Nakomelingen Junior STV ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie1708

Re: Nakomelingen Junior STV ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:13

Ik krijg die opmerking ook heel vaak.. Terwijl de mijne echt de makste van de wereld is, voorlopig toch :P Moet wel zeggen dat hij ongelofelijk op zijn moeder lijkt maar dan nog. Hij loop ondertussen los in de piste rond in stap, draf en galop. Nog geen enkel stapje verkeerd gezet, geen bokje, geen raar bewegingkje, niks! Binnenkort me er zelf toch eens aan wagen... :D

BrendaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:50

Staan ze dan eigenlijk bekend voor moeilijke en of gevaarlijke paarden ?
Want ik moet zeggen dat die van mij eigenlijk helemaal geen gemakkelijk paard is .
Heeel veel protest tijdens het rijden , en komt dan vaak gemeen uit de hoek.
Ik laat hem voorlopig even doorrijden , en degene die hem rijdt vind het een paard met ' teveel karakter' ..
Ik hoop dat we door die zure appel heen kunnen bijten .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:39

Junior stond bekend als niet makkelijk in der ring, maar de vraag is of hij dat van nature was of dat net als bij Gribaldi er teveel op zijn bordje gelegd werd.
Als ik zie hoe hij is in de omgang op stal, dan is het absoluut geen gemeen dier.
Ik snap ook niet dat hij zo'n naam gekregen heeft terwijl het karakter bij Jazz niet uit lijk te te maken voor de gemiddelde fokker.

Uniforms zijn gemiddeld in het algemeen wel een beetje bijzonder hoor. Of je kan er mee omgaan of niet. Je moet ze niet over de zijk brengen van dan gaat het helemaal mis. Ze lijken gemiddeld erg gevoelig voor de stemming van de ruiter en hebben regelmatig een soort van faalangst lijk het wel. Dat kan zich dan uiten in extreem protest, maar ipv er tegen te vechten zul je liever moeten uitvinden of je hem een alternatief kunt aanbieden.
De moeder van mijn Junior was een Sultano x Uniform en een echt kind van haar opa. Ik heb regelmatig met mijn handen in het haar gezeten als ze weer doodsbang werd op een wedstrijd bijvoorbeeld. Het probleem is dat zich dat uitte in naar het been slaan en enorm hectisch worden. Je had dus niet direct door dat het angst was.
Met wat creativiteit kom je dan heel ver. Ik ben bijvoorbeeld gestopt met losrijden op concours. Ik reed dan even thuis in de bak, laadde met zadel en al in en ging op het wedstrijdterrein enkel nog even stappen of lang en laag draven. Om de ring heen draven deed ik ook niet meer. Gewoon relaxed in stap naar de jury om aan te melden en dan pas vlak voor het binnenkomen de teugels oppakken.

Verder was het het braafste paard op aarde. Daar kon je echt een kleuter mee wegsturen. Ik gaf haar met een gerust hart aan een beginner mee naar buiten. Maar als ze zich in het werk te veel gaf, dan werd ze te heet en kon ze alleen nog maar op en neer hupsen, of heel hard.
Met springen was het hetzelfde. Als ze dacht dat ze het niet kon omdat ik zwijfelde ging ze in de stop. Gaf je haar het vertrouwen dan deed ze alles en trok ze enorm aan..

Charlie1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:47

Ik denk dat het ook erg veel te maken heeft met welke moeder je fokt. Wij fokken thuis meerdere veulens per jaar, dus deze Junior is niet de eerste. En ik weet door en door hoe de merries zelf zijn (zelf onder het zadel gehad) en dat doet enorm veel! De moeder van mijn junior is een fantastisch brave merrie, ik zei altijd zo maken ze er geen 2 :-) Maar tot nu toe, en ik ga hout vasthouden, lijkt hij enorm veel van haar te hebben meegekregen.

Mijn vorige Junior STV, die we hadden aangekocht, was ook enorm braaf maar wel heel erg op mij gericht. Gaf hem aan iemand anders en hij begon kunstjes uit te halen :D En die voelde ook heel erg aan of je zelf onzeker was of niet, weinig zelfvertrouwen had hij eigenlijk.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:03

Ik herken veel in de verhalen die ik lees terug in mijn uniform.
Was een reus van 1.80 maar super betrouwbaar... hebben veel kinderen hun eerste rondjes op gehobbeld. Kwam uit een volbloed moeder en was in de omgang goud eerlijk. In het werk kon hij enorm heet worden, maar super eerlijk. Wel een angsthaas en een buitenrit was onmogelijk. Op wedstrijd kon hij zo heet zijn dat hij op de plek bleef galoperen of heel hectisch werd.het voelde dan alsof er een bom onder je zat, maar hij ging er nooit vandoor of bikken etc .k heb daar echt met veel geduld mee om moeten leren gaan. Toen dat lukte had ik een wereld paard. Het was een paard wat extreem gevoelig was voor spanning van de ruiter en absoluut niet op druk gereden moest worden.
Ik heb jaren geleden op stage junior mee mogen maken en vomd het een goud eerlijk paard maar wel een dominante. Ik denk dat dit paard veel meer tot zn recht was gekomen als hij eerder bij de voor hem juiste ruiter was beland
Laatst bijgewerkt door denbine op 24-04-14 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:05

Weinig zelfvertrouwen inderdaad :j
Ik heb een keer geholpen met inrijden van een Junior die steeds met zijn staart tussen de benen er vandoor ging de eerste keren. Pas na flink doorvragen bleek de eigenaar al eerst zelf wat geprutst te hebben zonder zadel en was er afgevallen. Dat gedrag was daar door ontstaan terwijl hij eigenlijk gewoon een schatje was.
Dat is dan ook het probleem. In de omgang zijn ze vaak zo mak en dan ga je met inrijden te snel.

Charlie1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:12

Denbine beschrijft eigenlijk mijn eerste Junior :-) Dat was een Junior uit een engelse volbloed moeder en exact zoals Denbine het beschrijft. Goudeerlijk, heet worden in het werk en dan was het de kunst hem op een niet straffende manier duidelijk maken hoe het wel moet, strafte je wel dan was het gedaan want dan kroop hij in zijn schulpje weg. Ik heb er doodgraag mee gereden in ieder geval!

Dat was ook een reus van 1m80 ;-)

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:51

@charlie inderdaad zo was mijne ook. Overijverig en juist daarom niet straffen, maar rustig voorwaarts blijven denken. Anders kwam hij los van t bit en kon ik zijn energie niet meer in banen houden.

BrendaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:19

Ik herken wel heel veel zaken ....
Ik denk ook dat hij dit doet uit onzekerheid/Angst. Zo in omgang is hij braaf genoeg , een echte kroelkop.
Maar de smid is een ramp , alleen blijven is een ramp , nieuwe dingen zijn een ramp , .... Hij maakt er altijd meteen een drama van. Heeeel stress gevoelig.
Ik ben ook van het principe dat je bij hem rustig moet blijven want dat je er dan het meeste van gedaan krijgt. Straffen heeft bij hem alleen maar een averechts effect , ... Nu er zijn mensen die hier anders over denken en als je hem niet kent en je ziet hem bezig zou je denken wat een " gemeen " paard.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:40

Ik denk dat je vanuit rust veel meer bereikt.vaak is het pure onzekerheid bij een paard.En straffen gebeurd snel uit onmacht. Consequent en duidelijkheid, maar ook zorgen dat je een leider bent voor je paard zodat hij het vertrouwen krijgt dat al ga je op je kop staan, het nog goed is (bij wijze van)

Charlie1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:45

Ik ben alvast heel benieuwd hoe de kleine gaat voelen! Denk nog een dikke week en dan probeer ik zelf eens :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:49

Spannend!
Mijne gaat dinsdag op de vrachtwagen, woensdag is ze hier.
Ik hoop dat mijn dames elkaar een beetje aardig gaan vinden.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:20

Ik zal vandaag Junior weer even bewonderen.

Kan me wel goed vinden in een aantal verhalen van jullie.
Die van mij is poeslief dus geen gekke karakter dingen.. wel erg gevoelig

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:59

Foto's zijn altijd welkom in dit topic :)

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:12

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Charlie1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:14

Moet eerlijk toegeven dat ik liever de foto's aan de hand bekijk.. Die standfoto is helemaal geweldig! Blijft een heel chique paard!

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:16

Jeetje het is net zijn vader!
Hopelijk kan de fokkerij nog wat jaren genieten van deze "opa"

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:35

Charlie1708 schreef:
Moet eerlijk toegeven dat ik liever de foto's aan de hand bekijk.. Die standfoto is helemaal geweldig! Blijft een heel chique paard!

Ben t daar wel mee eens. Hij komt niet tot zn recht, zoals hij onder het zadel getoond word.
maar nog blij hem zo te zien op deze leeftijd!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:01

Hij doet het toch maar weer even op zijn 23e.
Die standfoto is prachtig.
Als mijn merrie nog geleefd had, had ik haar nog een keer terug gedekt. Ik ben ontzettend tevreden met zijn dochter.
Jammer dat hij zo weinig gewaardeerd wordt want kwa type is hij gewoon geweldig.

Charlie1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:58

Doelde ook niet echt op het voorkomen van het paard ;-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 07:41

Dat begreep ik wel hoor.
Maar het is denk ik wel goed dat hij nog wat aan het werk is op een manier dat hij er lol aan heeft. Hij was goed in de staak gereden voorheen naar wat ik begreep.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:42

wat leuk foto's te zien van junior. maar hij komt inderdaad niet tot zijn recht ohz.
toch snap ik wel de manier van rijden met deze leeftijd lekker soepel houden.

favoriet herken ik trouwens niet in het gestresst zijn hij is altijd heel ontspannen geweest zowel als eerste keer zadel erop als eerste keer erop gaan zitten. dat was ons zo opgevallen dat hij alles heel ontspannen deed, en heel geintresseerd leek.
ik hoopte stiekem wel een beetje het gedrag van junior te hebben een beetje moeilijk.

maar misschien is alles gewoon heel vertrouwd gegaan voor hem, ik heb vanaf meelopen tot eerste keer erop allemaal zelf gedaan.

nog een een update. favoriet is gezakt in prijs naar 8.000-10.000

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:30

Denk je niet dat de 'spatjes' later nog gaan komen?
Je ziet wel vaker dat 3-4 jarige paarden heel braaf zijn en dan met een jaar of 6 hun krachten gaan ontdekken.

Charlie1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:38

Mijne jonge Junior is ook helemaal niet gestrest.. Alle stappen bij het zadelmak maken waren "normaal" maar ik verwacht een dezer tijd nog wel eens een moeilijke periode. Wat ook perfect normaal zou zijn.