Wie kent de hengst Ixion??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

michele

Re: Wie kent de hengst Ixion??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 07:01

HEy inno, wat leuk ik ken jou merrie wel en heb haar ook een tijdje gereden. Het was het eerste paard van een vriend van mij Haha!

Inno1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:25

Ik heb hier de info die ik had gekregen over ixion X
Er staat ook een foto bij, maar die krijg ik er denk ik niet op, want die is heel slecht.

Ixion x

Afstamming
De schimmelhengst Ixion x is een rechtstreekse zoon van de beroemde, uit Frankrijk afkomstige en in Duitsland goedgekeurde sportpaardenleverancier Inschallah x. Op verschillende manieren komen we Inschallah tegen in de pedigrees van sportpaarden, onder andere via zijn zoon Oldenburg, die een aantal goede sportpaarden heeft nagelaten waaronder San Patrignano Jessica (Franke Sloothaak) en Zucarlos (Jay Hayes). In Nederland voert ook de hengst Goodlord via de moeder het bloed van Oldenburg-Inschallah. Van de dressuurhengst Lafitte II is Inschallah de moedersvader, en de Anglo-Arabische volbloedhengst Cacir x, vader van onder andere de NRPS-hengst Chico, heeft dezelfde moeder als Inschallah x. In de moederlijn treffen we de naam Nithard, een hengst die een onmiskenbaar stempel heeft gedrukt op de Anglo-fokkerij, mede doordat een aantal hengsten op hem is ingeteeld. Zelf heeft Nithard met succes op de renbaan gelopen, waarna hij werd ingezet in de fokkerij en tientallen goedgekeurde zonen, kleinzonen en achterkleinzonen heeft nagelaten. Daarnaast is een groot aantal dochters van Nithard aangehouden voor de fokkerij. Bekend zijn Nithard's zonen Calypso, Pancho II en de sporthengst Samuel, welke laatste op zijn beurt goede springpaarden heeft voortgebracht; de kleinzonen Hadj A en Et Hop, die van grote invloed zijn op de Selle Français fokkerij en springpaardenvererver Quick Star, een zoon van Galoubet A uit een Nithard-dochter.

Eigen prestaties
Ixion x heeft Z-dressuur gelopen en in de klasse M gesprongen. Naar aanleiding van de prestaties van zijn nakomelingen heeft de hengst in 1997 het predikaat prestatie-fok gekregen.

Nafok
Ixion is zowel bij NRPS als KWPN veelvuldig ingezet voor de fokkerij van prestatiepaarden. Veel kinderen van Ixion x tonen, naast een sterk en eigenzinnig karakter, een onmiskenbare aanleg voor de spring- en eventingsport, en bereiken daarin, mede door hun vechterskarakter, goede resultaten. Een bekende dochter is Naughty Shirley, die in 1994 NBVR-kampioen SGW in de Z-klasse was onder Annemarie van Merkestijn en ook in Boekelo is gestart. (HEB JE HET AL NAGEKEKEN!!!!!!!!!!) Andere voorbeelden: springamazone Stefanie Luning heeft op landelijk en nationaal niveau diverse successen geboekt met verschillende zonen en dochters van Ixion. Een 13-jarige Ixion-dochter is door Chantal Megchelenbrink in één seizoen naar de klasse Z-SGW gereden. De merrie Impala (Ixion x x Ronald) was in 1997 Nationaal kampioen Bestgaand Rijpaard kleine maat van het NRPS. Eind 1999 werd een dochter van Ixion Overijssels KNF-kampioen SGW in de klasse M onder Berend Kroese. Ook in de samengestelde mensport zijn jonge Ixions actief: de vierspanrijder Mark Weusthof heeft er drie.

en de volgende bladzijde.

IXION x prest.fok

Fantaisiste x
Israël x
Lonlaine x
Inschallah x
330440468 Olds
Nithard x
Resanna x
Infante x

Nantallah xx
Ishan xx BB 2052
Signal Hill xx
Ishali xx
BB 1854
Paturion xx
Herli xx
La Presse xx

AA STB 83*2, geb. 24-05-1980, stm. 1.65 m, schimmel
Percentage Arabisch bloed: 17,80%

=================================================
stap draf galop dress. vr.spr. parc.spr. steeple kar gedr. alg.i¬ndr.
V V G O V G G V O V
=================================================
Afstammelingenonderzoek positief afgerond.

Definitief goedgekeurd i.v.m. leeftijd en predikaat.

Sportprestaties:
Z-dressuur
M-springen

Fokker/eigenaar : H. van Dam, Meerweg 1A, 9312 TC NIETAP
Dekstation : Zie eigenaar

Hij had voor zijn gedrag een onvoldoende, dus dat zal die dan ook wel aan zn nafok hebben gegeven Koe
Hij had voor dressuurproef ook een onvoldoende, maar hij heeft toch Z dressuur gelopen, was vast een rapport van in zn jonge jaren Vork

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes Tamara

MeissieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:01

Hoi,

Ik heb een ixion-pony gehad. Het was een lastpak, en had af en toe zijn streken. Maar een super beest, hij deed alles voor mij. En daardoor heb ik veel gewonnen, 2x reserve kampioen van Overijssel (dressuur en sgw), overijssels kampioen dressuur, 5e plek Hippiade dressuur en diverse grote dressuur/spring/sgw wedstrijden gewonnen. Ik heb 4 jaar geleden verkocht ivm overstap na de paarden. Maar mis hem best wel. Het was een super beest! Doorzetten en zijn vertrouwen winnen dan worden jullie vast een top combinatie!

Groetjes Rianneke

TemptationV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:31

even off topic:

heey rianneke, ik heb die lieve geweldige pony van jou gekocht!! ik heb hem nog steeds!! en zal hem nooit verkopen!

TemptationV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:30

nou mijn pony is ook van ixion x, ik vind het echt een super fijne pony, wel inderdaad heel eigenwijs etc. maar echt een super diertje!!

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:11

wij hadden ook een paard van ixion .
die springt nu bij albert zoer . :Y)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:53

Wij hebben een kleine bloederige donkerbruine merrie van Ixion op stal gehad. Het was een hele aparte, eigenzinnige en eenkennige merrie. Ze heeft bij ons in het Z springen gelopen.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:43

Ik heb ook een paard van Ixion x (Yasja Postille).
Mata Hari heet ze :D.
echt net zo'm druktemaker!
en pittig diertje, maar wel super lief.

ik vind het wel grappig om te zien wat voor nakomelingen Ixion x gehad heeft.
allemaal familie van myn paardje haha :P

heeft iemand toevallig een foto van Ixion x? :)
ik zou wel is willen weten hoe die er uitziet, of myn paard er een beetje op lykt.
maar dat denk ik niet. want Mata Hari is geen schimmel :P

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:52

Hoi!

Mijn schimmelruin in mijn profiel is van Ixion.
Ben echt hartstikke gek op hem, maar die onvoldoende in gedrag heeft hij helaas van zijn vader meegekregen... :P

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:44

Slotje. Topic is 3 jaar oud.