: goh, mocht dat niet dan, nou lekker puh dan...
. Ik kon echt niet boos op hem zijn, hij zag er zo komisch uit. En dat terwijl ze de hele week gedwongen binnen hebben moeten staan, wat ze helemaal niet gewend zijn.
En van ons weer 2 tikken
.Ellen_vs schreef:Wij fokken thuis regelmatig met Jazz: een geweldige hengst!!!
Wat de nakomelingen betreft: geweldige mooie en werkwillige paarden mét karakter, wat ze toch nodig hebben wil je er verder mee komen in de sport (o.a. Parzival komt bij ons vandaan).
Nu is dat karakter bij veel ruiters een probleem, de paarden zien alles en wanneer je hier niet mee om kunt gaan is een Jazz, naar mijn mening, niet het geschikte paard. Vooral niet als je weinig ervaring hebt.
Denk je dit wel te kunnen, dan zijn Jazz-nakomelingen de beste paarden die je kunt hebben. Ze zijn echt super om te rijden dan.
Zorg voor een goede en ervaren begeleider, dan komt het wel goed.
Als een
Jazz je vertrouwt doet hij alles voor je!!
Succes!!!

Vooral wanneer je hem los gooit houd die hele schijngevechten met de bakrand. Ernaar slaan, happen en steigeren... dan met je staart op vlaggenmaststand weg rennen... alsof hij iets ziet wat ik niet zie 
Hij kan wel wat heet aanvoelen, maar er komt enkel een bok wanneer je hem op sommige momenten op z'n punten zet... Jazzjes hebben imo een erg uitgesproken mening
en dat laten ze vaak wel weten... maar op de momenten dat hij het wel met me eens is, lijkt het net alsof hij geheel uit zichzelf rijd. En is hij met twee pinken te sturen
heel appart om ermee te werken 
. Ongeveer een jaar later heb ik het weer opgepakt. Toen ook wel wat problemen gehad, maar met veel geduld en vertrouwen is het goed gekomen.
. Ik ben van mening dat elk paard wel iets bijzonders heeft, maar een Jazz heeft voor mij net altijd een beetje extra. Het zijn echt persoonlijkheden.

[/ Jolienn schreef:Iedereen die zegt dat Jazz een slecht karakter doorgeeft is fout bezig. Hij geeft écht karakter door, het zijn hele typische beestjes. Ze zijn heel erg slim, maar slecht, nee absoluut niet. Onder een slecht karakter versta ik gemeen enz. Dit heeft Jazz niet en geeft t dus ook niet door. Jazzen zijn geen valse paarden oid. Het zijn schatten van beesten. Op stal zijn ze super, maar onder het zadel oh zo lastig..
maar ik ben vorige week gaan kijken naar een ferro omdat die dichter was, maar daar heb ik gewoon geen foto van genomen want dat was een ramp :s De eigenaar wou die voor ons laten draven en die sloeg echt met zijn achterbenen zijdelings :s
Beezietje schreef:Nee heb geen twijfels meermaar ik ben vorige week gaan kijken naar een ferro omdat die dichter was, maar daar heb ik gewoon geen foto van genomen want dat was een ramp :s De eigenaar wou die voor ons laten draven en die sloeg echt met zijn achterbenen zijdelings :s
Maar ik heb nu zo weinig tijd om te gaan. En ik zou misschien toch liever eens gaan kijken naar 1 die zadelmak is. Dat raadde men lesgever ook aan. Stel je voor dat die ook heel moeilijk is onder het zadel als sommige hier wel vertellen, dan is dat wel spijtig é.