Nakomelingen van Broere Obelisk (Matador x Clavecimbel )

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:27

Hmm even Da naar laten kijken, maar zou niet direct op de foto zetten volgens mij, tenzij Da daar aanleiding toe zou zien.

Peppertree

Re: Nakomelingen van Broere Obelisk (Matador x Clavecimbel )

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:44

Tja. Als ik een DA laat komen laat ik ook direct een foto maken. Denk dat ik daarom nog een paar dagen (op rust) afwacht om te kijken of het afzakt. Als het met een paar dagen niet minder is laat ik wel direct de pees scannen.

Alle keren dat ik met zoiets eerst een DA liet komen kreeg ik het advies om een foto te laten maken of op rust te zetten. Dus had mezelf voorgenomen om voortaan gewoon direct naar de kliniek te rijden. Scheelt weer visitekosten. Laat nu met een paar dagen (als het nodig is dus) een DA met echo en röntgenapparatuur komen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:53

Je kunt ook even telefonisch overleggen, dat kost meestal niets en geeft misschien toch wat rust. Ik zou het denk ik ook nog even aan kijken.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:58

Da's wel een goede inderdaad. De beoogde DA (met apparatuur) is echter een Duitser. Nu is mijn Duits redelijk tot goed, maar op medisch gebied denk ik dat ik het toch wat lastig ga krijgen zonder handen en voeten. Thanks voor het meedenken!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:00

Ik ben eruit, het heerst onder de Obeliskjes!

Mijn paard liep vanmorgen prima. Vanmiddag niet meer, stalgenoten hielden haar in de gaten. Toch maar eerder weggegaan van werk om zelf ook te kijken, en ik kon wel janken toen ik haar zag.. Ze liep een pas, en ik heb gelijk de Vee arts gebeld. In een paar uur is ze van prima paard, naar amper kunnen lopen gegaan. Ze sleept met haar achterbeen, en als ze eenmaal loopt is het een fikse hanentred. Ze wiebelt wat en kan dus haar evenwicht niet helemaal goed bewaren.
Vee arts mocht niet eens naar haar wijzen :+ Na wat snoepjes en doen heb ik eerst haar benen gepakt, liet ze bij mij prima toe. Alleen mocht ik haar lies niet aanraken. Uiteindelijk liet ze ook toe dat de vee arts eraan zat. Hij kan niet echt de vinger erop leggen wat het nou is. Lijkt uit haar knie te komen. Ze heeft nu een spuit voor haar spieren gehad en metacam. Morgenmiddag moet t beter zijn anders is t echt goed mis. Dus heel spannend nu..

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:09

He wat balen zeg! Met Bolero gaat het gelukkig weer goed (dat ze braaf is is een ander verhaal, maar ze heeft in ieder geval geen last meer van haar hoefzweer).

Ik hoop voor jullie dat het snel weer over is! En wat rot absque_dubio dat je nu zo in spanning moet zitten tot morgen..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:15

Fijn dat er bij jullie weer positieve berichten komen!
Ik vind het ook echt niks, ook dat de vee arts zo schrok en twijfelde. Hij wilde perse dat ik morgenmiddag echt belde want hij maakt zich echt zorgen. En ik natuurlijk nog veel meer.. Heb t paard nog geen maand, zit nu al niet mee.
Ze is normaal ook het braafste paard op stal, je kan er alles mee. En nu was ze echt veranderd in een megamonsterpaard (voornamelijk tegen de vee arts). Hij geloofde echt niet dat ze normaal zo braaf was. Arm paard, moet ze wel echt veel pijn hebben.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:07

Een Obelisk met pijn heeft ECHT pijn en wil dan liever niet dat je er aan komt of naar wijst of whatever inderdaad en dan zijn vreemden nog meer een no no qua aanraken. Ik herken dat. Ze zijn dan echt zich zelf niet al zullen ze van de eigenaar als ze die vertrouwen wel heel veel pikken op den duur (de mijne in ieder geval wel)
(Ik moet dan zo'n been ook niet met kracht vast willen houden, maar juist heel lichtjes ondersteunen zodat hij voelt dat ik hem wil helpen en hem geen geweld aan doe)

absque_dubio en nu maar hopen dat het meevalt en dat ze zich of verstapt heeft of een klap op haar knie heeft gehad van een ander ofzo? Ik duim voor je!!

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:57

balen allemaal met de zieke paardjes. Laat ik het afkloppen op een hoefzweer na nog geen problemen gehad!

De karakters zijn zeer herkenbaar :D . Eigenzinnige paarden.
Sterte allemaal

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:45

fargo schreef:
Een Obelisk met pijn heeft ECHT pijn en wil dan liever niet dat je er aan komt of naar wijst of whatever inderdaad en dan zijn vreemden nog meer een no no qua aanraken. Ik herken dat. Ze zijn dan echt zich zelf niet al zullen ze van de eigenaar als ze die vertrouwen wel heel veel pikken op den duur (de mijne in ieder geval wel)
Heel herkenbaar :j

Die van mij heeft in 7 jaar, 3 keer iets kort gelopen verder nooit kreupel geweest, zelfs niet toen ze een einschuss been had waar de pijn van af straalde. En ze is 1 keer écht ziek geweest en dan inderdaad het liefst met rust gelaten worden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:45

De mijne had ooit onder achtervoet een ijzer te smal zitten, dat ging met de dag zeerder doen. We zijn 3 kwartier bezig geweest om het ijzer te verwijderen, het deed hem zooo verschrikkelijk veel pijn.

En daarna heeft hij heel wat bezoekjes van de smid later nog steeds een beetje achterdocht gehad bij het geven van dat achterbeen. De mijne vergeet niet snel ;-)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:47

Mijne is nog steeds niet goed. Vandaag even gecheckt. Nadat de ongelooflijke t*thola enorm uit haar plaat ging in de longeercirkel liep ze gelijk weer onregelmatig. Kogel is al wel een heel stuk dunner. Nog maar weer een weekje rust. Volgens DA (kwam voor de enting) zat het in het gewricht.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:56

He Peppertree wat vervelend joh. Die van mij heeft denk ik een nekwerveltje van zijn plek want hij doet eens in de zoveel tijd een misstap op links. Dat heeft ie in febr 2011 ook eens gehad af en toe zo'n misstapje vanuit de schouder. Ik weet het ook even aan een enting in zijn hals dat hij links wat meer vast hield maar nu in combinatie met dat misstapje (telkens op links) en het zoekerige stappen en traag uit zijn stal komen (deed hij doen ook) ben ik er van overtuigd dat er een wervel in de weg zit. Heb al even contact met ostheo opgenomen want wil niet dat hij hier te lang mee rond loopt zeker nu hij niet zijn gewone stap laat zien hierdoor. Heb donderdag les, twijfel sterk of dat handig is.. Tenzij ik 'smiddags nog afspraak kan regelen, want het is zo maar klaar natuurlijk als ze langs kan komen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:59

Ook balen Fargo! Hoe weet je dat het uit zijn nekwervel komt? Was dat toen ook zo? Zou wel lekker zijn als dat 'ff snel' rechtgezet kan worden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:04

Dat was toen ook, een wervel die heel dicht bij zijn schouder zat (5e links) en daardoor ging hij sloffen, werd trager in stap en at zelfs langzamer ;-) en af en toe dus een verstapping alsof het uit schouder komt. Verder goed inbuigen en uiteindelijk ook wel willen lopen, maar ik voelde nu het zoeken in de stap gisteravond en het viel ineens op zijn plek.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:38

Balen van jullie paarden

Die van mij is op zich goed maar gaan we heel anders aanpakken qua rijden dus ook omschakelen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:42

SplashIsLief schreef:
Balen van jullie paarden

Die van mij is op zich goed maar gaan we heel anders aanpakken qua rijden dus ook omschakelen.

Dat heb ik ook gedaan vanaf juli - nieuwe instructeur en dat gaat eigenlijk ook super hoor. Meer oprichten, net iets anders door zijn hals en hij pakt dat heel goed op. Best wennen maar voelt heel vaak heel goed. Zal wel even vragen of ze daar nog iets van vindt mijn ostheo. En of ze vindt dat dit goed werk voor hem is of niet.. Hij buigt verder wel nog goed naar beide kanten in als ik er om vraag, dat is ook wel eens anders geweest.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:47

Fijn dat het zo goed gaat!

Ik mag helemaal niks doen, alleen maar lange teugels en zitten. Paard is nooit echt ontspannen geweest en dat gaan we nu toch echt proberen op te zoeken. Ik mag dus niks meer doen en Nuut moet alles zelf gaan doen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:22

Klinkt op zich wel goed Splash, want mijn whizz is als hij onrustig is in een bak en fris door schaduwen uiteindelijk ook het beste te rijden als ik op de moeilijke punten met een losse lange teugel durf te stappen dan wel te draven. Als ik daar span of veel druk zet gaat het slechter, durf ik ondanks dat hij rillerig is met een lange teugel er langs dan geeft hij zich over - zo van - okay als jij het zo aan durft dan zal het wel goed zitten. Daarna is hij dus juist wel ontspannen en kun je aan de slag.

Gisteren in stal even met een snoepje wat oefeningen gedaan, eerst rechts naast schouder om laten kijken daarna bij heup, geen probleem toen links bij schouder, geen probleem toen links bij heup, omkijken tot schouder en daar stoppen, toen speciaal voor het snoepje en omdat het kennelijk toch goed genoeg voelde er doorheen gestrekt en snoepje gepakt. Ik hoorde een klik.. Dus toch gereden en na kwartier vond ik zijn stap ineens opknappen, was hij in bochten beter en wende beter af en gaf weer veel beter en lichter na op 2 teugels... Vanavond dus nogmaals kijken ook hoe hij zijn box uit komt en rijden. Morgen les. Proberen en als het ineens weer super goed gaat dan mag ik de afspraak voor vrijdag me de ostheo gewoon afzeggen, voelt ie toch nog niet helemaal goed dan kijkt ze hem vrijdag na - nek en de rest even voor zekerheid.

Heb het idee en het gevoel dat het misschien al weer okay is, duimen jullie mee???

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:34

Hee wat goed Fargo! Zou gewoon de ostheo eens vragen of datgene wat jij voelde juist kan zijn. Scheelt weer! Ik duim met je mee.

Ik ga zo even kruidenvrouwtje spelen bij peerd. Ze liep nog steeds niet goed. Wel was het been wéér dunner. Heb nu duivelsklauw wortel en boswellia gekocht, schijnt goed te helpen bij gewrichtsontstekingen en dergelijke. Is ook pijnstillend. Ook al denk ik niet dat ze er echt pijn aan heeft, aangezien ze het in stap, op stand en op stal gewoon goed belast. Dan gaat ze gewoon een paar weken op rust. Volgende week wordt ik zelf geopereerd en daarna ben ik een paar dagen weg, dus het heeft toch niet zo heel veel zin om voor die tijd nog iets te gaan doen.

En ik mag gelukkig een jong paard van de pensionstaleigenaren rijden. Erg leuk!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:35

Ik duim ook mee!
Ook voor jou Peppertree.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:24

Thanks Splash!

Wat is de gedachte achter jouw 'nieuwe rijden'?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:46

"Ooit" een echt ontspannen paard te krijgen en haar vanuit daar op te gaan pakken dan andersom (oppakken en van daaruit ontspanning zoeken). Dit was zeker in de eerste jaren niet mogelijk omdat ze alleen maar omhoog kwam dus werd het oppakken en ontspanning zoeken en dat ging wel steeds beter, maar écht ontspannen is ze nooit geweest. We gaan nu dus kijken of ze zelf de ontspanning op zoekt en wat wil zakken zonder dat ik ook maar iets doe en dan straks vanuit daar op pakken.
Ik heb er een heel hard hoofd in en het gevoel dat het een meermaanden plan word, mijn instructrice is een stuk positiever en denkt dat we haar over 1 a 2 weken al op kunnen pakken omdat ze wel heel intelligent is.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:50

Interessant. Ben wel benieuwd.

Mijne was ook nogal van het staken/steigeren. Maar daarna wel altijd (te) makkelijk laag te rijden. Kroop er daarom ook snel weer achter en daarmee ook weer achter mijn been.

Wat zijn nu de hulpen die je wél mag geven? Of is het echt de bedoeling dat ze zelf de oplossing zoekt in de ontspanning?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:00

Omlaag rijden is altijd lastig geweest, eerst dan vooral ook met het staken/steigeren, maar ze heeft ook hele dikke klieren waardoor het lastiger is.

Ik mag nu eigenlijk alleen zit- en beenhulpen geven en verder niks. Lange teugel en hopen dat ze langzaam wat ontspant en mijn hand op zoekt.