Nakomelingen Rhodium?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sunnymay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:39

Momenteel heeft mijn merrie (wordt in juni 2 jaar) problemen met geduld bewaren voordat ze in de paddok mag. Ze is niet meer te houden en breekt dan soms wel eens los. Ze gaat soms flink stijgeren en draait dan daarin om, zodat je haar niet meer aan de lijn kan houden als ze gekeerd van je afdraaid. Ik denk dat ik eerdaags maar een slipkettinkje moet gaan gebruiken... (al ben ik daar geen voorstander van).

Ze is erg schrikkerig voor de stomste dingen. Mijn vader moet haar overdag in de paddok zetten (ik zelf in het weekend), maar hij heeft versleten knieen. Ookal is hij een grote sterke man, ook hij kan haar niet houden en vindt het niet meer lollig haar in de paddok te moeten zetten. Soms is dit gedrag een paar dagen achter elkaar en een andere dag is ze weer heel braaf.

Uit de paddok halen vergt weinig problemen. Enkele keer is ze nog wat bangig als er iets wappert als ze terug naar stal loopt, maar haar energie is ze kwijt.

Verder is ze heel lief en braaf op stal. Een knuffel en trapt niet. Ze blijft super netjes stil staan op stal tijdens toilleteren en poetsen. Zelfs haar oortjes kan je knippen....

Ze gaat er elke dag zeker 3 tot 4 uur uit (in de paddok). (bij mooi weer zelfs langer of op het gras).
Ik denk dat ik haar maar wat minder biks ga geven. Al hoewel ze dat wel nodig heeft om te groeien....

Zijn er meerdere met een Rhodium afstammeling met dit probleem?

Amarie

Re: Nakomelingen Rhodium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:46

Nee zoals je hebt kunnen lezen heb ik eerder het tegenover gestelde.
Nu ben ik wel veel met haar bezig geweest en als ze iets alleen moet doen (ojee tonnetjes in de bak en ik ben helemaal alleen), dan is ze even afwachtend maar binnen hele korte tijd staat ze er met haar neus bij om nu toch eens naar die rare dingen te kijken, kappen en bijten.

Misschien kun je ook eens een beetje met haar oefenen. Een paar brokjes op zak, die met grote regelmaat geven en uit proberen maar.
Ik kan niets meer bedenken wat ik nog met haar kan oefenen, heb al de raarste dingen geprobeerd (vlaggen, tonnen, paraplu, parasol, plastic zakken, harde geluiden, een half lekke rubberen opblaasboot, ballen, reclameborden etc.)
Ze loopt overal overheen, onderdoor en je moet zelfs oppassen dat ze je na een keer niet voorgaat (en dat allemaal voor een paar brokjes)

sunnymay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:56

Ik moet inderdaad wat meer met haar oefenen denk ik. Ik ben denk te teer voor haar. Ze moet nog 2 worden en hoort eigenlijk nog lekker in de opfok te staan, dus vandaar dat ik wat voorzichtiger ben met te veel van haar vragen.
Als ze alleen komt te staan in de paddok, wordt ze ook helemaal hyper. Laatst was ze dwars door het draad gelopen, gek beest....
Zal maar even zo'n flinke zak met bikkels (van die paardensnoepjes) kopen en haar veel belonen.
Ze staat op stal naast mijn wedstrijd paard en die is volwassen aan het worden en heeft soms wat minder zin in haar puber gedrag. Dan zou je denken dat mijn jonge ding een beetje een voorbeeld aan mijn wedstrijd paard zou nemen, maar het tegendeel... Het zijn wel dikke maatjes van elkaar.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:57

Westenwind kan ook alles eng vinden! Er staan bij ons voor de opening van stal balen kuilgras.. met folie eromheen.. wapper wapper.. aaahhh snel naar achteren lopen.. Ok ik denk dan gaan we toch naar achteren (omgekeerde psychologie toch ) nou.. hij keert het nog een keer om hoor
Bij de paddock wacht hij wel netjes en ik heb hem ook heel duidelijk HALT aangeleerd. De laatste tijd wil hij sneller voor me uit lopen op de terugweg en dan gooi ik 'm'n hand omhoog en zeg ik het keihard. Als hij dan nog niet luistert zwiep ik de longeerzweep voor hem langs (met een halve hand heb ze vol met lijn )

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:16

hierbij dan de foto's van Beppies aka amarie!!!

Womara met de paraplu

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft ook precies zo'n zelfde soort rug en kont!!

Amarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:52

Over wiens kont en rug heb jij het eigenlijk. !!!!!!!!!

Nog bedankt voor het plaatsen..

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:00

over die van Westenwind en die van Womara
De foto's van Wes staan in een ander topic (link staat ook op de eerste pagina)

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:07

No ja zoals ik al eerder verteld heb, is mijn Rhodium echt een lieverd. natuurlijk is ze soms druk en vervelend, maar ze is twee.
Ze is heel gehoorzaam, ik kan haar stal open laten staan, maar ze loopt er niet uit. In de gang hetzelfde.

De papaplu test had Zita kunnen zijn. Die loopt er ook zo op af. Ik heb ook wel eens toen het heel hard waaide een longeerzweep in het hek gebonden met daaraan een plastic zak. Na nog geen twee minuten stond ze erbij. Even kijken wat het is!!!

De meeste Rhodiums zijn inderdaad wel hetzelfde gebouwd.

Nu wat anders? Hebben jullie ervaring met Rhodiums en OC(D). Er staat er 1 op marktplaats te koop met OCD en mijn vriendin ging bij een drie-jarige kijken en die had het ook! Hebben jullie er al meer over gehoord?

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:48

Ik heb er nog niet van gehoord (OC D), maar ik zal eens rond vragen. Maar er lopen genoeg top hengsten rond die OC D vererven, maar waarvan het niet officieel naar buiten wordt gebracht, om schande te voorkomen. Heel vervelend als je nu net degene bent die een paard met OC D hebt, maar tegenwoordig kunnen ze dat toch goed verhelpen?

Ik wil mijn merrie in het najaar PROK laten keuren. Dan kan je het toch al zien? Liefst niet natuurlijk!

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:51

Super stoer trouwens die foto's met een paraplu! Is een uitdaging om dit ook bij mijn paardje uit te proberen....

Het is jammer dat ik haar niet van begin af aan heb. Ik heb haar pas sinds januari 2006, misschien mist ze wat opvoeding??

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:56

@ Sunnymay

Maar hoe heeft ze voor die tijd gestaan? In een groep of ook alleen? En hoeveel voer jij haar? Omdat je zei dat je misschien wat minder moet voeren. Zita krijgt echt onzettend veel ruwvoer. Heel de dag kan ze hooi of kuil eten en daarbij krijgt ze nog wat biks.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:52

Zo gisteren Womara weggebracht om zadelmak te laten maken.
Had diverse hulptroepen ingeschakeld, want ondanks dat ik veel met haar gedaan heb, was ik met name door het weer aan het oefen met laden nog niet gekomen.

Toen we haar afgelopen november uit de groep gehaald hebben, heeft ze Sedasan gekregen, omdat we geen risico's wilden lopen. Ze ging toen heel braaf voor de trailer staan maar verdomde het om verder nog 1 pas te doen, met een groot pak stro en de trekker hebben we haar toen geladen. Klinkt raar maar het was volkomen paard vriendelijk en geen kans op verwondingen.

Maar goed ik gisteren aan de slag met mijn zakken vol met lijmmiddel (brokjes) en verhip jongens, na 1 keer een pasje terug liep ze zo de trailer op. Haar goed vastgezet met 2 touwen en rijden maar. De klep half gesloten en ik er in mijn eigen auto achteraan om ze in de gaten te houden.
Ze stond heel rustig, geen vuiltje aan de lucht. Op het zadelmak adres aangekomen bleek ze kletsnat te zijn (arme Womara), ze had zich (heel begrijpelijk) toch wel wat druk gemaakt.

Eraf koste toch wel een beetje moeite, eng was het hoor, achteruit en dan ook nog naar beneden. Maar na een minuutje stond ze veilig buiten.
Ze ziet een vreemd terrein, andere paarden, dus brullen jongens en mezelf lekker mooi maken. Mooi dat ze was (ondanks dat ze zo bezweet was) ze leek alleen wel 50 kilo lichter (nu al, dat wordt wat).

Eenmaal op stal, was ze best even onrustig, draaien kappen en roepen. Maar dat mag best voor zo'n jonkie het is toch een hele ervaring voor haar.
In de loop van de week ga ik even kijken hoe het gaat.

Moet zeggen best saai op stal zonder de benjamin, maar hopelijk is ze over een paar weekjes weer terug.
Ik hou jullie op de hoogte.......

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 07:10

Heej Amarie, gelukkig is het allemaal goed gegaan! Maar hoe doen jullie dat dan met de trekker en een baal stro?
Nou de merrie genaamd Wonderfull is ook bij ons aangekomen. Ze was heel rustig en erg knuffelig.. Piet had haar dezelfe dag nog even gelongeerd en de dag erna gingen we hangen. Bij het poetsen stond ze best wel onrustig en liep ze te slingeren met haar hoofd.. Met opzadelen was ze nog onrustiger en toen ik stond te wachten op de longeerlijn wilde mevrouw graag even weglopen Dat pikte ik niet en liet ik haar achterwaarts gaan.. Ze was volgens mij al nijdig op me toen ze der stal uit kwam Ze stuifde hardachteruit en gewoon door haarzelf Nou Piet gelongeerd, ik de bak in overgepakt aansingelen wandel, wandel.. Jemig wat was ze sterk! Ze gaf me nog een kaakstoot Nou Piet ging hangen madam moest toch wel snel gaan lopen want ze vond het maar niks! Ze liep te schudden met haar hoofd, en wilde mij omver lopen... Pooeehhh ik bleef echt tot 10 tellen!!! Madam was gewoon nijdig en bang.. Dat liet ze ook merken.. Maarja ik begrijp het volledig Ze is op een nieuwe stal en er staan ineens 2 vreemde mensen om haar heen!! (Ik had 1 keer geholpen bij de eigenaar thuis en Piet had ook al 3 keer gehangen)
Vanavond ga ik maar even poetsen zodat ze ook wat meer aan mij kan wennen

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:11

De trekker en een baal stro, het werkt echt super.
Je zegt de trailer tussen de schuifdeuren met de open klep binnen.
Naast de klep twee grote balen stro.
Op het voording (weet nooit hoe dat heet) van de trekker ook een grote baal stro, met de trekker rustig naar het paard toe rijden en met de baal stro heel heel heel zachtje duwen.
Ik kan je zeggen ik heb al op veel manieren een paard op de trailer gezet maar nog nooit zo, maar met een verdoofd jong paard is dit echt de oplossing, geen vechten helemaal niets.
De opfokker heeft dit een tijd geleden bedacht, hij was het naast de klep terecht komen, mensen met verwondingen en paarden vol stress en schrik zat.
Het klink raar maar het werkt.
Dit is natuurlijk geen oplossing voor een paard dat steeds niet wil laden, maar nogmaals voor een verdoofd jong paard werkt het super.

Ik ga nog even niet kijken bij het zadelmak maken, ik ben bang dat als ze me ziet dat ze dan alleen maar mijn aandacht wil (ja veel oefenen met rare dingen en een band opbouwen kan ook wel eens nadelen met zich meebrengen), ik weet het niet hoor, het kan meevallen maar ik durf het niet te gokken.
Womara is echt zo'n tiepje van ik krijg bij jou mijn zin niet dan snel naar het vrouwtje. Nogmaals ik kan er helemaal naast zitten. Als ik het uit kan houden ga ik donderdagmiddag kijken, misschien woensdag. Nee ik probeer donderdag. Het zal aan aan mijn uithoudingsvermogen liggen.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:53

ooow op die manier! Dus eigenlijk schuif je die baal achter de kont? En dan 2 aan de zijkant? Dat kan inderdaad best een goede zijn!
Anders bel je gewoon van te voren en zorgen ze dat ze al bezig zijn, en dan ga je stiekem toekijken Verkleed je je toch als zwarte piet Ze schrikt toch niet haha

Amarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:27

Schrikken zal ze niet snel doen, alhoewel ze werd heel klein toen ze daar door de manegebak moest. Eventjes maar hoor, daarna was het hoofd erop en rond blieken,maar ze werd toch even heel klein. Heb voor morgen mijn dag zo vol zitten dat ik niet kan gaan kijken, dus het wordt donderdag op zijn vroegst

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:35

In opdracht van fokker, gaf ik haar 2x per dag 3/4 biks. En zowieso onbeperkt hooi...
Nu geef ik minder krachtvoer.

Ze is opgegroeid in kudde verband. Een 4 jarige bij mij,, die steekt haar een beetje aan. Maar het komt wel goed! Even wat meer aandacht aan dat soort dingen bestedden. Was veel bezig met verzorgingen (poetsen, voetjes geven, hoefsmid, toilleteren, etc.) Heb er pas 3 maanden... Straks buiten wandelen...

Kan niet wachten tot het inrijden zo ver is!

Veel plezier met de ontgroening! Spannend hoor! Straks zelf erop....

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:38

Amarie schreef:
Schrikken zal ze niet snel doen, alhoewel ze werd heel klein toen ze daar door de manegebak moest. Eventjes maar hoor, daarna was het hoofd erop en rond blieken,maar ze werd toch even heel klein. Heb voor morgen mijn dag zo vol zitten dat ik niet kan gaan kijken, dus het wordt donderdag op zijn vroegst
Westenwind was gisteren ook even 1,60 ipv 1,73!! Ik wilde langs de balen wandelen langs de deuren.. Toen liepen we richting m'n auto en ooooww die is zo mooi lichtblauw dattie achter me wegdook en flink gebukt stond met z'n benen uit elkaar! Ik lachte me rot!!!
Met longeren is hij nu zo braaf en ik mag een longeersingel op gaan doen
Wonderfull was gisteren ook weer wat braver en Piet heeft zelf rechtop gezeten! Ze was in het begin weer wat onwennig maar gelukkig werd het al beter naarmate te minuutjes verstreken

Amarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:50

Ojee, toch nog even tijd over dus maar snel op bokt. Ik ga er vandaag niet naar toe maar heb de gulden middenweg gekozen. Ga straks bellen hoe het ermee gaat en hoop dan voor morgen iets af te kunnen spreken. Jullie horen het nog

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:43

vandaag ga je erheen toch?? Veel knuffelplezier

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:50

Ik ben niet geweest maar wel gebeld.
Ze vinden haar een bloedpaardje en erg wakker . Ze heeft al een paar keer aan de stalmolen gelopen en zouden haar vandaag longeren. Heb uitgelegd dat ze dat echt al kan en inderdaad heel brutaal overkomt , maar heel erg braaf is.
Ze geven me daar ook wel gelijk in maar willen het rustig aan doen, nu heb ik dat ook liever dan dat ze haar overvallen want daar ik is het geen typje voor.
Dus ben ik er nog niet geweest. Ik ga pas als ze er een keer opgezeten hebben, even afwachten dus nog....

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:02

Wat jammer dat je nog niet geweest ben
De eigenaresse van Wonderfull is al een stuk of 5 keer geweest Ze had gisteren en eergisteren geholpen met Piet en dan is ze braaf! Vanavond maar kijken of ze mij nu ook al een beetje herkent
Gisteren heb ik Westenwind voor het eerst een longeersingel opgedaan Hij was superbraaf! Hij stond gewoon te staan en te kijken naar de geluidjes

_Kimmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:46

MaestroE schreef:
Wat jammer dat je nog niet geweest ben
De eigenaresse van Wonderfull is al een stuk of 5 keer geweest Ze had gisteren en eergisteren geholpen met Piet en dan is ze braaf! Vanavond maar kijken of ze mij nu ook al een beetje herkent
Gisteren heb ik Westenwind voor het eerst een longeersingel opgedaan Hij was superbraaf! Hij stond gewoon te staan en te kijken naar de geluidjes

piet heeft gister toch ook op wonnie gedraafd

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:00

Ik heb dit topic even doorverplaatst naar FB.

Amarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:24

Wat leuk we staan nu op familiebanden (had er nog nooit van gehoord). Ik ben nog niet gaan kijken. Heb het te druk gehad met moeder klaar maken die gaat morgen weer naar de hengstenhouder.
Een vriendin van mij is wel geweest (hoe durft ze !!!!) het gaat goed met haar, wakker maar heel braaf.
Ga volgende week zelf kijken, wordt vervolgd dus.....