Nakomelingen van Broere Obelisk (Matador x Clavecimbel )

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:39

SplashIsLief schreef:
Omlaag rijden is altijd lastig geweest, eerst dan vooral ook met het staken/steigeren, maar ze heeft ook hele dikke klieren waardoor het lastiger is.

Ik mag nu eigenlijk alleen zit- en beenhulpen geven en verder niks. Lange teugel en hopen dat ze langzaam wat ontspant en mijn hand op zoekt.

Heb je voor die dikke klieren al eens echinacea druppels gegeven (van Bloem echinacea forte gewoon via drogist)? Mijn vorige paard had ook vaak last van hele dikke klieren en kreeg ze dan niet meer dun. Op advies van homeopaat dus echinacea druppels gaan geven omdat het echt een weerstand probleem is en omdat ze zelf vaak die klieren niet meer leeg kunnen krijgen als ze eenmaal dik zijn. Hielp onwijs goed bij mijn vorige paard. Ik gebruik het nu ook veel voor mijn andere paarden als die wat minder zijn.

Is ze wel eens door ostheo of masseur bekeken Splash? Omdat de mijne best vaak een nekwervel van zijn plek heeft bijvoorbeeld, dat zou bij de jouwe ook nog kunnen spelen natuurlijk. Ik heb wel het idee dat de dames Obelisk wel nog rilleriger zijn dan de mannen al zijn ;-)

SplashIsLief

Re: Nakomelingen van Broere Obelisk (Matador x Clavecimbel )

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:52

Die druppels heb ik nooit gebruikt. Ik ga er eens naar kijken dankjewel!
Het is denk ik ook geen weerstand probleem, want het is nooit weg geweest, met diverse artsen naar gekeken en dingen geprobeerd.

Ze wordt een a twee keer per jaar gecontroleerd en is twee weken geleden nog helemaal nagekeken. Dat is het dus niet.
(Ik klink een beetje eigenwijs vind ik maar het zijn beide dingen die ik dus al aangepakt heb en ook twee weken geleden nog nagekeken. Maar ik vind het fijn dat jullie meedenken!)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:23

Wat vervelend alle narigheid zeg ! -O-

SplashIsLief schreef:
Ik heb wel het idee dat de dames Obelisk wel nog rilleriger zijn dan de mannen al zijn ;-)

Mijn Obelisk merrie is btw helemaal niet rillerig , eerder relaxt en een beetje koppig.

Wij doen overigens niet mee aan de clinic.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:11

Je hebt overigens niet goed gequote want dat heb ik getyped en niet splash ;-)

Splash - dat is toch alleen maar goed dat je die controles al doet?
Ik moet zeggen dat DA's ook nooit een oplossing hebben voor dikke klieren. Deze tip kreeg ik nadat ik door tandarts doorverwezen was naar een homeopaat, zij legde mij uit dat een paard een overvulde klier eigenlijk niet zonder hulp leeg krijgt. De betreffende homeopaat heeft meerdere keren een oplossing voor mij gemaakt (elke keer dat het speelde) en het hielp super. Toen ik weer eens belde zei hij, bij jouw paard is het een weerstandsprobleem o.a. en hij kan heel slecht tegen grote temperatuursverschillen (dag en nacht e.d.) dus zorg in ieder geval voor goede deken. En ga echinacea druppels halen voor mensen daar help je hem mee. En inderdaad als het speelde was het binnen een paar dagen veel beter elke keer weer.
Baat het niet dan schaadt het niet en ik heb het nu standaard in de kast staan. Ons cushingspaard had er heel veel baat bij met zijn klachten en dipjes.
http://www.bol.com/nl/p/bloem-echinacea ... 0005161139
Deze koop ik altijd want dat scheelt een heel stuk op de grotere verpakking
Dit is de grote verpakking en die is dus duurder
http://www.bol.com/nl/p/bloem-echinacea ... 0005161141
Tegenwoordig heb je ze ook met (extra) Sambucus Nigra - dat vindt mijn paard minder lekker - dus proberen om zonder te kopen ;-)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:02

Als je heel creatief bent (ik puzzel daar vaak mee, kruiden e.d.) kun je ook bij het tuincentrum Gele Zonnehoed halen en deze drogen en voeren. Van die plant wordt echinacea gemaakt. Van alle flesjes, verdunningen en druppels kan ik er nooit uit halen hoeveel er nu precies van de pure plant in zit, dus geef ik het liever puur. Mits het geen overdosis, gifstoffen kan geven natuurlijk.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:07

Leuk een topic gevonden over Obelisk nakomelingen!
Heb helaas geen zin om alles terug te lezen maar heb globaal er even doorheen gelezen...

ben nu in bezit van een obelisk x zeppelin merrie sinds 2 weken pas nog niet zo lang dus.
Zie dat de paarden werkwillig zijn en soms rillerig kunnen zijn en sommige nuchter, die merrie van mij is wel erg rillerig maar zou nooit wat doen is een echte binnenvetter daardoor als ze zenuwachtig is gaat ze soms weven of knarsen met de tanden.
Soms heeft ze dagen erbij dat ze haar rust niet kan vinden en soms is ze de rust zelf, heb haar van de fokker gekregen omdat ze haar wouden slachten omdat ze aan het weven is gegaan wat ze eerder niet had.
Ze is nog wel erg groen voor haar leeftijd heeft altijd daar maar op stal gestaan en wat veulens gehad...

Verder wel leuk om te zien hoe jullie paarden er uit zien verschillend maar wel allemaal dezelfde karakter en uiterlijk trekjes die op elkaar lijken.

Iemand overgens een idee welk hengst het beste bij mijn merrie zal staan omdat ik haar namelijk volgend jaar ook een veulen van wil voor mezelf omdat mijn merrie klein in maat is en in verhouding niet echt bij me past.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:10

Wat apart dat ze weeft of tandenknarst als ze onrustig is, de mijne is een luchtzuiger als hij onrustig is en tijdens het eten.
Mooi paardje zo te zien in je profiel!

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:14

ja volgens de fokker heeft ze dat gekregen na het laatste veulen wat is overleden aan voet en sinds dien is ze dat gaan doen zoals hij dat verteld, dus ze doet het minimaal maar dat ze doet tandenknarsen denk ik dat ze dat altijd heeft gedaan...

En dankje

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:17

dynara schreef:
Iemand overgens een idee welk hengst het beste bij mijn merrie zal staan omdat ik haar namelijk volgend jaar ook een veulen van wil voor mezelf omdat mijn merrie klein in maat is en in verhouding niet echt bij me past.

Ik ben stiekem ook aan het kijken voor een hengst voor mijn merrie. Maar het is natuurlijk helemaal wat je er mee wil. Mijn merrie heeft al een veulen van Krack C rond lopen (inmiddels al 8 jaar) dat is erg goed uitgepakt.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:27

SplashIsLief schreef:
dynara schreef:

Ik ben stiekem ook aan het kijken voor een hengst voor mijn merrie. Maar het is natuurlijk helemaal wat je er mee wil. Mijn merrie heeft al een veulen van Krack C rond lopen (inmiddels al 8 jaar) dat is erg goed uitgepakt.

Ja ik zou graag een met leuk kleurtje maar sta voor alles open, ben zelf niet weg van dressur lijnen omdat ze wat gevoeliger zijn dan springpaarden/ allround paarden.
Zijn natuurlijk ook uitzonderingen :j maar omdat mijn merrie al vol zit met zenuwen vind ik dan voor mezelf Crack C geen eerste keuze, geloof zeker dat het wel een goeie combi is maar ben er zelf niet zo weg van :D

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:46

Wat voor paard wil je uberhaupt fokken? Allrounder? Dressuur?

Ik ben namelijk opzoek naar een hengst die de dressuurkant van mijn merrie verbetert maar zeker niet inlevert op springvermogen. Fijn karakter, niet te veel bloed, het liefst iets vergrotend.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:54

SplashIsLief schreef:
Wat voor paard wil je uberhaupt fokken? Allrounder? Dressuur?

Ik ben namelijk opzoek naar een hengst die de dressuurkant van mijn merrie verbetert maar zeker niet inlevert op springvermogen. Fijn karakter, niet te veel bloed, het liefst iets vergrotend.

Ja vergrotend en meer front
En ga liever meer naar het allround/ springen omdat Zeppelin ook al een springhengst is, of het moet echt een nuchtere dressuur hengst zijn die fijne en nuchtere nakomelingen hebben, beetje moeilijk in karakter maakt me niet veel uit en mag ook wel pit in zitten.
Daarbij heb ik niet zo veel verstand van fokken omdat ik geen fokker ben, maar weet wel een beetje wat ik zoek alleen een goeie keuze maken is beetje moeilijk wil niet gewoon een veulen fokken zonder dat er na gekeken word wat het kan worden...

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:19

Ik heb zelf met mijn staleigenaresse (fokker) om de tafel gezeten, daarnaast Lauw van Vliet al gevraagd (heeft natuurlijk veel ervaringen met Obelisk(afstammelingen)) en ik ga nog een afspraak plannen bij van Uytert. Gewoon om van diverse kanten informatie in te winnen.

Overigens zitten er dit jaar ook een aantal hengsten in de hengstenkeuring die ik met belangstelling volg (afstammelingen van Diadorado en Fred :+ (Hengst die zowel bij de dressuur- als springhengsten naar de tweede ronde is, van Unaniem dus springbloed) )

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:47

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:07

Oké op zich wel een mooi paardje en mooi in de bouw, maar ja ik ben nog rustig aan het kijken bedoel heb nog tot het voorjaar om te kijken wat ik nu echt wil =)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:29

Wat vind je eventueel van een Broere Valdez als hengst? Je zat meer in de springrichting te denken begreep ik?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:47

Als je het ook tegen mij hebt, voor mij is Valdez afgevallen omdat er Jazz achter zit. Ik zoek een hengst met een goed karakter en ga dat soort bloedlijnen dus niet opzoeken. :o
Je fokt dan wel terug op Amor (oké wel ver weg).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:12

Amor is helemaal niet zo'n probleem hoor ;-) Wij hebben een Democraat zoon en een kleinzoon via zijn moedersvader, daar zit dus Pion in en via moeder Pion heb je Amor te pakken.
De kleinzoon heeft als vader Parcival - een zoon van Koss en dat is ook weer een kleinzoon van Amor. Die heeft dus zowel van vaderskant en moederszijde Amor erin zitten. Is een super fijn paard. Erg mensgericht, werkt graag.

Onze Aristocraat heeft dus via Pion maar ook via Silvano - Amor in zijn vaderlijn..
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/365616

Mijn fargo had via Gondelier Amor in zijn lijn
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/553305
Een heel fijn paard, wel eenkennig voor wie hij werkte en had in principe 1 baas, maar daar is niets mis mee..
Laatst bijgewerkt door fargo op 14-12-12 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:15

Ik ben niet helemaal duidelijk geweest, sorry :D Mijn merrie is een Obelisk x Amor.
Maar dat is dus niet zo zeer het probleem dat je terug fokt op Amor, maar wel het Jazz bloed wat vaak geen makkelijke paarden geeft. En aangezien mijn merrie zelf al niet makkelijk (= zacht uitgedrukt) is geweest, ga ik dat risico niet lopen en zoek ik liever een hengst met een wat gemakkelijker karakter.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:17

Hahaha nu snap ik het beter inderdaad Splash.

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:51

Valdez geeft veel wit op het lijf. Als je er van houdt is dit natuurlijk niet erg :D
Uit de merrie waar mijn merrie uit komt een hamilton is 2x een veulen met heel veel wit gekomen,terwijl zij donkerbuin is met bijna geen wit.

Zou het ook moeilijk vinden ,wat met obelisk...

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:04

Dit is de merrie van mij, is wel nog erg mager maar heb haar van iemand waar ze de laatste tijden erg werd ondervoed en niet veel
naar gekeken werd omdat ze in de weg stond...
Ze was eigenlijk bedoeld voor de slacht omdat ze dus in de weg stond maar ben er nog mee bezig om haar meer in het vlees te krijgen al gaat dat in de winter iets minder snel dan zomers.

Afbeelding

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:06

Wat een lief koppie :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:27

In de winter valt de mijne ook makkelijk wat terug. Dat is veel beter geworden nu hij 'savonds lekker een bak slobber krijgt (een voerschep). En ipv bix overdag ook een schep droge mueslie krijgt. Dat vindt ie veel lekkerder dan bix. En paar handjes luzerne erbij zodat ie goed kauwt.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:49

ja die van mij krijgt 3 keer dag portie hooi zodat ze de hele dag wat kan opnemen en dan in de morgen en avond kilo brokken durf haar nog niet zo veel te voeren omdat ik dan bang ben dat ze het net niet kan verdragen. En ja nu is het gras niet zo veel door het slechte weer de laatste dagen...