Nakomelingen Haarlem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:17

Sinds 2 dagen heeft mijn vriendin een haico gekocht, jammer genoeg niet bont maar wat een karakter weer, zo herkenbaar dat karakter van haarlem!

bastiaan02

Re: Nakomelingen Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:26

Wat leuk! Hoe ziet ie eruit?

xcherell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:32

Hoi!
Ik sluit me hier ook even bij aan, ik vind het erg leuk om te lezen over jullie paarden!
Wat lees ik een overeenkomsten, echt grappig.
Ik heb namelijk ook een Haarlem x Zuidhorn. Ze wordt dit jaar 7 maar is aankomende zomer nog maar 2 jaar onder het zadel.

We hebben haar gekocht van een man bij ons in de buurt waar we een stukje grond van huren.
Ze was toen 5 jaar. Ze heeft 5 jaar lang in de wei gelopen, is nooit in handen geweest. De eigenaar was een man op leeftijd, die altijd gefokt heeft met paarden maar wat op deze leeftijd niet meer lukte. Hij wilde zijn paarden niet verkopen want hij vond het prachtig om uit de keuken naar zijn paarden te kunnen kijken.

Avoice (zo hebben we haar genoemd, want haar echte naam is Anita) stond met nog 2 andere paarden op 5 hectare grond. Toen de man kwam te overlijden werd aan ons gevraagd door de familie of wij misschien mensen wisten die op zoek waren naar een nieuw paard. En zo is het begonnen, wij waren al helemaal verliefd op Avoice vanaf dat ze veulen was.

Omdat ze nooit in handen is geweest was ze erg schuw en 1 van de andere paarden was erg dominant dus het was lastig om Avoice aandacht te kunnen geven. Ik ben toen elke dag met mijn moeder en oma op de fiets naar het weiland gegaan om haar aan ons te laten wennen. Zo konden mijn moeder en mijn oma de andere twee paarden broodjes voeren en aaien en zo kon ik avoice aan mij laten wennen zonder dat de dominante ruin erbij kwam. Dit hebben we een hele tijd gedaan en elke dag probeerde ik een stapje dichterbij te komen. Toen op een dag had ik een halster mee genomen en haar daar aan laten snuffelen etc. En de dag erop deed ze haar neus in het halster en kon ik het halster zo om doen. De andere paarden gingen gelijk naar haar toe en werden best wel gek en gingen aan haar snuffelen. Dat was heel grappig om te zien. Toen begon ik met een halstertouw, dat ze mee moest lopen. En met borstelen etc. Dat was een hele leuke en spannende tijd om elke dag er weer heen te gaan en te kijken hoe het vandaag zou gaan.

Toen moesten plotseling alle paarden daar gelijk weg dus hebben we haar naar de manege gebracht waar ik lid van ben. Ze was natuurlijk ook nog nooit op de trailer geweest dus dat was ook een hele uitdaging. Maar met veel geduld en hulp van mijn opa en een andere man hebben we haar na 3 kwartier op de trailer gekregen. De reis naar de manege heeft ze geen stap verzet, en bij de manege aangekomen kreeg ik haar bijna niet achterwaarts van de trailer.

Toen heb ik haar 2 maanden in de manege gelaten en ben ik elke dag met haar bezig geweest. Ze vertrouwde me inmiddels al volledig en ik begon met longeren, een singel en zelfs het hoofdstel. Op wat probleempjes met het aannemen van het bit na deed ze het allemaal keurig.

Toen hebben we haar naar een vrouw gebracht die haar zadelmak heeft gemaakt. Ze werd 3 tot 4 keer gepakt in de week en ik ben er elke keer bij geweest. De eerste keer dat de vrouw aan het zadel ging hangen mocht ik dat daarna ook. De eerste keer dat ze er op is gaan zitten mocht ik dat daarna ook. Dat was echt super om allemaal mee te maken. Ze heeft daar 2,5 maand gestaan en daarna hebben we haar weer naar de manege gebracht. Dit was afgelopen oktober een jaar geleden.

Ik ben vorig jaar gestart met wat wedstrijden en heb nu 14 winstpunten in de B. (Het buitenseizoen zijn we bijna niet gestart)

Avoice is een super lieve merrie, maar als ze hengstig is merk je dit ook echt! Niet altijd even leuk maar met rijden is ze altijd super braaf. Er zit echt geen kwaad in haar. Als ze geen zin heeft merk je het wel, maar ze gaat niet gemeen doen. Ook op onbekend terrein is het een schat! Je merkt dat ze het leuk vind om op andere maneges te komen en met andere paarden te rijden.

Avoice heeft 3 ruime gangen en in de galop een sterk achterbeen. Ze is nu dan wel al 7 maar je kunt haar best vergelijken met een 4 jarige. Ze moet nog veel ervaring op doen en daarom rij ik nog lekker door in de B. We hebben verder geen haast en met trainen is ze al super geconcentreerd op mij. Maar op onbekend terrein is ze nog wat afgeleid en dit gaat dan ten koste van de aanleuning. Maar hier werken we dus hard aan.

Dit is mijn verhaal over mijn haarlem:P Nog wat foto's:

http://imageshack.us/photo/my-images/21 ... 09659.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/81 ... 09097.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/17 ... 14379.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/69 ... 18569.jpg/

De foto's zijn van de zomer van 2011. Ik zal binnenkort weer eens foto's laten maken..

Groetjes Cherel & Avoice!

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:56

Wat een mooi verhaal! Zou je een film van kunnen maken. Fijn dat ze bij jouw is gekomen. Soms lopen zulke dingen een stuk minder af.
Vindt het een prachtig paard. Lijkt toch wel weer op mijn Bas. Toch familie. Bij mij zit er nog Zeoliet tussen. Heeft ook Zuidhorn in zijn moederlijn.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:34

Leuk paard heb je ! Mooi dat alles nu zo goed gaat naar al die tijd echt wel tof. :)

Hoe gaan jullie om met de Rhino?
Eerst was het alleen in het zuiden.. Dus dacht ach valt wel mee hier in de buurt. Maar t is nu ook al op 2 plaatsen in Friesland (Bolsward en Winsum), dus het komt nu voor ons ook wel erg dicht bij. Denk dat ik de paarden maar even thuis ga laten.. Geen wedstrijden, oefenparcoursen les etc.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:27

Hier is het spannend. Bij een stal bij ons in de buurt zou het ook zijn. Is niet bevestigd.
Hoe is het met Ad ?

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:49

Okee. Onze bak is niet goed en ga op het moment liever niet naar de stallen hier in de buurt om te trainen.. Dus heb Ad nu al bijna een week niet gereden, hij is verder in omgang wel heel lief. :) En vorig weekend ging het rijden erg goed, paar keer met hem gesprongen wat ook erg goed verliep gelukkig.
Mijn vader zei net (dierenarts) dan alles enorm opgeblazen wordt en dat er niet eens overal echt Rhino bewezen is, elk jaar komt het voor en nu is het niet veel erger dan andere jaren.
Ach ik weet het ook allemaal niet, maar wil liever geen risico's nemen. :)

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:22

Je hebt gelijk. Bij ons is alles dicht. Mogen nergens heen. Zelfs het park mogen we niet in. Volgens mij loopt het wel los.
Met Bas gaat ook alles goed. Lijk hem nu te snappen ( en hij mij! ) Heb van de week priveles gehad en ging heel lekker. Ze vinden dat ik ook maar een startkaart moet gaan aanvragen. Dat doe ik nog maar niet. Je moet ook niet te hard van stapel willen lopen. Gisteren is de ostheopaat geweest voor een check-up en alles was goed. Hij ontwikkeld zich prima. Zijn we toch op de goede weg. Heerlijk nieuws.
Wel rottig dat je niet kan rijden nu. Juist nu ie weer lekker liep.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:28

Vervelend dat je nergens heen mag, morgen komen er volgens mij uitslagen van testen waaruit blijkt of een aantal gevallen wel/niet rhino zijn. Maar op het moment dat er ergens een merrie verwerpt wordt er direct geroepen dat het Rhino is terwijl dit niet eens bevestigd is.
Gister heb ik weer voor het eerst op beide paarden gezeten. Ad liep echt als een trein!! Dressuur zadel erop en dacht lekker ontspannen. Hij liep echt heerlijk door de rug en hij was zo los dat ik hem stukjes hoger in de hals kon zetten en weer wat meer kon gaan trainen. Heb het oprichten steeds afgewisseld met laag en rond rijden en veel oefeningen. Verbaasde me er echt over hoe super die liep, wel mooi dus. :) Kunnen we weer lekker trainen.
Onze bak is bijna droog.. Kan hij hopelijk snel gesleept worden en dan kunnen we weer thuis trainen; heerlijk.
Mooi dat het met Bas ook zo goed gaat! lekker rustig aan doen, startkaart kun je wel vast aanvragen ja, kun je zelf beslissen wanneer je hem dit jr meeneemt op concours.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:42

Zitten er twee in de B. Nou ja mijn man is bijna L. Als ik wat ga doen is het eerst misschien FNRS voor de ervaring. Heb jaren geen wedstrijd gereden. We hebben momenteel alleen een kleine auto dus kunnen moeilijk weg om te starten.
Over de Rhino. Er zijn vandaag weer twee mogelijke gevallen in de buurt. Is niet bevestigd nog. Ook welke variant is niet bekend. De dierenarts sprak alleen over nieuwe mogelijke gevallen. Dus het hek gaat weer op slot als het zo is. Dus zondag ook geen KNHS.
Goed dat Ad het zo lekker doet. Het weer wordt ook lekkerder dus komt alles weer op gang. Waar heb je nu gereden dan?
Ben benieuwd hoe het met de anderen gaat. Ze zijn wel erg stil nu.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:41

Maar 2 in de B maakt toch niet zoveel uit, wissel je wat af. :) Maar moet je natuurlijk zelf beslissen.
Veel gevallen zijn niet bevestigd, ik ga vanmiddag ook weer naar les.. Ik kan weer thuis trainen! De bak was eerst nog een beetje nat, kon wel om de natte plekken heen rijden maaar nu is die helemaal droog. :) Dus dat is wel erg fijn, lekker weer wat meer trainen.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:29

Yes, Bas mag L1 starten. Had weer twee punten. Zijn hartstikke blij. Gaat lekker nu.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:16

Mooi dat het zo goed met hem gaat!
Ik heb gister met oefen parcours 2 foutloze rondjes met Ad gesprongen, de controle wordt steeds beter en ga zelf ook steeds beter de afstanden zien. Alleen loopt hij me soms voorbij in het parcours qua tempo.
Zaterdag hebben we onze eerst cross les van dit jaar weer. :)

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:55

OOk fijn dat het met jullie weer lekker gaat. Morgen wordt het goed weer om te crossen. Lekker in het zonnetje. Morgen ga ik zelf een oefenwedstrijd rijden voor onze caroussel. Rijden tegen de paarden en pony groep. Zij rijden allebei in de A poule. Wij zitten in de G poule. Dus dat wordt waarschijnlijk de derde plaats. Klinkt beter als laatste ha,ha. Over 5 weken rijden we onze kampioenswedstrijd in Blokker. Vorig jaar waren we eerste in de H poule. Is erg leuk om te doen.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:36

Hallo Haarlemmers waar zitten jullie allemaal? Niemand meer iets te melden?

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:43

Hoe was de wedstrijd gegaan? Ik was helemaal vergeten te reageren, ben behoorlijk ziek geweest.. Nu nog niet topfit. Was ook niet fit tijdens de cros les wel balen. Ad was niet lekker los die dag en daarop kwam ook nog dat hij het allemaal erg spannend vond. Het was echt een bommetje onder mij en dan was ik nog eens niet fit dus deed het wel een beetje rustig aan. Alleen toen begon de les.. Eerst moesten we galopperen rond het weiland om de beurt, deed hij erg braaf alleen hij heeft dan nog wel de neiging om zich vast te zetten dus dan krijg ik hem niet snel genoeg meer terug, dit was nu ook het geval en het is iets wat tijdens het springen momenteel erg goed gaat maarja nu kwam het dus terug, train puntje. :)
En toen moesten we daarna direct het water in, en ik weet van Ad dat hij dat niet graag doet. Plassen hebben we ondertussen al overwonnen (van t winter mooi kunnen oefenen) dus was wel benieuwd wat hij zou doen.. Nou ja niet het wat er in dus haha. Dus toen moest het samen met 2 andere meisjes hun voor mij aan en ik daarna. Wou ook niet, dus toen moest ik hem vet slaan en schoppen van de instructrische.. ik wilde mijn paard niet graag genoeg het water in hebben was haar conclusie. Pf.. Heb het maar over me heen laten komen en dacht zei weet het beter.. Maar niet dus protest en Ad kwam omhoog. Zelf ben ik van het belonen, stapje naar voren.. super! belonenn, maarja dat mocht niet want hij wilde het wat niet in en dat was slecht. Daarna ben ik een beetje naast het water heen en weer gaan stappen (moest t blijven proberen...) waarna er vervolgens ineens iemand t water in sprong over een hindernis, tja toen schrokken we ons beide en vond Ad het helemaal niks meer aan natuurlijk... Vervolgens gewacht tot de rest klaar was bij het water en toen mochten we andere sprongen nemen. Dit deed hij op zich erg braaf, sprong alles wat ik vroeg netjes alleen mijn grond tempo was te laag ik moest harder.. Maar dan krijg je weer het stukje dat ad zich gaat vast zetten en dat is wat ik wil voorkomen en dan ook nog al die stres van hem erbij.. Dus hij werd heftiger en sterker, op zich bleef hij nog wel braaf springen maar had weinig controle.. Op en afsprong deed hij ook netjes.
Maar toen moesten we een parcoursje springen en daar ging het mis. De eerste paar hindernissen gingen nog wel goed, maar had gewoon super weinig controle en hij liep dwars door mn linker been heen en zette zich vast. Dus toen stond daar een opzich hele lage rare hindernis en daar schoot hij als een raket voor weg.. En toen lag ik er naast. Heb een kwartier fso bij moeten komen, kon moeilijk ademen en had best veel last aan mijn rug.
Toch weer erop gestapt want wil het eigenlijk altijd wel even goed afsluiten, dus het zelfde parcoursje nog even met controle in ons eigen fijne tempo gesprongen en dat ging een stuk beter.
Dit was dus een keer en nooit weer.. Had het zelf veel eerder stop moeten zetten maar ja was niet fit en dacht het zal ook wel aan me zelf liggen. Achteraf sprak ik de vrouw van mijn spring instructeur en die zei direct dat het op deze manier echt niet moet en vooral niet met zo'n paard als Ad. Haar dochter springt hoog sgw dus zei gaat mij binnen kort een keer helpen, t cross parcours is ook bij hun op het terrein ideaal dus.
De week thuis getraind en Adidas zat compleet vast op links, kon er niet veel mee. Toch enthousiast doorgezet want vond dat hij er ook niet veel aan kon doen. Paar dagen daarna springles gehad bij mn springinstructeur en ad zat nog lekker vast, was daardoor ook veel te veel met zijn aanleuning bezig. De hindernissen waren opeens vet eng en hij sprong er dan ook met een giga sprong overheen. Hij was helemaal de kluts kwijt, dit doet hij normaal namelijk nooit. Lekker cool in zijn kop en rustig op de sprong. Nou ja zelf bakte ik er ook niet veel van, we kwamen niet uit etc. Laatste paar sprongen hadden we het weer gevonden, echt heel bizar. Dus konden het nog met een aantal fijne sprongen afsluiten. Dag erna (afgelopen donderdag) had ik spring wedstrijd in Tolbert. Met inrijden was hij lekker los en ons gevoel samen was weer terug, inspringen deed hij ook super braaf ondanks alle drukte alleen mocht hij wat meer aantrekken, was iets te suf op de sprong. In het parcours deed hij suuper zijn best, paar lijnen die iets te heftig gingen met wat te weinig controle maar een heerlijke foutloze ronde met 46,5 op stijl en een 6e prijs !! Helemaal trots dus. Gister weer gereden, echt een goddelijk los paard (volgens mij heeft hij nog nooit zo top gelopen) en straks nog even trainen. Woensdag B springen in Indoor Tolbert. Ben benieuwd dus. =)

Dat was mijn verslagje van de afgelopen.. 2 week? Sorry voor het lange verhaal!
Maar ben je weer up to date.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:44

Foto's plaats ik later nog wel als je die wilt zien. =) Heb een paar van de cros en van spring wedstrijd.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:49

De wedstrijd ging best goed. Hebben een klasse lager gesprongen om zijn vertrouwen terug te geven. Was een goed besluit.Daarna nog een keer een parcours over natuurlijke hindernissen. Ging ook erg goed.
Afgelopen zaterdag zijn we naar een oefenparcours geweest. Voor het eerst dat ie ergens anders ging springen. Waren zeer tevreden. Hij had wel wat lanslopers en een balk, maar hij heeft veel geleerd.
Kom net terug van de manege, want de zadelmaker hield spreekuur. Bleek dat ie een iets dikke kogel had met een wondje boven zijn kroonrand. Liep ook een beetje te trekken. Gelijk maar afgespoten en ontsmet. Waarschijnlijk op de terugweg opgelopen, want toen wilde ie niet laden. Mijn man heeft zijn beenkappen omgedaan en niks gezien. Gisteren ook niks gemerkt met rijden. Maar dat zal wel loslopen hoop ik.
Gelukkig dat je weer wat bent opgeknapt.
Ik merk dat het met Ad ook wisselend gaat met springen. Maar dan zie je toch dat ze wel hun best doen en dat je opeens de sterren van de hemel met hem rijdt. Zal ook nog wel een beetje de leeftijd zijn het schijnen vaak laatbloeiers te zijn.
Succes morgen in Tolbert!!

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:33

Op zich spring Ad steeds hartstikke goed, hij is op wedstrijd bijna altijd foutloos en controle wordt alleen maar beter. Alleen die cros les heeft niet zo veel goed gedaan.. Tenminste, de manier waarop het ging niet. Ben benieuwd hoe het morgen gaat.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:14

Vandaag foutloos rondje gereden tijdens Indoor Tolbert.
Ad liep echt suuper fijn, af en toe op de rechte lijnen dat hij nog net ets ander me uit wil lopen maar echt een fijn gevoel.
Beetje jammer van de nieuwe puntentelling, had 66 punten en nog prijs.
Er waren over de gehele dag maar 4 B combinaties die 2 wp's hadden gereden.. Vind het geen leuk systeem en dit hoorde ik vandaag van erg veel mensen/deelnemers.. Jammer dat ze het verandert hebben.
60 punten = 1 wp
75 punten = 2 wps

Maar bijna niemand haalt die 75 punten!

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:39

Goed gedaan hoor!
Die nieuwe telling is inderdaad listig. Ben benieuwd hoe dat met Bas gaat. Die doet weinig fout. Maar Marcel zit hem nog wel eens in de weg met zijn lange lijf. Dus dat wordt genadeloos afgestraft.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:45

Jaa inderdaad.. Vind de beoordeling ook zo vreemd.
Wijze van rijden x5
Houding en zit x4
Algemene indruk 1x
En dat geeft dan je score..

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:01

Nou, dan gaat ie weinig scoren, vrees ik. Blijft ie maar dressuurruiter.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:06

Hmm balen. Ik had 7 - 6 - 7. En dan was ik nog één van de hogere mee..
Stel je hebt een paard dat super braaf en gecontroleerd loopt maar toch balken raakt dan kun je nog bovenaan eindigen..

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:50

Vandaag weer met Ad op concours geweest. Het was voor het eerst buiten. Eerst rondje één balkje, hij maakte zich af en toe erg sterk waardoor ik hem de bocht niet goed doorkreeg.. De controle die ik binnen nu heb mis ik buiten nog een beetje. Kan wel goed schakelen en zo maar hij vliegt wat de bochten uit en tussendoor nog wat overkruisd en zo. Hij trok niet goed aan op de sprong. Tweede parcours foutloos en nog een 5e prijs, controle was al een stuk beter alleen af en toe nog een lastig bochtje.
Zaten erg lange lijnen in het parcours.

Hoe gaat het bij julliee?