Nakomelingen van Haarlem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rochiril

Re: Nakomelingen van Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:36

Ik rij er een. Haarlem x Armstrong, op zich een braaf paard, maar met een ijzeren wil. Zal ook koste wat kost over de hindernis heen willen. zelfs als dat betekent dat we een beetje te vroeg afzetten Tong uitsteken
Afbeelding
Het is echter wel een merrie die ik nooit helemaal zal begrijpen, de ene dag prettig te rijden en de andere dag geen land mee te bezeilen. Het houdt er wel de spanning in Knipoog

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:38

oh dus geen echt haarlem karakter zo te horen
de mijn springt ook altijd eigenlijk ook te vroeg of te laat.
maar is toch wel vrij makkelijk en zo te horen andere haarlems ook maar deze dus niet helemaal

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:46

Springen kan ze, ze is beter dan de ruiter momenteel en redt me wel vaker. Als ik rustig blijf zitten, klopt de afstand bijna altijd. Alleen na de hindernis komt de vaart erin, een echt heethoofd. Dressuurmatig erg moeilijk, na 5 jaar is de aanleuning meestal nog hopeloos, het is gewoon hoe haar jasje waait. Het is meestal een beetje op een compromis gooien met haar, wil je nog enigszins kunnen rijden. Hoe erg het ook klinkt, schijnt dat de enige methode te zijn. eigen willetje (tis ook een merrie Tong uitsteken )

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 21:49

Gaaf paard, mooi zon wit hoofd!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:09

viewtopic.php?f=12&t=690630

is mooi :d die man lenen wij altijd de trailer van, dus ga hem waarschijnlijk in het echt even bekijken haha

Hozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:52

Ik heb ook een Haarlem x Naturel. Het is een merrie van 8 jaar oud. Echt een dametje die snel beledigd kan zijn en een hele eigen mening. Maar over het algemeen is ze wel fijn te rijden en kan uiteraard goed springen. Ze is ook veelzijdig, ik doe dressuur en springen, maar ik ben afgelopen seizoen begonnen met crosstrainingen en dat pakt ze ook goed op.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 19:32

Heb je foto's Hozie?

R_Maryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:13

Hee lfj,
je maakt trouwens wel mooie foto's, heb je site net bekeken Knipoog . wat voor camera heb je? ben ook wel geinteresseerd in het fotograferen. Haha! groetjes

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:25

Ik ben mijn 3-jarige Haarlem dochter aan het beleren. Ik heb haar als twenter gekocht.
Ze is donkerbruin, met een wit blesje en 1 wit achtervoetje Lachen
Ze is momenteel ong 1.65 schat ik.

In het werk is ze erg braaf, bokt zelden en leert snel.
Ook wanneer ze iets "engs" ziet, maakt ze zich niet snel druk, ze gaat wel snurken, maar loopt er toch braaf voorbij. Of ze stopt even om alles te bekijken.
Ze is eigenlijk erg nieuwsgierig, en cool in d'er hoofd.
Ik verwacht weinig problemen met het inrijden.

Haar papier is Haarlem x Variant

Voor foto's (al wat oud) zie ook mijn profiel Lachen

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 23:14

@ Eefken, je ziet het gewoon! dat het een haarlem is.
En dat snurken...haha dat doet Natas constant als ze iets engs ziet, erg grappig!

@ Roos_Marijn, ik gebruik de digitale spiegelreflex Olympus E500

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:26

Ik zal eens even een van mijn pensionklanten dit topic laten lezen! Die heeft ook een Haarlem. In dit geval geen zwarte en een vrij luxe type. Rijdt er nu Z1 dressuur mee. Heeft daarvoor M gesprongen.Ze zal het vast leuk vinden om foto's te plaatsen en mee te kletsen met al die Haarlem fans!

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:27

Wonder is inderdaad helemaal d'er papa Lachen
Ik zal binnenkort nog eens wat foto's maken, want het dat is echt al te lang geleden Knipoog

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:59

Narco noemen wij altijd een held op sokken Haha!
Hij heeft best een dominant karakter maar is ook snel onder de indruk, met rijden doet hij altijd erg zijn best maar wil wel eerlijk gereden worden. Nu het wat kouder wordt wil hij nog wel eens fris zijn met rijden, dan doe ik hem even aan de longe van te voren en gaat hij daarna gewoon braaf aan het werk.
Hij heeft echt het hoofd van zijn vader vind ik, zal eens kijken of ik een foto van zijn hoofd heb..

Afbeelding

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:41

Ik vind dat jouw Narco wel wat wegheeft van Wonder, behalve zijn staart dan... Die van Wonder is echt superdun... Volgens de fokker heeft er een hond in gehangen toen ze jaarling was. Ik weet niet of het waar is, maar hij groeit niet echt bij...

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 15:59

aerdenhout1 schreef:
Ik zal eens even een van mijn pensionklanten dit topic laten lezen! Die heeft ook een Haarlem. In dit geval geen zwarte en een vrij luxe type. Rijdt er nu Z1 dressuur mee. Heeft daarvoor M gesprongen.Ze zal het vast leuk vinden om foto's te plaatsen en mee te kletsen met al die Haarlem fans!

leuk Lachen

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:25

Toch wel grappig hoor...al die overeenkomsten.

Mia snurkt al als je haar van de wei naar de stal brengt.
En helaas, maar ook haar staart is superdun. Zelfs de DA zag het en maakte er een opmerking over.

mariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:08

Wat een herkenbaarheid! Ik heb ook een Haarlem, een 11-jarige ruin (Haarlem x B. Raimond x Amor).

Nozem springt ook altijd! Als jong paard sprong hij ook regelmatig de wei uit (hij was heel bang om alleen achter te blijven en als zijn maatje dan per ongeluk eens eerst uit de wei werd gehaald..) Ook als hij in de bak liep met een hindernis erin ging hij er zelf overheen springen..

Nozem is ook heel dominant. Hij staat sinds drie jaar op een pensionstal en helaas moet hij alleen in de wei omdat hij alle andere paarden weg jaagt. (En dat ook de hele dag blijft doen Duivel ) Toen hij nog thuis stond samen met zijn zus, was zijn zus de baas en was er nooit een probleem.

Bij het rijden valt het niet altijd mee. Toen hij nog jong was (en niet zo heel fanatiek werd gereden) was hij heel looplustig en fijn te rijden, nu is hij vaak wat lui. Ik rijd M1 dressuur en B- springen met hem.

Jammergenoeg is mijn Haarlem niet zo onverschrokken als die van de meesten hierboven. Nozem vindt bijna alles eng. Hij probeert ook heel veel uit hoor, maar het angstige zit er gewoon in. Hij staat regelmatig te bibberen op stal.. De moed om dat eruit te krijgen heb ik maar opgegeven. Het is gewoon een kwestie van 'er mee omgaan' geworden...

En dan nog even het uiterlijk: donkerbruin met een kolletje en twee witte kroonrandjes. Hij lijkt behoorlijk op zijn half-broers en zussen!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 12:19

Natas dr staart is vrij dik!
Afbeelding
Enige foto waar je het een beetje ziet Nagelbijten / Gniffelen

@ Mariska: ik lees heel veel overeenkomsten! Alleen hij is een stuk lichter dan de meeste Haarlems

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:28

Ja, het is wel leuk om te lezen dat er in de meesten toch een echt "Haarlem karakter" in zit.

Nog vergeten te vertellen dat Narco idd ook erg goed kan springen, ik heb 1 keer met hem gesprongen en toen gaf hij best fijne sprongen weg. Bij gebrek aan hindernissen bij ons op stal komt er niet echt wat van dat springen Haha! en doordat er eigenlijk alleen dressuur en recreatie ruiters op stal staan wordt je ook niet aangestoken met het "springvirus".
Bij zijn vorige eigenaar is Narco in een half jaar tijd 2x uit de paddock gesprongen, bij mij blijft hij er tot nu toe nog gewoon in staan gelukkig.

Op de manege waar ik vroeger reed stond ook een Haarlem merrie in pension, Lucky Lady heette ze, toen net zadelmak (dus een tijd geleden want als ze nog leeft is ze nu 13). Dat was ook wel een karakter paard en kon ontzettend goed springen. Het was een grote donkerbruine met een smalle bles. Zij is ook wel eens uit het land gesprongen terug naar stal.

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:43

Nog even 2 foto's van Narco:

Afbeelding

Afbeelding

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:45

Ik heb nog niet durven springen met Mia, maar misschien dat ooit iemand dat voor me wil doen.

Narco heeft ook al zo'n mooie dikke staart....*snik*

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:36

Dat springen moet ik met Wonder dan ook maar eens proberen (vrijspringen dan wel, want ze is nog niet ingereden) Lachen Ze is gelukkig nog niet uit de wei gesprongen.

Dat snurken doet ze idd ook elke keer als we van stal naar wei of omgekeerd gaan; maar ze staat nu ook nog maar 3 weken op een pensionstal, om haar verder door te trainen. Op deze stal is vrij veel bedrijvigheid, en dat vind ik wel goed voor haar Lachen

De kweker vertelde ons dat ze altijd heeft samen gestaan met andere leeftijdgenootjes. Ze zou erg sociaal zijn. Maar bij onze paarden is ze ook "baas" hoor.

Dat "rattestaartje" vind ik ook erg jammer... Maar ik denk niet dat het nog goed gaat komen. Ze draagt hem gelukkig wel een beetje, zo valt het minder op.
Verder herken ik bij sommige van jullie paarden ook die uitstekende zitbeenderen, dat heeft zij ook Lachen

Barrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:54

Leuk, een topic over Haarlem! Ik vind het altijd leuk om verhalen over Haarlem-nakomelingen te lezen. De eigenares van de stal waar mijn paard staat (aerdenhout1) zei al kort iets over mijn Haarlem en ik wil uiteraard wel wat vertellen over hem Knipoog!

Billy (Haarlem x Rex Magna XX) is 13 jaar. Hij is in tegenstelling tot vrijwel alle andere paarden in dit topic gewoon bruin en niet zwart of donkerbruin. Hij is erg luxe gebouwd, waardoor hij vaak kleiner toont dan hij is (namelijk 1.67 m). Op zich vind ik dat prima, want ik ben zelf ook niet al te groot Haha!.
Qua karakter is het echt een topper: hij is zeer sociaal tegenover mensen en andere paarden, is dol op spelen en knuffelen. Tijdens het rijden staat hij liever een uur theekransje te houden met mensen in of buiten de baan dan dat er gewerkt wordt. Hij is soms wel wat schrikkerig/kijkerig, maar is goed te overtuigen dat het allemaal best meevalt Knipoog. En ik vind het altijd wel leuk als hij wat fris is; hij blijft toch altijd goed te controleren.
Buiten (op straat, in het bos of de duinen) is hij meestal lekker pittig, maar wel heel betrouwbaar. Ik kan in mijn eentje probleemloos overal naartoe met hem.
Wat betreft springen: hij probeert altijd elke hindernis te springen. Ik spring alleen erg weinig met hem, omdat ik het zelf niet zo leuk vind. Maar als ik een keertje spring, gaan wij zo over 1.40 m heen. En dat terwijl ik er zelf barweinig van kan Haha!.
In de dressuur is het ook een fijn paard; dit doe ik vooral met heb (afgewisseld met buitenritten e.d.). Tot en met de M1 vlogen wij alle klassen door; in de M2 ging het goed, maar al iets minder snel. Helaas lopen we nu vast in de Z1... Wij hebben inmiddels wel wat winstpunten, maar het kost wel heel veel moeite en vooral ook veel geduld.
Op wedstrijd is hij ook altijd erg gemakkelijk. Waar we ook heengaan, hij vindt het prachtig en kijkt zijn ogen uit. En in de omgang is hij op zo'n plek net als thuis, dat is lekker makkelijk Knipoog. Verder loopt hij als een schaapje de trailer in en uit. Zo ga je nog eens makkelijk op stap met je paard Knipoog.

En hier natuurlijk wat foto's:
Afbeelding Afbeelding

Hier wat rijfoto's (deze zijn alweer iets ouder):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En wat recentere, kleine foto's (helaas waren ze wat bewogen en wat donker...):
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verder staan er in mijn profiel nog genoeg andere foto's van hem Knipoog.

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:01

Hallo, ik rijd sinds augustus ook een Haarlem nakomeling.
Het is een 4 jarige donkerbruine ( bijna zwart) merrie.
Heel braaf en eerlijk. In januari hoop ik haar te gaan starten.
Tot nu toe pakt ze het allemaal erg makkelijk op. Een superbeest.
Ze komt uit een balzflug merrie. Ze lijkt veel op haarlem nakomeling die hier gepost zijn. Ze heeft een klein kolletje en een witvoetje links achter.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 17:27

meisje333 schreef:
Nog even 2 foto's van Narco:

Afbeelding

Zo ik keek even snel, en ik dacht zo dat het Natasja was Haha! (al heeft Natasja dan een bles)