Nakomelingen van Upper Class

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:50

Sammie schreef:
Zo simpel ligt het ook weer niet hoor := Upper-class was met 3 jr ook geen 1.74. Volgens mij was ie toen rond de 1.70. De uiteindelijke stokmaat van een veulen is erfelijk belast van twee kanten, maar er spelen nog veel meer factoren mee. Ik ben nog geen enkele nakomeling tegengekomen die ook 1.74 is. Wel tegen de 1.70 aan, maar daar tegen zijn er weer zat rond de 1.65. Met 3jr zijn ze ook nog niet uitgegroeid. De een groeit veel meer door dan de ander, sommige groeien qua stokmaat helemaal niet meer :)
Pas als je graat vroeten in de moederlijn en naasten daarvan kun je met zekerheid zeggen dat de stokmaat van deze merrie écht bij Upper vandaan komt. En dat Upper zo groot is, nogmaals, zíjn moederlijn noch zijn vaderlijn verraden dat niet. Polanksy is wel vrij groot, maar er komen in zijn moederlijn ook diverse 'normale' en kleintjes voor.

Hhahha ja dat weet ik.
Maar de moederlijn van mijn merrie zijn echt kleintjes
moeder 1.64 en oma 1.60
maar in mijn merrie zit ook Jazz en die is ook groot.
En de zusjes van mijn merrie zijn ook niet groot.
Dus denk dat mijn merrie een uitzondering is in de familie :D
Natuurlijk wel leuk om te weten hoe groot mijn merrie dan zelf gaat fokken.
Heel misschien ga ik haar volgend jaar laten dekken. *\o/*

_Ivana_

Re: Nakomelingen van Upper Class

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:36

Mijn merrie is ook zo'n uitzondering hoor met haar 1.75m. Moeders is maar 1.60, en fokt over het algemeen ook niet bijzonder groot.
Maar dat mijn merrie zo groot is zal denk ik ook niet gelijk betekenen dat zij zelf groot zal fokken.

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:52

Hallo allemaal,

Had een vraag geplaatst over een veulenkeuring bij LAuw maar had hem niet goed geformuleerd vandaar dat ik hem weer weg haal ga ff nadenken hoe ik de vraag het beste kan formuleren :D
@ sammie het was geen keuring maar een verkoop van de veulens maar ga ff verzinnen hoe ik mijn vraag beter kan formuleren
Laatst bijgewerkt door lemon71 op 05-10-10 12:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:07

Om welke gaat het? Volgens was die veiling gewoon een particulier inititief, ze zijn dus niet te vergelijken met de veulenveilingen zoals op Nationale Prinsjesdag etc. Kunnen tal van redenen zijn dat hij daar niet verkocht is.

Als het puur een keuring was.. snap ik de vraag niet over de verkoop :D

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 00:13

Elliot staat sinds zaterdag weer binnen :) In de loopstal met zijn vrienden. Wel weer lekker dat ik met hem kan wandelen.. en weer verder kan met nieuwe dingen leren. Ik heb hem net opgemeten en hij is 1.56 m en is nu 18 maanden. Dus dat gaat helemaal goed komen met hem :D

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:47

Clouwdy schreef:
Elliot staat sinds zaterdag weer binnen :) In de loopstal met zijn vrienden. Wel weer lekker dat ik met hem kan wandelen.. en weer verder kan met nieuwe dingen leren. Ik heb hem net opgemeten en hij is 1.56 m en is nu 18 maanden. Dus dat gaat helemaal goed komen met hem :D

ja dat is een mooie maat voor die leeftijd.
de mijne was met 17 maanden 1.57 en nu met 3.5 jaar oud 1.69
De de jouwe zal wel rond 1.65-1.66 worden.

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:48

splenius schreef:
Clouwdy schreef:

ja dat is een mooie maat voor die leeftijd.
de mijne was met 17 maanden 1.57 en nu met 3.5 jaar oud 1.69
De de jouwe zal wel rond 1.65-1.66 worden.

De stalhouder zei ook dat hij rond de 1.66 zal worden. Vind het een mooie maat :D Zijn hals is behoorlijk opgericht.. en toen ik gister met hem wandelde vond ik hem nu al soms groot..hahaha.. Niet meer mijn kleine baby, die ik in de houdgreep kan nemen ;)

Hoe gaat het met die van jou? Moest eerst even kijken wie je was, je hebt je nickname veranderd?

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:57

hahah ja andere nickname (was jamestina) nu splenius.

Met die van mij gaat het erg goed.
Ze is wel heel fit en met longeren hele hoge bokken.
Ze heeft er veel lol in om dan gekke dingen te doen.
Met rijden is ze heel erg braaf wel fit maar dat is lekker dat ze
goed voorwaarts is.
Ik rij niet veel 1 en soms 2 x in de week.
Ze is nog jong en hoeft niet hard te werken.
Ik zou binnenkort wel een paar foto's maken.

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:26

splenius schreef:
hahah ja andere nickname (was jamestina) nu splenius.

Met die van mij gaat het erg goed.
Ze is wel heel fit en met longeren hele hoge bokken.
Ze heeft er veel lol in om dan gekke dingen te doen.
Met rijden is ze heel erg braaf wel fit maar dat is lekker dat ze
goed voorwaarts is.
Ik rij niet veel 1 en soms 2 x in de week.
Ze is nog jong en hoeft niet hard te werken.
Ik zou binnenkort wel een paar foto's maken.

Wel fijn dat ze zo vrolijk is :D Beter dan dat ze niet voor uit te branden is ;)

Ben erg benieuwd naar de foto's!! Ik was zaterdag wezen kijken bij de aanlegtoets voor driejarige paarden van het VWF.. Jammer genoeg liepen er geen nakomelingen van Upper - Class mee..

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:28

Mijn upper-class heeft mee gedaan met een Monty Roberts curcus in Oudenhoorn (bij Annemarie van der Toorn)
Was erg leuk en wat was ze braaf. Super mee werken met alle studenten en dan en grant (ruiters van monty uit engeland)
hebben ook nog een Demo gegeven met mijn merrie.
Hier een paar foto's
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:34

Wat leuk zeg!!! En wat is ze donker geworden!! Geloof dat ik nu een indruk heb van welke kleur Elliot gaat worden ;)

Wat fijn dat ze zo braaf was! Wat houdt de cursus precies in?

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:27

Clouwdy schreef:
Wat leuk zeg!!! En wat is ze donker geworden!! Geloof dat ik nu een indruk heb van welke kleur Elliot gaat worden ;)

Ja ze is meestal in de winter erg donker van kleur.

Deze cursus was eigenlijk voor moeilijke probleem paarden met rijden (mijn merrie is dat niet) maar ik wou deze curcus doen en vond het gewoon leuk om dan ook mijn eigen paard mee te nemen.
inhoud van de cursus is dat bange paarden niet weg rennen of bokken voor vreemde dingen. En dat ze leren stil staan en ons mensen gaan volgen als leider.
Manieren om een band en vertrouwen te krijgen met je paard, inclusief het leren van de Join Up/Follow Up methode
Aanvang met het werken met dubbele lijnen. We gaan met de paarden naar buiten waarbij beginnen met het werken met de dubbele longeerlijnen
Essentiële paarden psychologie
Grondwerk met het paard
Veel gemaakte fouten vermijden
Wat vertel je met jouw lichaamstaal aan je paard?
Veiligheid in de omgang met je paard

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:53

splenius schreef:
Clouwdy schreef:

Ja ze is meestal in de winter erg donker van kleur.

Deze cursus was eigenlijk voor moeilijke probleem paarden met rijden (mijn merrie is dat niet) maar ik wou deze curcus doen en vond het gewoon leuk om dan ook mijn eigen paard mee te nemen.
inhoud van de cursus is dat bange paarden niet weg rennen of bokken voor vreemde dingen. En dat ze leren stil staan en ons mensen gaan volgen als leider.
Manieren om een band en vertrouwen te krijgen met je paard, inclusief het leren van de Join Up/Follow Up methode
Aanvang met het werken met dubbele lijnen. We gaan met de paarden naar buiten waarbij beginnen met het werken met de dubbele longeerlijnen
Essentiële paarden psychologie
Grondwerk met het paard
Veel gemaakte fouten vermijden
Wat vertel je met jouw lichaamstaal aan je paard?
Veiligheid in de omgang met je paard

Lijkt mij ook erg leuk om een keer zo'n cursus te doen.. Maar dan moet ik nog even wachten tot hij 3 is ;) Is er ook een website waar hun gegevens op staan?

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:56

Je hoeft niet te wachten tot hij 3 jaar is.
Je kan daar ook andere dingen doen en het is juist erg leuk voor jonge paarden. Ze leren er heel veel van.
www.montyroberts.nl (dat is de site van annemarie van der toorn)
hier een filmpje

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:12

Het is al een tijdje wat stil hier!
Splenius: op de foto's lijkt die van jou echt veel op die van mij! Misschien dat die van mij iets lang gelijnder is. Maar echt super leuk om te zien! Hij ziet er ook goed uit zeg!

Even een update over Bo: Ik heb inmiddels 2 wedstrijdjes met haar gereden. Vorige maand een keertje gestart. Toen hadden we precies 180 punten. Ze was heel braaf, maar het was een erg warme dag, en had haar tijdens het losrijden wat 'op' gereden. Maar heel tevreden dus!
Vorige week ben ik weer gestart. Het losrijden ging niet heel geweldig, het was erg klein, 20 x 25 ongeveer, met veel combinaties tegelijk. Bo werd wat bangig ervan. Mijn proef liep wel al weer een stuk beter dan vorige x. Een paar foutjes hier en daar, maar ze was zo braaf! We hadden 186 punten, en hebben nog een 5e plek bezet ook! Wat een toppaard is het toch!
Volgende week starten we weer, en daarna wil ik haar zo 1 keer in de maand 1 proefje laten lopen. Dan blijft het voor ons beide leuk.

Thuis is ze op het moment wel erg wakker. Door het weer kunnen ze weinig naar buiten, bovendien zit ze gewoon erg goed in haar vel. Het is echt een clown dan! :+

Hoe gaat het met jullie beestjes. Nog leuke nieuwe updates, en foto's? :)

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:53

@ Ivana, gelfeliciteerd met je winstpunten netjes hoor ;-)

Myn paardje staat sinds maandag op stal (opfok) en heeft het er prima naar zijn zin , ik heb hem vandaag een deken opgedaan dit heb ik gedaan omdat ze toch op een grote open vlakte staan met enorm veel wind door en langs de stallen heen , de deken vond hij eng maar ik mocht hem wel opdoen, het lijkt mij tot nu toe niet echt een schrikachtig paard. Gelukkig maar want ik ben helemaal geen held :o

Vanuit het land moest hij met de trailer vervoerd worden naar de stallen en dat ging ook goed ik was zo trots, halster om, touwtje eraan en hij liep zo mee de trailer in, vantevoren had ik me er heel zenuwachtig om gemaakt ... ik zal zaterdag wat nieuwe foto's van hem maken

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:40

_Ivana_ schreef:
Het is al een tijdje wat stil hier!
Splenius: op de foto's lijkt die van jou echt veel op die van mij! Misschien dat die van mij iets lang gelijnder is. Maar echt super leuk om te zien! Hij ziet er ook goed uit zeg!

Even een update over Bo: Ik heb inmiddels 2 wedstrijdjes met haar gereden. Vorige maand een keertje gestart. Toen hadden we precies 180 punten. Ze was heel braaf, maar het was een erg warme dag, en had haar tijdens het losrijden wat 'op' gereden. Maar heel tevreden dus!
Vorige week ben ik weer gestart. Het losrijden ging niet heel geweldig, het was erg klein, 20 x 25 ongeveer, met veel combinaties tegelijk. Bo werd wat bangig ervan. Mijn proef liep wel al weer een stuk beter dan vorige x. Een paar foutjes hier en daar, maar ze was zo braaf! We hadden 186 punten, en hebben nog een 5e plek bezet ook! Wat een toppaard is het toch!
Volgende week starten we weer, en daarna wil ik haar zo 1 keer in de maand 1 proefje laten lopen. Dan blijft het voor ons beide leuk.

Thuis is ze op het moment wel erg wakker. Door het weer kunnen ze weinig naar buiten, bovendien zit ze gewoon erg goed in haar vel. Het is echt een clown dan! :+

Hoe gaat het met jullie beestjes. Nog leuke nieuwe updates, en foto's? :)

Hahaha ja wakker is mijn merrie ook. Als je soms ziet hoe gek ze doet in de paddock dan komen haar benen niet eens meer op de grond, hele hoge sprongen.
Met rijden nog steeds braaf wel heet.
En ook een echte clown.

jingles11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:21

splenius schreef:
Je hoeft niet te wachten tot hij 3 jaar is.
Je kan daar ook andere dingen doen en het is juist erg leuk voor jonge paarden. Ze leren er heel veel van.
http://www.montyroberts.nl (dat is de site van annemarie van der toorn)
hier een filmpje

Super leuk!! Hoe gaat het nu met je paard?

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:00

Het gaat erg goed met mijn paard.
Rijden gaat super ook heerlijk om in het bos te rijden (ga bijna 1 x in de week naar het bos)
Jammer genoeg is dat wel 40 min met de trailer maar dat heb ik er wel voor over.
ik zou kijken of ik foto's en filmpje van het rijden kan maken.

Robin93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:38

Ik heb in 2008 een nakomeling van Upper Class gefokt. Ze heet Duchesse-Dior. Tot nu toe heb ik nog geen moeilijkheden gehad. Deken, hoofdstel, longeersingel allemaal geen probleem. Ik denk dat ik nog een half jaar/jaar extra wacht. Ik vind ze nog aan de kleine kant. Ze heeft een groot lijf en hoofd maar die benen moeten nog een eindje groeien. Vanaf de geboorte is ze al wat klein en heeft ze altijd achter gelopen op de gemiddelde schofthoogte. Dierenarts schatte haar na de geboorte nog geen 50 kg. Echt een klein ding dus. Schijnt vaker voor te komen bij oudere merries. Dus kijk het allemaal nog even aan, ik heb de tijd. Haar moeder was 1.62 ze is nu zelf 1.58 ik denk dat ze tussen de 1.60 en 1.65 word. Ik ben benieuwd!

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:27

Robin93 schreef:
Ik heb in 2008 een nakomeling van Upper Class gefokt. Ze heet Duchesse-Dior. Tot nu toe heb ik nog geen moeilijkheden gehad. Deken, hoofdstel, longeersingel allemaal geen probleem. Ik denk dat ik nog een half jaar/jaar extra wacht. Ik vind ze nog aan de kleine kant. Ze heeft een groot lijf en hoofd maar die benen moeten nog een eindje groeien. Vanaf de geboorte is ze al wat klein en heeft ze altijd achter gelopen op de gemiddelde schofthoogte. Dierenarts schatte haar na de geboorte nog geen 50 kg. Echt een klein ding dus. Schijnt vaker voor te komen bij oudere merries. Dus kijk het allemaal nog even aan, ik heb de tijd. Haar moeder was 1.62 ze is nu zelf 1.58 ik denk dat ze tussen de 1.60 en 1.65 word. Ik ben benieuwd!

Als ze van 2008 is dan is ze nu net 2.5 jaar oud.
Dus gewoon volgend jaar oktober/november wat gaan doen met haar.
Geeft haar de tijd om groot te worden.
Heb je ook foto's

Robin93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:05

Ja doe ik ook zeker. Ik heb alle tijd! Ik heb nog nooit op bokt gezeten dus moet er nog even achterkomen hoe het werkt. Ik zit te puzzelen maar kom er niet echt achter. :o

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:18

Robin93 schreef:
Ja doe ik ook zeker. Ik heb alle tijd! Ik heb nog nooit op bokt gezeten dus moet er nog even achterkomen hoe het werkt. Ik zit te puzzelen maar kom er niet echt achter. :o

je moet even naar fotoalbum daar foto's opzetten dan kan je hier tussen de foto plaatsen

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:22

Een paar sneeuw foto's
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:38

@ splenius, leuke foto's , knap paardje met een onwijs lieve uitstraling en lekker koppie ;-)