Rex Magna nakomelingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Rex Magna nakomelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:40

Die van mij is ook hard voor zichzelf. Inmiddels 19 en de afgelopen maanden steeds wat, eerst rechtsvoor een bult op het been, toen links voor een snee boven de hoef en nu rechtsachter een dikke kogel. Maar nog geen pas kreupel gelopen. Die bult was volgens DA wel een peesblessure maar omdat het niet warm was en hij niet kreupel wel gewoon blijven rijden, geen rare dingen, maar ja dat was met 19 jarige ook niet echt van plan.

@Calypso, veel sterkte met Jasmijn!
@Noon, succes met de revalidatie.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:52

Dierenarts is geweest. Ze heeft voor 5 dagen vochtafdrijvers gekregen. Dan moet het been beter worden + elke dag 1 uur beweging minimaal. Of wel in de wei, ofwel in de bak. Als ze dan niet beter wordt gaat we aanslepen en dit raadde de da af. Hij zei dat ze op dit moment wel last had van dr artrose en dat we erg moesten letten dat we geen traject ingaan met middeltjes en pilletjes..

Nu nog met vriendlief bespreken... hij is degene die de uiteindelijke beslissing moet nemen.
Voor zover iig nog zeker 2 weken aankijken. Wordt het niet beter dan weten we wat te doen staat...

Wat als vriendlief hier niet aan wilt? Hier ben ik namelijk heeeeel bang voor..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:14

Tja... je bent als eigenaar ook verantwoordelijk voor het laatste traject... dat is heel lastig, maar wel onze plicht om te zorgen dat het geen lijden wordt. Ik denk dat nu alvast bespreken wat het plan gaat worden mochten er dingen negatief uitvallen wel helpt.
Zo heb ik ook de afspraak met de staleigenaresse dat Kafka niet naar de kliniek gaat voor koliekoperatie. Dat ze me daarbij ook gewoon mag tegenhouden.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:30

Idd, zolang je er alles aan kunt doen om het paard een paardwaardig leven te geven moet je dit doen, maar wat ik zeg, wel paardwaardig. Als het echt niet meer gaat moet je zo sterk zijn om er ook een einde aan te maken. Dat is de downside van dieren houden helaas...

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:49

Ik heb het er met vriendlief over gehad en het ging stroef.

Eigenlijk is de conclusie dat hij na 5 dagen weer goed moet lopen want dan is het vocht uit het been weg en zou hij dus vrij moeten kunnen bewegen met dr achterbeen. Zo niet, heeft ze toch last van haar artrose en ben van mening dat we haar dan idd uit haar lijden moeten verlossen.

Vriendlief wilde eerst nog de winter afwachten, want tja.. in de zomer gaat het altijd beter met artosepaarden. Dit hebben ik en zijn zus sterk afgeraden.. Hij heeft nu wel door dat we het niet langer moeten rekken gelukkig.

Beste geval is dat ze de sterren van de hemel rijdt over 1 week.. niet waarschijnlijk :(
Ergste geval (meest waarschijnlijk) blijft ze last houden van de artrose en zouden we een Rex Magna XX minder hebben in NL..

zwaar k*t allemaal. Dacht dat vrouwen lastig waren met dit soort beslissingen, maar vriendlief kan er ook wat van zeg

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:57

Ik had een nakomeling van Reg Magna, een zwarte merrie, ze is er inmiddels al een hele tijd niet meer jammergenoeg. Maar het was zo'n fijn beest, daar kon ik alles mee!! Mijn ervaring is dus ik een hele fijne nakomeling van Rex Magna had.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:07

Calypso84 schreef:
Ik heb het er met vriendlief over gehad en het ging stroef.

Eigenlijk is de conclusie dat hij na 5 dagen weer goed moet lopen want dan is het vocht uit het been weg en zou hij dus vrij moeten kunnen bewegen met dr achterbeen. Zo niet, heeft ze toch last van haar artrose en ben van mening dat we haar dan idd uit haar lijden moeten verlossen.

Vriendlief wilde eerst nog de winter afwachten, want tja.. in de zomer gaat het altijd beter met artosepaarden. Dit hebben ik en zijn zus sterk afgeraden.. Hij heeft nu wel door dat we het niet langer moeten rekken gelukkig.

Beste geval is dat ze de sterren van de hemel rijdt over 1 week.. niet waarschijnlijk :(
Ergste geval (meest waarschijnlijk) blijft ze last houden van de artrose en zouden we een Rex Magna XX minder hebben in NL..

zwaar k*t allemaal. Dacht dat vrouwen lastig waren met dit soort beslissingen, maar vriendlief kan er ook wat van zeg

Ah goss, vind het wel heel erg sneu zeg. Moet er nog helemaal niet aan denken om afscheid te moeten nemen van de merrie (ook al is ze eind dit jaar wss niet meer in mijn bezit maar krijgt een goede vriendin van me haar, ze verzorgd haar al jaren en het is een prachtig eerste paard waarvan ik zeker ben dat ik haar niet uit het oog verlies en zij een fijn huis krijgt...)
Loopt ze zo slecht ja door die atrose? Echt pijn? Dan is dat uiteindelijk wel het beste

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:47

ja ze heeft er wel last van ja. We hebben haar er eigenlijk al te lang mee laten lopen.. in de winter denk je: 'ff de zomer afwachten' in de zomer denk je; 'ff de orthopeet er naar laten kijken' en zo ben je weer in de winter..

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:55

Mijn pony heeft na het sluiten van de manege jarenlang samen gestaan met 2 Rex Magna nakomelingen.
Het waren halfbroer en halfzus. Een vos, Lex, is vorig jaar helaas overleden. Was echt een goedzak, maar
was de laatste jaren enorm aan het kwakkelen met zijn gezondheid. Hij was altijd ontzettend gek op mijn
kleine fjordje, met zijn 1.75. La Patty, zijn zwarte halfzus, leeft nog steeds en wordt dit jaar 20 als ik me
niet vergis? Ik ben helaas niet meer bij in de beginletters van het KWPN. La Patty is een pittige dame, en
ze heeft echt haar nukken.

Ik zal haar eigenaresse eens vragen of ik een foto mag laten zien, ik herken veel van haar terug in de foto's
van de paarden in dit topic :j.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:16

@ Calypso84, hoe gaat het ermee? Vorst zal ook wel niet zo prettig zijn voor haar.

Nou heb even de stoute schoenen aangetrokken en de fokker gemaild.. kwam zijn naam tegen bij fokvereniging en maar gegokt dat het dezelfde zou zijn, was ook zo! Net kort berichtje terug. De volle broer van Kafka is al jaren geleden overleden. Die is binnen een half jaar Z1 geworden en daarna overleden. De andere nakomelingen van de moeder (Festa) is hij uit het oog verloren. Waren goede dressuurpaarden. Nou Kafka heeft het met B+3 nog niet echt van die kant kunnen laten zien maar leeft iig lang.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:31

Leuk hoor Evelien dat je nu toch wat meer achtergrond info hebt gekregen.

Jasmijn doet het eigenlijk wel goed. Bij het rollen komt ze in 1 keer overeind en ze is maatjes met een ruin. Die loopt ze de hele dag achter zn kont aan... Alleen ze draaft niet zoveel nu in de bak... En een rondje buiten lopen is nu ook niet echt veilig... In de manege mogen we niet longeren helaas.. het is dus even deze vorst afwachten, dan kunnen we goed naar haar kijken in de wei ofwel aan de longeer...

Mocht ze kreupelen in de wei of aan de longeer, dan denk ik dat vriendlief wel zo reeël is dat we voor haar de juiste beslissing gaan maken.

We hebben ook al een beetje rond gekeken wat een paard nu ongeveer kost.. Vriendlief denkt er dus wel degelijk over na, en dit is al heel moeilijk voor hem..
De kou zit nu dus in de weg, we kunnen namelijk niet goed kijken hoe ze zich oprecht voelt. Naar buiten doen is 1 grote drukte en loopt ze als een koninging.. maar we hebben haar dus niet 1 uur later kunnen bekijken bijvoorbeeld, want ze staan maar een beetje te suffen in de bak met zijn allen...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:38

Tja... dat heb je nu toch met dit weer... al is het wel prettig dat ze iig naar buiten gaat en dat ze wel gewoon loopt. Ik hoop gewoon dat de vorst niet te lang aanhoudt... geen binnenbak dus nu helemaal niet echt rijden.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:29

Hoi allemaal,

Nou dit weekend was het helaas zover, Jasmijn hebben we laten inslapen.

Vrijdag middag werd vriendlief op het werk gebeld dat Jasmijn in de wei lag, en maar niet overeind kwam. Ze probeerde het wel, maar ze viel de hele tijd flauw leek wel (ogen wegdraaien enzo). Toen hij er eenmaal was, stond ze weer lekker te grazen, maar het filmpje wat ze gemaakt hebben zag er niet fijn uit...

Ze liep weer en het ging wel goed zo leek het, dus we zeiden tegen elkaar; 'volgende week (deze week dus) bellen we de da en maken een afspraak...

Zaterdag ging ik de stal mesten en ben haar eens gaan bekijken... niet leuk wat ik zag! Ze stond in de wei, liet haar hals zakken en haar snoetje raakte de grond en ze viel weer weg! Ze herpakte zich net optijd voordat ze viel en toen stond ze weer... en zo wel 3 x in een half uurtje!! ppfff.. heb het op film staan, niet leuk om te zien.

meteen vriendlief gebeld en gezegd dat we echt NU actie moesten ondernemen. Meteen naar de DA gereden (ondanks het vervoersverbod...) en haar een spuitje gegeven :(

hier nog een filmpje van begin december waar ze lekker bij ons stond. Je hoort vriend al zeggen 'zonde om haar zo weg te brengen toch?' ... tja, het moest nou eenmaal.

Weer een Rex Magna minder helaas.

Aan het einde van het filmpje doet mijn vriend een kunstje met haar centenbakje. Toen heel grappig, nu springen de tranen in je ogen..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:31

Gecondoleerd Calypso! Veel sterkte altijd vervelend maar het is goed geweest.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:10

Dank je wel Evelijn.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:05

Jeetje gecondoleerd Calypso, maar zo te horen is het idd wel beter voor haar. Heeft ze iig geen pijn meer

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:11

Op de manege waar ik reed hebben ze ook een Rex Magna merrie, flink paard maar ontzettend stijf in het lichaam, wel een zeer goede gezondheid en taaie benen. Voskleurig en ook al op leeftijd, brengt wel goede veulens.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:46

Jee Calypso. Heel veel sterkte met dit grote verlies.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:23

dank jullie wel voor de medeleven allemaal.

@xx_Horsiex: ja ze zijn wel wat stijf ja. Maarrr die van ons had een ontzettend lief karakter. Als je het filmpje hierboven ziet ook, dan stap ik met mijn camera naar haar toe en dan zie je haar ook een stapje vooruit zetten om de kroel te ontvangen. Een ontzettende lieverd was ze!

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:12

wat een gemis dan he, geen paard.. Heel je weekend VRIJ. Door de weeks niks meer om naar toe te gaan..
Maar of ik het leuk vind.. niet echt.

Dus toch maar weer stiekem gaan kijken. Wat staat er allemaal te koop, in welke prijsklasse moeten we denken enz enz.
Kwamen we weer een rex magna tegen (eigenlijk een Florett As x Rex Magna) en ja hoor.. meteen verliefd <3

morgen laten we hem keuren. Eenmaal bij ons maken we een mooie foto ;)

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:08

Calypso84 schreef:
wat een gemis dan he, geen paard.. Heel je weekend VRIJ. Door de weeks niks meer om naar toe te gaan..

Dus toch maar weer stiekem gaan kijken. Wat staat er allemaal te koop, in welke prijsklasse moeten we denken enz enz.
Kwamen we weer een rex magna tegen (eigenlijk een Florett As x Rex Magna) en ja hoor.. meteen verliefd <3

Haha, geniaal! Wat zit er achter Florett As dan? Nooit van gehoord :o

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:11

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:14

Calypso84 schreef:

ik heb op horsetelex 2 paarden gevonde wat een florett as x rex magna is.

is het er toevallig 1 van?

1
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/403483

2
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/153422

zijn toevallig volle broers van elkaar hoor :)

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:38

Ketaki schreef:
iemand vroeg wat er achter florett as zit?

hier de link

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/14325

:j voornamelijk westfalen, Rheinlander en hannover geloof ik :)

Ketaki schreef:
Calypso84 schreef:

ik heb op horsetelex 2 paarden gevonde wat een florett as x rex magna is.

is het er toevallig 1 van?

1
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/403483

2
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/153422

zijn toevallig volle broers van elkaar hoor :)

haha ja! die eerste!

We kennen heel toevallig de fokker ook nog. Veulen foto al gehad :P
Hoorde dat moeders (La Patty) er ook nog stond. Maar grappig, ook nog een volle broer. Ben benieuwd hoe die erop lijkt!

kleine foto van de keuring:
Afbeelding

(binnenkort uiteraard meer foto's)

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:39

Heel erg leuk Calypso!