Nakomelingen van Haarlem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ils_K

Re: Nakomelingen van Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:37

daantjesjoy: ja fijn dat ze met rijden zo zijn he. Is mars ook, maar bijv een electrokastje kan weer apart zijn, loopt ie er met een boog omheen Clown Knipoog

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:04

Ja echt wel... steeds weer stap ik er happy af ... en zeg ik tegen mijzelf dat ik maar bof met zo'n paard. Soms als hij echt goed gaat dan voel je hem helemaal dansen onder je echt zo'n machtig gevoel. Dan is hij met je pinken te rijden en met de kleinste hulpen. Echt zo super van hem.
Is het bij jullie ook zo dat je maar heel weinig hulp hoeft te geven om het gevraagde te krijgen?

En dank je Utopiaatje.. die van jou mag er ook zijn ... misschien is het een optie om haar slobber te geven, mijn ervaring is dat ze daar snel voller van worden.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:04

daantjesjoy schreef:
Is het bij jullie ook zo dat je maar heel weinig hulp hoeft te geven om het gevraagde te krijgen?

Ja

Eerst dacht ik nog dat het kwam omdat hij aanvankelijk zo iel was - die druk je zo voor je been weg Haha! Maar toen hij later voller werd bleef hij zo gemakkelijk. De eerste die in hem geïnteresseerd was heeft hem dan ook gekocht vanwege dat makkelijke Lachen Tijdens de Orun reden de wisselruiters ook zo op hem weg. Eén had wat moeite om hem voorwaarts te krijgen, maar die reed - hoorde ik van omstanders - met vrij veel druk op de teugels.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:36

Ja en nee, sommige dingen wel, maar sommige hulpen weer niet Clown
maarja hij is ook 6,5 jaar manegepaard geweest, heb er veel voor moeten doen om het te krijgen hoe die nu is. Hij is al wel 10 keer beter aan de hulpen Haha!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:44

ladyzwien schreef:
...heb er veel voor moeten doen om het te krijgen hoe die nu is. Hij is al wel 10 keer beter aan de hulpen Haha!

Heb je tips? Mijn Groninger is een dik jaar uit de running geweest (letterlijk...) en is nu vrij slecht aan de hulpen. Afgelopen weekend had hij z`n eerste wedstrijd weer en was toen zo aangenaam fris dat hij een wp liep Pling , maar juist in de trainingen is hij te traag en moeilijk voor het been. Lastig!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:02

Huh tja, mars vindt een zweep niet zo fijn, dus 1 keer drukken geen reactie tik erbij.
Zo wou die al aardig goed doorlopen Haha! Heb hem daarna eigenlijk nooit meer met zweep gereden, maar niet reageren gewoon een keer een goede schop geven.
Rijd hem nu wel weer wat met zweep om hem weer meer actiever te krijgen van achteren.
En weer gewoon herhalen van niet reageren gelijk tik, en niet 2 á 3 keer moeten duwen.

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:16

Belangrijk is ook dat je niet steeds blijft doordrijven. Je geeft hulp wat hij moet doen bv draf... is hij in draf (ook al is hij niet geheel in arbeidstempo) dan hou jij je been hulpen stil. Gaat hij vertragen dan pas geef je een prikje. Reageert hij niet geef je een grotere prik. Doet hij het nog niets (naar voren gaan) dan een prik en met je zweep achter je kuit een tik. Maar zodra hij reageert laat je de been hulpen weer met rust. Dit is in de eerste maand heel erg waardeloos om te rijden. Je hebt het gevoel dat je echt een beginner bent. Maar na 2 weken zou langzaam het kwartje al moeten vallen bij jouw paard. Immers geen hulpen geven is de grootste beloning die jij je paard kan geven. En zo doe je het bij alle oefeningen. Daarbij is het even niet belangrijk hoe ze van voren lopen. Je paard moet eerst leren naar voren gaan te denken. Zodra die dat heeft zal je ook met sprongen vooruit gaan. Lees anders de boeken eens van Academie Bartels. Die hebben dat heel mooi verwoord.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 19:22

Natasja is absoluut niet makkelijk
Ik heb een beetje hetzelfde als jou DaantjesJoy. Alleen moet ik met een zweep niet snel aankomen bij Natas, dat pikt ze niet.
Elke beweging die ik maak reageerd ze op. Als ik niet in balans zit kan ik het wel vergeten bij haar.
Ook kan niet iedereen op dr weg rijden. Ze probeerd iedereen erg uit. Leuk om te zien vind ik dat altijd haha.
Als iemand nieuw Natas rijdt duurt het zeker een paar weken tot een maand totdat je normaal met haar rond kan sturen.
Behalve mijn instructrice die rijdt er zo op weg maar die voelt haar dan ook super aan!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:43

DJ: thanks voor de off-topic tips Lachen , dat is in feite ook wat ik al een poos aan het doen ben. In Das Gymnasium des Pferdes wordt iets soortgelijks beschreven, alleen dan louter voor groene paarden en danig spartaans. Hij is alleen lastig te prikkelen en telkens een zweep erover of een spoor erin wordt nogal een meppartij Ach gut terwijl hij wel z`n best doet. Toch zie ik wel enige vooruitgang, al was de impuls nog steeds een 5. Ik hoop dat hij snel weer aangespannen wordt, dat komt het voorwaartse ook ten goede.

emmeley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 23:02

eindelijk is een pagina waar ik mijn verhaal kwijt kan aan mede Haarlem ruiter.
Ben er achter na het lezen van stukjes en het zien van veel foto's dat ze sterk op elkaar lijken.
Vaak allemaal een wit achtervoetje.
Grappig hoor mijn merrie heeft dat ook.
Zeker het wat vluchterige gedrag is bekend.
Heb mijn merrie vanaf haar 2de jaar.
Gekocht op een veiling in Dronten, ze is nu 6 jaar en we zijn M2 + 3.
Met rijden is ze erg slim, leerd snel en wil bezich gehouden worden.
Buitenritten maken vind ze niet zo leuk dat is wel erg appart, wil altijd graag naar huis en loopt dan snel de bak in, hahaha.
Is altijd blij als we gaan trainen, ook longeren vind ze erg leuk.
Ze is eigenlijk spring gefokt (mv. Zadok) maar vind dit erg eng.
Heb dit altijd wel geoefend ook toen ze jong was.
Maar je merkt gewoon dat ze erg onzeker en angstig op de sprong blijft.
Met dressuur is ze wel erg geconcentreerd, nu ik wat hoger kom word ze wel erg heet en ze is al zo slim dat ze na 3 keer starten de proef uit haar hoofd weet (thuis oefenen we geen proeven).

Verdere aparte trekjes zijn dat ze absoluut niemand anders op haar rug toe staat.
Ze is erg dominant zeker in de wei, zelfs zo erg dat ze andere merries gaat dekken.

Voor mij is het gewoon een topper.
Een paard waar ik enorm veel van kan leren, erg geduldig en rustig op moet blijven.

Tja en ooit wil ik ook eens opzoek naar haar verleden, dus als iemand haar kent....
naam Verona Heleen
vader dus Haarlem
moeder Fela Heleen
mv: Zadok
word dit jaar 6

ik ben benieuwd....

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 06:36

Uums schreef:
DJ: thanks voor de off-topic tips Lachen , dat is in feite ook wat ik al een poos aan het doen ben. In Das Gymnasium des Pferdes wordt iets soortgelijks beschreven, alleen dan louter voor groene paarden en danig spartaans. Hij is alleen lastig te prikkelen en telkens een zweep erover of een spoor erin wordt nogal een meppartij Ach gut terwijl hij wel z`n best doet. Toch zie ik wel enige vooruitgang, al was de impuls nog steeds een 5. Ik hoop dat hij snel weer aangespannen wordt, dat komt het voorwaartse ook ten goede.

Hmm dat is nou beslist niet wat ik bedoel dat het spartaans en meppartij is. Ik bedoel een prik met de spoor en een tik met de zweep als prikkelingen. Dus een prikje en een tikje. Paard moet er ook niet voor op de vlucht gaan maar het gewoon een vervelende iets vinden. Het is beslist niet om hem te straffen. Na die prikkeling komt immers zijn beloning, dat je niets doet, daar moet het om draaien.
Misschien eens naar je zadel kijken? Heb ik ook gehad dat mijn paard niet voorwaarts was, na het zetten van een grotere boom liep hij daarna als een trein.
Maar goed is zijn maar wat tips... en idd het gaat off-topic...

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:52

emmeley: leuk dat je ook een haarlem hebt Haha!
Heb je toevallig ook een foto? We zijn natuurlijk erg nieuwsschierig.

Grappig dat die van jou het niet leuk vindt op buitenrit, die van mij vindt dat juist geweldig, die kan de hele dag wel rondsjouwen buiten en is niet kapot te krijgen Haha!.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 10:16

zeflde bij die van mij, heerlijk vindt ze de buitenritten.
Ze is eigenlijk anders dan die van jou, Emmely. want die van mij heeft ook het vluchtgedrag, maar niet omdat ze iets eng vindt. Springen bijv, ze springt echt alles! Dus wie weet LZ, ooit nog een Haarlem in de SGW Knipoog
Ze is erg dapper en vindt bijna niets eng. Ik kan alleen naar buiten. Alleen het draven en galopperen is buiten nog een probleem, mevrouw wil graag erg hard! Maar in stap is ze de braafheid zelf!
Het vluchtgedrag vertoond ze als ze iets moeilijk vindt, of iets gewoon niet wil doen.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:46

DR: nee klopt, maar als ik dat boek zou volgen dus wel (voorbeeld van een tip: 'neem een spoor die scherp genoeg is om een kwetsuur mee achter te laten, zodat het paard zich dat kwetsuur herinnert op het moment dat je je been opnieuw aanlegt' en dat staat dus allemaal in 'de dressuurbijbel' ). Bij hem komt het heel duidelijk voort uit voorzichtigheid (hij is aan één hoef geopereerd) in combinatie met een flegmatieke inslag, het opnieuw moeten mechaniseren van de spieren en nog wat andere zaken. Hij was al nooit super actief van zichzelf, maar het werd ook nooit storend - de voorwaartse drang was gemakkelijk op te wekken. Ik gun hem maar gewoon de tijd met de middelen die ik heb en wissel veel af.

Emmeley: die van mij vindt springen ook eng, terwijl ik hem daar eigenlijk (ook) voor gekocht had. Het was wel een hele uitdaging om toch z`n vertrouwen te winnen over het lage hout Lachen

Wolkers is ook dol op buitenritten, trouwens. Tijdens de eerste tocht kwam er meteen een colonne motorrijders ons achterop rijden. Ik kan me voorstellen dat een paard dat eng vindt, maar 'babyface' sjouwde fijn door.

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:16

Achso, dat wist ik niet van je paard..

Ben ik blij dat ik het boek niet heb gelezen. Gaan mijn haren recht van omhoog staan. Moet er niet aan denken om zo te rijden..

Ben met Zip ook nog niet in het bos geweest. Ga ik binnenkort wel eens doen. Heb al een afspraak met een stalgenootje die een super braaf paard heeft om bos en hei op te gaan. Wat springen betreft is Zip ook geen held. Een balk met longeren snapt hij nu en vindt hij nu ook leuk (na een half jaar) en doe nu ook wat kruisjes springen. Maar je moet hem wel eerst even de tijd geven om met de hindernis kennis te maken. Maar zodra hij het van onder naar boven heeft ondergesnuffeld springt hij er ook graag over.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:48

LaFunkyJazz: heb al meerdere haarlems in de sgw gezien Haha!

Mars is wel braaf buiten maar soms knettergek, hij wil graag lekker hard lopen haha.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 12:02

ja klopt er zijn er meerdere, allround he Knipoog

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:02

Ja fijn he Haha! haha
vindt het heerlijk dat die alles kan en wil.

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:16

Mijn paardje vind buitenritten ook niet geweldig. Het is hardstikke eng, stel je eens voor als er plotseling iets uit de bosjes kruipt !! Nee de bak en het weiland, en dan wil ze in het weiland nog wel eens schrikken van een grassprietje. Beetje flauwekul dan. Wel zo dat ze direct stilstaat. Ze gaat er niet vandoor.
Net als de andere is ze ook vlug voor het been. Sensible in haar lichaam en en erg lenig. Springen kan ze niet zo goed. Gaat meters van te voren af en heeft erg veel moeite om gedoseert over een hindernis te vliegen. Nu ben ik zwelf beslist geen springheld, dus doen we dat ook maar niet. Ik laat haar wel eens losspringen, maar leuk vind ze het helemaal niet. Het is meer een drussuurmuts en knuffelkont. Een beetje paaien,bostelen vind ze allang goed. Heb net nieuwe foto's gemaakt die ik binnenkort hier even op zal zetten.
Heb haar na 6 weken rust weer opgepakt en het gaat nog niet zo. In de aanleuning is ze erg onrustig. Eigenlijk zou ik wat vaker moeten rijden, maar ja die tijd ......

emmeley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:02

leuk om te lezen dat iedereen wel iets in mijn paard herkent.
Op buitenrit is ze verder wel braaf hoor alleen ze vind er gewoon niet zo veel aan geloof ik.
Ben nu opzoek gegaan naar haar verleden.
Ben gewoon erg benieuwd hoe ze als veulentje was...
Iedereen veel succes met de paardjes....

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:06

emmeley schreef:
Tja en ooit wil ik ook eens opzoek naar haar verleden, dus als iemand haar kent....
naam Verona Heleen
vader dus Haarlem
moeder Fela Heleen
mv: Zadok
word dit jaar 6

ik ben benieuwd....

Toon : Nakomelingen | Moederlijn | Vaderlijn | Voeg nakomeling toe Toon ander aantal nivo's: 4 5 6 7 8 9

(Leen-stam, merrielijn 35, fokfamilie 42)
VERONA HELEEN
KWPN
merrie 2002 zwartbruin 1.61m

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=47700

Misschien heb je hier iets aan om te beginnen ?

emmeley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:56

he bedankt!!!

Heb nu contact met haar fokker.
En wat blijkt, ze is de enige nakomeling die bij hun gefokt is die het goed doet in de dressuur.
Verder allemaal springers.....

grappig hoor enuh de foto komt eraan hoor!!!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 10:05

Ben trots op Natasja!
Gister was die springwedstrijd (onderling) . Ik deed mee in de 80-90 catogorie. Ze sprong super. Heet, maar nog fijn te rijden. Ik had het parcours niet gelopen (geen tijd voor, moest inrijden) En had dus niet gezien wat voor scherpe draaien erin zaten. Dat kon je niet goed zien van de kant af. Daarom weigering op 1. Ze kwam teveel terug, waardoor ze niet meer kon springen. (Bak was ook nog eens te zwaar in de hoeken). En ik draaide ergens een extra rondje omdat ik die draai niet in één keer redde. Dus allebei fouten van de ruiter. Ben dus super trots! Toch maar snel oefenparcoursen gaan rijden! haha (was 5e van de 15 geworden!)
Heb helaas geen foto's!

Er kwam daarna nog iemand, een springruiter die wel eens wat paarden rijdt bij ons op stal, naar me toe die haar wilde kopen, nou nee, echt niet! Nagelbijten / Gniffelen

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:29

lafunkyjazz: netjes hoor, gefeliciteerd!
haha nee niet verkopen Haha! mooi zelf houden haha

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:36

He wat stoer, voor zo`n eerste keer! Lachen Complimentje ook, dat die ruiter wel met Natasja in zee wilde. Toevallig heb ik ook een bod op Wolkers gehad van een springruiter, alleen was hij toen al aan iemand anders voorzegd.