De nakomelingen van UNANIEM

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: De nakomelingen van UNANIEM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:43

DA is al 20 jaar mijn eigen DA en die heeft de foto's ingestuurd, dat zou hij niet gedaan hebben als hij twijfelde

andamoon

Berichten: 1231
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 23:51

sarabande schreef:
DA is al 20 jaar mijn eigen DA en die heeft de foto's ingestuurd, dat zou hij niet gedaan hebben als hij twijfelde


Dat is helemaal geweldig, dan weet je zeker dat je merrie nu prok is !! +:)+

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:03

Morgen komt Comtes , helaas een week eerder dan de bedoeling , naar huis .
De EPTM was volgens keurmeester van Rijswijk nog te zwaar.
Hij vond haar nog te jeugdig en de eindbeoordeling volgende week komt te vroeg.
Het advies :

Thuis verder trainen en volgend jaar 2 weekse test.

Ben wel blij dat ze na 6 weken eindelijk weer thuis komt. ;)

Op naar 2011.

andamoon

Berichten: 1231
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 15:29

Beber schreef:
Morgen komt Comtes , helaas een week eerder dan de bedoeling , naar huis .
De EPTM was volgens keurmeester van Rijswijk nog te zwaar.
Hij vond haar nog te jeugdig en de eindbeoordeling volgende week komt te vroeg.
Het advies :

Thuis verder trainen en volgend jaar 2 weekse test.

Ben wel blij dat ze na 6 weken eindelijk weer thuis komt. ;)

Op naar 2011.


Dat kan dus ook bij de EPTM test dat ze je paard te jeudig vinden en dat de training dus te zwaar is. Wist ik niet dat zoiets ook gebeurt bij paarden die bij de EPTM zijn aangemeld. Ik vind dat soort dingen altijd best moeilijk. Je geeft je paard uit handen en als het dan niet loopt zoals het moet, is dat natuurlijk altijd maar gissen waarom.... Ik houd dat maar dat is natuurlijk helemaal persoonlijk liever in "eigen" hand en rijd dan zelf of een ruiter die ik op mijn paard laat rijden, de IBOP. Maar goed zoals gezegd er wordt ook heel veel gekozen voor de EPTM en dat zal best allemaal helemaal goed zijn en zeker als ze als bij Comtes dan de beslissing nemen dat het te zwaar voor haar is en dat ze haar sparen omdat ze nog te jeudig is.....
We kunnen hier ook wat van elkaar leren, kun je me vertellen wat de meerwaarde is van je paard opgeven voor de EPTM ? En hoe dat in zijn werk gaat? Ik heb alleen ervaring met IBOP en weet ook niet goed wat ik zal doen dit jaar IBOP of volgend jaar keuring.....

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: De nakomelingen van UNANIEM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:13

Bij de IBOP moet het paard zich in een paar minuten van haar beste kant laten zien, dus geen off day hebben.
Het is dan 1 momentopname.
Bij de EPTM beoordelen ze het paard op meerdere momenten, zodat ze kunnen zien of het paard progressie maakt in de training.
Persoonlijk vind ik dit eerlijker.
Zeker als ze het ook voor de eindbeoordeling melden dat het paard nog niet voldoende ontwikkeld is.
Nu wordt Comtes niet beoordeeld en krijgt zij nog geen punten op haar naam te staan.
Bij de IBOP krijg je sowieso de punten ( ook als het paard zijn dag niet heeft ).

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:55

Sinds vorige week hebben wij ook een 4 jarige Unaniem merrie. Ze is niet voor mij, maar ik heb haar wel 'gevonden' en de moederlijn uitgespit. Ze kreeg op de stamboekkeuring 85 punten voor het springen (90 vermogen en 90 techniek) en was daarmee de uitschieter van de dag. Inmiddels heeft ze een veulen van Azteca gehad (verkocht aan Wiepke vd Lageweg), is ze voorlopig keur en door voor de IBOP te slagen is ze nu elite. Moederlijn gaat terug op UTV merrie Tifony (v. Caritas 2x pref 2x prest). Leek mij een prima keuze met het oog op sport en fokkerij :)
Afbeelding

Wat een aansprekende paarden komen hier voorbij!

andamoon

Berichten: 1231
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 22:07

Mosh schreef:
Sinds vorige week hebben wij ook een 4 jarige Unaniem merrie. Ze is niet voor mij, maar ik heb haar wel 'gevonden' en de moederlijn uitgespit. Ze kreeg op de stamboekkeuring 85 punten voor het springen (90 vermogen en 90 techniek) en was daarmee de uitschieter van de dag. Inmiddels heeft ze een veulen van Azteca gehad (verkocht aan Wiepke vd Lageweg), is ze voorlopig keur en door voor de IBOP te slagen is ze nu elite. Moederlijn gaat terug op UTV merrie Tifony (v. Caritas 2x pref 2x prest). Leek mij een prima keuze met het oog op sport en fokkerij :)
Afbeelding

Wat een aansprekende paarden komen hier voorbij!


Over aansprekende paarden gesproken WAUW Mosh wat een mooie merrie en inmiddels ook Elite TOP ! Ze heeft zich op de keuring dus al meer dan bewezen. Zo op de foto te zien en aangezien ook 90 punten kreeg voor techniek zit hier heel veel toekomst in !!!! Gaat ze de sport in ?
Wiepke heeft het veulen waarschijnlijk ook niet voor niets gekocht uit deze goede merrie... :D

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: De nakomelingen van UNANIEM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:09

Schitterend paard!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: De nakomelingen van UNANIEM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:11

Pff wat een kwaliteit zeg, echt super.

Mijn baby moet het allemaal nog maar waarmaken

andamoon

Berichten: 1231
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 22:19

Beber schreef:
Bij de IBOP moet het paard zich in een paar minuten van haar beste kant laten zien, dus geen off day hebben.
Het is dan 1 momentopname.
Bij de EPTM beoordelen ze het paard op meerdere momenten, zodat ze kunnen zien of het paard progressie maakt in de training.
Persoonlijk vind ik dit eerlijker.
Zeker als ze het ook voor de eindbeoordeling melden dat het paard nog niet voldoende ontwikkeld is.
Nu wordt Comtes niet beoordeeld en krijgt zij nog geen punten op haar naam te staan.
Bij de IBOP krijg je sowieso de punten ( ook als het paard zijn dag niet heeft ).


Daar heb je helemaal gelijk in Berber..... De paarden moeten inderdaad geen off day hebben met de IBOP want dat zie je dan meteen in de punten terug.... Meestal weten we wel dat een paard wat voor de IBOP gebracht wordt al wel lekker loopt/springt, maar dan nog moet de vorm van de dag het doen !!!
Ik heb geen ervaring met de EPTM, maar het feit dat ze door anderen getraind worden, roept bij mij vragen op : Hoe trainen ze de paarden, krijg je een schema, kun je gaan kijken wanneer je wil ? Moeten ze zadelmal zijn? Jij hebt ervaring met de EPTM zou je er wat meer over willen/kunnen vertellen. Met de IBOP heb je inderdaad soms een paard wat eigenlijk meer kan, maar doordat ze helemaal overdonderd zijn op de dag zelf, zich niet laten zien zoals ze daadwerkelijk kunnen lopen..... De EPTM beoordeeld op meerdere momenten zoals je zegt en dat is inderdaad wel heel goed, ook dat ze zo eerlijk zijn om te zeggen dat de training misschien te zwaar is en het paard nog te jeugdig is, maakt het natuurlijk wel een eerlijke manier van beoordelen. :j

sarabande schreef:
Pff wat een kwaliteit zeg, echt super.

Mijn baby moet het allemaal nog maar waarmaken


Over kwaliteit bij jou baby ook niet te klagen Saar !!!! daar gaan we vast in de toekomst ook heel veel van horen.... In ieder geval al PROK goedgekeurd, dus dat heeft ze toch al maar mooi op haar naam staan :D

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:17

Wij hebben dit keer voor de 7 weekse test gekozen.
De merrie wordt op maandag gebracht en door een dierenarts nagekeken.
De volgende dag laten ze de paarden vrijbewegen en vrijspringen ( ook de dressuurmerries )
Vanaf dan begint het zadelmak maken.
Hoe ze dat doen , weet ik niet , maar dat vind ik persoonlijk niet zo belangrijk .
In Sleen hebben ze een vast team met hele nette ruiters , die onder goede begeleiding , al
veel paarden hebben getraind en voorgereden.
Ik heb geen nare , mindere ruiters gezien.
Deurne is wat dat betreft minder stabiel, omdat de 4e jaars studenten de paarden berijden ( en dat zijn niet allemaal topruiters :o ).
Een trainingsschema krijg je niet , maar er zijn 4 vaste beoordelingsdagen , waar je een goed beeld krijgt van de vorderingen van je paard.
Je kunt niet zomaar binnenlopen , omdat je dan de kans hebt dat de boel op slot zit.
Ik neem aan dat je in overleg met de leiding wel eens een kijkje kunt nemen.
Ik heb nog geen nare ervaringen met zowel Deurne als Sleen, alleen dat het een s.hiteind rijden is. ;)
Nog even geduld en dan EPTM in Ermelo !

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:19

andamoon schreef:
Over kwaliteit bij jou baby ook niet te klagen Saar !!!! daar gaan we vast in de toekomst ook heel veel van horen.... In ieder geval al PROK goedgekeurd, dus dat heeft ze toch al maar mooi op haar naam staan :D


Thanks en daar ben ik ook heel blij mee, ze mogen tot volgend jaar half april of zo nog lekker spelen en hoeven niks. Ik geniet er wel van zo

andamoon

Berichten: 1231
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 02:43

sarabande schreef:
andamoon schreef:
Over kwaliteit bij jou baby ook niet te klagen Saar !!!! daar gaan we vast in de toekomst ook heel veel van horen.... In ieder geval al PROK goedgekeurd, dus dat heeft ze toch al maar mooi op haar naam staan :D


Thanks en daar ben ik ook heel blij mee, ze mogen tot volgend jaar half april of zo nog lekker spelen en hoeven niks. Ik geniet er wel van zo


Super hoor !! Kunnen ze nog lekker spelen tot volgend jaar half april en dan ? Ik kan snappen dat je van al dat moois zo ook wel geniet... ;) <3

daphne1997a
Berichten: 711
Geregistreerd: 02-02-10
Woonplaats: 's Heerenberg

Re: De nakomelingen van UNANIEM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 03:10

Een vriendin van mij heeft een veulen van unaniem. Is van eind maart 2010. volgens mij de 27e maar ik weet ik niet zeker. Is heel lief paardje maar nog beetje schrikkerig omdat er nog niet zoveel mee gedaan is en loopt nog bij de moeder. De vader van die vriendin was plots overleden, en die paarden waren van haar vader, dus die gaan ze nu ook verkopen. Het liefst met de moeder erbij. De moeder is Gribaldi x Democraat en Het veulen dus Unaniem x Gribaldi. Toevallig nog geïntresseerden :o ?

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Re: De nakomelingen van UNANIEM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:50

Thnx allemaal! Wij zijn er ook erg blij mee. Als we dan toch eens iets willen fokken, dan zit het met de kwaliteit van de merrie wel goed! En dan is de eerste nakomeling ook al ouder, kunnen we mooi bekijken wat ze doorvererft! Voorlopig gaat ze de springsport/eventingsport in. En wie weet mag ik er dan mee gaan dressuren!

Sarabande, heb je haar met het oog op de springpaardenfokkerij of ga je je wagen aan een dressuurhengst op jouw dame? :D Top dat ze al een prok certificaat heeft, mooi begin.

Daphne, helaas, de stalletjes zijn vol :D

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:09

Mosh schreef:
Sarabande, heb je haar met het oog op de springpaardenfokkerij of ga je je wagen aan een dressuurhengst op jouw dame? :D Top dat ze al een prok certificaat heeft, mooi begin.


Ik heb haar gekocht als opfokmaatje voor Dulce en ik zoek dan vaak een kwaliteitsvol springveulen uit, zijn meestal ook makkelijker van karakter. Deze had Lauw voor me staan.
Doortje is een schatje en haar volle zus werd 2 jaar geleden vlot voorlopig keur op exterieur en springvermogen, dus dat lijkt goed

Ze gaat voor de keuring weer naar Lauw en is dan in principe ook te koop. Ik zou er ondanks haar bewegingen nooit een dressuurhengst op zetten, maar ik dek 3 jarigen doorgaans ook niet.

andamoon

Berichten: 1231
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 13:51

sarabande schreef:
Mosh schreef:
Sarabande, heb je haar met het oog op de springpaardenfokkerij of ga je je wagen aan een dressuurhengst op jouw dame? :D Top dat ze al een prok certificaat heeft, mooi begin.


Ik heb haar gekocht als opfokmaatje voor Dulce en ik zoek dan vaak een kwaliteitsvol springveulen uit, zijn meestal ook makkelijker van karakter. Deze had Lauw voor me staan.
Doortje is een schatje en haar volle zus werd 2 jaar geleden vlot voorlopig keur op exterieur en springvermogen, dus dat lijkt goed

Ze gaat voor de keuring weer naar Lauw en is dan in principe ook te koop. Ik zou er ondanks haar bewegingen nooit een dressuurhengst op zetten, maar ik dek 3 jarigen doorgaans ook niet.


Dan had Lauw inderdaad een leukerd staan !!! Het is zeker een kwaliteitsvol springveulen. Dat haar volle zus al vlot voorlopig keur verklaard is op exterieur en springvermogen beloofd al heel at voor Doortje.

Je laat haar dus bij Lauw keuringsklaar maken, als ze het op de keuring goed doet al ze ook wel zo verkocht zijn.... Ik zet op onze springgericht gefokte merries ook geen dressuurhengst. Ik heb nu een tweetal 100% springericht gefokte merries staan, die kwa beweging absoluut niet onder doen voor een dresuurpaard dus.... Onze Unaniem merrie hebben we wel al op 3 jarige leeftijd gedekt, ook in overleg met een dierenkliniek. Daar loop nu een jaarling merrieveulen van Zento (Quasimodo Z X Caletto II) van bij ons in de wei. Die houden we even aan en kijken wat die straks gaat doen op de keuring of in de sport...

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:54

Hoe is het nu met jullie Unaniem paarden? :)

Badette heb ik net weer opgepakt na een pauze van 6/7 weken en ze gaat nu echt super, ze leert zo ongelooflijk snel en ze vind werken ook erg leuk :D Ik heb een startkaart aangevraagd, zodat we in april/mei op wedstrijd kunnen.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:24

Comtes , de Unaniem x Hugo is helaas nog steeds voorlopig keur.

Ze was in november 2010 te jeugdig om het examen van de EPTM te doen.
Nu begint ze eindelijk wat krachtiger te worden en ga ik haar waarschijnlijk dit jaar voor de IBOP inschrijven.

Springen en dan met name vrijspringen vindt ze geweldig. :j

Hier een recent filmpje van Comtes

http://www.youtube.com/watch?v=GUggxv1JTxI

VALINSKY

Berichten: 267
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: MAARSSEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:19

supermooi filmpje van Comtes !! echt een leuk paard ......

Onze unaniem is ook wel een beetje laatbloeier, ze wordt in juni 4 jaar en we hebben er van het weekend voor het eerst op gezeten, ze doet het prima !! was eerst heel gespannen en heel heet en vlug, hebben rustig aan gedaan en nu heeft ze vertrouwen, zijn er dan ook heel blij mee !

Afbeelding

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: De nakomelingen van UNANIEM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:05

Chique paardje zeg !

ORYX
Berichten: 1048
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Re: De nakomelingen van UNANIEM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:02

Mooi paarden weer :)

Onze Unaniem is ook een redelijke laatbloeier. Staat nu nog lekker paard te zijn. Ik wil hem eind mei een keer aan de longe hebben, kijken wat hij doet. Als ie braaf is maak ik hem zadelmak, en dan kan hij van het zomer nog lekker het land op. En dan zien we het najaar wel weer verder.
Zo wat ik nu van hem zie in de wei wordt het een fijn allround paard :)

andamoon

Berichten: 1231
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 17:05

Marijkjuh schreef:
Hoe is het nu met jullie Unaniem paarden? :)

Badette heb ik net weer opgepakt na een pauze van 6/7 weken en ze gaat nu echt super, ze leert zo ongelooflijk snel en ze vind werken ook erg leuk :D Ik heb een startkaart aangevraagd, zodat we in april/mei op wedstrijd kunnen.


Vorig jaar hebben we onze Unaniem merrie (Unaniem X Armstrong) nog een jaartje de tijd gegeven om te ontwikkelen. Ze was al wel een heel compleet paard, maar was ook behoorlijk snel en veel gegroeid. Ze doet het perfect onder het zadel en ondanks dat ze heel leuk kan springen zal ze tussen de witten hekjes ook zeker tot haar recht komen. Ik ga haar zelf dit seizoen uitbrengen in de dressuur omdat dat toch ook de basis is voor het springen. We wilden eigenlijk dit jaar naar de keuring gaan, maar ik denk dat we dat volgend jaar als ze 6 wordt doen. In ieder geval is de startkaart voor ons beide ook binnen, dus we kunnen aan de slag.

Beber hoe gaat dat dan met de EPTM. Je brengt ze voor een maand daarheen, maar dan zien ze toch aan het begin al wel dat het paard jeudig aandoet ? Vertellen ze pas na de maand dat ze daar staan dan dat ze te jeudig zijn om examen te doen ? je mag me ook een pbtje sturen om het EPTM verhaal uit te leggen. Wat is het voordeel van EPTM boven IBOP ? Buiten het verschil in kosten dan, wat dat verschilt nog al, heb ik me laten vertellen.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:21

Wij hebben Comtes naar de 7 weekse gebracht, omdat ze dan gelijk zadelmak gemaakt werd.

De keuringscommissie gaat vanaf de 3e week iedere week 1x beoordelen.
Als het paard zich dan in 3 beoordelingen te weinig / niet snel genoeg ontwikkelt , wordt dit gemeld en krijg je advies om te stoppen.
Je mag dan wel doorgaan , maar de punten van het examen zijn blijvend , dus kun je het beter uitstellen.

De voordelen van EPTM zijn :

- langere , dus eerlijkere , beoordeling ( geen momentopname )
- te jeugdig = uitstel van examen
- goede ruiters , die het paard , onder goede begeleiding , netjes voorbrengen ( wel in Sleen ).

IBOP

- momentopname
- slechte dag , slechte punten komen gelijk op het rapport
- zelf voorbrengen of alsnog een goede ruiter inschakelen.

Inderdaad is EPTM duurder.

De keuze hangt er , denk ik , van af of je paard stabiel en aan IBOP toe is en niet gauw in de stress gaat.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: De nakomelingen van UNANIEM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:53

Als je je paard een paar maanden naar een prof moet brengen voor de IBOP zal het in kosten niet zoveel schelen denk ik