Waar zijn de klonen van Jazz??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:27

Genen vertellen ook alleen maar de "grenzen", wat het uiteindelijke resultaat is is van veel factoren afhankelijk.

Klonen voor prestatie is dan ook niet zo zinvol. Klonen voor puur alleen de genen zou kunnen. Maar waarom zou je (als voorbeeld) Jazz klonen terwijl hij zelf nog dekt? Enige meerwaarde die ik zou kunnen bedenken is een ruin klonen om in te kunnen zetten voor de fokkerij puur voor de genen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:36

Ik ben ervan overtuigd dat het succes van een toppaard niet enkel genetisch bepaald is, maar eerder het resultaat is van heel veel verschillende factoren. En dat kan je nooit perfect nabootsen. Geen enkele van de klonen heeft tot nu toe ooit het niveau van het origineel bereikt.

Misschien interessant voor TS: In 2008 is er een kloon van de volbloed Gem Twist, een topspringpaard, geboren. Gemini is in elk geval gebruikt in de fokkerij en heeft wel wat nakomelingen.
Edit: Gem Twist was een ruin :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:38

Volgens mij is het voornamelijk ook wetenschappelijk onderzoek.Als ze er niets over willen zeggen betekent dat mogelijk dat er ook niets goeds over te zeggen valt!De echte natuur is toch niet te overtreffen.Overigens ,als paarden gekloond kunnen worden ,dan kan dat ook met mensen.

Hoppit

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:41

Natuurlijk kunnen mensen gekloond worden :') Het is alleen een grotere ethische discussie.

Denk dat die klonen vnl geen succes zijn omdat je aanleg niet kan klonen. Mindset om net dat tandje meer te geven op wedstrijd,... Zie je bij tweelingen toch ook, genetisch praktisch identiek maar wat ze met hun leven doen kan goed verschillen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 19:02

Volgens mij zijn de vroegere gekloonde dieren niet oud geworden,omdat ze al vroeg slijtageverschijnselen kregen. Het kan toch ook niet goed zijn voor de kwaliteit van de cellen om zo gemanipuleerd te worden.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 19:22

Ik dacht dat de klonen niet in Nederland gebruikt mochten worden fok. Geen idee of dat nog steeds zo is, die informatie is ook al weer een paar jaar oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 19:27

Ze hebben Jazz toch helemaal niet gekloond om sportpaarden op de wereld te zetten? Laat staan exact identieke sportpaarden? Naar wat ik begreep was het doel om het genetisch materiaal veilig te stellen voor de toekomst.

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... roere.html

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:00

Liesje1611 schreef:
_Inga schreef:
En even naar Broere bellen i.p.v. mailen?

Dat hebben we gedaan, maar nooit een antwoord op gekregen. Alle andere lijntjes over de Jazz klonen hebben niets opgeleverd. :Y)

Want er zou iemand terugbellen? Gewoon nog een keer bellen..

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 01:45

safina schreef:
Ze hebben Jazz toch helemaal niet gekloond om sportpaarden op de wereld te zetten? Laat staan exact identieke sportpaarden? Naar wat ik begreep was het doel om het genetisch materiaal veilig te stellen voor de toekomst.

Was dat bedoelt op mijn bericht? Ik heb alleen een keer op tv gezien dat de hengsten in Nederland niet gebruikt mochten worden voor de fok vanwege de regelgeving in NL. En ik snap dat ze waarschijnlijk daar misschien wel voor bedoeld zijn geweest, ik geloof dat die regelgeving ook een beetje een domper was. Maar wellicht dat de hengsten wel gebruikt mogen worden in andere landen waar ze andere regels hebben?

Daarnaast heb ik ook gezien dat de hengsten niet exact hetzelfde eruit zagen qua aftekeningen en dat had volgens mij te maken met de invloed van de draagmoeder ook al brengt zij qua genen natuurlijk niks in. Dus hoe dat precies zat weet ik niet meer. Daarnaast zijn ze ook anders van karakter maar goed een paard wordt door meer gevormd dan de genen, ook milieueffecten spelen hierbij een grote rol. Maar de hengsten hebben wel allemaal precies hetzelfde dna als Jazz. Ik kan mijn voorstellen dat het klonen van Jazz deels uit nieuwsgierigheid is gedaan, hoe de klonen uitpakte. En deels voor het genetische materiaal. Hoe geweldig zou het wel niet zijn voor een hengstenboer om 'één' hengst gelijktijdig in meerdere werelddelen vers sperma te laten leveren. Maar goed ik denk dat alleen Boere hier echt antwoord op kan geven.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 02:07

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 03:09

Firelight schreef:
Je mag de klonen gewoon gebruiken en ook registreren bij het KWPN.
[VN] KWPN toont gematigd defensieve houding tegenover klonen

Van het KWPN ja, maar hoe zit het met de wet- en regelgeving? Ik heb jaren terug in een docu over de gekloonde hengsten dus gehoord dat er van de wet niet meegefokt mag worden. Maar hoe dat nu zit weet ik niet. Dit is het laatst wat ik er zo gauw over kon vinden op het internet.

https://www.europa-nu.nl/id/vjfogw49kzsi/nieuws/levensmiddelen_commissie_doet?ctx=vigmbbgu6mvm
https://www.europa-nu.nl/id/vjx5gvz43wwo/nieuws/ep_wil_uitbreiding_ban_op_gekloond?ctx=vigmbbgu6mvm&tab=0

Even wat citaten:
Citaat:
Het reproductiemateriaal (zaad en embryo's) en de levensmiddelen (vlees, melk) van deze gekloonde dieren worden niet in de handel gebracht.
Is van 18 december 2013

Citaat:
De voorstellen van de Europese Commissie voor een ban op gekloond dierlijk materiaal gaan het EP niet ver genoeg. EP-leden willen dat de ban wordt uitgebreid zodat alle vormen van gekloond vee, levensmiddelen die afkomstig zijn van nakomelingen van kloondieren en reproductiemateriaal van kloondieren en hun nakomelingen niet verhandeld - dus ook niet geïmporteerd - kunnen worden.
Is van 8 september 2015

Dus kort gezegd fokken met gekloonde hengsten mocht niet in 2013 en in 2015 wil men zelfs een import verbod op gekloonde dieren of hun materiaal ervan. Dat klopt tot zover met de informatie uit die docu. Of het Europees Parlement moet opeens 180 graden gedraaid zijn na 2015 en het niet verhandelen van zaad van gekloonde hengsten wel toe staan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 07:37

Zangersheide heeft in ieder geval 3 of 4 klonen goedgekeurd en er lopen er een aantal in de internationale sport. Ratina Z heeft drie klonen waarvan er een aardig wat nakomelingen heeft, onder andere ook van Air Jordan Alpha Z, een kloon van Air Jordan. Dus lijkt me sterk dat Europese regelgeving hier een stokje voor steekt.

"Voor de leuk" is het wel een dure hobby voor hoor, een kloon bij cryzootech kost een ton. Toen Jazz gekloond werd heb ik inderdaad in een interview van Broere gelezen dat het ging om in elk wereld deel Jazz te hebben, maar lijkt me allemaal vrij nutteloos. Jazz is de markt al mee verzadigd, iedereen die dat wil heeft al Jazz bloed. Het diepvries sperma was een of twee seizoenen terug natuurlijk ook niet voor niets flink in de aanbieding.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 08:03

Nies_ schreef:
Zangersheide heeft in ieder geval 3 of 4 klonen goedgekeurd en er lopen er een aantal in de internationale sport. Ratina Z heeft drie klonen waarvan er een aardig wat nakomelingen heeft, onder andere ook van Air Jordan Alpha Z, een kloon van Air Jordan. Dus lijkt me sterk dat Europese regelgeving hier een stokje voor steekt.

"Voor de leuk" is het wel een dure hobby voor hoor, een kloon bij cryzootech kost een ton. Toen Jazz gekloond werd heb ik inderdaad in een interview van Broere gelezen dat het ging om in elk wereld deel Jazz te hebben, maar lijkt me allemaal vrij nutteloos. Jazz is de markt al mee verzadigd, iedereen die dat wil heeft al Jazz bloed. Het diepvries sperma was een of twee seizoenen terug natuurlijk ook niet voor niets flink in de aanbieding.

Dat is niet de reden dat de dv zo in de aanbieding was en zo extreem goedkoop was (en is, want 1 rietje dv is nog steeds 150 euro) het ook niet. Er wordt nog steeds veel met Jazz gedekt, dekgeld €2850

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 08:05

Genoeg om drie klonen rendabel te maken? Dat lijkt me dus zeer sterk. Als het buitenland er echt om zou staan springen hadden ze al lang een aantal goede zonen opgekocht.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 08:08

Nies_ schreef:
Genoeg om drie klonen rendabel te maken? Dat lijkt me dus zeer sterk. Als het buitenland er echt om zou staan springen hadden ze al lang een aantal goede zonen opgekocht.

Ik denk dat klonen sowieso niet rendabel zijn en dat het buitenland geen jazz zonen koopt is echt onzin.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 08:24

Ik zeg toch niet dat ze er helemaal geen hebben lopen :z

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 08:45

Nies_ schreef:

Dit suggereert dat ze geen goede kopen, wat dus wel gebeurd...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 08:52

Nies_ schreef:

Dat zou ook veel slimmer zijn dan een kloon kopen of gebruiken. Kloon is een kopietje van het origineel. Als ik mij niet vergis is fokken bedoeld om de paarden steeds beter geschikt en bruikbaar te maken voor het gestelde doel. Maw een verbetering van het origineel. Klonen is stilstand. Fokken -als het goed is- niet.

Waarom zou je dan een kloon willen? Of er één willen maken?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 08:55

Gezien de grote hoeveelheid hengsten en merries met Jazzbloed denk ik dat die genen toch wel voldoende veilig gesteld zijn (als je nog niet van overmatig kunt spreken....)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:01

Ook dat.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:07

Er is veel te veel Jazz, maar desondanks vind ik dat zelf ook gewoon weg echt fijne paarden om mee te werken...

Maar klonen is inderdaad stilstand, Koper en stilstand is achteruitgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:32

Daantj__ schreef:
safina schreef:

Was dat bedoeld op mijn bericht?

Nee, eigenlijk niet. Meer over al die opmerkingen dat die gekloonde jazzen falen omdat niet zo presteren in de sport als hun vader. Dat het geen perfecte kloons zijn omdat ze een ander karakter kunnen hebben etc. Lijkt net of dat dan het doel was van dat klonen: een paard neerzetten dat in alle opzichten exact gelijk is aan de vader. En als dat niet zo is, dat het dan zinloos was. Zo van 'oh, ze zijn niet hetzelfde, dus het is mislukt"

In het artikel dat ik aanhaalde geven ze hun overwegingen weer. Blijkbaar Jazz-genen beschikbaar hebben voor de toekomst en op meer plaatsen op de wereld. Of dat zakelijk of fokkerijtechnisch (en ethisch) een goede keuze is, is inderdaad de vraag. Maar dat zal de tijd wel leren.

Overigens schijnt er bij een kloon inderdaad altijd nog 1-3% variatie te zijn. Iets met genen die meekomen op de mitochondriën van de donoreicel. Maar vraag me niet hoe dat precies werkt...

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 20:36

Ik las toevallig in de Hoefslag fokkerij dat de volgende editie over de klonen van Jazz en andere gaat!

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 20:47

Ik heb vast onder een steen geleefd, maar ik wist werkelijk waar niet dag er klonen van Jazz rondliepen...

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 23:21

er waren toch ook van Gem twist en calvaro v klonen?